A Hét, 1987 (18. évfolyam, 1-52. szám)
1987-01-04 / 1. szám
TETTEKRE SERKENTŐ PÉLDAKÉP Oktatás, nevelés forradalmi széllemben Elismerés és tekintély övezi a román oktatást, joggal, hiszen kimagasló eredményekkel büszkélkedhet. Ezek aranyfedezete a Román Kommunista Párt oktatáspolitikájában rejlik, és abban, hogy fejlesztési programját, szerkezeti, tartalmi irányvonalának kidolgozását, az egész tevékenység vezetését doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnőnek, a nagy nemzetközi tekintélynek örvendő tudósnak köszönheti. Sokatmondó ilyen vonatkozásban doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnőnek, a Tudomány- és Oktatásügyi Országos Tanács elnökének, a hazai oktatás feladatait meghatározó gondolatat „Az oktatás összes erőit széleskörűen mozgósítani kell, hogy a román iskola a tudományos haladással, az új tudományostechnikai forradalom és az új agrárforradalom követelményeivel, a nemzetgazdaság intenzív fejlesztésének, a sokoldalúan fejlett szocialista társadalom építésének és Románia kommunizmus felé haladásának elvárásaival összhangban fejlődjék.“ Hazánk ma korszerű, egységes, tudományosan megalapozott oktatással rendelkezik. Mindez lényegesen hozzájárul a szakkáderek felkészítéséhez, a dolgozó személyzet többirányú képzéséhez. A termelés új, modern eszközökkel, új technológiákkal történik, az ismeretek megszerzése, továbbadása sem történhet a régi módon, hiszen megsokasodnak az el nem hanyagolható információk, szinte naponta új ismeretek, új eljárások születnek. Az ismeretek elöregedése bizonyos területeken olyan gyors, hogy egyes szakmákban már a főiskolai tanulmányok ideje során elavulnak, így az oktatók a pedagógusok ismereteinek állandó felfrissítése alapvető követelmény az oktatás minőségi szintjének javításában. A Tudomány- és Oktatásügyi Kongresszuson, majd pedig az Országos Tanács legutóbbi plénumán elhangzottakból egyértelműen kiviláglik, hogy az oktatás terén a lehető legnagyobb mértékben hasznosítani kell a hazai iskola számára megteremtett feltételeket, hogy az maradéktalanul betöltse társadalmi szerepét, s mindenben eleget tegyen a jelenlegi szakaszban reá háruló megnövekedett feladatoknak. Másrészt az oktatásnak lépést kell tartania a jelenkori tudományostechnikai forradalom adta változásokkal, biztosítva kiváló szakmai ismeretekkel, fejlett világ- és életszemlélettel rendelkező szakemberek felkészítését. Nicolae Ceausescu elvtárs, a Román Kommunista Párt főtitkára, a Tudomány- és Oktatásügyi Kongresszuson, akárcsak az 1986—1937-es tanév megnyitóján, nemrég pedig a munkásdemokrácia fórumain és az RKP KB plenáris ülésén elhangzott beszédeiben megkülönböztetett figyelmet szentelt az oktatás, a szakemberképzés, továbbképzés és ismeretfelújítás közeli és távlati teendőinek. Hangsúlyozta a műszaki-tudományos vívmányok elsajátításának és alkalmazásának elengedhetetlen szükségességét. Azt, hogy az elektronika, informatika, kibernetika, a termelés automatizálása, robotizálása, valamint más tényezők előtérbe helyezik a termelés szellemi színvonalának növelését. Az oktatásban nagyobb teret nyer a matematika, fizika, kémia, biológia oktatása, melyek nélkül elképzelhetetlen a magas szakmai színvonal. Az oktatás azonban elválaszthatatlan a neveléstől. Doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnő a Tudomány- és Oktatásügyi Országos Tanács legutóbbi plenáris ülésén rámutatott annak rendkívüli fontosságára, hogy egész oktatásunkat határozottan a dialektikus és történelmi materialista világ- és életszemlélet, pártunk forradalmi elmélete alapos megismertetésére és elsajátítására építsük. Az oktatást átható forradalmi szellem életszemléletünkből fakad, és egyaránt feltételezi az újért való harcot, a szocialista hazafiság és humanizmus eszméit és gyakorlati érvényesülését. Mindezt csak jól felkészült szakemberekkel, széles tudományos és kulturális látókörű, hazájukhoz hű, szilárd politikai, ideológiai meggyőződéssel rendelkező pedagógusokkal valósíthatjuk meg. A Tudomány- és Oktatásügyi Kongresszus és az Országos Tanács plénuma a XIII. pártkongresszus célkitűzéseihez mért, hatványozott feladatokat jelölt ki az oktatási folyamat tökéletesítésére. Tovább javulnak a tanulók és diákok felkészítési programjai, új szakmák születnek. Ha tekintetbe vesszük, hogy 1981—1985 között 327 000-ről 1 250 000-re nőtt a tanulók, és több mint százezerrel a szakmai képzésben részesülők száma, nyilvánvalóvá válik, milyen óriási jelentőséggel bír ez a szektor. Az is figyelemre méltó tény, hogy a líceumi tanulók döntő többsége ipari és mezőgazdasági profilú iskolákat végzett, biztosítva ezáltal a nemzetgazdaság igényeinek megfelelő munkaerőt. A feladatok rövid távon, 1990-ig is nagyok: több mint kétmillió szakember formálása, amelyből mintegy 596 000-re a mezőgazdaságban lesz szükség. Számottevő a magas képzettségű szakemberek utánpótlása: 1990-ig mintegy 146 000 frissen végzett mérnökre, gazA szocialista építés általános politikájának megvalósítása során pártunk és államunk abból indul ki, hogy a tudomány a jelenkori haladás elsődleges tényezője, hogy a sokoldalúan fejlett szocialista társadalmat és a kommunista társadalmat csakis a legfejlettebb tudományos és technikai vívmányok birtokában lehet sikeresen felépíteni. ELENA CEAUSESCU hasági szakkáderre lesz szüksége a nemzetgazdaságnak. Mindez megköveteli az oktatás-kutatás-termelés kapcsolatának fokozását, azt, hogy a diákok felkészítési programjaiban, de már a tanulókéban is, nagy teret szenteljenek a termelési gyakorlatnak, hathatósan érvényesüljön pártunk főtitkárának a munkával, munkára nevelésre vonatkozó útmutatása. A tudományos kutatómunkában való részvételt illetően: jelenleg mintegy 570 közös kutatási program megvalósítása van folyamatban. Tanárok, diákok, szakemberek együtt dolgoznak és ez elősegíti az új eljárások, új műszaki, technológiai vívmányok mielőbbi alkalmazását a termelésben. Az oktatás mindenkori feladatai között tartjuk számon az összes területeken dolgozó káderek szakmai továbbképzésének kérdését. Mintegy hárommillió dolgozó szakmai továbbképzéséről van szó, s ezek szervezési módja és tartalma összhangban áll az új tudományos-technikai megvalósításokkal. Két-három évenként minden dolgozónak részt kell vennie a szervezett továbbképzésben. Nagy felelősség hárul ebben a munkában a tanerőkre, akik a legújabb ismeretek birtokában kötelesek biztosítani az egész oktató-nevelő munka színvonalának tökéletesítését. Szakmai, pedagógiai, politikai felkészültségükkel, egész magatartásukkal példát kell mutatniuk és tevőlegesen részt kell venniük a tanulók és a diákok kommunista, forradalmi szellemben történő nevelésében. Ilyen gondolati összefüggésben is példamutató mindannyiunk számára doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnő, a világszerte nagyra becsült tudós tevékenysége és forradalmi magatartása. A tanügyi dolgozók és a tanulóifjúság, hazánk egész népével együtt jó egészséget, hosszú életet, további eredményes tevékenységet kíván Elena Ceausescu elvtársnőnek születésnapja alkalmából. Dr. GÁL GYULA egyetemi tanár ION TARALUNGA alkotása Jelentős, mindannyiunk szívéhez közelálló ünnep januárban Elena Ceausescu elvtársnő születésnapja. E napon köszönthetjük ugyanis szívünk egész melegével doktor Elena Ceausescu mérnök akadémikus elvtársnőt, az RKP KB Politikai Végrehajtó Bizottságának tagját, Romániai Szocialista Köztársaság első miniszterének első helyettesét, a Tudomány- és Oktatásügyi Országos Tanács elnökét, a nagy jelentőségű békekezdeményeezéseiről ismert, fáradhatatlan politikust, a kiváló párt- és állami aktivistát, a világszerte elismert tudóst. Ez a jelentős ünnep jó alkalom arra, hogy szeretettel és határtalan nagyrabecsüléssel gondolhassuk át Elena Ceausescu elvtársnő harcos, példamutató, a nép és szabadság ügyének elkötelezett életét és munkásságát, hiszen forradalmi erényei már a kezdet kezdetén kibontakoztak. Elena Ceausescu elvtársnő fiatal munkásnőként tanúbizonyságát adta szabadságszeretetének és elkötelezettségének, a forradalmi ifjúsági szervezet, a KISZ első soraiban küzdött a társadalmi és nemzeti szabadságjogokért, kitartóan, megalkuvást és fáradságot nem ismerve harcolt, tevékeny részese volt a romániai proletariátus valamennyi jelentős, nagy visszhangot kiváltó osztálycsapásának, az augusztusi győzelem után pedig alkotó módon vállalt részt az új élet megteremtéséből. Híven az összes romániai dolgozók teljes jogegyenlőségének pártpolitikájához, Elena Ceausescu elvtársnő következetesen szorgalmazta a nők előléptetését és érvényesülését a hazai gazdasági, társadalmi és kulturális élet minden területén. Jó alkalom Elena Ceausescu elvtársnő születésnapja arra is, hogy felragyogtassuk a szocialista Románia sokoldalú fejlődésének fényében személyiségének jelentős szerepét az oktatás és a tudományos élet fellendítésében, megszervezésében és vezetésében. Elismeréssel adózunk a számvetés és a hála e magasztos ünnepén Elena Ceausescu elvtársnő fáradhatatlan tevékenységének, amely a legteljesebb mértékben méltó azokhoz a magasztos elvekhez, amelyeket így fogalmazott meg: „A kutatással szemben szükségképpen felmerül az óhaj, hogy a természet és a környező világ újabb törvényszerűségeit tárjuk fel, újabb technológiákat dolgozzunk ki, amelyek nyomán a román tudomány egyre rangosabb helyet foglal el az egyetemes tudományos megismerés keretében, úgyszintén még inkább fejlesztenünk kell a távlati jellegű alapkutatásokat, az emberi megismerés összes területein, hogy újabb horizontokat tárjunk fel az alkalmazott kutatás előtt, és fokozzuk a tudomány hozzájárulását az ország általános haladásához, az egyetemes tudományos gondolkodás tárházának gyarapításához.“ Arra ösztönöznek ezek a szavak, hogy még egyszer és újult erővel átgondoljuk tennivalóinkat, az új év legelején, hiszen Nicolae Ceausescu elvtárs értékes, nagy elvi jelentőségű útmutatásai és Elena Ceausescu elvtársnő buzdításai és ösztönző példája nyomán Kovászna megye összes dolgozói minden erőfeszítésüket a párt által kitűzött új fejlődési szakasz feladatainak teljesítésére fordítják. Munkánk homlokterében az új esztendő kezdetén a termelési folyamatok magasabb minőségi szinten való megszervezése, valamint a műszaki és anyagi alap korszerűsítése áll. Minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy fokozzuk a munkatermelékenységet, az árutermelés volumenét és ennek keretén belül a versenyképes, exportra alkalmas termékek gyártását... Ezen célkitűzésekkel szerves összefüggésben szeretettel és hálával köszönjük meg azokat a nagyszerű feltételeket, amelyek a saját kutató- és tervezőtevékenység intézményeinek létrehozásával valósultak meg megyénkben is. Mint ismeretes, az utóbbi években több tudományos intézet egységeket helyezett ki a megyébe, s ezek hatékony segítséget nyújtanak a termelés műszaki problémáinak megoldásában. Országunk kutató- és felsőoktatási intézményeinek támogatása révén az anyagi termelés minden területén sikerült megoldanunk számos nagy jelentőségű problémát, különösképpen a nagy teljesítményű kapcsolószekrény gyártására, valamint az elektrotechnikai ipar termékeinek előállítására gondolok. Születésnapjának nemes ünnepén Kovászna megye összes dolgozói szívük teljes melegével kívánnak hosszú és boldog életet, sikerekben gazdag esztendőket Elena Ceausescu elvtársnőnek, hogy pártunk és államunk vezetője, Nicolae Ceausescu elvtárs oldalán tovább folytassa példamutató munkásságát a hazai oktatás, tudomány és kultúra felvirágoztatásáért, a szocialista Románia haladásának nemes és magasztos szolgálatában. RICHTER ÉVA, az RKP Kovászna megyei bizottságának titkára A nép és a tudomény szolgálatában 3 A HÉT 1987. január 4.