Ars Hungarica, 1983 (11. évfolyam, 1-2. szám)

1. szám - Tanulmányok - Engel Pál-Lővei Pál-Varga Lívia: Zsigmond-kori bárói síremlékeinkről

csolatainak irányát tükrözve a legkorszerűbb ausztriai, délnémet stíluskapcsolatokkal együtt tűnik fel, talán nemcsak a stílus, de maga a faragvány is import útján került az országba. György fia, Zsigmond első feleségének, Kunigundának (+1461) máriavölgyi (Pozsony m., ma Marianka, Csehszlovákia) sírlapja azonban még címeres ábrával készült.­ Legvilágosabban talán Ernuszt János szlavón bán (+1476) budai síremlékének esete jelzi a változás irányát. A főúr, 1476-ban kelt végrendeletében pénzt hagyott a budai Nagyboldogasszony templom mellett (feltehetően annak déli oldalán) emelt sírkápolná­jának berendezésére, és arra, hogy a templom temetőjében heverő, már korábban meg­vett márványlapra címerét kifaragják.­ A polgárból báróvá lett Ernuszt még megfelelő­nek tartotta a címeres sírkövet, végrendeletének végrehajtói azonban eltértek kívánságá­tól, és reprezentatívabb, alakos síremléket állítottak emlékére.6 A Zsigmond-kor nemesi társadalmának alacsonyabb rétegeiből származók sírkövei közül lényegesen kevesebb maradt fenn, mint a főurak számára készült emlékekből.7 Az arisztokrácia egy-két kivételtől eltekintve magas színvonalon megmunkált sírlapjaival (kivételként csak a többieknél talán rossz minőségű anyaga és lepusztultsága folytán gyengébb megmunkálásúnak tűnő visegrádi Hédervári-sírkő, és a rossz elhelyezésű ábrá­jával elkülönülő pelsőci Bebek-sírlap említhető) szemben ezek az emlékek hullámzó színvonalúak, anyaguk általában rosszabb, többnyire nem vörösmárvány. Az üres meze­jű, pécsváradi Szerdahelyi-sírkövön kívül ezek is címeres ábrájúak. Verebi Péter mátra­verebélyi emlékén a kereszt és a címerpajzs teljesen egyéni kombinációja tűnik fel. A főpapi és a főúri síremlékek élesen elkülönülnek egymástól, mivel nem csupán a püspöki, de esetenként a kanonokok sírkövei is, már a 14. század közepétől figurális áb­rázolással készültek. Biztos, hogy részben a főpapi és főúri körök eltérő igénye magya­rázza az eltérő típust. Az arisztokrácia a 15. század közepéig elegendő eszköznek tartot­ta a halotti reprezentáció kifejezésére a lovagi kultúra alapvető heraldikai motívumait, nem érezte még szükségesnek a gyakran már a portré igényével készült alakos síremlé­kek megrendelését. Egy családon és fél évtizeden belül az eltérő igényekre jellemző pél­da Berzevics Péter tárnokmesternek (+1433) címeres berzevicei, és fiának, György nyit­rai püspöknek (+1437/38) alakos sírköve (a két síremlék tényleges keletkezése között valójában valamivel hosszabb idő tételezhető fel, mint amit a halálozási dátumok jelez­nek).­ Rá kell mutatni azonban arra a tényre is, hogy a mégoly hatalmas világi birtokok is felosztásra kerültek a familiárisok, várnagyok, tisztségviselők között, és a birtokosok a jövedelem egy részéhez jutottak csak hozzá. A sokkal centralizáltabban gazdálkodó főpapi birtoktestek tulajdonosai, haszonélvezői jóval nagyobb pénzösszegekkel rendel­kezhettek, úgy tűnik, még az olyan, jövedelem tekintetében a püspökségek sorában az utolsók között helyet foglaló egyházmegye esetében is, mint a nyitrai.­ A Zsigmond-kori bárói sírkövek a főurak művészeti reprezentációjának egyik legha­tározottabban megfogható formáját jelentik. A temetkezéssel is szoros kapcsolatban ál­ló, az arisztokrácia egészét jellemző kápolna- és kolostoralapításokkal együtt e réteg tagjainak ritkán megismerhető egyéniségét is jellemzik. A sírkő-feliratok, a járulékos dí­szítmények (rendjelek) az egyéni nagyravágyás, hivalkodás, politikai orientáció egy-két jellemző példáját is nyújtják (Perényiek, Frangepánok, Szentgyörgyiek stb.). A sírem­lékművészeten is túlmutató további jelentőségük abban áll, hogy keletkezésüket illetően jórészt egyenletesen oszlanak meg Zsigmond uralkodásának teljes időszakában. Ezek a

Next