A Hét, 1972. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1972-02-11 / 6. szám

IRODALOM 6 MÉLIUSZ JÓZSEF Szecesszió Sepsiszentgyörgyön (Érvelések Kós Károly egy épülete érdekében) (A cikk első részét múlt heti számunkban közöltük) Képzeljük el szentségtörően, az egyfajta divinizáló, a népies Kós-kép megrajzolóinak haragját is vállalva, amire eddig nem gondoltunk, de mindezek szerint mégiscsak elgon­­dolhatóan. Kós plebejus puritán sze­cessziója itt, akárcsak részletező, orientális, pompázatos csillogásával a Lechner-féle odébb, európai nyitás volt a nonkonformista, az „elidege­nített", Brechttel szólva „elidegení­tő" tizenkilencedik század ellenes, relativista avantgardizmusba. Még­pedig, írjuk újra s újra, az egykori, a belülről, kívülről megbuktatott Mo­narchia legelhanyagoltabb, iparról, kapitalista fejlődésről, technikáról, polgárosodásról lemarasztalt és pat­riarchális tájban, a vasúti végállo­mások vidékein, aminek ezt a pro­vinciát a húszas évek végén, amint Mikes Nyugatot­ járt, Gaál Gábor a tájat megnevezte... A Mú­zeum, hallatlanul, forradalmasan fo­galmazott nonkonformizmus, zendü­lés az elnyomó magyar dzsentri-ka­­pitalista-földbirtokos lateiner hatal­mat kifejező, s nem itt, ahol még a manufaktúra sem honosodott meg, hanem a nagyvárosokban a hatal­mat kifejező reneszánszt, barokkot mímelő, klasszicizmust utánzó Mo­narchia-architektúra ellen, és hol, ha nem e sárban marasztalt, polgárilag fejletlen provinciális, bigott, félfeudális kárpáti szögletben, írjuk ismét és is­mét, hol még a halcsontos míderbe és díszmagyarba bújt méltóságos asz­­szonyok is jószerivel budira kénysze­rültek. Ó, Ferenc József-i díszmagya­ros és budis úri „ezüstkor"! Olyan „ezüstkorban" szecesszió itt, amely­ben Petelei, Thury Zoltán, odébb Gozsdu, szegény!, és két évig Ko­lozsváron a fiatal Bródy Sándor a vármegyei úri barbárokkal hadakoz­va — tudjuk meg Kozma Dezsőtől, század eleji hagyományaink kutató­jától — a szecessziót hozták a ma­­radiság ellen, akárcsak Kós­a Mú­zeumát, Lechner a Kultúrpalotáját a másképp képzelt művelődésnek, ön­maguknak bizonyítván: Európának lennünk szükséges és nem lehetetlen. Egy lehetetlen anti-Európa-világban sem. A Kósék építész-szecesszióját — nem így az írókét, az ő nyakukon az Európa-fóbiás úri-magyari mara­­diság ugyancsak összeszorította a hurkot, Peteleit meg éppenséggel mibe kergette?; s tehette az úriság: ő volt a hatalom teljhatalmú előne­­ves és czímeres bürokráciája — a Kósék szecesszióját meg éppúgy ki­sajátította ez a határos dzsentriség és a disznótoros, megyei fiskális és finánc-végrehajtó lateinerség — mi­lyen kár, hogy lejáratta egy zsurna­­lizmus ezt a régi-szép betyárkölté­szeti szónkat is: „népnyúzó", s már nem használhatja viszolygás nélkül az irodalom! — mint odébb, s épp az európai Európában a virulens német burzsoázia, amelyet Heinrich Mann a németül megvető hangzású „alattvaló" jelzővel bélyegzett meg. Az uralkodó rétegek kisajátították maguknak a nonkonformizmust — beléje költöztek! — éppúgy, mint ma a nonkonformista új­ szecessziót a fogyasztói társadalom manipulációs szupertermelése. Olyan világban je­lent itt meg, égre kiáltó ellentmon­dásban a hatalom szellemével Lech­ner és Kós, a Kárpátok karéjában, ahol Mikes Kelemenből nemcsak nem­zeti romantikus, de polgári naciona­lista lecke is lett, akárcsak Kőrös­ Csornából, a Bolyaiak emlékét meg mindössze néhány megszállott libe­rális polgári radikális tanár és jako­­binus-reminiszcenciájú szabadkőmű­vesek őrizték, s úgy lehet egyfajta konspiráció,­ közük is lehetett ahhoz, befolyásuk is arra, hogy ezek az uralkodó maradiságnak ellentmon­dó szecessziós művelődési szentélyek mégiscsak a hatalom pénzéből épül­­tek. Egyébként sár borított mindent, sár és hamarosan vér, alighogy fel­épült a Múzeum, tizennégyben meg­indult a véráradat, vér, de nem a Harrisburgoké, nem az országló czíme­res arisztokratáké. A parasztoké. Mert a munkásosztálynak, itt az ipartalanságban, épp csak hírmondója ha akadt, Szent­­györgyön még hírmondója sem. — Nézzetek körül, ma mi épül! Meg­jelent-e az ipar vagy sem? — Gaudi Cervantes hallucinációinak dimen­zióit építette bele barcelonai abba­maradt katedrájának még töredé­kébe is, a darmstadti dombon a ren­det követelő ész bölcs relativizmusa uralkodik előjátékul az egész euró­pai építészetet végleg korszerűsítő Bauh­aus-hoz — az a­varntgarde-mű­vészetek és architektúra e „kozmo­­plita" iskolájához — hol a Korunk­­a író Moholy Nagy László is taní­tott, ámde itt, a Kós Múzeuma bár­mennyire is őszinte, bármilyen fe­szültségű, végső soron radikális pol­gári lázadás remek kifejezése is, mégiscsak magán hordozza keleti, agrárius szegénységünk nem kifelé, befelé táguló méreteit, épp szerény­ségében, ami által plebejusi. Kafka, a száztoronyú, legurbánusabb és gazdag Prágában, időben a szecesz­­szió és az expresszionizmus összekö­tő mezsgyéjén a Monarchia hazug­ság-szövevényének áttekinthetetlen­ségét világította át, e hatalom — Lenin által politikailag oly félreért­hetetlenül megnevezett — misztikusan személytelen és eldologiasodott struk­túráját, alján a lélek elszegénye­­dettsége, nyomorúsága. Kós — az építész — művészi racionalizmusa arról tudósít, hogy a szerénység tu­lajdonképpen a szegények erénye; páratlan történelmi stílusérzékét di­cséri, hogy itt, így építkezett, akkor itt a sárbar, és a zsindelytetők kö­zött. Hiszen épp Lechner Ödön kö­zelében nagyobb szabású építkezé­sekhez is volt köze a körváltó angol filozofáló esztétákat olvasó építész­ként, angoljai gondolatait, a szecesz­­sziót tulajdon keleti környezetére alkalmazva, s hogy nem minden megrendelésében valósíthatta ezt meg itteni szellemben, az más kér­dés. Itt mindenesetre, építőművész­ként, önmagával azonosan fejezhet­te ki magát. Van úgy, hogy a sze­génység a hatalmon kívüliség, a sza­badság, de mindenesetre: a függet­lenség. A szecesszió eredetileg a függetlenség művészete volt... Mon­dom, Darmstadt dombjain: a szecesz­­sziós műterem házaik. Az egyikbe épp ottjártamkor költözött be a Né­met Irodalmi és Nyelvészeti Akadé­mia Központja — minden személy­zete egy főtitkár és egyetlen gépíró­titkárnő, úgy lehet egy órabéres ta­karítónő is, pedig — banalitás! — Nyugaat-Németország nem szegény, márkája szilárdabbnak bizonyult a dollárnál, a főtitkár pedig egyben a testes akadémiai évkönyv szer­kesztője, neves egyetemi előadótanár és filológus is; büszkén mutogatta: halhatatlan műemlék falai között verhetett tanyát a magas intézmény. Van Kósnak még egy építészeti stí­lusremeke Szentgyörgyön: „Csupán családi ház". A darmstadti akadé­miai székhely is „csupán” az volt; drága pénzen, nagy áldozatok árán vásárolták meg. Ez a másik szent­­györgyi szecessziós Kós-épület, ez a műemlék — úgy hallom — útjában áll újabb városrendezési terveknek. Különben is, „csa­k egy villa". Ment­sük meg ezt az egyedüli, európai ér­tékű kis remekművet, melyhez elvezet­hetnétek a messzinél jött, művelt ide­gent: „Ide nézzen, uram, nézze, pro­fesszor úr, szerkesztő úr, nézze, kol­léga úr, hagyományosan vagyunk huszadik századiam európaiak; mit szól hozzá?...* Az idegen hamarabb és könnyebbem értené meg ezt az európai kapcsolódást, mint a fejedel­mek korának számunkra izgalmas, de az ő számára érthetetlen bonyodal­mai*, még ha ezt a „honfi" igény rossz néven is veszi, miközben nem iz­gatja túlzottan „csak egy családi ház", a Kosénak lebontása... Marad­jon meg ez a korszerű művelődési kincs, lehet még belőle meghitt akadémiai fiókhely, művészház, műterem, képtár, nem tudom mi, de a művelődés büsz­ke és hagyományos, stílusos kis otthona. — Az elmúlt évtizedben tisz­tázta az összehasonlító irodalom­­tudomány, amit előre Kósék sem láthattak, az efféle csupán visz­­szapillantólag derül ki — írom le újra s újra a tudomány jel­zéseit —, Európa művészeti forradal­mait, az avantgarde fénycsóváit, perzselő tezeit minden tiltakozások, tilalmak, szidalmak, képrombolások és autodafék ellenére, a szecesszió hordta ki. Az „őrült" katalán, Gaudi nélkül nincs Picasso, aligha Miró vagy egy másik „elmeháborodott", Salvador Dali, akinek pornódétól me­redek, emeletes huszárbajszát, mint­ha csak a toronyépítő Gaudi találta volna fel, miniatűr szecessziós, de kihívóan építészeti csodául. Gaudi, az a gerokkos, szakállas, barcelonai bankhivatalnoknak látszó öregúr. A Nyugat címlapjának szecessziós emb­lémáján a Kós íródeákja — tán épp Mikes ír nénjének a franciául tanulás dicséretességéről, hiszen Nyugat a szecessziósnak is szecessziós Adyék lapjának címe —­ a bajsza búsan, keletien konyul alá. Fűzzünk-e még kommentárt szegénységünk, egy kor­szak nyomorúságának és elszántsá­gának lekonyuló­ bús bajszához?... A Kultúrpalotának, a Monostori úti kálvinista templomnak, a Múzeum­nak, a szentgyörgyi kis­polgárház­­nak nem lehetett gyújtogató folyta­tása, mint a szecessziónak Nyugaton; száz, százötven évvel haladottabb ipar és társadalom kellett volna hozzá legalább. Igaz, a nyugati ha­tár menti, mór ipari és polgárosodott városokban fellobbant a húszas évek elején az avantgardizmus, hogy csak a temesvári Reiter Róbert öt­­ven-hatvan reme­k versét említsük, vagy ott Gallasz Nándort, aki az orosz futuristák formanyelvét hozta a forradalmi Moszkvából, s ha jól emlékszem, 1926-ban a szecessziós Münchenből hazatért Nagy Imre még expresszionizmustól érintett első kép­kiállítása a polgári Temesváron, Aradon meg a Szántó György Pe­riszkópja, Brassóban, itt a szomszéd­ságban, a most feltámasztott Mattis- Teutsch expresszionizmusa, Szentim­­reiék kolozsvári szavalókórusa, a Korurtk avantgárd-vitái és expresz­­szionizmusa. — Mindezek Kassákhoz is kötődően, ehhez a korai „mun­­kásköltőhöz", aki mégiscsak végre­hajtotta az ugrást a szecesszióból az avantgárdba, nemcsak íróként, pik­torként, grafikusként is... — Mind­ez pedig nem zárt, autarchikus ro­mániai hagyományunk. Hiszen nem véletlenül a szecessziós Berlinbe ön­kéntesen emigrált Caragiale fia, Mátéi, akinek modernsége, elválaszt­hatatlan a bukaresti korai avant­gárdtól, s elvégre Blaga is expresz­­szionistaként érkezett haza német tá­jakról Kolozsvárra. A szász irodalom meg éppenséggel expresszionistaként kelt ismét életre az új Romániában. Kassák pedig Bécsből nemcsak né­met, holland, francia, belga, olasz avantgárdokhoz keresett és talált kapcsolatot, de a bukarestihez is, akárcsak idehaza Mattis­ Teutsch, aki­ben a román, magyar, szász művé­szi nonkonformizmus és zendülés egyetlen, művészettörténetileg még meg sem közelített egyszemélyes cso­mópontja valósult meg, s nem tran­­szilvanizmusként, hanem már a nem­zetiségi kultúra romániaiságának an­­ticipációjaként, s épp ezért európai kitekintéssel és szellemi kapcsolódás­sal Párizshoz, Bécshez, Németország­hoz és Budapesthez. Hogy ez az avantgardizmus, ott, ahol hű vett, hű lehetett önmagához, eljutott a forra­dalmi internacionalizmus politiku­mához, de legalább az antifasizmus és az idegen elnyomó pressziók el­leni hazafiassághoz: természetes. De ez már a haladó művészetben élő gondolatok történetének egy másik hazai és európai fejezete. Az alap­vetéshez Kósnak mindenesetre mély köze van ... — Aztán Kós lett az érv az ellen a huszadik századi európai­ság ellen, ő maga is érvelt ellene, amelynek alapvetésében oly sok je­lentést, annyi bonyolult jelképet su­­gallóan alkotóként jelen volt, s ami mellett sepsiszentgyörgyi Múzeuma és polgárháza máig is tanúságtétel és érv. Jelen volt egy európai értel­mű nonkonformizmussal, művészi lá­­zadással-tagadással, jövőbe pillan­tással azonosulva, mindabban, ami hamaros és többszörös kisajátítása ellenére a szecessziót jelentette szer­te a kontinensen. Kós Károly nyolc­vanöt éve hallatlan ellentmondások összesítője. Itt az egyik ellentmondá­sáról tűnődtünk el. De ez ebben a pillanatban talán kevésbé fontos, ámbár érvelésként talán mégis meg­­gondolkoztató, hiszen ezért is írtuk mindezeket, és a fontos ez: minősít­sék védett műemléknek a Kós épí­tette szentgyörgyi polgárházat. Mert nem haladás az, amely saját maga alól robbantja fel hagyománya lép­éseit... Hogyan is szalaszthattam volna el mindezeket elmondani, ha már itt járok Sepsiszentgyörgyön? Biztos vagyok benne, hogy egyetért velem Mikes, Körösi Csom­a, a két Bolyai odébb, és közelebb az időkért Orbán Balázs is. Ők a legnemesebb értelemben európai szellemek is vol­­tak, mert haladók és újítók, akárcsak a szecessziós Kós Károly... Nagy baj lenne, ha a holtak s az öregek haladóbbak és megértőbbek lenné­nek, mint az élők, s különösen a fiatalabbak. Legyünk európaiak, mert már lehetünk, elvégre elkezdtük itt is az urbanizálódást... A Kós Károly tervezte családi ház Sepsiszentgyörgyön A HÉT, III- ÉVF., 6. SZÁM 1. * V

Next