Tarsadalmi Szemle – 1991.

2. szám - Dokumentum - A magyarság esélyei. A lakitelki tanácskozás (1987. szeptember 27.) jegyzőkönyvéből. I. - Lezsák Sándor köszöntője - Pozsgay Imre referátuma - Csurka István korreferátuma - Gombár Csaba korreferátuma - Konrád György felszólalása - Czakó Gábor felszólalása

kultúra színtere. Én ebben látom a legfontosabb követelményeket a Parlament munkájá­ban és bár a tétova lépések okait is tudjuk, de lépések történtek már ebbe az irányba, a múlt heti parlamenti ülésen egyik-másik ilyen vonás felfedezhető volt. Ez összefügg az érdekviszonyokról elmondottakkal is, amit az előbb már említhettem. A Parlamentben szervezetekkel is alátámasztva kell az érdekképviselet kifejeződését lehetővé tenni. Nem fog elveszni ebben az ország egyetemes érdeke, állítom, egy meggyőző partikularitáson alapuló képviselet tudja csak világosan szintetizálni, összefoglalni a nemzeti közös érdeket, aminek a törvényhozásban kell megnyilvánulnia. A helyi igazgatásban az ön­kormányzatot tartom a legfontosabb követelménynek. Ezt alkotmányosan kell tisztázni, mert jelenleg csak a 71-es tanácstörvényben deklarált módon és az annak módosításával hozott deklarációkban és nem pedig működési feltételekben van meg ez az önkormány­zati lehetőség. Gondolok itt például arra, hogy még ma is egész költségvetési rendszerünk ellentétes azzal az önkormányzati szándékkal, amelyről a tanácstörvény szól. De példá­kat hozhatnék szép számmal bőven. Ezzel az összefüggésben és a választási törvény fejlesztésével kapcsolatban is szeretnék egy-két szót elmondani az alternatívák lehetőségéről. Tegnap a 168 órában is szólhattam erről, de itt még nyomatékosabban szeretném ezt fölemlegetni, azért is, mert az előbb elmondott érdekképviseleti gondolat és a szervezeti feltételek jegyében lehetne a hamis alternatívák közül kiemelni a nemzetet. Hogy tudniillik vagy a hivatalos törekvések támogatása vagy ellenzéki magatartás és a tagadás az egyetlen alternatíva. S mint amennyire ismerjük önmagunkat és az országot, úgy tudjuk, hogy a tagadás oldalán állni nem egyszerűen kényelmetlen, de lelkileg nyomasztó. Természetesen, ebbe az is beletarto­zik, és ezt mindenképpen fontosnak tartom itt most kimondani, hogy ebben az alternatí­vában helyet kell kapnia annak is, aki a tagadás oldalán áll. De ne legyen választási kényszer azok számára, akik nem akarnak azon az oldalon állni. Nem tudom, elég világosan fejeztem-e ki magamat. Mert elképzelhetőnek tartok egyfajta nemzeti koalíciót - félve mondom ki ezt az itt-ott diszkreditált szót -, anélkül, hogy abból a kritikát kiiktatnánk mert félő, hogy az együttműködési szándékot is kiiktatnánk vele. Az együtt­működés jegyében kritikus koalíció is elképzelhető ebben a világban, a kibontakozásért éppen. Mondtam már, úgy vélem, a választási törvényt az előbbi követelmények szerint kell módosítani és ha lehet, még ebben a választási ciklusban meg kellene alkotni a népszavazásról szóló törvényt, nemcsak lokális, helyi szabályok és ügyek körében, hanem országos ügyekben is, ahol­­ az én elképzelésem szerint - a népszavazási törvény és a népszavazás intézménye, amelyet a Magyar Népköztársaság alkotmánya egyébként lehetővé tesz, nem törvényhozói szerepkörben, hanem referendumként, konzultatív szerepkörben lépne fel, de a döntésre feladott alternatívák közül a népszavazással elfogadott alternatívát a kormánynak kötelező legyen követni. Nem kormánydöntés és bizalmi természetű népszavazás - a legtöbb ország ezt nem is alkalmazza, ezt itt a közjogban járatosabb barátaim igazolhatják be egy népi konzultáció lehetőségeként, amelyben az előterjesztett alternatívák közül a kormány azt köteles fölvállalni, amelyiket a népszavazás elfogadott. Ilyet alkottak most Lengyelországban májusban, ilyen népsza­vazási törvényt és ilyen készül a Szovjetunióban. Mindezek újragondolásához, úgy vélem, a politikai intézmények világában elkerülhetetlen az új alkotmány megteremtése, mely a magyar közjog és alkotmányosság történelmi értékeit összekapcsolja a szocialista állammal. Ebből a szempontból, visszatérve az előbb is elmondottakra,­­ mások javasla­ta is ez, magam azonosulni tudok vele a köztársasági elnök intézményét kellene létrehozni, a törvényhozás szuverenitásáról az előbb elmondott szellemben beszélni, és rendelkezni alkotmányosan a hatalommegosztásról, hogy azok egymást is kölcsönösen ellenőrizve, nyílttá téve kellő ellenállási pontokat alakítsanak ki a társadalomban a hatalom túlkapásaival szemben. Ehhez tartozik az államigazgatás vagy közigazgatás egész rendjének az átgondolása is és ezt az alkotmány természetesen nem kerülné meg. Itt visszatérve most a kiinduló ponthoz, a párt és állam egymáshoz való viszonyának

Next