A Hét, 1981 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1981-01-02 / 1. szám

Diákéletmód 1980 — írom fel a címet, s utána percekig keresem a következő szót, hiszen a tu­dományos meghatározás, miszerint az életmód, „a személyiség által viszonyla­gos autonómiával hierarchikus rend­szerbe szervezett tevékenységstruktúra“ legfeljebb a szakembernek mond vala­mit. Aztán magam elé idézem a három tizenegyedikes és három érettségiző kolozsvári diákot, akikkel mindennapi cselekvéseikről, tevékenységeik rend­szerbe épüléséről beszélgettem, s úgy tűnik, a róluk szóló írást azzal kell kez­denem, amivel beszélgetésünk is kezdő­dött: ki mit csinált az elmúlt héten. Bizonyos tevékenységekhez kö­­telességszerűen viszonyul az e­­gyén Emese tizenegyedikes: — Hétfőn hét óránk volt, délután pedig öttől hatig tanultam. Keddtől szombatig napi hat­­óránk volt, ezeken a délutánokon csü­törtök és szombat kivételével szintén egy-másfél órát foglalkoztam a lecké­vel, az említett napokon kevesebbet, mert ennyi is elég volt. Vasárnap vagy másfél órát ültem a könyvek mellett... János ugyanabba az osztályba jár. — Naponta körülbelül egy órát tanulok, hogy mikor, azt mindig a hangulatom dönti el. Van, hogy éjjel fél 11-kor jön rám a tanulás, máskor délután, vagy éppen reggel korán, iskolába menés előtt. András, másik osztálytársuk, naponta körülbelül 2—2,5 órát tanul. — Csak délután, s mindig ugyanabban az idő­ben. Fél négykor-négykor kezdem, ezt szoktam meg kisdiákkoromtól, így kö­veteli meg a családi életrend, különben is szüleimmel meg bátyámmal kell osz­toznom a csenden és a helyen, nálunk mindenki tanul vagy dolgozik délután. Mindenikük heti átlagban 46—47 órát tölt az iskolában és odahaza a tanköny­vei mellett. A tizenkettedikeseknek hetenként háromszor 7, kétszer 6, egyszer 5 órájuk van. Zsuzsa naponta 1—1,5 órát foglal­kozik a másnapi leckével, a fennmaradó idő eltöltéséről ezeket írja az időmérle­get rögzítő papírra: Hétfő: A barátnőm­nél matekeztem fél nyolcig. Kedd: E­­béd után fizikát tanultam, S-től fizika előkészítőn voltam 7-ig. Szerda: Mate­keztem. Csütörtök: Suli után­ fizikát tanultam. Péntek: Délután fizikát tanul­tam, este megnéztem a filmet. Szombat: Délután fizikát tanultam, majd megnéz­tem a sorozatfilmet. Vasárnap: Reggel segítettem a mamámnak, 1- ig tanul­tam. 2-kor ebédeltem, utána tanulás majd tévét néztem és olvastam. István és László délutáni programjában úgy­szintén a matematika- és fizikatanulás foglalja el a fő helyet. Mindhárman műszaki egyetemre készülnek, s ponto­san tudják, mi a sikeres felvételi ára. Ők hárman hetenként körülbelül 54—56 órát tanulnak. László: — Tavaly nemm tanultam ennyit, de most már nincs mit tenni, ha be akarok jutni, akkor vala­mit fel kell áldozni. A pihenés kell, te­hát ugrik a szabad n­ő. Egyikük válo­gat: — Mindenre nem futja. A felvételi elsőrendű feladat. Az érettségi és fel­viteli tárgyak iskolai értékelése szintén számíthat, ezekből tanulok. Másból.­­ hát, ahogy lehet. Egykori matematikatanárom, mosta­ni tanáruk mondja: — Régen is szá­molt a diák, különösen érettségi előtt. Hiátha egyformán jelentős minden tan­tárgy az iskolában, a diák ismeri a szá­mára fontos értékrendet, aszerint speku­lál. Hogy mit veszít, majd a maga bő­rén tanulja meg, de ilyenkor, a hajrá­ban erre nem gondol. Talán nem is akar erre gondolni, mert célra irányuló te­vékenységet folytat, a felvételire dolgo­zik. „A középiskola tevékenységét a mű­velődési ismeretanyag és a gazdasági követelményeknek megfelelő munkára való felkész­tés szabályozza ... Nőtt a középiskolával szemben támasztott tár­sadalmi igény és követelmény. A tudo­mányos ismeretek szaked­t­an bővülése miatt... növekedett a középiskola ál­tal közvetített ismeretanyag mennyisé­ge. Az iskolai követelményeket és a tanulási kényszert fokozta az is, hogy az iskola vált a társadalmi mobilitás leg­fontosabb csatornájává. A jó tanulmá­nyi eredményű iskolai végzettség egyre fontosabb feltétele a felfelé irányuló mobilitásnak. A diákok a tanulmányi igényszint és a tenyei fokozásával re­mélhetik csak elérni azt, hogy a saját és családjuk ambíciója és pályairányu­­lási törekvése megvalósuljon.“ Idéze­­­­tünket egy 1971-ben megjelent, a kö­zépiskolások életmódjával foglalkozó tanulmányból vettük, s úgy érezzük, a mondottak többé-kevésbé beszélgető­­társainkra is érvényesek Vannak olyan tevékenységek, a­­melyeket az egyéni óhajok és vágyak alapján önkéntesen s e belső motiváltságon nyugvó sza­bad választással folytatnak• Emese időmérlegéből: — olvastam, zenét hallgattam 6—tól 11-ig. Vásárol­tam 6-ig, lecke után házimunka követ­kezett, majd megnéztem a tévében a színdarabot. Fél hattól mosogattam, ta­karítottam, olvastam. 5 és 7 óra között vendégeim voltak, lecke után olvastam. Megnéztem a tévében a filmet. Elmen­tem a diszkóba, utána a sorozatfilmet néztem. Délelőtt a szüleimmel együtt látogatóban voltam, délután olvastam. János így ír ugyanerről: Iskola után pihentem, utána verekedtem a testvé­reimmel, játszottunk, lecke után ki­mentem szaladni egyet, vacsora után megnéztem a filmet, de bele is aludtam. Hazamentem, átléptem a barátomhoz, kapott egy lemezt, azt hallgattuk 6-ig, egy órát tanultam, megnéztem a spor­tot a tévében, 7 után szaladtam, majd a filmet néztem. Visszamentem ebéd után a városba, cipőt akartam venni magam­nak, de nem kaptam, utána bejött egy barátom, dumáltunk, szaladtam, lecke után meg lemezt hallgattam. Könnyű napunk volt, fél 3-ra otthon voltam, aztán lementem a városba karszámot rendelni, 6 óra felé ebédeztem, szalad­tam, megnéztem a filmet. Szombaton odavágtam a táskát a sarokba, készül­tem a diszkóba, de elmaradt, mert ki­égett az erősítő. Akkor elmentem a Diákművelődési Házba, de filmre haza­értem, néztem a tévét. A szüleim kö­z­­ben elmentek látogatóba, átjött a bará­tom és dumáltunk negyed egyig. Va­sárnap későn keltem, a bajnokságnak már vége, úgyhogy meccs helyett kisza­ladtam a Bükkbe, hazajöttem, tévéz­tem egy kicsit, aztán tanultam, meg­néztem a sorozatfilmet, kiültem az ab­lakba, vártam a havat, este szaladtam egy kört, a film után még tanultam egy kicsit. Az András programjából csak a tevé­kenységeket idézzük: hétfőn a magyar adást nézte, kicsit rádiózott és olvasott. Kedden családi kártyaparti és a tévézés jelentett kikapcsolódást, szerdán kosa­razott, este tévét nézett, a csütörtök u­­gyanolyan volt, mint a kedd, pénteken tévézett és sífelszerelését javította, szombaton a délutáni tévézés után me­gint a sílécekkel bajlódott, vasárnap későn kelt, délig az ágyban olvasott, délután a családtagokkal bridzsezett, utána tévé, rádiózás, olvasás. A három tizenkettedik°s szórakozásai a következők: László hétfőn tanult, kedden este tévére is jutott az idejéből, szerdán lemezt hallgatott utána meg­nézte a filmet, csütörtökön nem futotta szórakozásra az időből, pénteken szín­játszó szakkörön volt, szombaton mozi­ban, vasárnap a tévé mellett ült, mikor olyan volt a műsor. Zsuzsa­ olvasott hétfőn, moziban volt szerdán, este a tévét nézte, csütörtökön zenét hallga­tott, péntek este megnézte a tévében a filmet, szombaton ugyanezt, vasárnap zenét hallgatott, olvasott, tévézett. Ist­ván, aki egyesültben sportol, hétfőn háziedzést tartott, kedden és szerdán az egyesületben edzett, de szerdán a tévé­filmet is megnézte, csütörtökön az isko­lában focizott, a pénteket elvesztett napnak nyilvánította, mert „minden úgy jött ki, még a barátnőmmel is ve­szekedtem egy sort“, szombaton eljött a táncdélutánra — ami egyébként el­maradt —, utána meg már csak a film­re futotta a kedvéből... Lehet, látszólag visszaélünk az olva­só türelmével, mikor ilyen részletesen taglaljuk a hat diák egész heti kikap­csolódásának programját. Mégis meg kellett tennünk, mert „az életmód köz­vetlenül a személyiség egészére jellem­ző értéktudatra, az élettel szembeni el­várások és igények meghatározott rend­szerére épül“, és érdemes figyelnünk arra, hogy mik vonzzák leginkább hat, nagyvárosban élő, kiváló iskolában, jó pedagógusok hatókörében, rendezett családban felnőtt beszélgetőtársunkat. Egy több ezer, korukbeli fiatal tevé­kenységét összefoglaló felmérés tanúsá­ga szerint másutt a legvonzóbb tevé­kenységek így követik egymást: olvasás, tánczenehallgatás, színház, kirándulás, tánc, mozi, tévé, sport, séta, szakkönyv­olvasás. Az előbb részletezett napi prog­ramok alapján más kép rajzolódik ki, s mikor kiegészítő kérdések alapján mélyebbre próbáltunk hatolni, megle­hetősen egyértelmű válaszokat kaptunk. „Valahol időt kell nyernem a felvételi számára. Legkönnyebben az olvasást tudtam csökkenteni. Történelmi regé­nyeket olvasok — néha.“ „Két könyvet olvastam ebben az évharmadban, egy kötelező olvasmányt és egy Rejtőt.“ „Az olvasás kikapcsolna, de ebben az év­harmadban csak egy kötelező olvas­mányt olvastam a szakirodalmon és a folyóiratokon kívül.“ „Az egyetlen szen­vedélyem. Főként verseket olvasok és rövid prózát.“ „A háziolvasmányokat s a folyóiratokat olvasom, másra nem na-­ gyon van kedvem." „A házi olvasmá­nyokat, igen. Mert muszáj. Egyébként nem nagyon .. A könyvesboltba természetesen, min­denikük benéz. Ebben az évharmadban azonban: „Nem emlékszem, hogy vettem volna könyvet“. „Egy fizikapéldatárat vettem.“ „Én is." „Az Elveszett illúzió­kat vásároltam meg legutóbb.“ „A szü­leim veszik a könyveket.“ „Szintén.“ Moziban ketten voltak a héten, egyi­kük decemberben egyáltalán nem volt nyilvános mozielőadáson, hárman a hó­nap elején néztek meg egy filmet. A tévéműsorok nézettsége kiderül a rész­letes felsorolásokból. Zenét mindannyian hallgatnak. János, István, Emese és Zsuzsa elsősorban a progresszív muzsikát szeretik, Emese és István ezekhez az orgonamuzsikát, il­letve a szimfonikus zenét is társítja, András a család lemezeit hallgatja, László az egyetlen, aki élő hangverseny­élményről is beszél. Hangversenybér­lete egyiküknek sincs. Színházbérlete mindeniküknek van, de „nem szeretem az iskolai bérleteket, már lerágott da­rabokat mutatnak nekünk“, mondja e­­gyikük, s a többiek is bólogatnak. Az utolsó bérletelőadásra egyikük se ment el: „Már láttuk, tavaly.“ A sport négyük életében játszik nagy szerepet: János fut, sízik, András tájé­kozódási futó, Zsuzsa középtávfutó az egyik egyesületnél, István rövidtávfutó ugyanott. Emese „messziről tiszteli“ a sportot, László, ha ideje engedi, kirán­dul. Hátuk közül egyetlen egy volt ősz óta képzőművészeti tárlaton. Egyiküknek se igénye a táncolás — ha alkalomszerűen el is járnak ilyen helyekre, inkább a barátokkal való együttlát indokolja ezt — és a műszaki vagy másfajta ügyeske­dés sem jellemző rájuk, a sílécen javít­gató András talán az egyetlen kivétel. Ugyanígy nem igénylik az öntevékeny­ség különféle formáit. Kivétel László, aki tizenkettedikesként is tagja az isko­lai színjátszó csoportnak. Emese szintén érdeklődőnek vallja magát, s időt is szakít erre. A lehetséges és valóságos szabadidő­tevékenységek között nem éreznek sza­kadékot. Ha több idejük lenne, azt is körülbelül így töltenék, csak az időbeli arányok változnának — mondják majd­nem egyhangúlag, s nem tudom, igény­telenségük vagy tapasztalatlanságuk mondatja ezt velük. Arra próbálok hát választ kapni, hogyan szeretnének élni, milyen életmód-modellt választanának, ha mindentől elvonatkoztathatnának. „Nem is tudom... az egyetlen, amit nem tudnék választa­ni, az a felnőtteké. A szüleim órára kel­nek, órára feküsznek le, minden percük be van osztva. Én így nem tudnék él­ni.“ „A családi modellünk nem szeren­csés. Az édesapámé talán igen. Ő haza­jön a munkahelyéről, s pihen. Édes­anyám főz, takarít, most néha elmennek egy moziba, egy színházi előadásra, de nagyon ritkán, máskor vendégségbe járnak. Ennyi. Mindig van valami mun­kájuk." „Nem gondolkoztam ezen, sze­rintem ahogy mi élünk, úgy nagyon jól van. Megszoktam, s egyebet nem is na­gyon akarok.“ „Változatosság kellene. Az iskolában órarend van, otthon szin­tén, már ha betartom.“ „Tavalyig na­gyon összevissza éltem. Most jön a fel­vételi, tanulni kell, hát elkezdtem fe­gyelmezni magamat. Meg lehet szokni, s most azon csodálkozom, hogy egyetlen év mennyit változtatott a természete­men.“ „Otthon állandóan zűrölnek a rendszertelenségem miatt. Tudom, hogy ilyen vagyok, s mégsem vagyok képes elfogadni, amit mondanak. Talán jövő­re, ha muszáj lesz__“ Életrendről, munkarendről a tizenket­tedikeseknek beszélt annak idején az osztályfőnökük. A téma mind a hat családban felvetődött már, a tanácsokat megfogadták ketten, a másik két csa­ládban a szülök megszabta életrend, kettőben pedig a fiatal akarata érvé­nyesül. Konkrét, általában elfogadható életrend-mintával egyikük se találko­zott. Mind a hátuk általában korukbeli fiatalokkal barátkozik, idősebb vagy sokkal fiatalabb barátja egyiknek sincs, ismerősök, barátok életrendjéről egyi­kük se beszél. Ugyanígy nem kerül szó­ba a KISZ lehetséges befolyásoló sze­repe, mint az életmódot vagy akárcsak az életrendet modellező tényező. Az UNESCO statisztikája szerint Földünk lakóinak fele 25 évnél fiatalabb. Korunk ifjúságának egyik legjellem­zőbb vonása, hogy a kötelező iskolai képzés időtartama megnyúlt, legtöbben 17—18, de nem kevesen 23—24 éves korukig tanulnak, a diákéletmód a szakmunkásképzés korszerűsödése kö­vetkeztében m­ég a közvetlenül a terme­lésben dolgozó fiatalok egy része életé­nek egy szakaszára is kiterjed, s távla­tilag már napirendre került a középfokú képesítés általánosításának kérdése. Beszélgetőtársaim közül egynek sincs korához illő, távlatokat előrevetítő élet­­mód-modellje, jobbára rutincselekvések, alkalmi rögtönzések és pótcselekvések töltik ki szabad idejüket. Nagyjából ma­guk is tudatában vannak szabadidő­gazdálkodásuk tartalmatlanságának, de semmit se tesznek a körből való kitö­résre. Mélyinterjúk sorozatával talán tisztázni lehetne, mi ennek az oka, ko­rábbi tapasztalatok és kortársaikkal, de még két-három évvel idősebb, már a termelésben vagy az egyetemen lévő fiatalokkal folytatott más beszélgetések nyomán úgy tűnik, mintha társadalmi­lag éretlenebbek lennének biológiai koruknál, mintha arra törekednének, hogy maguk is meghosszabbítsák társa­dalmilag már amúgy is meghosszabbí­tott „felelőtlenségi“ korukat Persze nem tudatos ez a szándék, ők egyszerű­en alkalmazkodnak ahhoz az elvben ugyan elítélt, a gyakorlatban azonban mégis nap mint nap épp a felnőttek, a teljes jogúak által beléjük szuggerált fel­fogáshoz, hogy „kisfiam, te még gyerek vagy, tanulsz, az én pénzemből (mun­kámból, társadalmi tekintélyemből, más, alapul szolgáló forrásból) élsz, azt kell csinálnod, amit én mondok, mert ha nem..." És mivel — úgymond — gyerekek, más gondolkodik helyettük, ők teljesítik a kívülről jövő követelmé­nyeket, azon túl pedig játszanak. Azt játsszák, hogy gyerekek, akik mindaddig mentesülnek mindenféle felelősség alól, am­i a felnőttek — a másik társada­lom, mert egy ilyenfajta torz tudattar­talom is beléjük táplálódik épp a fele­­lősségelhárítás,­­áthárítás meg a kizáró­lag saját körben, generációs társak kö­zött forgolódás, álaktivitás következté­ben — gondolkoznak helyettük — köz­ben pedig kimarad életükből a felelős­ségteljes, felnőtt életre való felkészülés gyakorlati, a serdülőkorban kezdődő, az ifjúkorban kiteljesülő szakasz. Kié tehát a felelősségi — kérdezhetnénk — diáké, felnőtté — értjük ezen az iskolát és szülői házat —, ifjúsági szervezeté, kívülálló vagy ér­dekeit valamennyiünké? Azt monda­nám: a felelősség közös. A gyakorlatban inkább az lenne jó, ha gyermekeink már a családban megismerkednének a felelősséggel — kézzelfogható módon, a családi munkamegosztásban való állan­dó szerepük és helyük révén —, ha az iskolában és az ifjúsági szervezetekben nem címekből, funkciókból volna sok, hanem konkrét feladatokból, élvezhető, a gyermek számára sikerélményt nyújtó társadalmi megbízatásokból, ha tizen­éveseink nem a kollektív magány divat­ját tanulhatnák meg kortársaiktól és az előttük járó nemzedékektől, hanem a valódi közösségi élményt, ha dajkálás és gyermekstátusba való lefokozás he­lyett felnőttnek tartanánk ezt a korosz­tályt, s tetteiket is ennek megfelelően minős­tenénk. Történelmi példánk, elő­­tapasztalatunk van ehhez, hiszen a mos­tani tizenévesek apja—anyja 7—10 osz­tályosan, 14—17 évesen csöppent bele az életbe, ahol korántsem fogadták kí­­mélet­e szoruló gyermekként. Hogy rég volt? Lehet, de ettől még a mai tizen­éves éppúgy felnőtt, mint apja—anyja volt az ő korában, s ugyanúgy igényli a valós cselekvést, felelősséget, mint az előtte járó nemzedék. Ha ezt meg tud­juk teremteni, számíthatunk némi ered­ményre, akár életrendről, akár gondol­kodási érettségről, akár tudatosulásról legyen szó. De az is lehet, nemzedékünk — a szü­lők nemzedéke — nem akar öregebbnek látszani, mint amilyen, elvégre a fel­­csaparodott gyerek, a velünk egyenran­gú felnőtt utód öregít. KOVÁCS NEMERE Kakas Zoltán fotója Uzoni farsangjárók NEVELÉS 1981. január A HÉT 4

Next