Új Forrás, 2021 (53. évfolyam, 1-10. szám)

2021-07-01 / 7. szám - Markója Csilla: Farkas István és a Szirakúzai bolond (tanulmány)

keretek nélkül, fehérre festett széles fakeretekben, afféle paszpartukban tette ki, hogy ne váljanak el, ne emelődjenek ki a falból, mint háttérből. A korabeli látogatókat eléggé meghökkentette a kicirkalmazott, kidíszített keretek hiánya, Farkas igazából azt szerette volna, ha ezek a festmé­nyei a polgári lakószobákban a falba süllyesztve, a falba építve, keres­sz­tezés nélkül, mintegy építészeti elemként jelennének meg. Persze ezek a kísérteties, rémisztő víziók nehezen találtak maguknak utat a polgári lakószobákba, s a Szirakuzai bolondtól is vélhetően inkább visszarettentek. Szeretném azt gondolni, hogy Farkas ebben a képében, a szent bolond öreg, szakállas alakjával mesterének, Mednyánszky Lászlónak is em­léket állított. Hazatérése után rendezte az apja helyett is apjának te­kintett mestere bécsi sírhelyének dolgát, nagy, monografikus album megírására adott lehetőséget Kállai Ernőnek, és a nála lévő, megörö­költ képanyagból egy Mednyánszky-múzeum megépítését is tervezte, sőt, tudomásunk van róla, hogy hasonlóan a nagy sikerű együttmű­ködéséhez André Salmon költővel, felkért egy magyar költőt is, Fodor Józsefet, hogy írjon verseket Mednyánszky-művekhez és egy hasonló mappát tervezett kiadni, mint a Correspondences, amivel ő Párizsban híres lett.16 A történelem azonban közbeszólt és a tervekből egyedül Kállai monográfiája valósult meg, a mai napig legszebb írás, amit va­laha Mednyánszkyról írtak. A különc báró, felvidéki arisztokraták le­származottja, már igen fiatalon ráébredt arra, hogy a saját neméhez vonzódik. Bár naplóit a 60-as években csak megcenzúrázva adhatták közre, a mai új kiadásokból, melyek immár szlovák nyelven is elérhe­tőek,1z kiderül, hogy első szerelmei kocsisfiúkhoz és juhászbojtárokhoz fűzték, élete nagy szerelme, Kurdi Bálint váci földműves pedig azzal vonult be a művészettörténelembe, hogy Mednyánszky naplói tulaj­donképpen neki írt posztumusz szerelmeslevelek, amiket a festő általában a „drága jó Nyuli" fordulattal vezetett be. A homoszexualitást a korabeli ál­szent törvénykezésnek megfelelően elvileg üldözték, a gyakorlatban azonban inkább szemet hunytak: a konzervatív arisztokraták közül, hogy csak Med­nyánszky baráti körénél maradjunk, Justh Zsigmondról is köztudott volt ez, aki a Formusban Mednyánszky „különcségének" is szépirodalmi rangú emlé­ket állított. Ezzel együtt Mednyánszky mindig kívülállónak, számkivetettnek érezte magát, a társadalmi elfogadottság hiánya zárkózottá, és az alsóbb néprétegek iránt rendkívül empatikussá tette. Néhány öregasszony-ábrázo­láson kívül szinte csak férfiakat festett, egy egész galériáját hagyva ránk a húsos ajkú, űzött, riadt, a társadalom peremén élő csavargóknak, akik ábrá­zolásához az előképeket az úgynevezett koldus-filozófus, a koldusokat, rongyszedőket, csavargókat a mezítlábas filozófusok antik hagyományával cr o~ 3CL

Next