Szaniszló Ferencz szerk.: Religio és Nevelés, 1841. 1. félév

18. szám

kovácsa. Sok­­ minden függ attól, hogy ez élet­szakban vezetőkéz legyen a' kétkedő ifjú körül, vagy hogy olly világos és magábaszállt lélekkel bír­jon , melly önmagának lehet vezetője. Vilmos. 'S ha mind kettő meg van az embertől tagadva ? Andor. Ez nem lehet, csak értsük meg bel­sőnk' szózatát és figyeljünk intésére. Vilmos. 'S ha nem értjük a'jóra intő szózatot ? Andor. Azt csak a' nem akaró nem értheti; mert ámbár a' természet az egyik embert nagyobb észbeli tehetségekkel ruházta föl mint a' másikat, a' boldogságra egyiránt képessé tett mindnyájunkat. 'S ha életelveink' választásában gyakran tévedünk is, azt mindenkor min magunknak, rossz elszoktatásunk­nak, hiányos nevelésünknek róhatjuk hibául. A' szer­v fölötti szigorúság néha szintúgy képes megrontani földi mennyünket, mint a' teljes elhanyagolás ; ámbár ha a' kettő közül választani kell, inkább kívánom a' szerfö­lötti szigorúságot mint a' hanyagságot az ész' részéről. Vilmos: Hogyan érted ezt? Andor: Az em­ber' valóját lélek és test, szelle­miség és érzékiség teszi, ki a' tökély felé törekszik, fő föladása : e' kettőt a' lehető legnagyobb öszhang­zásba hozni belsejében. Azért én a' legfőbb tökélyt, mellyre ember képes, nem azon soha nem valósitható erény-gyakorlatban helyezem, mellyet némelly hideg rigoristák követelnek , hogy a' test tökéletesen elnyo­massék 's a' lélek határtalan kényúr legyen ; ez le­rontja az emberlét­ eszméjét, ki valamint puszta testté, anyaggá, soha sem aljasulhat, ugy puszta lélek­ké, szellemmé sem tisztulhat soha ez életben. "S mi­ért törekedni ollyanra, mi elérhetlen? miért kárho­zatosan elörni akarni embervalónk­ egyik kiegészítő részét, melly nélkül lenni megszününk ? Vagy tán a' legjobb istenség olly czélt tűzött volna elénkbe, mellyet el nem érhetünk ? A' valódi erény tehát, édes barátom, millyennek e' boldogító kincset én tartom , 's melly­nek ideáljához minél közelebb eljutni fő törekvésem, abban áll , hogy szellemi 's érzéki létrészünk a' leg­nagyobb öszhangzásba hozassék; hogy semmit ki ne irtson amaz, mit ez a' természet' megtagadhatlan szüksége gyanánt követel, — semmit ne kívánjon ez, mit amaz önméltósága' sértése nélkül megadni ne merne. Ha harmoniában akarunk élni magunkkal,—'s mi egyéb az emberi erény lelkünk' legbensőbb harmó­niájánál ? — testünktől — lelkünknek e' korlátozó de a' földön elválaszthatlan függelékétől — sem tagad­hatjuk meg illő követeléseit, mivel a' bölcs alkotó neki is törvényeket hozott, mellyeket nekünk gyönge emberi teremtményeknek megrontani akarni legalább is kábaság volna ; mert az ember magát nem teremt­heti, 's neki csak jó hajlamait nevelni, a' testében elanyagulni akaró természetet korlátozni van hatalmá­ban; 's végtére a' legszigorúbb önmegtagadó is val­lomást teend róla, hogy valamint lelkének nagyobb örömöt szerez, jót cselekedni mint rosszat, szinte ing­jének is csakugyan jobban esik a' forralt tej mint a' forralt viz.—Ámbár hol mind a'két fél, szellemiség és testiség, egyiránt erős jogokkal áll elő — ha illy eset lehető volna — ott elsőség minden esetre a' szel­lemiségnek adassék; már csak azért is— ha felsőbb észbeli okokkal előállni nem akarunk — mert a' leg­mindennapibb életben is, egyenlő okokkal vitatok kö­zül, a' tisztábbnak adjuk az elsőséget. Vilmos. Lelkemből meritéd ez igazságokat; illy vonások szerint rajzoltam én az embert magam­nak, kihez hasonló lenni akarok; ámbár a' képre mellyet bel-érzéseim alkotának, teljes fényt vetni, melly velem a' vonásokat egészen megismertesse, eszemnek még nem volt elég kifejlett ereje. Andor: Higy a' szent igéknek: zörgessetek és megnyittatik nektek , hová az emberi lélek homá­lyos sejtésekben 's az érzés' képei által eljut, csak ön­lomhaságának tulajdonítsa, ha oda átlátó eszével is föl nem vergődhetik — a' legtöbb esetben. De igen sok ember rest a' gondolkozásra 's ön­kifejtésre ; más­tól várja, mit észerejének nem legnagyobb megerő­tetésével maga véghez vihetne; 's ha a' várt angyal elmarad, egy tapodtat sem halad tovább azon ösvé­nyen, hová őt valamelly "jótevő kar véletlenül el­vezette. Vilmos. Tehát te az embert egészen önhatal­mába adod, urává teszed sorsának? Én pedig úgy hiszem, hogy tagadhatlanul legnagyobb befolyása van emberre a' nevelésnek ; ennek ügyes kezelése által őt a' tiszta erény' gyümölcsöző fájává formálhatjuk; el­hanyaglása vagy épen vétkes abbahagyása által pedig nyílt udvarrá teszszü­k lelkét, mellybe bűnnek és véteknek, előítélet- és tévedéseknek mindenkor legszabadabb bejutásuk van. Andor: Minden kétségen kivül, 's távol legyen, hogy szavaim a' .nevelést kisebbitőleg érdekelnék, sőt

Next