8 Órai Ujság, 1924. augusztus (10. évfolyam, 156-180. szám)

1924-08-01 / 156. szám

PerrfcTI, T92? augusztus­­­a a Qteftsu'-SflD m Egész Európában legolcsóbb a Máv tarifája* Nem szállítják le a díjtételeket. — Kedvezményt adnak a tranzitó verseny tarifáknál. — Deficítmentes költségvetést állított össze a Máv az aranyparitásos tarifák alapján. — Nincs számbavehető csökkenés sem a személy- sem az áruforgalomnál Kelety Dénes állam­titkári táv elnök nyilatkozik a vasutak helyzetéről. — Saját tudósítónktól. — Augusztus elsején visszaállítják az őrlési forgalmat. —­ malmok foglalkoztatása és az állattenyésztés érdekei teszik szükségessé ezt az intézkedést. — Nagyatádi Szabó István földmivelésügyi miniszter nyilatkozik. — Saját tudósítónktól. — Az utóbbi napokban különböző megálla­pítások hangzottak el egyes sajtóorgánu­mokban a Máv. helyzetéről Hibákat vél­tek felfedezni egyesek úgy a Máv. igazga­tása, mint annak a kereskedelem és gazda­ságpolitikai irányítása teréin. Túlságosan nagy jelentőséget tulajdonítottak az arany­paritásos alapon való személydíjszabásnak, dr­ágállottá­k azt, sőt olyan hangok is hal­latszottak, hogy a most életbe léptetett aranyparitásos tarifák nemhogy csökkente­nék, de növelik a deficitet. Szakértői véle­mények alakjában adták közre egyesek ag­gályaikat hogy ezzel elfogadhatóbbá tegyék azt, amit mondanak. Hivatkoznak osztrák példákra, ahol külföldi szakértők bevoná­sával sikerült az osztrák államvasutat de­ficitmentessé tenni. A tarifareform csődjé­ről cikkeznek és hibáztatják, hogy országos közlekedésügyi tanács a reformokat célzó intézkedéseket titokban tartja. A Máv. helyzetéről, a forgalom alakulá­sáról és az aranyalapon számított tarifák­nak a Máv. gazdasági helyzetének javulá­sában megnyilvánuló hatásairól ma délelőtt alkalmunk volt Keletii Dénes államtitkárral, a Máv. elnökigazgatójával beszélgetést foly­tatni. Keleti Dénes az államvasutak hely­zetére vonatkozó aktuális kérdésekről a kö­vetkezőket mondotta a 8 Órai Újság munkatársának: — Azok, akik kifogásolják a Máv. mos­tani személyszállító tarifáinak nagyságát, azok úgy látszik nincsenek tisztában azzal, hogy egész Európában Magyarország az,­­ amelynek a legolcsóbb vasúti tarifája van. Békében is olcsóbbak voltunk, mint sok külföldi állam, azonban most is sokkal olcsóbbak vagyunk, min tülökében voltunk, hiszen a sze­­rmángszállítási díjak a békében fize­tett összegeknek alig 60 százalékát teszik ki. Természetes ezt a tarifát fenn kell tarta­nunk, fentartjuk különösen azért, mert úgy a szemét, mint az áruszállítási tarifa, ame­lyet most arany alapon számítunk, szerves kiegészítő részét képezi annak az akciónak, amley a Máv­ anyagi helyzetének teljes rendbehozatalát tűzte ki célu­lm­aga elé.­­ Az áruszállítási tarifákat, ha nézzük, átlagban 12 százalékkal magasabbak, mint a békében voltak. Aki azonban a piaci árak alakulását objektív veszi figyelembe, annak be kell látnia, hogy egyetlen olyan cikk sincs, amely a békéhez viszonyítva mindössze 12 szá­zalékos emelkedést mutatna fel, hanem igenis 100—200, sőt 300 százalékos emelkedések vannak. Azt mondani tehát, hogy az áruszállításnál átlagban fönnálló 12 százalékos tarifaemelkedés az oka az óriási drágulásnak, legalább is nagy tájé­kozatlanságra vagy még inkább tendenció­zus beállításra vall.­­ Külföldi szakértők bevonásának szük­ségességéről is szólottak. Ausztria példá­jára hivatkoznak, a­hol Acworth és Herold svájci szakértőknek bevonásával reorgani­zálták az osztrák vasutakat. Ha nézzük mi­­képen végződött az a szanálás, úgy azt látjuk, hogy míg 1922 23-ban 1900 milliárd osztrák korona deficit volt­ az osztrák vasutaknál, a szanálás óta ez a deficit 1400 milliárdra apadt. Nem hinném, hogy ez olyan kívánatos eredmény, amely külföldi szakértők bevonását olyannyira indokolttá tenné. A kereskedelmi kormány és a MÁV vezetősége részletesen kidolgozott terv alapján igyeszik a MÁV deficitjét csökkenteni és ennek keresztülvitelére az üzemvitelt il­letőleg sokkal részletesebb adatok állanak rendelkezésünkre, mint amilyen adatok a külföldi szakértőknek a vasutak reorgani­zációjára vonatkozó munkájában foglaltat­tak.­­ Hangsúlyoznom kell, hogy a tarifák leszállításáról semmiféle hi­vatalos helyen szó sem esett és nincs is tervbe véve. Papírkoronában tényleg tarifaleszállítást jelent a 17.000 koronás szorzószám leszál­lítása, amely azonban értékcsökkenést nem jelent. A most érvényben lévő tarifák alapján — amennyiben a közgazdasági életben a múlt esztendőkhöz képest vissza­esés nem lesz— bár a kedvezőtlen termés­eredmények e tekintetben gazdasági életün­ket sajnos károsan befolyásolják — a MÁV deficitmentes költségvetést tu­dott összeállítani. Mindössze arról van szó, hogy a 27 millió aranykoronát kitevő be­ruházások nem­ folynak be, a tarifális jövedelmekből, azonban semmiféle valuta Európának nincs, amely a folyó bevételeiből tudná beruházásait eszközölni és így ennek a fedezetéről kell külön gon­doskodni.­­ Tény az, hogy a MÁV pénzügyi helyzete erősen ja­vult és számbavehető csökkenés a ta­­rifák következtében sem személy, sem­­ pedig az áruforgalom terén nem ta­pasztalható.­­ Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy azok a csökkenések, amelyek ebben a hónapban és előreláthatóan a jövő hónapban az áruleszállítások terén bekövetkeznek. Korántsem a bevezetett aranytarifa következményei, hanem éven­ként visszatérő jelenség, amennyiben az ország agrárjellegénél fogva a nyári hóna­pokban a forgalom rendszeresen vissza­esik a téli hónapokhoz képest. Ha nézzük, a forgalom alakulását a bé­kéhez viszonyítva akkor a rendelkezé­sünkre álló pontos kimutás szerint 1920 júliusában a békebeli tonnamennyiség 18 százalékát szállította csak a Máv. 773.000 tonnát 1921-ben 1260 ezer tonnát a béke­beli mennyiség 30 százalékát, 1922 júliusá­ban 1640 ezer tonnát a békebeli mennyi­ség 39 százalékát, 1923-ban 1709 ezer ton­nát a békebeli mennyiség 40 százalékát, 1924 júniusában tehát a tarifaemelés előtt a békebeli mennyiség 43 százalékát, amely mennyiség azután még a tarifaemelés előtt 3 százalékkal visszaesett, holott a tarifa­­emelés csak július 1-én lépett életbe. Ez a csökkenés, mint minden ilyen átmeneti re­dukció a közgazdasági helyzet következmé­nye. Mindenütt üzemcsökkentésről van szó. Ez megnyilvánul a fogyasztásban épp úgy, mint a termelésben és természe­tesen ezek az általános gazdasági re­dukciók az áruszállításokban is kell, hogy éreztessék hatásukat.­­ A tarifák megállapítása, mint isme­retes, a különböző érdekeltségekkel egyet­­értésben és azok közreműködésével történt és természetes tehát, hogy szem előtt tar­tottuk a tarifák megalapításánál azoknak a gazdasági fejlődésre való hatását is. A Kedvezmények adásával épp a köz­gazdasági élet szempontjából foglalkozunk és természetes, hogy a tranzitó versenytarifa kedvezményt mi is több helyen életbe léptetjük. Ezzel egyrészt a gazdaközönség érdekeit kí­vánjuk szolgálni, másrészt pedig pénzügyi szempontok figyelembevételével törekszünk arra, hogy a nyert forgalom útján a Máv. bevételeit fokozza. Ezek a kedvezmények azonban nem jelentenek tarifaleszállítást, hanem épp a gazdasági helyzetnek megfelelő olyan intézkedéseket, melyek a termelési lehetőségeket elősegítik.­­ Hangsúlyozta a Máv. elnökigazgatója, hogy az aranyparitásos tarifákról szóló első havi eredmény adatai még nincsenek együtt Ma délelőtt a földmivelésügyi miniszté­riumban fontos értekezlet volt, amelyen az őrlési forgalom újból való életbelépte­téséről tanácskoztak. A miniszterközi érte­kezletet nagyatádi Szabó István földmive­­lésügyi miniszter vezette és részt vettek benne Walkó Lajos kereskedelmi minisz­ter, Bod János tárcanélküli miniszter to­vábbá az egyes minisztériumok szakrefe­rensei: Nemeshegyi Aurél, Ferenczy Izsó és Thaly Kálmán. A kormány az őrlési forgalom visszaállításával lehetővé akarja tenni, hogy a malmok a fokozottabb munkateljesítés folytán foglalkozást nyer­jenek, továbbá engedélyezte az állatte­nyésztés szempontjából szükséges korpa­­mennyiség növelése céljából a külföldről való gabonabehozatalt, amit a malmaink feldolgoznak és mint lisztet szállítanak vissza külföldre. Nagyatádi Szabó István földmivelésügyi miniszter áláspontja ebben­ a kérdésben az volt, hogy addig a terméseredmények teljes egészükben nem ismeretesek, addig az őr­lési forgalom visszaállításáról nem lehet szó. A mostani rossz terméseredmények azonban nyilvánvalóvá tették azt a tényt, hogy a malmok foglalkoztatása szempont­jából, de különösen az állattenyésztés érde­kében is szükséges ennek a megszüntetési rendszernek a visszaállítása. A mai tanács­kozásról a 8 Órai Újság munkatársának alkalma volt nagyatádi Szabó István földművelés­­ügyi miniszterrel beszélgetni, aki e kérdésben a következőket mondotta: — A rossz terméseredmények arra kész­tettek, hogy, eddigi álláspontomat feladva, hozzájárultam ahhoz, hogy már most augusztus 1-én életbe lépjen az őrlési forgalom. Szükséges ez egyrészt a malmok foglalkoz­tatása, másrészt pedig az állattenyésztés szempontjából, mert a korpa és vörösliszt itt marad az országban, mely az állat­­tenyésztésre való tekintettel nagy jelentő­séggel bír. Az őrlési forgalom visszaállítá­sáról szóló rendelet előreláthatóan vasár­nap jelenik meg a hivatalos lapban.­­ A miniszterközi értekezleten tárgyal­tunk továbbá különböző közszükségleti cikkek behozatali tilalmának felfüggeszté­séről. A kormánynak az a szándéka, hogy a behozatali tilalmakat fokozatosan meg­szüntesse. Erre vonatkozóan egy rendel­kezés már meg is jelent és most is több közszükségleti cikk behozatalára nézve szüntettük meg a tilalmat. Kérdést intéztünk ezután a földművelés­ügyi miniszterhez, hogy a közmunkák ügyében történtek-e a minisztérium részéről intézkedések? — Ami a közmunkákat illeti, — mon­dotta a miniszter — az ám­entesítő társulatok munkájának felvételéről van szó. Az ármentesítő társulatok nem tudják megkezdeni a munkát, mert nincs a meg­kezdéshez szükséges pénz a birtokukban. Ebben az ügyben érintkezésbe fognak lépni a pénzügyminiszterérel és hogy ha az ármentesítő társulatok meg­kapják a munka megkezdéséhez szükséges összege­ket, ugy ők azt a saját erejükből tovább fogják fejleszteni, mivel a munkájukért járó pénzösszegeket csak később kapják .".cn. Ilyen módon körülbelül 30 millió koronára menő munka alkal­mat lehetne nyerni. Az ármentesítő társulatoknak két milliárd koronára van szükségük, hogy munkála­taikat megkezdhessék. Természetesen ők ezt az összeget vissza is fizetik. Szükség van ezekre a munkálatokra, mert a múlt évben is sok termőföldet men­tettek meg a gátszakadások megakadályo­zása végett tett intézkedések a termelés számára.­­ Ami a vetőmag-előlegeket illeti, most folynak a tárgyalások, hogy ott, ahol egy­általán nem volt termés, vagy ahol a vető­magot sem adta vissza az aratás, előlegeket, kölcsönt nyújtsunk a termelésnek, hogy a gazdaságot tovább folytathas­sák Igen sok vidéken, ahol a jég teljesen el­yerte a termést, a gazdák vetőmag nélkül állnak, de több vidéken, ahol nem pusz­tított a jégverés, szintén olyan silány a termés, hogy a gazdálkodás tovább folyta­tására szükségesnek látszik vetőmag-előle­­geket nyújtani. Előreláthatólag ezek a tár­gyalások hamar befejezést nyernek. most vannak feldolgozás alatt és így min­den olyan beállítás, amely 40—50%-os forgalomapadásról beszél és állítólagos adatokra hivatkozva, igyekszik alapot te­remteni, valósággal homlokegyenest ellen­kező tények elfogadására, csupán önkényes és minden komoly alapot nélkülöző kombi­nációnak tekinthetők. — Ezzel szemben már most is megálla­pítható, hogy a személyforgalomban érezhető vissza­esés és az áruforgalom is a júliusi hó­­napoban szokásos keretek közt mozog. — Végezetül az a vád, hogy a kormány és az államvasutak vezetősége a közvéle­ményt a mindekori helyzetről teljes tájé­kozatlanságban hagyja, cá­folatot nyert ki­­a ténnyel, hogy a kormány több mint egy év óta minden hónapban a sajtó útján nyil­vánosságra hozza a Máv. havi üzleti ered­ményeit. __ A Máv. rettenetes nehézségek leküz­dése után most már a reorganizálódás út­jára lépett és meg van a kilátás arra nézve, hogy megszűnik az állam számára teherté­telként szerepelni. Ily körülmények között nem végeznek hazafias munkát azok, akik minden tárgyi alap nélkül az intézmény életképességébe vetett hitet megingatni igye­keznek. Nem szabad figyelmen kívül hagy­ni azt az országos érdeket, melyet a Mav, üzemének rendbehozatala jelent, s a Máv, alaptalan diszkreditálása hozzájárulhat a külföldnek az intézménnyel szemben mind­ jobban megerősödő bizalmának gyengítésé­hez, holott ennek a megszilárdulására kü­lönösen most, amikor a külföldben a beru­házások keresztülviteléhez nyújtandó segít­ségre a hajlamosság megvan, kétszeresen szükség van. 3 Az amerik­ai állágk­örüli regh­in-expediens Elindul J­ólaiul felé. Az egyedüli akadály Grönlandtól várható. — Saját tudósítónktól. — London, július 31. Lowell Smith hadnagy, az amerikai vi­­lágkörúti repülő-expedíció vezetője, elindu­lása előtt kijelentette, hogy 99 százalék valószínű­séggel számít arra, hogy most már sikerült kitűzött célját elérni. A Bro­­ughi­ repülőtér környékén óriási tömeg gyűlt össze. A felszállás előtt Smith azt mondat, hogy legkésőbb egy hónap múlva a Loos­ Angelesban remél lenni. Az egye­düli nehézség Grönland és Labrator közt várható, ahol előreláthatólag nagymennyi­ségű jeget fognak találni és ahol a hőm­ér­­séklet rendkívül alacsony. Az alaskai és ázsiai fergeteg leküzdése után azonban ezt a nehézségeket is le fogják győzni. Smith kijelentette, hogy az egész világon mindenütt barátságosan fogadták az ame­rikai repülőket, azonban sehol sem úgy, mint Angliáiba­n, ahonnan valóban nehe­zükre esik megválniuk. Ezután néhány meleg szóval megköszönte a vendégszere­tetet, majd az expedíció tagjai repülőgépre szálltak és elindultak Izland felé. — Sipőcz Jenő polgármester szabad­ságra ment. Dr. Cipőcz Jenő polgármester­­ a mai napon elbúcsúzott a városháza főbb tisztviselőitől és holnaptól kezdődően hat heti szabadságra ment. A polgármester sza­badságidejének legnagyobb részét Parádon fogja tölteni. — Elbocsátott bécsi bankigazgató. Bécsi tudósítónk jelenti: Mint a Wiener Mittags-Zeitung Raindl kamarai tanácsostól, a Wiener Kaufmnansban alelnökétől értesül, a bank teg­napi közgyűlése után Ernsfeld és Mosca nevű igazgatókat, hitelügyekben való visszaélés miatt, azonnal elbocsátották. A két igazgató manipulációja következtében a bank nem szenvedett kárt-

Next