8 Órai Ujság, 1924. augusztus (10. évfolyam, 156-180. szám)
1924-08-01 / 156. szám
PerrfcTI, T92? augusztusa a Qteftsu'-SflD m Egész Európában legolcsóbb a Máv tarifája* Nem szállítják le a díjtételeket. — Kedvezményt adnak a tranzitó verseny tarifáknál. — Deficítmentes költségvetést állított össze a Máv az aranyparitásos tarifák alapján. — Nincs számbavehető csökkenés sem a személy- sem az áruforgalomnál Kelety Dénes államtitkári táv elnök nyilatkozik a vasutak helyzetéről. — Saját tudósítónktól. — Augusztus elsején visszaállítják az őrlési forgalmat. — malmok foglalkoztatása és az állattenyésztés érdekei teszik szükségessé ezt az intézkedést. — Nagyatádi Szabó István földmivelésügyi miniszter nyilatkozik. — Saját tudósítónktól. — Az utóbbi napokban különböző megállapítások hangzottak el egyes sajtóorgánumokban a Máv. helyzetéről Hibákat véltek felfedezni egyesek úgy a Máv. igazgatása, mint annak a kereskedelem és gazdaságpolitikai irányítása teréin. Túlságosan nagy jelentőséget tulajdonítottak az aranyparitásos alapon való személydíjszabásnak, drágállották azt, sőt olyan hangok is hallatszottak, hogy a most életbe léptetett aranyparitásos tarifák nemhogy csökkentenék, de növelik a deficitet. Szakértői vélemények alakjában adták közre egyesek aggályaikat hogy ezzel elfogadhatóbbá tegyék azt, amit mondanak. Hivatkoznak osztrák példákra, ahol külföldi szakértők bevonásával sikerült az osztrák államvasutat deficitmentessé tenni. A tarifareform csődjéről cikkeznek és hibáztatják, hogy országos közlekedésügyi tanács a reformokat célzó intézkedéseket titokban tartja. A Máv. helyzetéről, a forgalom alakulásáról és az aranyalapon számított tarifáknak a Máv. gazdasági helyzetének javulásában megnyilvánuló hatásairól ma délelőtt alkalmunk volt Keletii Dénes államtitkárral, a Máv. elnökigazgatójával beszélgetést folytatni. Keleti Dénes az államvasutak helyzetére vonatkozó aktuális kérdésekről a következőket mondotta a 8 Órai Újság munkatársának: — Azok, akik kifogásolják a Máv. mostani személyszállító tarifáinak nagyságát, azok úgy látszik nincsenek tisztában azzal, hogy egész Európában Magyarország az, amelynek a legolcsóbb vasúti tarifája van. Békében is olcsóbbak voltunk, mint sok külföldi állam, azonban most is sokkal olcsóbbak vagyunk, min tülökében voltunk, hiszen a szermángszállítási díjak a békében fizetett összegeknek alig 60 százalékát teszik ki. Természetes ezt a tarifát fenn kell tartanunk, fentartjuk különösen azért, mert úgy a szemét, mint az áruszállítási tarifa, amelyet most arany alapon számítunk, szerves kiegészítő részét képezi annak az akciónak, amley a Máv anyagi helyzetének teljes rendbehozatalát tűzte ki célulmaga elé. Az áruszállítási tarifákat, ha nézzük, átlagban 12 százalékkal magasabbak, mint a békében voltak. Aki azonban a piaci árak alakulását objektív veszi figyelembe, annak be kell látnia, hogy egyetlen olyan cikk sincs, amely a békéhez viszonyítva mindössze 12 százalékos emelkedést mutatna fel, hanem igenis 100—200, sőt 300 százalékos emelkedések vannak. Azt mondani tehát, hogy az áruszállításnál átlagban fönnálló 12 százalékos tarifaemelkedés az oka az óriási drágulásnak, legalább is nagy tájékozatlanságra vagy még inkább tendenciózus beállításra vall. Külföldi szakértők bevonásának szükségességéről is szólottak. Ausztria példájára hivatkoznak, ahol Acworth és Herold svájci szakértőknek bevonásával reorganizálták az osztrák vasutakat. Ha nézzük miképen végződött az a szanálás, úgy azt látjuk, hogy míg 1922 23-ban 1900 milliárd osztrák korona deficit volt az osztrák vasutaknál, a szanálás óta ez a deficit 1400 milliárdra apadt. Nem hinném, hogy ez olyan kívánatos eredmény, amely külföldi szakértők bevonását olyannyira indokolttá tenné. A kereskedelmi kormány és a MÁV vezetősége részletesen kidolgozott terv alapján igyeszik a MÁV deficitjét csökkenteni és ennek keresztülvitelére az üzemvitelt illetőleg sokkal részletesebb adatok állanak rendelkezésünkre, mint amilyen adatok a külföldi szakértőknek a vasutak reorganizációjára vonatkozó munkájában foglaltattak. Hangsúlyoznom kell, hogy a tarifák leszállításáról semmiféle hivatalos helyen szó sem esett és nincs is tervbe véve. Papírkoronában tényleg tarifaleszállítást jelent a 17.000 koronás szorzószám leszállítása, amely azonban értékcsökkenést nem jelent. A most érvényben lévő tarifák alapján — amennyiben a közgazdasági életben a múlt esztendőkhöz képest visszaesés nem lesz— bár a kedvezőtlen terméseredmények e tekintetben gazdasági életünket sajnos károsan befolyásolják — a MÁV deficitmentes költségvetést tudott összeállítani. Mindössze arról van szó, hogy a 27 millió aranykoronát kitevő beruházások nem folynak be, a tarifális jövedelmekből, azonban semmiféle valuta Európának nincs, amely a folyó bevételeiből tudná beruházásait eszközölni és így ennek a fedezetéről kell külön gondoskodni. Tény az, hogy a MÁV pénzügyi helyzete erősen javult és számbavehető csökkenés a tarifák következtében sem személy, sem pedig az áruforgalom terén nem tapasztalható. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy azok a csökkenések, amelyek ebben a hónapban és előreláthatóan a jövő hónapban az áruleszállítások terén bekövetkeznek. Korántsem a bevezetett aranytarifa következményei, hanem évenként visszatérő jelenség, amennyiben az ország agrárjellegénél fogva a nyári hónapokban a forgalom rendszeresen visszaesik a téli hónapokhoz képest. Ha nézzük, a forgalom alakulását a békéhez viszonyítva akkor a rendelkezésünkre álló pontos kimutás szerint 1920 júliusában a békebeli tonnamennyiség 18 százalékát szállította csak a Máv. 773.000 tonnát 1921-ben 1260 ezer tonnát a békebeli mennyiség 30 százalékát, 1922 júliusában 1640 ezer tonnát a békebeli mennyiség 39 százalékát, 1923-ban 1709 ezer tonnát a békebeli mennyiség 40 százalékát, 1924 júniusában tehát a tarifaemelés előtt a békebeli mennyiség 43 százalékát, amely mennyiség azután még a tarifaemelés előtt 3 százalékkal visszaesett, holott a tarifaemelés csak július 1-én lépett életbe. Ez a csökkenés, mint minden ilyen átmeneti redukció a közgazdasági helyzet következménye. Mindenütt üzemcsökkentésről van szó. Ez megnyilvánul a fogyasztásban épp úgy, mint a termelésben és természetesen ezek az általános gazdasági redukciók az áruszállításokban is kell, hogy éreztessék hatásukat. A tarifák megállapítása, mint ismeretes, a különböző érdekeltségekkel egyetértésben és azok közreműködésével történt és természetes tehát, hogy szem előtt tartottuk a tarifák megalapításánál azoknak a gazdasági fejlődésre való hatását is. A Kedvezmények adásával épp a közgazdasági élet szempontjából foglalkozunk és természetes, hogy a tranzitó versenytarifa kedvezményt mi is több helyen életbe léptetjük. Ezzel egyrészt a gazdaközönség érdekeit kívánjuk szolgálni, másrészt pedig pénzügyi szempontok figyelembevételével törekszünk arra, hogy a nyert forgalom útján a Máv. bevételeit fokozza. Ezek a kedvezmények azonban nem jelentenek tarifaleszállítást, hanem épp a gazdasági helyzetnek megfelelő olyan intézkedéseket, melyek a termelési lehetőségeket elősegítik. Hangsúlyozta a Máv. elnökigazgatója, hogy az aranyparitásos tarifákról szóló első havi eredmény adatai még nincsenek együtt Ma délelőtt a földmivelésügyi minisztériumban fontos értekezlet volt, amelyen az őrlési forgalom újból való életbeléptetéséről tanácskoztak. A miniszterközi értekezletet nagyatádi Szabó István földmivelésügyi miniszter vezette és részt vettek benne Walkó Lajos kereskedelmi miniszter, Bod János tárcanélküli miniszter továbbá az egyes minisztériumok szakreferensei: Nemeshegyi Aurél, Ferenczy Izsó és Thaly Kálmán. A kormány az őrlési forgalom visszaállításával lehetővé akarja tenni, hogy a malmok a fokozottabb munkateljesítés folytán foglalkozást nyerjenek, továbbá engedélyezte az állattenyésztés szempontjából szükséges korpamennyiség növelése céljából a külföldről való gabonabehozatalt, amit a malmaink feldolgoznak és mint lisztet szállítanak vissza külföldre. Nagyatádi Szabó István földmivelésügyi miniszter áláspontja ebben a kérdésben az volt, hogy addig a terméseredmények teljes egészükben nem ismeretesek, addig az őrlési forgalom visszaállításáról nem lehet szó. A mostani rossz terméseredmények azonban nyilvánvalóvá tették azt a tényt, hogy a malmok foglalkoztatása szempontjából, de különösen az állattenyésztés érdekében is szükséges ennek a megszüntetési rendszernek a visszaállítása. A mai tanácskozásról a 8 Órai Újság munkatársának alkalma volt nagyatádi Szabó István földművelésügyi miniszterrel beszélgetni, aki e kérdésben a következőket mondotta: — A rossz terméseredmények arra késztettek, hogy, eddigi álláspontomat feladva, hozzájárultam ahhoz, hogy már most augusztus 1-én életbe lépjen az őrlési forgalom. Szükséges ez egyrészt a malmok foglalkoztatása, másrészt pedig az állattenyésztés szempontjából, mert a korpa és vörösliszt itt marad az országban, mely az állattenyésztésre való tekintettel nagy jelentőséggel bír. Az őrlési forgalom visszaállításáról szóló rendelet előreláthatóan vasárnap jelenik meg a hivatalos lapban. A miniszterközi értekezleten tárgyaltunk továbbá különböző közszükségleti cikkek behozatali tilalmának felfüggesztéséről. A kormánynak az a szándéka, hogy a behozatali tilalmakat fokozatosan megszüntesse. Erre vonatkozóan egy rendelkezés már meg is jelent és most is több közszükségleti cikk behozatalára nézve szüntettük meg a tilalmat. Kérdést intéztünk ezután a földművelésügyi miniszterhez, hogy a közmunkák ügyében történtek-e a minisztérium részéről intézkedések? — Ami a közmunkákat illeti, — mondotta a miniszter — az ámentesítő társulatok munkájának felvételéről van szó. Az ármentesítő társulatok nem tudják megkezdeni a munkát, mert nincs a megkezdéshez szükséges pénz a birtokukban. Ebben az ügyben érintkezésbe fognak lépni a pénzügyminiszterérel és hogy ha az ármentesítő társulatok megkapják a munka megkezdéséhez szükséges összegeket, ugy ők azt a saját erejükből tovább fogják fejleszteni, mivel a munkájukért járó pénzösszegeket csak később kapják .".cn. Ilyen módon körülbelül 30 millió koronára menő munka alkalmat lehetne nyerni. Az ármentesítő társulatoknak két milliárd koronára van szükségük, hogy munkálataikat megkezdhessék. Természetesen ők ezt az összeget vissza is fizetik. Szükség van ezekre a munkálatokra, mert a múlt évben is sok termőföldet mentettek meg a gátszakadások megakadályozása végett tett intézkedések a termelés számára. Ami a vetőmag-előlegeket illeti, most folynak a tárgyalások, hogy ott, ahol egyáltalán nem volt termés, vagy ahol a vetőmagot sem adta vissza az aratás, előlegeket, kölcsönt nyújtsunk a termelésnek, hogy a gazdaságot tovább folytathassák Igen sok vidéken, ahol a jég teljesen elyerte a termést, a gazdák vetőmag nélkül állnak, de több vidéken, ahol nem pusztított a jégverés, szintén olyan silány a termés, hogy a gazdálkodás tovább folytatására szükségesnek látszik vetőmag-előlegeket nyújtani. Előreláthatólag ezek a tárgyalások hamar befejezést nyernek. most vannak feldolgozás alatt és így minden olyan beállítás, amely 40—50%-os forgalomapadásról beszél és állítólagos adatokra hivatkozva, igyekszik alapot teremteni, valósággal homlokegyenest ellenkező tények elfogadására, csupán önkényes és minden komoly alapot nélkülöző kombinációnak tekinthetők. — Ezzel szemben már most is megállapítható, hogy a személyforgalomban érezhető visszaesés és az áruforgalom is a júliusi hónapoban szokásos keretek közt mozog. — Végezetül az a vád, hogy a kormány és az államvasutak vezetősége a közvéleményt a mindekori helyzetről teljes tájékozatlanságban hagyja, cáfolatot nyert kia ténnyel, hogy a kormány több mint egy év óta minden hónapban a sajtó útján nyilvánosságra hozza a Máv. havi üzleti eredményeit. __ A Máv. rettenetes nehézségek leküzdése után most már a reorganizálódás útjára lépett és meg van a kilátás arra nézve, hogy megszűnik az állam számára tehertételként szerepelni. Ily körülmények között nem végeznek hazafias munkát azok, akik minden tárgyi alap nélkül az intézmény életképességébe vetett hitet megingatni igyekeznek. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt az országos érdeket, melyet a Mav, üzemének rendbehozatala jelent, s a Máv, alaptalan diszkreditálása hozzájárulhat a külföldnek az intézménnyel szemben mind jobban megerősödő bizalmának gyengítéséhez, holott ennek a megszilárdulására különösen most, amikor a külföldben a beruházások keresztülviteléhez nyújtandó segítségre a hajlamosság megvan, kétszeresen szükség van. 3 Az amerikai állágkörüli reghin-expediens Elindul Jólaiul felé. Az egyedüli akadály Grönlandtól várható. — Saját tudósítónktól. — London, július 31. Lowell Smith hadnagy, az amerikai világkörúti repülő-expedíció vezetője, elindulása előtt kijelentette, hogy 99 százalék valószínűséggel számít arra, hogy most már sikerült kitűzött célját elérni. A Broughi repülőtér környékén óriási tömeg gyűlt össze. A felszállás előtt Smith azt mondat, hogy legkésőbb egy hónap múlva a Loos Angelesban remél lenni. Az egyedüli nehézség Grönland és Labrator közt várható, ahol előreláthatólag nagymennyiségű jeget fognak találni és ahol a hőmérséklet rendkívül alacsony. Az alaskai és ázsiai fergeteg leküzdése után azonban ezt a nehézségeket is le fogják győzni. Smith kijelentette, hogy az egész világon mindenütt barátságosan fogadták az amerikai repülőket, azonban sehol sem úgy, mint Angliáiban, ahonnan valóban nehezükre esik megválniuk. Ezután néhány meleg szóval megköszönte a vendégszeretetet, majd az expedíció tagjai repülőgépre szálltak és elindultak Izland felé. — Sipőcz Jenő polgármester szabadságra ment. Dr. Cipőcz Jenő polgármester a mai napon elbúcsúzott a városháza főbb tisztviselőitől és holnaptól kezdődően hat heti szabadságra ment. A polgármester szabadságidejének legnagyobb részét Parádon fogja tölteni. — Elbocsátott bécsi bankigazgató. Bécsi tudósítónk jelenti: Mint a Wiener Mittags-Zeitung Raindl kamarai tanácsostól, a Wiener Kaufmnansban alelnökétől értesül, a bank tegnapi közgyűlése után Ernsfeld és Mosca nevű igazgatókat, hitelügyekben való visszaélés miatt, azonnal elbocsátották. A két igazgató manipulációja következtében a bank nem szenvedett kárt-