Ars Hungarica, 1998 (26. évfolyam, 1-2. szám)

2. szám - Szemle - Markója Csilla: Az „örökkévaló pillanat” (Fülep Lajos: Egybegyűjtött írások III. h.)

lakik, de egy régi könyv. Legfeljebb azért használható, mert nincs jobb és újabb éppen itt, Budapesten."" - szóval e dolgok olvastán mégiscsak azt gondolom, hogy érdemes közelebbről megvizsgálni az intenzitás kifejezést. Ez a szó Lukács és Popper között afféle konszenzusos fordulat lehetett, nyilván nem érintetlen a korabeli Nietzsche-recepciótól. Ugyanebben az évben jelenik meg Fülöp Nietzsche-fordítása a hozzá írt könyvnyi előszó­val: a recenziók lelkesek és bátorítóak, de még Alexander Bernát is a sok dicséret közé keveri, hogy „a szerző tartózkodik a kritikától", „látszólag nem analizálja Nietzschét, hanem rövidítve előadja."4 Fogarasi Béla sze­rint ez azért van, mert Fülep „elkésett", „megmondhatta" volna, „de nem akarta, mert azt hitte, hogy még nincs szükség Nietzsche-kritikára."5 Lu­kács pedig csalódását fejezi ki az önálló vélekedések hiánya miatt - de továbbra is jóindulatról tanúbizonyságot téve - recenziója végére erényt kovácsol a hibából: „Mindegy. Akár ok, akár ürügy a Fülep Lajos előkelő tartózkodása, akár stílusokokból történt, akár fejlődésökonómiaiakból, én olyan nagy és nyugodt erőt érzek ebben a hangban, hogy végleg eltűnt már belőlem az első pillanatok csalódásérzete.(...) Talán átmenetnek kellett ez a hűvös tartózkodás az első esszék nyugtalan tüzei után, átmenetnek az igazi nagy dolgok felé (...)". Az itt hiányolt virtusért, Nietzsche-módra szembeszállni Nietzschével, egyelőre kárpótlást nyújt az önuralom, a fe­gyelem képzete. De azért leginkább a popperi intuíciót hiányolhatta Lukács. Popperből hiányzott mind a virtus — legyöngítette a betegség­­, mind a virtuozitás. Popperből, aki a halállal birkózott, hiányzott a hatalomvágy. Lukács Fülepet ócsárló gesztusára semmit nem reagált - holott Fülep írásait Cé­zanne-ról ismerhette." A Lukács-Popper levelezésből nekem úgy tűnik, Lukács szinte szerelmes volt Popper intuitív képességébe: ez lehetett szá­mára az intenzitás felső foka. Kétségtelen, hogy Popper írásaiban végtelen szuggesztivitással működik valami zseniális adottság, a dolgokat érzéki konkrétsággal, de ugyanakkor a legszerteágazóbb összefüggésekkel össze­fogva megragadni. Megragadni, s rögtön el is ejteni, mintha csak az intel­lektuális érettség és az intuíció mértéke meghaladná az érzelmi érettség fokát: talán ezzel magyarázhatók az olyan diszkrepanciák, mint pl. a Lu­kácsról írott recenzió felvetéseihez szinte méltatlanul naiv, némi csalódást okozó konklúziója. Viszont félelmetes, hogy mit tud kibontani egy-egy vil­lanásnyi ötletből, melynek szinte semmi alapozását el nem végzi, és mi­lyen delejes rációval, alvajáró biztonsággal mozog olyan észrevételek kö­zött, melyek önmagukban véve bombasztikusnak tűnnek. .A természet eszméjét akarta, hogy végül a szőnyeg eszméjét valósítsa meg."- írta pél­dául id. Pieter Brueghelről, de ha az egész szöveg áramába bocsátjuk ma­gunkat, teljességgel helyénvalóvá válik ez a szó szoros értelmében véve lapos észrevétel. Nincs is kedvem idézni belőle, annyira egészében él csak a Brueghel/Cézanne-tanulmány. Nemcsak az ,Alltéig" érzéki-konkrét fo­galmában, az ilyenfajta fogalomalkotás módjaiban volt Popper az eviden-

Next