A Hét, 1979 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1979-01-05 / 1. szám

A történelem cselekedeteink igaz és etikus volta szerint ítél Jelentős életműre irányították figyelmünket a Korunk Galéria szervezői, ami­kor arra vállalkoztak, hogy Debreczeni László szerteágazó munkásságából nyújt­anak — Ízelítőnek szánt, ám így is reveláció­szerűen ható — tudományos tevé­kenységéről és művészi hitvallásáról tanúskodó egységes képet. Hogy legalább ez az évforduló — Debreczeni László 1903. december 13-án született — ne múljon el nyomtalanul. „A hagyományok kutatása, rajzos rögzítése, tudatosítása, ápolása, teremtő alkalmazása és állandó igénylése — fogalmazta meg Balogh Ferenc a kiállítás prospektusában — Debreczeni Lászlót az elkötelezett ízlés harcos egyé­niségévé avatta egy következetesen végigjárt félévszázados úton át." S hogy az életmű belső arányairól is fogalmat alkothassunk, hadd iktassuk ide: több száz falu műemléktemplomának helyszíni vizsgálata, felmérése, leírása, rajzos megörö­kítése fűződik Debreczeni László nevéhez; több, mint száz írása jelent meg — jó részük az Erdélyi Fiatalok hasábjain — az erdélyi művészet témaköréből, restau­rálási terveinek, valamint új épületek, bútorok és belső dekorációk tervezéseinek a száma ugyancsak eléri a százat; mintegy háromszáz szakvéleményezést, ajánlást és útmutatást írt restaurálási tervek elbírálásakor vagy előkészítésekor. De mind­ez jelzés csupán, és nem is utal minden tevékenységi területre. Ezúttal egyetlen összefüggésrendszerben szeretnék megközelíteni Debreczeni László pályáját, munkásságát: milyen törekvéseket erősített fel benne az Erdélyi Fiatalok mozgalma — melynek az első perctől az utolsóig cselekvő részese volt. — Azt eddig is tudtuk — főként László Dezső és Mikó Imre idevágó írá­saiból —, hogy mennyire törvényszerű folyamat volt az Erdélyi Fiatalok meg­jelenése. Debreczeni László egyéni útja is törvényszerűen vezetett el a harmin­cas évek ifjúságát öntudatosítani hiva­tott folyóirat megalapításáig? _ — Eszmélésem óta érdekeltek a közügyek, szenvedélyesen Ebben persze nagy szerepet játszott az is, hogy korai olvasmányaim között több olyan mű szerepelt, amelyek a magyar szellemi világ és közélet kérdéseivel foglalkoz­tak. A 20-as évek elején pedig, a Ti­zenegyek megjelenésekor —■ valami egészen különleges szellemisége volt annak a pár évnek —, már úgy éreztem, hogy ezekben valamit nekem is tennem kellene. Csak még nem tudtam, hogy hol és hogyan. A Tizenegyeket már ak­kor többnek láttam egyszerű irodalmi megmozdulásnál. Azon töprengtem hát, hogy programjukat miként lehetne ki­szélesíteni, továbbfejleszteni. Azt vi­szont már pontosan tudtam, hogy a népért kell dolgoznom, így a Kós Ká­­rolyék első világháború előtti munkás­ságát jól ismerve, már 1924-ben azt ír­tam az Ifjú Erdély című diáklapban, hogy festő, szobrász, architektus tanulni a nép közé menjen. Pár évvel később — 1927-ben —, amikor az egyházi mű­emlékek kutatását és összeírását elkezd­tem, tudatos faluművelődést is szolgáló programmal láttam munkához. De ak­kor láttam meg még azt is, hogy a ko­rabeli vezetés mennyire elhanyagolja a falut. S láttam azt is, hogy ez a helyzet tarthatatlan: valamit tenni kellene, de kikkel és hol kezdjük el a munkát? A Tizenegyek, mint ismeretes, szétreb­bentek. Évek teltek, amíg hazajöttek. Addigra már polarizálódott itt a társa­­sadalmi és az irodalmi élet. Akkoriban ismertem meg Jancsó Bélát. Sokat be­szélgettünk, s nagy örömömre kiderült, hogy hasonlóképpen látjuk az itthoni helyzetet és a teendőket. Irodalmi folyó­irataink, szervezeteink már vannak, te­­hát túl kell lépnünk az irodalomcent­­ri­kuss­ágon. Új látásmódra, új életszem­léletre, az ifjúság — és mindenekelőtt a főiskolások — öntudatosítására van szükség. Felmerült az a gondolat, hogy egy olyan folyóiratot kellene indítani, amelyik elvégezné az új életproblémák­kal való reális, józan és bátor szembe­nézés ideológiai és gyakorlati alapveté­sét. Több mint egy évtizedes kisebbségi sors után az új életkörülmények között felnőtt ifjúság végre maga vehetné ke­zébe saját élete irányításának ügyét, maga próbálna új szellemű — romanti­kától, délibáboktól és tehetetlenségtől mentes — vezetőket kinevelni a kisebb­ségi közéletnek ... Ezekről a kérdések­ről 1928-ban Demeter Bélával is elbe­szélgettünk otthon, Sajóudvarhelyen. És még abban az évben azzal tért haza Szegedről, véglegesen, Jancsó Béla — ahol tanúja volt a Szegedi Fiatalok szel­lemi kiforrásának —, hogy Kolozsvá­ron megszervezi a fiatal értelmiségiek összefogását. Abból az időből számomra különlegesen emlékezetes az 1929 nya­rán történt egyik beszélgetésünk. Ki­fejtette, hogy sietnünk kell a főiskolás lap beindításával, mert értesülése sze­rint, ha nem igyekszünk, mások meg­előznek. Egyébként ez volt az Erdélyi Fiatalok egyetlen „taktikai“ lépése: megjelenésével elébevágott annak, hogy a Magyar Párt — amellyel mindvégig ellentétben álltunk — a saját „eszméi­nek" és ízlésének megfelelő orgánum­mal „vezesse“ az ifjúságot. Ami egyet jelentett volna a főiskolai ifjúság pó­rázra fogásával, s ez ellen mi az első perctől kezdve felvettük a harcot. A szervezést sikerült titokban tartanunk egészen a megjelenés napjáig, 1930. ja­nuár 18-ig, az első kolozsvári főiskolás bálig. A diákság nagy érdeklődéssel fogadta az Erdélyi Fiatalokat, Albrecht Dezsőék pedig (a Magyar Párt égisze alatt ugyanis ők akartak ifjúsági lapot indítani) nagy ellenérzéssel, hogy valami nem mindennapi Éreztük, dolog történt. Bizonyosra vettük, hogy ezt azok is észreveszik, akiknek érdekében az öntudatosító folyóiratot elindítottuk. — Az eddigiekből egyértelműen kivi­láglik, hogy Debreczeni László korábban kezdte a falumunkát, mint az Erdélyi Fiatalok... — Ez így igaz. 1928-ban és 1929-ben Fatornyos hazámból címmel sorozatban jelentette meg írásaimat az Ifjú Erdély. Rögzítettem a falu kulturális tárgyi vi­lágát, műemlékeit; a népi építészet ta­nulmányozásából adódó fogalmaztam meg benne­ tanulságokat (A sorozat később — 1940-ben — kötetben is meg­jelent; A mi dalaink, A mi táncaink analógiájára A mi művészetünk címen.) És nemcsak tanulmányoztam, ismertet­tem a népi építészetet, a népművészetet, hanem tervezéseimben is ennek a — számomra a régi kultúrák letéteménye­sét jelentő — világnak a szellemét ér­vényesítettem. Az, hogy a falumunka 1930 előtt nem indulhatott be egysége­sebb alapon, pusztán csak azon múlott: hiányzott hozzá az átfogó szervezeti keret. A magam kezdeményezése ugyan­is korántsem mondható egyedülinek. Balázs Ferenc, mielőtt Mészkőre került volna, Székelykeresztúr vidékén már elkezdte a falusi ifjak között a kultu­rális-nevelő munkát; hasonló tevékeny­ségben voltak, széles körben, érintke­zései László Dezsőnek is a falvak fia­talságával. A tárgyilagos kutató ma könnyűszerrel megállapíthatja: az Er­délyi Fiatalok mozgalma nem külső in­díttatásra jött létre — az más kérdés és ugyancsak természetes, hogy később a hasonló vállalkozásokat (Sarló, Sze­gedi Fiatalok, Bartha Miklós Társaság, Gusti-féle monografikus iskola) figye­lemmel kísértük. Már a lap első szá­mában ezen a címen adtunk közre egy írást: A különböző ifjúsági szervezetek falumunkájának köréből. — Áttanulmányozva A népi írók bibliográfiáját — mely elég szűkmarkú ugyan Debreczeni Lászlóval —, kiderül, hogy milyen sokrétű tevékenységet fej­tett ki az Erdélyi Fiatalok körében... Alapítóként és főmunkatársként részt vállalt a lap programjának kialakításá­ban; nevéhez fűződik a folyóirat grafi­kai arcélének a megteremtése; szerepe volt a falumunka elméleti megalapozá­sában, s ami talán a legfontosabb: je­lenlététől elválaszthatatlan az Erdélyi Fiatalok művészetpolitikája. — Én a szerkesztésben nem úgy vet­tem részt, hogy volt egy reszortom, és azért feleltem. Különben is áprilistól novemberig terepet jártam: 3 hétig kint voltam, s egyet töltöttem Kolozsváron. Csak téli időszakban tudtam jobban bekapcsolódni a lap munkájába. Jancsó Béla készítette el a laptervet, ő kérte be és fogadta el a munkatársaktól a cikkeket, ő állította össze a lapot. Együtt beszéltük meg viszont — a kü­­lönböző világnézetű, adásfoglalású fő­­munkatársakkal — a dolgokat. Eleinte havonta, később — a lap terjedelmének a csökkenésével — ritkábban. Ami a grafikai kivitelezését illeti: semleges színű borítót választottam, és ízléses, tiszta papírt — ez is egy része volt a nevelői tervnek. Illusztrációkat, rajzo­kat, sajnos, nem közölhettünk. Nem volt hozzá sem pénzünk, sem terünk. Aztán kénytelenek voltunk kis nyom­dákkal dolgozni, hogy kevésbé költséges legyen a lap előállítása. A címlapot — mind a kis-, mind a nagyformátumot — magam terveztem. Az Erdélyi Fiata­lok emblémáját — a Vigyázó tornyot — szintén. Akkoriban abban állapodtunk volt meg: akinek közülünk nagyobb munkája lát napvilágot könyv formá­ban, művén az emblémát is feltünteti. Tény az is, hogy az Erdélyi Fiatalok­nak volt önálló művészetpolitikája. De előbb hadd mondjam el: a lapnál én­ képviseltem a népi vonalat, a népi kul­túra kérdéseinek a szorgalmazását el­sőrendű feladatomnak éreztem. A nép­művészet alapján indultam el pályá­mon, s tudatosan a Kós Károly által vágott csapáson haladtam. Ezt volna járható úttá szélesítenünk­ kellett El­mentem tehát újra a gyökerekig. Ab­­ban reménykedtem, hogy eljutunk az öntudatnak arra a fokára, amelyen a finnek állottak akkoriban — többször cikkeztem erről az Erdélyi Fiatalok­ban —, akik összegyűjtötték népi kul­túrájuk minden számba jöhető értékét. Művészetpolitikánk lényege másrészt az volt: azokat propagáltuk, akik vitat­hatatlan, komoly értékei voltak kultú­ránknak, akik azon az úton haladtak, mely egybevágott a Kós Károly eszméi­vel. Ma is büszke vagyok arra, hogy Márton Ferencről érdemei szerint írtam az Erdélyi Fiatalokban; hogy Gy. Sza­bó Bélában és Szervátiusz Jenőben megláttam a nagy művészt; hogy én mutattam be érdeme szerint Benczédi Sándort és Bandi Dezsőt... Itt most nem térhetek ki mindenkire, de tény, hogy akikről írtam, akiket felfedeztem, mind értéknek bizonyultak. Hanem van még valami, amit ebben az összefüggésben feltétlenül ki kell emelnem. Tudományos életünk elsor­vadása című, 1939-ben kiadott írásomra gondolok. Széles kitekintéssel mutattam rá tudományos életünk elhanyagolt te­rületeire, legfontosabb feladataira, és a helyzetünkből adódó teendők — szű­­kebb életkörünk határain messze túl­mutató — jelentőségére, lehetőségeire. Ezt az írást akkor az új tudományszer­vezés első feladásának — az Orbán Balázs Tudományos Munkaközösség megalakítását célzó harangkondításnak — szántam, de a rohamosan torlódó háborús események gátat vetettek a megvalósulásnak. — Kikről őriz továbbadásra érdemes emléket az egykori munkatársak közül? — Mindenekelőtt: Jancsó Béláról, Balázs Ferencről és László Dezsőről. Nemcsak arról van szó, hogy mennyire látták tisztán, világosan, egyetemes összefüggésekben a mi sorskérdésein­ket; legalább ennyire lényeges az is, hogy etikai szempontból mindhárman feddhetetlen, megingathatatlan és meg­közelíthetetlen emberek voltak. Az Er­délyi Fiatalok etikai alapállását ők ala­kították ki. Mindenikük megérdemelte egy-egy komoly monográfiát. — Miként hatott ki Debreczeni László személyes sorsára, pályája további ala­kulására az az évtized, amelyet az Er­délyi Fiatalok körében töltött? — Már előbb, hogy 1941 közepén ha­tóságilag valósággal derékba törték a lapot, inkább az ódiumát kellett visel­nem annak, hogy egyik alapítója — 1938-tól pedig a beszüntetéséig társtu­lajdonosa — voltam a folyóiratnak, és később is, hosszú évekig hordoznom kellett a társadalmi tekintetből „gyanús elem“ bélyegét. Most, a Korunk Galé­riában rendezett kiállításom megnyitó­ján éreztem meg kiválólag — nekem eszembe sem jutott volna ennek a tár­latnak a megrendezése — a tisztultabb idők szellemét, mely minden igaz ér­tékre előbb-utóbb egyformán hullatja fényét. Egyébként mi mindig tudatában voltunk annak, hogy a jövő tárgyilagos ítélete előtt nem kell szégyenkeznünk. Sok vád érte ugyanis az Erdélyi Fia­talokat Ránk fogták például azt is, hogy „harmadik utasok“ voltunk. Máig sem értem, hogy lehettünk volna azok, amikor a jobboldal — a népet elhanya­goló, sorskérdéseiben magára úri vezetés — ellen küzdöttünk; hogyó más­részt pedig: a szocializmus felé tartot­tunk. Nem volt véletlen, sem pedig taktika, hogy Jancsó Béla kapcsolatot tartott fenn a baloldallal (Gaál Gábor is meghívott előadója volt egy alkalom­mal a faluszemináriumnak, az előadás azonban valami miatt elmaradt). Ha a lap megérhette volna a demokratikus átalakulás korszakát, egész bizonyosan — minthogy demokratikus irányú és haladó tartalmú volt —, önként vállal­ta volna az új világért való küzdelmet Az a bizonyos „közbül állás“ azt jelen­tette: az Erdélyi Fiatalok inkább fél­tette azt, amit szolgált, mintsem elha­markodott és helyrehozhatatlan követ­kezményű lépéseket tegyen. Magyarán: nem akartunk a Sarló sorsára jutni. Balogh Edgárt, ugye, kiutasították 1935- ben Csehszlovákiából, pedig ott polgári demokrácia volt. — Ha már a részletesebb kifejtésre nem maradt ezúttal terünk, kérem, hogy bár jelezze — a lapról szóló irodalom örvendetes szaporodása ismeretében —: melyek azok a fontosabb kérdések, amelyek, megítélése szerint, árnyaltabb megvilágítást igényelnek? — Az Erdélyi Fiatalok nemzedéki mozgalomként lépett fel, de tévedés azt hinni, hogy ezt csupán nemzetékieske­­désből tette. Ez a nemzedék a főha­talom változásának nagy sorsélményét hordta magában, s az új élethelyzetben új folyamatot kellett elindítania: az értelmiségi fiatalok öntudatosítását. Az a néhány ember, aki végig kitartott az Erdélyi Fiatalok mellett, követhetett el sokféle tévedést, de az bizonyos, hogy célját hűséggel szolgálta. Közismert dolog, hogy eszmeileg Ady, Móricz követői voltunk. De tőlük nem csak lepárolt ideológiát tanultunk, ha­nem felelősségtudatot, szellemi becsü­letességet, kritikai nemzetszemléletet, realista látásmódot, etikai magatartást, erkölcsi bátorságot, eszméknek és jel­szavaknak a kisebbségi élet szemszö­géből való megítélését, a dolgos nép megbecsülését, a nép lelkiségéből fa­kadt kultúrához való törhetetlen ragasz­kodást. És még: a lap nem volt világ­nézeti fórum, sem politikai szócső, nem is akart az lenni. Talán inkább lehet­ne közéleti fórumnak nevezni. Az Erdé­lyi Fiatalok ugyanis az aktuális felada­tokkal, az itt és most égető dolgaival foglalkozott. Ha a dolgokat árvízi men­­tőmunkákhoz hasonlítanák, akkor azt kellene mondanunk: a szerkesztő bi­zottság az árvíz okozta bajok azonnali elhárítását tekintette feladatának. Még csak annyit: volt elképzelésünk arról is, hogy a munkásság közé is kül­dünk kutatókat. Jancsó Béla vetette volt fel ezt a gondolatot. De amire sor kerülhetett volna erre, addigra a falu­füzetek is megszűntek. — Az Erdélyi Fiatalok indulása, frontáttörése és a közelmúltban az úgy­nevezett irodalomcentrikusságról lezaj­lott vita között nem nehéz felfedeznünk az analógiát... — Említettem, hogy addig elhanya­golt területeket kellett felfedeznünk a romániai magyar művelődés számára. Szó volt már róla, hogy az Erdélyi Fia­talok nem az irodalomért létesült, bár irodalmi vonatkozású kérdésekkel is foglalkozott. Ismétlem: nagy szükség volt akkoriban egy olyan orgánumra, amelyik a kisebbségi közélet egyéb lét­­fontosságú s a hivatalos vezetőktől el­hanyagolt kérdéseivel is foglalkozzék. Mi tehát már akkor túl voltunk az iro­­dalomcentrikusságon. — Figyelemmel kíséri a mai fiatalok életszemléletének változásait? — Már több jelét látom annak, hogy reális helyzettudattal rendelkeznek. Azt kívánom nekik: úgy dolgozzanak minden pillanatban, hogy rajtunk a vi­lág szeme, és azzal a tudattal, hogy a történelem feltétlenül megítél, és a cse­lekedeteink igaz és etikus volta szerint ítél meg! CSEKE PÉTER : A HÉT A HÉT INTERJÚJA

Next