A Hét, 1987 (18. évfolyam, 1-52. szám)

1987-01-04 / 1. szám

TETTEKRE SERKENTŐ PÉLDAKÉP Oktatás, nevelés forradalmi széllemben Elismerés és tekintély övezi a román oktatást, joggal, hiszen kimagasló eredményekkel büszkélkedhet. Ezek aranyfedezete a Román Kommunista Párt oktatáspolitikájában rejlik, és abban, hogy fejlesztési programját, szerkezeti, tartalmi irányvonalának kidolgozását, az egész tevékenység ve­zetését doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnőnek, a nagy nem­zetközi tekintélynek örvendő tudósnak köszönheti. Sokatmondó ilyen vonat­kozásban doktor Elena Ceausescu mér­nök akadémikus elvtársnőnek, a Tudo­mány- és Oktatásügyi Országos Tanács elnökének, a hazai oktatás feladatait meghatározó gondolatat „Az oktatás összes erőit széleskörűen mozgósítani kell, hogy a román iskola a tudomá­nyos haladással, az új tudományos­technikai forradalom és az új agrár­forradalom követelményeivel, a nem­zetgazdaság intenzív fejlesztésének, a sokoldalúan fejlett szocialista társa­dalom építésének és Románia kommu­nizmus felé haladásának elvárásaival összhangban fejlődjék.“ Hazánk ma korszerű, egységes, tudo­mányosan megalapozott oktatással rendelkezik. Mindez lényegesen hozzá­járul a szakkáderek felkészítéséhez, a dolgozó személyzet többirányú kép­zéséhez. A termelés új, modern eszkö­zökkel, új technológiákkal történik, az ismeretek megszerzése, továbbadása sem történhet a régi módon, hiszen megsokasodnak az el nem hanyagol­ható információk, szinte naponta új ismeretek, új eljárások születnek. Az ismeretek elöregedése bizonyos terüle­teken olyan gyors, hogy egyes szak­mákban már a főiskolai tanulmányok ideje során elavulnak, így az oktatók a pedagógusok ismereteinek állandó felfrissítése alapvető követelmény az oktatás minőségi szintjének javításá­ban. A Tudomány- és Oktatásügyi Kong­resszuson, majd pedig az Országos Tanács legutóbbi plénumán elhangzot­takból egyértelműen kiviláglik, hogy az oktatás terén a lehető legnagyobb mértékben hasznosítani kell a hazai iskola számára megteremtett feltétele­ket, hogy az maradéktalanul betöltse társadalmi szerepét, s mindenben ele­get tegyen a jelenlegi szakaszban reá háruló megnövekedett feladatok­nak. Másrészt az oktatásnak lépést kell tartania a jelenkori tudományos­technikai forradalom adta változások­kal, biztosítva kiváló szakmai ismere­tekkel, fejlett világ- és életszemlélettel rendelkező szakemberek felkészítését. Nicolae Ceausescu elvtárs, a Román Kommunista Párt főtitkára, a Tudo­mány- és Oktatásügyi Kongresszuson, akárcsak az 1986—1937-es tanév meg­nyitóján, nemrég pedig a munkás­demokrácia fórumain és az RKP KB plenáris ülésén elhangzott beszédeiben megkülönböztetett figyelmet szentelt az oktatás, a szakemberképzés, tovább­képzés és ismeretfelújítás közeli és távlati teendőinek. Hangsúlyozta a műszaki-tudományos vívmányok el­sajátításának és alkalmazásának elen­gedhetetlen szükségességét. Azt, hogy az elektronika, informatika, kiber­netika, a termelés automatizálása, ro­­botizálása, valamint más tényezők előtérbe helyezik a termelés szellemi színvonalának növelését. Az oktatásban nagyobb teret nyer a matematika, fi­zika, kémia, biológia oktatása, melyek nélkül elképzelhetetlen a magas szak­mai színvonal. Az oktatás azonban elválaszthatatlan a neveléstől. Doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnő a Tudo­mány- és Oktatásügyi Országos Ta­nács legutóbbi plenáris ülésén rámu­tatott annak rendkívüli fontosságára, hogy egész oktatásunkat határozottan a dialektikus és történelmi materialista világ- és életszemlélet, pártunk forra­dalmi elmélete alapos megismertetésére és elsajátítására építsük. Az oktatást átható forradalmi szellem életszem­léletünkből fakad, és egyaránt feltéte­lezi az újért való harcot, a szocialista hazafiság és humanizmus eszméit és gyakorlati érvényesülését. Mindezt csak jól felkészült szakemberekkel, széles tudományos és kulturális látó­körű, hazájukhoz hű, szilárd politikai, ideológiai meggyőződéssel rendelkező pedagógusokkal valósíthatjuk meg. A Tudomány- és Oktatásügyi Kong­resszus és az Országos Tanács plé­numa a XIII. pártkongresszus célkitű­zéseihez mért, hatványozott feladato­kat jelölt ki az oktatási folyamat tökéletesítésére. Tovább javulnak a tanulók és diákok felkészítési program­jai, új szakmák születnek. Ha tekintetbe vesszük, hogy 1981—1985 között 327 000-ről 1 250 000-re nőtt a tanulók, és több mint százezerrel a szakmai képzésben részesülők száma, nyilván­valóvá válik, milyen óriási jelentőség­gel bír ez a szektor. Az is figyelemre méltó tény, hogy a líceumi tanulók döntő többsége ipari és mezőgazdasági profilú iskolákat végzett, biztosítva ez­által a nemzetgazdaság igényeinek megfelelő munkaerőt. A feladatok rövid távon, 1990-ig is nagyok: több mint kétmillió szakember formálása, amelyből mintegy 596 000-re a mezőgazdaságban lesz szükség. Számottevő a magas képzettségű szak­emberek utánpótlása: 1990-ig mintegy 146 000 frissen végzett mérnökre, gaz­A szocialista építés általá­nos politikájának megvalósí­tása során pártunk és álla­munk abból indul ki, hogy a tudomány a jelenkori hala­dás elsődleges tényezője, hogy a sokoldalúan fejlett szocialista társadalmat és a kommunista társadalmat csakis a legfejlettebb tudo­mányos és technikai vívmá­nyok birtokában lehet sikere­sen felépíteni. ELENA CEAUSESCU hasági szakkáderre lesz szüksége a nemzetgazdaságnak. Mindez megköve­teli az oktatás-kutatás-termelés kap­csolatának fokozását, azt, hogy a diá­kok felkészítési programjaiban, de már a tanulókéban is, nagy teret szenteljenek a termelési gyakorlatnak, hathatósan érvényesüljön pártunk fő­titkárának a munkával, munkára neve­lésre vonatkozó útmutatása. A tudo­mányos kutatómunkában való rész­vételt illetően: jelenleg mintegy 570 közös kutatási program megvalósítása van folyamatban. Tanárok, diákok, szakemberek együtt dolgoznak és ez elősegíti az új eljárások, új műszaki, technológiai vívmányok mielőbbi alkal­mazását­ a termelésben. Az oktatás mindenkori feladatai kö­zött tartjuk számon az összes területe­ken dolgozó káderek szakmai tovább­képzésének kérdését. Mintegy három­millió dolgozó szakmai továbbképzésé­ről van szó, s ezek szervezési módja és tartalma összhangban áll az új tudo­mányos-technikai megvalósításokkal. Két-három évenként minden dolgozó­nak részt kell vennie a szervezett továbbképzésben. Nagy felelősség hárul ebben a munkában a tanerőkre, akik a legújabb ismeretek birtokában köte­lesek biztosítani az egész oktató-nevelő munka színvonalának tökéletesítését. Szakmai, pedagógiai, politikai felké­szültségükkel, egész magatartásukkal példát kell mutatniuk és tevőlegesen részt kell venniük a tanulók és a diákok kommunista, forradalmi szellemben történő nevelésében. Ilyen gondolati összefüggésben is példamutató mindannyiunk számára doktor Elena Ceausescu mérnök akadé­mikus elvtársnő, a világszerte nagyra becsült tudós tevékenysége és forra­dalmi magatartása. A tanügyi dolgozók és a tanulóifjúság, hazánk egész népé­vel együtt jó egészséget, hosszú életet, további eredményes tevékenységet kíván Elena Ceausescu elvtársnőnek születésnapja alkalmából. Dr. GÁL GYULA egyetemi tanár ION TARALUNGA alkotása Jelentős, mindannyiunk szívéhez közelálló ünnep januárban Elena Ceausescu elvtársnő születésnapja. E napon köszönthetjük ugyanis szívünk egész melegével doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtárs­nőt, az RKP KB Politikai Végrehajtó Bizottságának tagját, Romániai Szocia­lista Köztársaság első miniszterének első helyettesét, a Tudomány- és Oktatásügyi Országos Tanács elnökét, a nagy jelentőségű békekezdeménye­e­zéseiről ismert, fáradhatatlan politikust, a kiváló párt- és állami aktivistát, a világszerte elismert tudóst. Ez a jelentős ünnep jó alkalom arra, hogy szeretettel és határtalan nagy­rabecsüléssel gondolhassuk át Elena Ceausescu elvtársnő harcos, példa­mutató, a nép és szabadság ügyének elkötelezett életét és munkásságát, hiszen forradalmi erényei már a kezdet kezdetén kibontakoztak. Elena Ceausescu elvtársnő fiatal munkás­nőként tanúbizonyságát adta sza­­badságszeretetének és elkötelezettsé­gének, a forradalmi ifjúsági szer­vezet, a KISZ első soraiban küz­dött a társadalmi és nemzeti sza­badságjogokért, kitartóan, megal­kuvást és fáradságot nem ismerve harcolt, tevékeny részese volt a romá­niai proletariátus valamennyi jelen­tős, nagy visszhangot kiváltó osztály­csapásának, az augusztusi győzelem után pedig alkotó módon vállalt részt az új élet megteremtéséből. Híven az összes romániai dolgozók teljes joge­gyenlőségének pártpolitikájához, Elena Ceausescu elvtársnő következet­esen szorgalmazta a nők előléptetését és érvényesülését a hazai gazdasági, társadalmi és kulturális élet minden területén. Jó alkalom Elena Ceausescu elv­társnő születésnapja arra is, hogy fel­­ragyogtassuk a szocialista Románia sokoldalú fejlődésének fényében sze­mélyiségének jelentős szerepét az ok­tatás és a tudományos élet fellendí­tésében, megszervezésében és vezetésé­ben. Elismeréssel adózunk a szám­vetés és a hála e magasztos ünnepén Elena Ceausescu elvtársnő fáradhatat­lan tevékenységének, amely a legtel­jesebb mértékben méltó azokhoz a magasztos elvekhez, amelyeket így fogalmazott meg: „A kutatással szem­ben szükségképpen felmerül az óhaj, hogy a természet és a környező világ újabb törvényszerűségeit tárjuk­­ fel, újabb technológiákat dolgozzunk ki, amelyek nyomán a román tudomány egyre rangosabb helyet foglal el az egyetemes tudományos megismerés keretében, úgyszintén még inkább fej­lesztenünk kell a távlati jellegű alap­kutatásokat, az emberi megismerés összes területein, hogy újabb horizon­tokat tárjunk fel az alkalmazott kuta­tás előtt, és fokozzuk a­­ tudomány hozzájárulását az ország általános haladásához, az egyetemes tudományos gondolkodás tárházának gyarapításá­hoz.“ Arra ösztönöznek ezek a szavak, hogy még egyszer és újult erővel át­gondoljuk tennivalóinkat, az új év legelején, hiszen Nicolae Ceausescu elvtárs értékes, nagy elvi jelentőségű útmutatásai és Elena Ceausescu elv­társnő buzdításai és ösztönző példája nyomán Kovászna megye összes dol­gozói minden erőfeszítésüket a párt által kitűzött új fejlődési szakasz fela­datainak teljesítésére fordítják. Mun­kánk homlokterében az új esztendő kezdetén a termelési folyamatok ma­gasabb minőségi szinten való megszer­vezése, valamint a műszaki és anyagi alap korszerűsítése áll. Minden erőnk­kel azon dolgozunk, hogy fokozzuk a munkatermelékenységet, az áruter­melés volumenét és ennek keretén belül a versenyképes, exportra alkal­mas termékek gyártását... Ezen célkitűzésekkel szerves összefüggés­ben szeretettel és hálával köszön­jük meg azokat a nagyszerű fel­tételeket, amelyek a saját kutató- és tervezőtevékenység intézményei­nek létrehozásával valósultak meg megyénkben is. Mint ismeretes, az utóbbi években több tudományos intézet egységeket helyezett ki a megyébe, s ezek hatékony segítséget nyújtanak a termelés műszaki problé­máinak megoldásában. Országunk ku­tató- és felsőoktatási intézményeinek támogatása révén az anyagi termelés minden területén sikerült megoldanunk számos nagy jelentőségű problémát, különösképpen a nagy teljesítményű kapcsolószekrény gyártására, valamint az elektrotechnikai ipar termékeinek előállítására gondolok. Születésnapjának nemes ünnepén Kovászna megye összes dolgozói szívük teljes melegével kívánnak hosszú és boldog életet, sikerekben gazdag eszten­dőket Elena Ceausescu elvtársnőnek, hogy pártunk és államunk vezetője, Nicolae Ceausescu elvtárs oldalán tovább folytassa példamutató munkás­ságát a hazai oktatás, tudomány és kultúra felvirágoztatásáért, a szocialis­ta Románia haladásának nemes és ma­gasztos szolgálatában. RICHTER ÉVA, az RKP Kovászna megyei bizottságának titkára A nép és a tudomény szolgálatában 3 A HÉT 1987. január 4.

Next