2000, 1989 (1.évfolyam) május

Tallár Ferenc: Korszakvég

Korszakvég TALLÁR FERENC A­­ X jövőt homály fedi, az előt­tünk levő utak bizonytalanok. Biztosnak csak annyi mond­ható, hogy egy korszak véget ért: az elmúlt harminc év poli­tikai, társadalmi és hatalmi berendezkedése, a szocializmus úgynevezett „pangása" végjátékába jutott. Lehet előttünk szakadék vagy széles út, következhet rendpárti terror vagy demokratikus kibontakozás, a legvidámabb barakk ope­rettvilága már bizonnyal nem térhet vissza. Véget ért tehát egy korszak, melyet igazán senki sem szeretett. Sem azok, akik belül voltak a hatalmon, sem azok, akik belőle kirekesztve. Sem a közömbösített és sem­legesített, magánszférába szorított polgár, sem a hatalmi szerepéből minduntalan kikacsintó és kibeszélő, titokban fölfelé, ha kell egészen Moszkváig mutogató funkcionárius. Nem szerették sem a megcsontosodott sztálinisták vagy harcias újbalosok, sem a demokrácia hívei. Bár egyénileg majd mindenki használta tényszerűen körülírható szabá­lyait és viselkedésmintáit, senki sem azonosult velük úgy, mint egy kölcsönösen vállalt értékrend normatív elvárásaival. Harminc éven át olyan szabályokat követett ez a társada­lom, melyeket senki sem tekintett igazán követésre méltónak. Ilyen korszakban lehet talán jól élni, de az élet jó nem le­het. Mert a jó élethez a méltóság érzete hozzátartozik, s az egyéni méltóság sem gyökerezhet másban, mint a közösen vállalt értékekben. Röviden abban, hogy nyugodtan nézhe­tünk egymás szemébe. S mégis, mikor ez az álszent korszak most végéhez ér, öntudatos remény helyett inkább csak ag­gódás érződik, zavaros félelem és fortyogó agresszió. Ha jobban belegondolunk, nincs ebben persze semmi meg­lepő. Bár senki nem azonosult e korszakkal, jó időre majd mindenki mégis megtalálta benne a maga szerény számítá­sát, bár senki nem akart benne élni, de lehetett, kinek-kinek egyénileg. Azaz van veszítenivalónk, sőt egyelőre másunk sincs, mint ez az anyagi veszteség. Illúzió lenne ugyanis va­lamiféle győzelemről vagy erkölcsi nyereségről beszélni; a Kádár-rendszer, felemésztve és elpazarolva belső, majd külső tartalékait, magától hullott szét. Mondhatni végel­gyengülésben, s a gyászhuszár, ki csak kíséri a menetet, ugyan mire lehetne büszke és miért lenne öntudatos. Félreértés ne essék: nem a jó évtizede létező ellenzéki csoportok és egyéni felszólamlások vitathatatlan erkölcsi jelentőségét akarom kétségbe vonni. Csak azt a mesét, me­lyet a legkülönbözőbb hangszerelésekben s az átgondoltság legkülönbözőbb szintjein szinte az egész magyar társada­lom önmagának suttogott e harminc év során. E dédelgetett történet szerint egy gonosz óriás béklyójába verve él itt egy kicsiny nemzet, egy alkotó ötletektől és jobbító szándéktól feszülő öntudatos társadalom, melynek csak a sanyarú igát kell levetnie, s a csúf koldus alakjából mindjárt előlép a dél­ceg királyfi, hogy fehér lovára pattanva királyságát átvegye. Noch dazu - hogy a mese lejtését némiképp megtörjem - ta­lán épp a szép király leány­tól, Európától, kinek állhatatos kitartásával (már megint) utolsó védőbástyája volt. Mint minden mese, a mesei igazság révén ez is a frusztrációk és belső elfojtások feloldását szolgálta. Mert elosztva a Rosszat és a Jót az önkényes Hatalom és a szuverén Nép-öntudatos Társadalom pólusai között, volt ebben a mesében is jogosult elem. A XX. század végén, Európában ugyan mi másra lehetne hivatkozni a jó forrása­ként, ha nem a népszuverenitásra, a társadalom autonómiá­jára, az okos emberek szabad gyülekezetére. Ám ez a mese s mesei igazsága csak a végjátékig volt tart­ható. Nem csak azért, mert a béklyók „levetése" és lassú „szétmállása" a tényszerűen egyező eredmény ellenére je­lentésében alapvetően különbözik. Inkább azért, mert a Kádár-korszak vége egyúttal egy új kezdete is, s minél in­kább erre helyezzük a hangsúlyt, annál világosabb: nem a három próbát kiállt legkisebb fiú ébredezik. Nem egy ta­golt voltában is egész, azaz egészséges társadalom öntudata, hanem egy széttagolt, erkölcsileg csonkult, partikularizáló­dott és szolidaritásformáitól megfosztott társadalom a maga lefojtott félelmeivel és kölcsönös gyanakvásaival, egyre nö­vekvő agresszivitással. A mese elveszett tehát, de az önérzékelés fordulata, a gyors, sőt túl gyors kiábrándulás mégiscsak szörnyű bot­rány: az elfojtások, a mese másik, sötétlő oldala. Most, hogy a „béklyó lehullt", mintha egyszercsak a sokmillió, károgó varjú országában lennénk, ahol különbség már csak a félelmek tárgyában mutatkozik, ahol egy szűk,,alterna­tív világ" határain túl a választék a vörös- vagy a fehérterror vagy az anarchia. Ahol tivornyázik a káröröm és az „én előre megmondtam" veszélyes bölcsessége - ez az önmagát beteljesítő prófécia. Mert ha a falra festik, az ördög valóban megjelenik, de nem misztikus okok folytán és nem is sors­szerűen, hanem, mert vártuk, mert mi magunk már jó­előre megtettük a szükséges és odaillő előkészületeket. Az ördögre így puha fészek vár a „nemzet kebelén". Ebbe a károgó kórusba beállni, a „fátumos magyar sorsba" beleájulni biztos nem szabad. Ha jön is, legalább mi magunk ne kiáltsunk semmilyen színű terrorért, s ne túlzott félelmeink okozzák az anarchiába torkolló pánikot. 2 TALLÁR FERENC

Next