A Hon, 1869. szeptember (7. évfolyam, 200-224. szám)

1869-09-16 / 212. szám

vállalásáról szóló törvénynyel Magyarország a maga részéről még az osztr. állam bankadós­­sági kötelezettségétől is teljesen ment­­ett. Ha azonban államférfiaink az osztr. bankot arra bíznák, hogy Magyarország szükségleteinek egy, hazánkban felállítandó bankkal eleget tegyen, a banktársulat igen­is készségesen hivatkoznék arra, hogy ily bank felállítása rá nézve oly ál­dozat, melynek fejében bizonyos előjogokra vagy egyébre tarthat számot. De hisz e mellett még egy más fontos körül­ményre is tekintettel kell lenni : minő eszközök­ből állítson fel az oszt. bank Magyarországon egy oly nemzeti bankot, mely Magyarország szükségleteinek teljesen megfeleljen ? A bank activai mintegy 470 millióra mennek, igen ám, de a forgalomba bocsátott jegyek meghaladják a 300 milliót, a zálogjegyek mintegy 60 milliót tesznek, aztán meg az activak között 80 millió­nyi államkötvény van, s ez a bank birtokában sem ér többet mint a más magánszemély birto­kában levő oszt. államkötvény. Az oszt. állam­­kötvények az elvállalás óta sem emelkedtek ér­tékükben, mert ámbár mi készséggel űzetjük a quotát, de jöhetnek idők, midőn ez megváltoz­­hatik. Szóval,az oszt. nemzeti bank­társaságnak ugyan roppant nyerészkedési eszköze és hatal­ma, de kevés reális értéke van, s ebből bizony nem lesz képes egy oly bankot fölállítani, mely a bécsi bank hatalmának megtartásával Ma­gyarország érdekeinek is megfeleljen. Ámbár tehát méltán dicséretet érdemel, hogy a deákpárti Századunk is komolyan hozzászól a bankkérdéshez, s azt országos ügyhöz méltó terjedelemben fejtegetni igyekszik, de a dolog eredményét tekintve fejtegetésével sehogy sem lehetünk megelégedve. Hazánk összes pénzü­gye az osztrák nemzeti bank kezébe helyezve, a magyar nemzetre nézve sohasem lehet meg­nyugtató. De főleg nem helyeselhetjük ez indít­ványt azért, mert a pénzügyet (a gazdasági ál­lapotnak megfelelő jó és elegendő fizetési esz­közt) oly fontos ügynek tekintjük, melyet eszte­­lenség volna egy nyerészkedő vál­lalat monopóliumává tenni. A mai korban ilyesmit csak absolut kormány tehetne; alkotmányos állam azt tenni nem fogja. És re­méljük is, hogy a magyar nemzet nem fogja hagyni magát osztrákos félrendszabálylyal a pénzügyben megvesztegetni s igazságos jogától elüttetni,­­ hiszen egyenes ellenmondás is, hogy az ősz­i­ nemzeti bank állítson fel egy m­a­­g­y­a­r nemzeti bankot; ha ezt várjuk, soha sem leend önálló magyar pénzügy. A bankot kegyelő közössigyespárti lapoktól elfordulva, egypár megjegyzést akarunk még tenni arra, amit Horn a „N. I. Lt.“ és lapunk hasábjain a bankkérdésre vonatkozólag elmon­dott. Ő ugyan­is felemlítő, hogy a bankügy ha­zánkban nem pártkérdés, hogy ennek a politi­kai pártoskodáshoz semmi köze ; mi is óhajt­juk, hogy ne csak a bank szükségének kérdése felett, de annak felállítási módozataira nézve is minden párt egyetértsen. Azonban alig monda­tott ki ez ügyben a megvalósítást c­élzó gyakor­lati eszme, már­is differenciák mutatkoznak, s a Századunk és P. Ll. az oszt. banktól remélnek egy sarjadékot, melyet magyar bankká akarnak felavatni, mit a halpárti lapok azt hiszem soha sem fognak helyeselhetni. E tényállás arra jo­gosít fel, hogy az önálló nemzeti bank ügyét nem ugyan párt-, hanem mint már előbb is mondottuk, p­ártalakító kérdésnek tekint­sük. És ekkor csak kívánatos, hogy e párton is, mely tökéletesen önálló magyar pénz és hi­telügyet óhajt, az eszmék míg a megvalósulás stádiuma előtt minden irányban kifejtessenek s e fejtegetésnél saját pártunk közlönye még el­vi eltéréseknek is helyt adjon. És most legelsőbben is sajnálattal kell con­­statálnunk, hogy a pénzügyi önállóság eszméjé­nek megvalósítása hazánkban már évek óta párt­kérdést képez, csak hogy ekkoráig a képviselő padokon nagyon is kisebbségben maradt azon párt, mely a hazai pénz és hitelügy önállósításá­ért küzdött és küzdeni fog. Közös akarattal a nemzet képviselői nem akartak önálló magyar pénz- és hitelügyet teremteni, de annyira elszi­getelve e törekvés még­sem maradt, hogy párt­kérdésnek ne lehetne tekinteni. És nagyon saj­nos, hogy a majoritásban levő párt férfiai az újabb kori közgazdaság tudományi ismere­tekben oly kevéssé járatosak, hogy hazafiságuk­­kal az oly állapot elfogadását tudták összeegyez­tetni, melyben hazánkban pénz és közgazdá­szati államisága az észt. magyar monarchia esz-­­­méjének áldozatul esett. A közösügyi kormányaikat fentartásával , a­­ mostani állapot továbbfejlesztése nélkül egyál­talában lehetetlen magyar állami valutát alkot­ni, ezt indokolni felesleges, mert közös valuta nélkül nincs közös budget; az újkori k­ö­z­­igazgatási tudomány tanai ér­telmében vett pénzügy pedig csak­is az állami valutából veheti eredetét. Eszerint tehát a magyar nemzet pénzügyi önállóságát egyedül a közösügyi kormányaikat megszünte­tésével s a kiegyezési törvények továbbfejlesz­tésével lehet elérni. Elméletileg Magyarország­nak joga van önálló állami valutát kezdeni, de gyakorlatilag e valuta megkezdése a közös (osztrák) valuta megszünte­téséről van feltételezve. Ez okoknál fogva tehát állami valutával felruházott magyar bank is csak úgy jöhet létre, ha a közös állami valuta érvényében rejlő akadályok eltávolíttatnak. És legkevésbbé sem csodálkozunk afelett, ha a Deák-párti lapok a jelen közösügyi állapothoz ragaszkodva, oly pénzügyi önállósággal meg­elégszenek, mint a­minőt Magyarországnak az osztr. nemzeti bank adhat. Horn úr azonban úgy vélekedik, hogy a gaz­dasági közigazgatás épületét nem szükséges új­ból építeni, s egy drastikus amerikai cunával meg lehet javítani. Ha Amerikában házakat fel­emelnek s alájuk új fundamentumot rakhatnak, talán a közösügyi alkotmányt is lehetséges lesz így rendbehozni. Magyar állami valu­tára nincs szükség, mert elég az arany és ezüst társadalmi valuta; fektessük Magyarország pénzügyét ily társadalmi valutá­ra, s az bármily világkrízist is nyugodtan kiáll­hat. Azt hiszem, így vélekedik Horn a pénz­ügyekben. E nézet ellen ugyan nem igen lehet kifogásunk, de azt még sem szabad elfelednünk, hogy állami valutát Magyarországnak a társa­dalmi valuta mellett leírni és felhasználni igen előnyére lehetne. De erről máskor. Azt, hogy Önök a monarchiára szavaznak, még csak meg lehetne érteni, ha találkoznék egy egyén vagy család, a­melynek physical, jel­lem vagy szellemi kitűnősége magyarázatául szolgálhatna Önök választásának. Hanem nem vettek-e Önök észre egy nagy történelmi s egy­idejűleg nagy társadalmi pleim­oment is ? Nem veszik Önök észre, hogy nincsenek többé nagy emberek ? Képesek Önök századunkban, a gőz és a villany ezen századában csak­ egy nagy embert is nevezni meg ? Nem , szerencsére egy nagy ember sem lehet már többé, mivel maga az emberi nem nőtt magasra. És aztán uraim, ha egy ember a társadalom urává emelkedik, éle­tének csak egyik fele a dicsőségé, a másik fele már a balsorsé, az első fiatalságáé,a másik öreg­koráé. Gondoljanak Önök V. Károlyra, II. Fü­­­löpre és Napóleonra. Tévesebb elvet, uraim, mint azt, hogy az uralkodói szék örökösödés általi betöltése terhes esetlegességeinek tenni ki a társadalmat, már nem ismerek. Ez tulajdonképen amaz indiai el­mélet, mely ellen különösen irányul az újabbkori mozgalom, azon elmélet, mely eltöröltetett a Kálvárián kiontott vér által — azaz a kasztok elmélete. Nem egyesült-e volna velünk Portugall, ha Dom Miguel herczeg meg nem halt volna ? Ha VI. Alphons nem adta volna azon királysá­got hozományul leányának ; ha II. Fülöpre nem oly későn került volna az örökösödési sor, nem valósult volna-e már akkor meg az ibériai unió eszméje ? De mi magunk is,mi lett volna a mi sor­sunk, ha VII. Ferdinánd meg nem nősül, vagy ha leány helyett fiút hagyott volna utódául ? És Önök mégis ki akarják tenni az újabbkori tár­sadalmat az örökösödés veszélyeinek ? Mily ne­héz, mily mélyreható fogalomzavar ! Még talán megérthetném Önöket, ha csak egy királylyal, vagy legalább is egy jelölttel bírnának , és ezzel a fokérdéshez a jelöltek kérdéséhez kértem. Azon pillanatban, uraim, midőn Önök procla­­málni fogják a monarchiát, törvényen kívül fog­ják Önök helyezni a forradalmi, a köztársasági pártot; egyedül a köztársaságiak leendőnek a szeptemberi forradalom örökből kitagadott fiai. Nem akarok itt személyes kérdésbe ereszked­ni,nem akarom a többi pártok rovására kiemelni köztársaságnak érdemeit, ez utóbbi tizenöt év alatt, hanem nézzenek Önök e padokra, látni fognak Önök itt képviselőket, a­kik Fernando Póban valának, a­kik Gonzales Bravo hatalmá­nak utolsó éveiben a börtönöket s fogházakat ,­t ölték meg a képviselőket, a­kik legelőször bírtak bátorsággal a köztársasági eszméket nyilvános lapok útján a nép közé dobni és merészen köve­telni a tanszabadságot; férfiakat, a­kiket Önök a balszerencse idején láthattak az emigratióban, de soha előszobáikban. Mit tesznek Önök most e férfiakkal, e párttal ? A legyőzöttek (a reactió) mondani fogják : „Ha ti csak úgy kívánjátok a monarchiát, hogy az első gyűlésen a mi példán­kat követve, a köztársaságiakat a törvényesség korlátain kívül helyezitek, miként mi azt a de­­mokratákkal tevők, úgy a mi politikánk is igaz­ságos s­eszélyes vola.“ Isten neki, cselekedjenek Önök úgy a mint jónak látják, de legalább mondják meg tisztán, mit akarnak, hogy mi is ahoz k­épest határozhassunk magunk tartása fö­lött, mely természetesen az Önök határozatától fog függeni. — Uraim, hányféle monarchia jön itt most kérdésbe? Spanyolország és Portugál egyesítésének esz­méje a portugáli monarchia kezdeményezése mellett mindenesetre dicstelies lett volna, mivel igen sajátságos forradalmi időkben élünk; mióta Napóleon a franczia uralkodói székbe jutott, fö­lülről lefelé készítik a forradalmakat, s ha itt ugyanazon alak lehetséges lett volna, úgy ezen conservativ — haladó fejlődés is egy nagy di­­plomatiai fejlődés alakjával birondott, a­mi azonban változatlanul köztársaságiak maradva, ellenzéket képeztünk volna a portugál monar­chiának. Hogy a francziák az egyptomi expedi­­tió után vakon átengedték magukat Napóleon­nak, ezt értem, hogy maguk az olaszok I. Napó­leon szerencsétlensége után az idegen uralom­ra, a solferinói győzedelem után pedig Victor Emanuelre bízták sorsukat, ezt szintén értem, hanem meg nem foghatom azt, miként teremt­hetnek önök monarchiát uralkodó,­­ és mi­ként merülhetnek önök imádásba istenség leírá­sa nélkül. Portugália azonban csupán a köztársasági kormányforma alatt kíván Spanyolországgal egyestünk Olvassák önök hírlapjait, különösen a „Diario de Comercio“ e hó 16-áról keltezett számát. Ha a portugáll király felfogta volna a hely­zetet, úgy ő maga állott volna a mozgalom élére, a­helyett, hogy a­mint történt, a korábbi reacti­­onárius kormány iránt nyilvánította volna ro­­konszenvét, mit Önöktől megtagadott; később se akarta a portugáll király az uniót, miután a portugállok elvetették még a personal­ uniót is, s az egyesülést csupán köztársasági alakban kí­vánták. Mindenesetre bizonyos, hogy a köz­társaságok vonzóak, míg a m­o­­narchiák visszataszítóak. Mily öröködésekre van Ausztria kárhoztatva,hogy csak oly népek unióját fentarthassa, amelyek mégis már századok óta egyesülve vannak. Ellenke­zőleg mily másként van ez Schweitzban. Ticino olasz s nem akar Olaszországhoz, — Neuchatel német, s nem akar Németországhoz, — Waadt és Genf franczia , nem akarnak Francziaor­­szághoz tartozni. El nem képzelhetik Önök Uraim, a vallásszabadság megszavazása által mennyit nyertek Önök Portugálliában. „Spa­nyolország sokkal jobban halad előre, mint mi; nézzétek, mily nagy példával szolgálnak ne­künk a spanyolok,“ mondják ottan. Szólottak e­­gy, midőn Spanyolország még a katholicismus sötétségében tévelygett? Azért, Uraim, ha azt akarják Önök, hogy Portugállia az Önöké le­gyen, teremtsék meg a köztársaságot, ha azon­ban Önök monarchiát fognak alkotni akkor Portugálliáról hosszú időre le kellene monda­­niok. Midőn Montpensier­­y jelöltségére térnék, egyet ki kell jelentenem. Igen fáj nekem, ha bizonyításaim szükségessége követeli, megne­vezni Isabella volt királynőt, mivel a világon leginkább tisztelem a szere­ncsétlenségnek még a megérdemlettnek is szentségét. Hozzá kell tennem azt is, hogy a­mit Montpensier herczeg­­ről mondandó vagyok, sem ennek személyére, sem pedig magánéletére nem vonatkozik. Ki­nyilatkoztatom, hogy a herczeg jó férj és atya,­­ tiszteletreméltó takarékos egyén; megengedem­­ továbbá, hogy hasznos is volt közvetve vagy­­ közvetlenül a septemberi forradalomra nézve.­­ Ezek után nem sérthetik őt fejtegetéseim. Nem­rég olvasta itt fel egy nagy szónok a cadixi manifestumot, a­melyben Topete úr már akkor a monarchia mellett nyilatkozott, s most szabadjon ezen urat megkérdenem, várjon az akkor terveit monarchia II. Isabelláé volt-e vagy pedig más valakié? Mit jelent a világ előtt Montpensier dynastiája ? Ha a természetet szem­lélem, érzem isten lételét, de csak ha a törté­nelmet lapozom, vagyok képes felfogni és meg­ismerni azt. Mily szomorú, végzetteljes szerep jutott az emberiség történetében az orleansi háznak ! Ha nem csalódom, az orleansi herczeg­­séget a tizennegyedik században alapították Francziaország királyai másodszülötteik számá­ra. — Sokszor mondom már, uraim, hogy a monarchiák a népekre erkölcs­­telenítőleg hatnak, de más­részről nem is tudok semmi más olyat, a­mi a királyokat annyira elerkölcstelenítené s megrontaná mint maguk a monarchiák. Mily szeretettel csüngenek önök, uraim, csa­ládjaikon, szüleiken, gyermekeiken, testvérei­ken. Ellenkezőleg láthatják önök az erkölcste­lenség mily posványa létezik a királyok család­jában, szülők, gyermekek s testvérek között,­­ és miként a gyermekek is nem szerelemből, ha­nem csak állami tekintetekből származnak, szintúgy vas, megromlott szívük is nélkülöz minden érzelmet. Az orleansi ház, mint a ki­rályi alárendeltje, csak mellékágát képezte a főtörzsnek, a­melytől tekintélyét és hatalmát is nyerte. Az orleansi régens Spanyolországban V. Fülöp ellen dühöngött; Egalité­­Fülöp össze­esküvést szított saját palotájában unokatestvére XVI. Lajos ellen; orleansi Lajos Fülöp ugyan­azon palotában conspirált nagybátyja X. Ká­roly ellen ; orleansi Antonio sevillai palotájából működött II. Isabella ellen. Mind egyfor­mák ők, ugyanazon nevek, ugyanazon a­r­c­z­o­k, ugyanazon szellem, habár módosítva is némileg a hely és időhöz képest de mindig u­g­y­a­n­a­z­o­k. Azt is mondák Önök, hogy Orleansi Antonio nem bourbon. Ez nem való. „A nemzet követelé­sének engedve, elvetették Önök Bourbon Iza­bellát, Franciscoi­s Alphonsot, és én biztosítom Önöket, hogy Montpensier herczeg sokkal in­kább bourbon, mint Isabella, Francisco és Al­­phonso. Leszármazása következő: Bourbon IV. Henrik és Medieis Máriától származott XIII. Lajos, ettől és Ausztriai Annától XIV. Lajos és Bourbon Fülöp később orleansi herc­eg. Ez utóbbitól és második nejétől ismét egy fiú szár­mazott, a ki atyja nevét viselé, ettől és egy más herczegnőtől a kinek neve nem jut eszembe, egy másik Fülöp, a kinek is második házassá­gából egy franczia hölgygyel származott azon Fülöp, a ki magát az udvarnál Bourbon,­­ a conventben pedig Egalite Fülöpnek neveztette. Ez volt atyja a későbbi polgár­ király Lajos Fü­löpnek, a­ki Bourbon Amália nápolyi herczeg­­nővel Bourbon Don Antoniot nemzette. Már m­ost, Uraim, az hogy Bourbon e Montpensier herczeg, nem is jöhet kérdésbe. Itt, Uraim, a progressis­­ták pártjának nyíltan meg kell mondanom, hogy ha a monarchiát kívánják, ennek csak egy jelöltje lehetséges, ő képviseli jól vagy roszul, a parlamentáris monarchiát; ha tehát a mo­narchia az Önök kormányformája, akkor Mont­pensier herczeg is, az Önök általános jelöltje,­­ Ab­­ti cataloniai vitézek elszállott szek­enei, a kik előkészítettétek, a példátlan magasságra emeltétek a bourbon háborút. Ti galicziai hősök, kik mint Numantiánál küzdöttetek, s a bourbo­­nok által feláldoztattatok­­ és ti trafalgári hősök, a kik Mária Louisa érzékisége következtében a habzó hullámok között leltétek sírjaitokat! arany betűkkel ragyogó fennséges nevek, vér­tanúi egy becstelen gyerkőcznek, egy alávaló subaneznak, aki magát VII. Ferdinandnak ne­vezte, Solis, Zurbano! bárhol nyugodjanak is hamvaitok, bárhol lebegjenek is szellemeitek, od ! jöjjetek ide a lelkiismeret hangjának alak­jában s akadályozzátok meg e hitszegését a for­radalomnak, e meggyaláztatását a hazának. (Folytatjuk.) R.-Gyarmat, szept. 8. A „Pesti Napló“ 203. számában Kacziány Nándor ur, „a Hon jogbölcsészei“ czimü czikkében, védelmére kel a társadalmi szerződés tanának, s azt vitatja, hogy a szüksé­­gességi elv, a társadalmi szerződés elvének, úgy a tiszta, valamint a szakbölcsészet szempontjá­ból is alárendelendő. Midőn K. N. urnak „a magyar igazságügyéi­ és társadalmi bölcseleté“ czimü czikkem iránt tanúsított figyelmét hasonló tárgylagos taglalás­sal kívánom viszonozni, azon kellemes helyzet­ben vagyok, hogy c­áfolati érveimet nagyrészt az általa felállított tételekből menthetem. Én nem állítottam, hogy a bölcsészet a társa­dalmi szerződés elvével nem foglalkozott, s azt mint az államhatalom jogalapját kifejteni meg nem kísérletté , hanem azt mondom, hogy azt, mint haszonvehetetlent s az alkalmazásban tart­­hatatlant, az élet is, a tudomány is már egyiránt elvetette, s a szükségesség elvét állította fel. Ezen állításomnak K. N. úr, valóban teljes igazságot szolgáltat, midőn czikkében azt írja : „Hogy a társadalmi szerződés­i jog alapján kifej­tendő tiszta bölcselet szerint, mennyi jog ruház­­tatik át az államra, azt a bölcsészeti rendszer fejti ki; de eddig­­a kellő szabatos határokban még ki nem fejtette, mert minden bölcsészet, sa­ját, vagy más társadalmának szükséges­­ségi elvéből folyományozott tételes tör­vényeinek áldozat­ául esett.“ úgy hiszem, hogy ezen beismerésnél, a szer­ződési elmélet ellen, s a szükségességi elv mel­lett erősebb érvet felhozni nem lehet. A bölcsész, ki az egyének magán­jogaiban, s azoknak átruházásában keresi az államjog el­vét, az egy szerződő fél (pars, parthei) fogal­máig eljuthat; de a társ (socius) magasabb esz­méjéig fel nem emelkedhetik, s végre is azon ri­deg definitióban kénytelen elméletét bezárni, hogy az ember szerződési, nem pedig társas lény. A­mire K. N. úr utal, az a bölcsészet által ki­fejtendő rendszer. Tehát oly valami, a­mivel még maga a bölcsészet sincs tisztában. De egy oly elvet, a­mely már alapjában téves és hamis, a bölcsészet sem emelhet érvényre. Ily várakozást tápláltunk már nem is szükséges, mert a tudo­mány a szerződési elvnek már bölcsészeti tart­­hatlanságát is kimutatta. Ennek indokolásául legyen szabad idéznem Bluntschlit, ki a társa­dalmi szerződés elméletéről következőleg szól. (Allg. Staatsrecht I. 263. lap.) „Ezen nézlet fő tévedése abban áll, hogy az, az egyéneket szerződő felek gyanánt tünteti fel. Az egyének szerződéseiből magánjogok keletkeznek, de államjog soha. A­mi az egyént, mint olyat illeti, az az­­ egyéni vagyona, saját magánjava. Afelett rendelkezhetik, a felett egyik is, másik is köthet szerződést. De a szerződés politikai tartalommal csak akkor bírhat, midőn a közület (Gemeinschaft), mely az egyén felett áll, már­a létezik, minthogy ennek tartalma már nem ma­gánjava az egyénnek, hanem a közület közjava. — Az egyének szerződéseiből sem nép, sem ál­lam nem állhat elő.Bármennyi egyes akarat hal­­moztassék is össze, abból összakarat nem ke­letkezik. Ha még annyi magánjog ruháztatik is át­, abból államjog nem származik. A politikára nézve ezen elmélet egyébiránt is felette veszé­lyes, mert az az államot s annak jogrendjét, az egyéni kény szüleményévé bélyegzi, s azt min­dig az épen élő egyének akarat­a szerint nyil­vánítja változtathatnak; megszünteti az állam­jog fogalmát; a polgárokat államellenes önkény­re ingerli; és az államot a legnagyobb biztonta­­lanságnak s zűrzavarnak ejti áldozatául, inkább nevezhető az az anarchia elméletének, mint ál­lamtudománynak.“ Mohi R. ugyan e tárgyban (Államtud. Encyc. 57 lap) úgy nyilatkozik, hogy „szerződés alap­ján, talán keletkezhetik bizonyos esetben állam , de nem egyedüli, s ennél fogva nem szükségképeni módja a keletkezésnek , tehát nem is lé­n­y­eges alkatr­­és­ze a fogalomnak.“ — És ismét a 76. lapon : „Az ál­lamhatalom jogi alapját, ugyanazon alap képezi, melyen maga az állam nyugszik, tehát a nép életnézete­s szükséglete. Az állam­hatalom csak e szükség­let valósulása.“ Ezen érvek, a jogátruházási szerződés elvét, alapjában s lényegében annyira megdöntik, annyira m­egc­áfolják, hogy abból életképes és észszerű rendszert, valóban sem a tiszta, sem a szakbölcsészet nem fejthet ki. Azt állítja továbbá K. N. úr, hogy a szerző­dési elv, a szükségesség elvével nem ellentétes, sőt azt segélyelvéül elismeri. Erre röviden csak azt, jegyzem meg, hogy a mely elvnek a másik meghódolni, s áldozatul esni kénytelen, az nem segély , hanem fő és uralkodó elv; s a viszony, mely ily két elv közt létezik, nem a kölcsönös­ség , hanem az összeférhetlenség viszonya. Azt is mondja K. N. úr, hogy a szükségesség elve veszedelmesebb az emberi társadalomra nézve, mint a tiszta társadalmi szerződés elve, mert — úgy­mond — amaz több alapot nyújt az államhatalom terjeszkedésének, s az egyének feletti gyámkodásának. Ez azonban már a priori sem, és csak azért sem fogadható el, mert a szerződési elméletben K. N. az ön be­ismerése szerint, még bölcsészetileg sincs kifejt­ve, mennyi jog ruháztassék az államra, s meny­nyi jog tulajdonítandó az egyénnek. A szükségesség elve, az emberi értelmen, és az emberi természeten nyugszik. Ha tehát az elv a társadalomra veszélyes lenne, akkor magát az oktőt, az emberi természetet, s az emberi értel­met is veszélyesnek kellene nyilvánítani. A bar­bár törvények, a szükségesség elvével nem indo­kolhatók, mert a társadalomnak, nem a barba­­rismus , hanem a humanismus szükséges. A szükségesség elve nem ismer idealizált ál­lamot , hanem azt követeli, hogy az állam e­m­­berileg legyen alapítva, és em­berileg korlátozva. Épen azért oly ideocratiai dogmát el sem fogadhat, a­milyet K. N. úr ezen tételben állít fel : „Minden jogböl­csésznek ajánlom, hogy az államot a kormány­nyal, a kormányt annak egyes közegeivel azo­nosítani, s az államot akárminemű tárgylagos intézménynek tekinteni óvakodjék.“ A szükségesség elve, arra serkenti a böl­csészetet, hogy az államot egyetemes consisten­­tiájában vizsgálja, hogy annak kormányszerveit, a kormányzandó elemekkel, organikus öszhang­­ban kombinálja, s hogy a kormányt és a népet, valódi egységben fogja fel. Azt követeli tehát, hogy az államot a bölcsészet is ne az abstractio, hanem az emberi élet gyakorlati intézményének tekintse. Messze vezetne a tárgy további taglalatába bocsátkozni, ítélje meg a közönség, a két elv közül melyik az észszerűbb, s a szabadságnak kedvezőbb. Én nem hiszem, hogy volna oly codificationá­­lis bizottság, mely a jogátruházási elméletre ma még csak reflectálna is. A K. N. úr szerint a bí­­rói kérdésben a magyar törvényhozás terén, leg­közelebb is áldozatul esett a szükségességi elvnek. Az­által, hogy a magyar törvényhozás többsége most a bírák kinevezését ítélte szükségesnek, az elv nem csak nem szenvedett, hanem nyert, valamint nyerni fog az akkor is, ha oly többség leend, mely a birák választását tartand­­ja szükségesnek. A szükségesség elvének, épen ez a tulajdonsága az, mely annak gyakorlati, s parlamentáris becsét képezi. Ezekben tanúságát kívántam adni annak is,­­ hogy én Rousseau jogátruházási elméletének, ezentúl sem hódolhatok, s nem fogja K. N. ur udvariatlanságnak tenni, ha kijelentem, hogy irányomban kifejezett­ebbeli várakozásának meg nem felelhetek, s hogy ezen meggyőződé­semre a magyar igazságügyér ur bölcselme sem gyakorolhat változható befolyást. Jeszenszky Danó: A pesti Rókuskórház. *) A „Neuer freier Lloyd“ I. évi szept. 11-ki számában következő czkrk alatt: „Wie man im Rochusspitale heilt!“ egy kíméletlen czikk je­lent meg, mely úgy a jótékony intézet mint a szenvedő betegek érdekében méltán okozott köz­megbotránkozást. A czikk megjelenésekor azonnal, nemcsak helyben tett az intézeti elöljáróság szigorú nyo­mozást, de az igazgató rögtön magában a ma­gyar svájczi gyárban is személyesen eszközölt kihallgatást, mely kölcsönös eljárás eredménye következőkben öszpontosítható . Mindenek előtt nem igaz, hogy az intézetben előfordult volna eset, hogy a beteg segélynyúj­tás hiányában, vagy késlekedés miatt elvérzeni (verbluten) engedtetett volna.­­ Hozatott ugyan 1. évi márt. 23-án az érintett gyárból egy beteg kartöréssel és kéztőroncsolással a kórházba, de jóllehet délután 4 óra tájban érkezett meg, mind a mellett Kovács főorvos osztályán nem­csak rögtön kellő ápolásban részesült, de rajta még azon estve, a szétzúzott csontok sküszelésé­­nek műtéte is végrehajtatott; sőt hogy elvérzés nem következett, bizonyítja azon körülmény, hogy a beállott súlyosabb láb miatt a betegnek 10 nap alatt több ízben kellett megaadályoz­­tatnia. Nem igaz továbbá, hogy jelen esetben a kér­déses beteg csak kötözést és kórházban mara­dást nem sürgetett volna , mert a kéznél levő okmányok és hivatalos jegyzőkönyvek szerint a beteg a magyar-svájczi gyár elöjárósága által pontosan kitöltött nyomtatott kórházi utalvány­nyal jelent meg az intézetben, melynek alapján a fölvétt irodában jelen volt hivatalosak által minden föntartóz­atás nélkül azonnal fölvéte­tett — mint sérülési eset szabályszerűleg az első sebészi osztály 34 dik számú szobájára kí­sértetett, é­s ott az őrködő ápolónő által tiszta ágygyal, ruhával és ágyba fekvéssel kínáltatott meg. Azonban a kísérők egyike a bekötözést sürgetvén, az ápolónő az osztály felügyelő orvo­sához sietett, de a nyugtalankodó kísérő ezzel sem elégedvén be, az ápolónővel majdnem egy időben és zajosan hatolt az orvos szobájába. Az orvos egy nála volt ismerős jelenlétében a kórházi látogatáshoz készülve és épen ruháit változtatva, a zaklató vendéget megjelenhető selg türelemre intette, de ez a folyvást öltözkö­dő orvos által ígért megjelenést saját nyilatko­­zata szerint is a rendes délutáni beteglátogatás idejére, tehát későbbre magyarázván, nem tágí­tott, sőt mindinkább hevesebb kifakadásokra kelt, miért is őt az orvos­­ szobájának ajtajára mutatva a kórterembe utasította. Ekkor a beteg kísérője kirohant az orvos szo­bájából, s daczára az időközben átöltözött or­vos közeledésének, az általa fölzaklatott be­teggel együtt zajosan távozott az intézetből, a­nélkül, hogy a benn levő igazgatónál,vagy bárki másnál panaszt emelni és rögtöni orvoslást ke­resni jónak tartotta volna. Különös figyelemre méltó, hogy a panaszló fél az igazgató által eszközölt kihallgatás alkal­mával, az orvos magatartását és bánásmódját nyájasnak és illemesn­e, csupán­­ a körülmé­n) Fölkéretik a Neuer freier Lloyd t. szerkesztősége, miszerint ezen nyilatkozatot saját lapjába átvenni szí­veskedjék. (S.y.) A kolozsvári lóverseny c 1. év­ben is sept. 24, 25. és 26 óra van kitűzve az ottani versenyegylet választmánya által. Nem lehet értenünk e tisztelt választmánynak ily el­járását, mely kizárja azt, hogy magyarországi lovakkal nagy számmal lehessen concurrálni, miután a debreczeni lóversenyek napja rögtön következik rá s a versenylovak tulajdonosai­nak nem igen lesz kedvük lovaikat a bizonyos megromlásnak kitenni azáltal, hogy mindkét versenyben fölléptessék kedvenczeiket s ha egyik versenyben részt akarnak venni, akkor a másikról kénytelenek lemondani. E czélszerűt­­len intézkedés által sem a versenyek valódi c­él­­ja, sem azoknak a tömeges megjelenés folytán fokozódó érdekessége nem éretik el. Valóban sajnálnunk kell, hogy a már tavaly is többek által tett fölszólalások eredménytelenül hang­zottak el. Úgy a két haza, mint a kolozsvári ló­versenyegylet érdekében ,is, igen óhajtandó, hogy jövőre e bajnak más határidő kitűzése ál­tal elere vétessék. Két rendbeli császári dij van ez évre a ko­lozsvári versenyre kitűzve u. m. az e­l­s­ő "o­s­z­­tályú császári dij (500 db arany) "és a Il­ik oszt. császári dij (300 arany.) Az elsőben említett díjra nevezvék : gr. Beth­len Sándor Corvin, B. Wesselényi Béla Turandot,gr. Keglevich Béla Zápolya; gr. Forgách László Maniac, gr. Szápáry Iván C­h­a­r­r­e­y,gr. Eszterházy Miklós S­t­r­i­z­z­e­r; bg. Lichtenstein János Manfred. Jó training mellett legtöbb esélyét gyanítjuk Zápolya és Strizzelnek. Wesselényinek Virgilius-csikóját még nem ismerjük s nem tudjuk, hírneves nemzőjének mennyire válik be­csületére. A II.osztályú császári díjért a következő paripák szállanak síkra : b. Wesselé­nyi Béla Nelusko , Ugyanaz, Mr. Bene­t­­t­o­n; b. Wesselényi Miklós P­a­l­m­a; b. Bor­nemisza Tivadar Joung-Bolero; b. Bánffy Albert G­r­i­f; Zeyk József Z­e­n­g­a ; b. Bruckenthal Armin Sólyom; gr. Bethlen Sándor Corvin; ugyanaz Babér, ugyan­az Dali. E fiatal nagyságokat még nem ismerjük any­­nyira, hogy egyiknek a másik feletti elő­nyeiről ítéletet vonhatnánk; de ha származási fajuk után következtethetünk, akkor Nevis­­co és Palma lábaira koczkáztatnánk fo­gadást. nyék által menthető — késlekedését tartotta fölhevült állapotában gáncsolandónak ; sőt azt is kijelentette, miszerint a szerinte nem sértő(?) czikk által egy kis megrovásnál (Rüge) egye­bet nem is czélzott eléren­dőnek. Mindezek elle­nére a botrányos felszólalásra alkalmat szolgál­tató orvos az igazgató által megdorgáltatván, a fenálló szabályok és utasítások jövőbeni ponto­sabb megtartására komolyan utasittatott. Az igazgatóság. Ugyan e napra esik a 400 frtos vadász­­verseny is, melyre pályázhat minden nem telivér ló, mely a Királyhágón innen vette szár­mazását, továbbá i­v­a­d­é­k-v­e­r­s­e­n­y, me­lyet gr. Bethlen Sándor 1869-re indítványozott. Futhat minden a régi Erdélyben 1865 ben ko­lozsvári versenyegyleti tag birtokában született telivér csikó. Azután következik a 100 aranyos elegyverseny, melyre pályázhat a ma­gyar korona területén született minden félvér ló. Nevezni kell f. hó 10-éig d. előtt. A második napra a szekérverseny­es k. Államdij 50 arany. —Pályázhatni, bárhol született és idomított, bármely korú és nemű lo­vakból összeállított, Erdélyben legalább fél évig használt kettős fogattal. Táv, körülbelül 16 angol mértföld. Nevezési zárnap szept. 10. Harmadik nap, szeptember 26-dikán I. Erdélyi dij 500 írt. Futhat minden Erdélyben elletett, bármely nemű nem telivér ló. Távolság 3 mfld. Tétel 100 frt, fele bánat. A tét- és bánatösszeg fele az első*, fele a második lóé. Nevezési zárnap szeptember 10 én déli 12 óra. II. I­vadékverseny, 1869-re indítvá­nyozta Tisza László. Futhat minden a Királyhá­­gón innen és Magyarországban 1865 ben kolozs­­vári versenyleti tag birtokában született félvér Folytatás a mellékleten.

Next