A Hon, 1873. április (11. évfolyam, 75-99. szám)

1873-04-08 / 81. szám

nézve a minisztérium concret javaslattal csakis a kő- és vízi utakat illetőleg léphet fel. A vasutaknál ugyanis lehetetlen ma megálla­pítani, hogy ily tetemes tőke befektetésével a ma­gánvállalkozás által előállítandó vonalak az államnak mily mérvű hozzájárulását, illetőleg segélyezését fogják igénybe venni, mert előreláthatólag nem egy és ugyanazon alapon fognak azok létre­jönni. Ez nagy részben rajtunk kívül álló tényezők összemű­­ködésétől függend. Kedvező politikai és pénzügyi viszonyok között ugyanis, a tőke e vállalatokban keresni fogja az elhelyezést, s ez esetben kevesebb álami gyámolítással is gyorsabban fognak ezek életre hivatni, mint ellenkező viszonyok közt, habár az állam nagyobb áldozatokra is kész volna. De ha meg lehetne­ is határozni, melyek legye­nek azon vonalak, melyek az eddigi gyakorlat szerint teljes kamatoztatásban részesíttessenek, még ezekre nézve sem lehetne határozott összegben kifejezni az államra véglegesen nehezülő teher nagyságát.­­ Az utóbbi években létesített vonalaink ez irányban elfo­gadható példát nem adnak. Legnagyobb részben alig egy éve, hogy teljes hosszúságukban megnyíltak, a világszerte tett tapasztalás bizonyítja pedig, hogy minden vonalnak a viszonyokhoz képest, több-keve­sebb, de minden esetben néhány évre van szüksége, hogy forgalmát kifejtse, s az megállapodván, róla a vonal jövőjére következtetés vonathassék. Másképen áll a dolog a kőúthálózatot illetőleg: erre nézve nálunk a magánvállalkozásra számítani nem lehet, ezt az államnak saját költségén kell egészben kiépíteni és fentartani. Ugyanazért a minisztérium oly módozatot ke­resett, mely a szükséges új útvonalak építés­ét lehe­tővé tegye a­nélkül, hogy az államnak folyó kiadásai e czímen tetemesen szaporodjanak, és ezen módoza­tot abban találja, hogy míg most az új építke­zések is a folyó jövedelmekből teljesítetnek, jö­vőre ezek költségei kölcsön útján fedeztessenek s a folyó kiadási rovatot, az államkezelésben megtartott utak fentartásán kívül, az új építkezésekre befekte­tett tőkének csak kamatjai és törlesztési hányada, nem pedig a tőke maga terhelje. Ez által, hozzájárulván egyes útvonalaknak fokozatosan az érdekeltségek kezelésébe való átbo­­csátása folytán egy időre megkímélt fentartási költ­ségek összege is, az új építkezések helyes beosztása mellett kiépül új úthálózatunk, oly módon, hogy — mint ezt a táblázat mutatja — a fentartás és új utak építése az első korszakban összesen 5.356.458 frtot fog igénybe venni, már­pedig az 1872. évi államkölt­­ségvetési törvény az államutak fentartására összesen 4.150,469 főt, az új építkezésekre pedig 1.421,043 forint, összesen tehát 5.571,512 forintot engedélye­zett.­­ Az első építkezési ciclusban tehát az összes új építkezési és fentartási költségek még csekélyebbek lesznek azon összegnél, mely 1872 évre meg lön sza­vazva. A második sorozatban, midőn a fentartás már nagyobb összegeket veend igénybe, a szükséglet 5.666,883 frtot tesz, mi az 1872-iki adományt 95,371 írttal haladja meg. Mig a harmadik sorozatban, midőn az útháló­zat teljesen kiépülten, úgy az egésznek fentartási költségei, mint az összes befektetett tőke kamatai és törlesztési hányada számba veendők ■—, 6 339,858 frt lesz a szükséglet, mi az 1872-iki adományt 768,346 írttal fogja ugyan meghaladni, — de ha tekintjük, hogy e czím természetszerűleg eddig is évről évre emelkedett, ha tekintjük továbbá, hogy az államnak 107 V0­middel hosszabb lesz kőútháló­­zata, hogy ezáltal a közlekedés könnyítése folytán újabb vidékek keresete s így közvetve adóképes­sége is emeltetett, az annyi évek múltával bizonyára elviselhető teher leend az államra nézve. Az állam által létesítendő vízi építkezésekre vonatkozólag a ministérium hasonló elvek alapján készítette tervezetét. A munkák egymásután való sorozata akként állapíttatott meg, hogy a fentartásra és a befektetendő tőke kamatjainak fedezésére és törlesztésére szükséges összegek a vízépítések ren­des és rendkívüli adomány czimén az utóbbi évek­ben megszavazott összegeket meg ne haladják. A vizi utakra az első sorozatbeli munkák tar­tama alatt ugyanis 2.213.954 frt lesz szükséges, hol­lott az 1872. évi költségvetési törvény a vizi utak fent.i­tására 435,133 frt, a rendkívüli építkezésekre pedig 2.195,530 frtot, összesen tehát 2.630,663 frtot engedélyez. A második sorozatbeli munkák folyama alatt a szükséglet 2.999,669 frttal s végül az építkezések teljes befejezésével 3.011,824 fttal van előirányozva, az 1872. évre megszavazottnál tehát csak 381,161 írttal nagyobb összeg. A pestbudai nőipar­egylet közgyű­lése. April 6-án. A pestbudai nőiparegylet, mely az újabban ala­kult nőegyletek között tekintélyes helyet vívott ki magának, különösen Kühner Ignácz elnöknőjének buzgalma folytán, ma tartotta évi közgyűlését. E vá­lasztmány évi jelentéséből igen érdekes adatokat hallottunk. Egyik törekvésünk — mondja a választ­mány­— a jótékony czélm­ói munkabazár felállítása már több mint egy fél év óta meg van valósulva s maga a bazár napról-napra emelkedőben van; a má­sik főeszménk, egy női ipar- és kereskedelmi tanoda felállítása végett a legelső lépések megtörténtek s ezen intézet megnyitása még ezen év folyamában várható; a harmadik, de egyátalában nem utolsó eredményünk , hogy a pest budai nőiparegylet, mely egy évvel ezelőtt jelentéktelen s hitelét vesztett törekvés volt, ma nemcsak a főváros­ban, de országszerte ismert névvel bir s mi tény­leg már is egy országos egyletnek vagyunk tagjai. Elősorolván azután az anyagi eszközök meg­szerzése körül kifejtett buzgalmat, mely csaknem példátlan, mivel egy év alatt többek közt 6 bált, sőt hangversenyt, 3 színházi előadást rendeztek, így folytatják. Választmányunk gondoskodott arról, hogy egyleti életünk minden nevezetesebb mozzanata a napi sajtóban s czéljaink bővebb ismertetése a neve­zetesebb vidéki lapokban is közhírré tétessék s elis­meréssel kell kinyilatkoztatnunk, hogy a sajtó leg­­nagyobb része e tekintetben szives készséggel adott tért közleményeinknek. Gondoskodtunk arról is, hogy egyletünk a bécsi világkiállításon képviselve legyen s mint e téren egyedüli egylet, jogosítva érez­tük magunkat, hogy országszerte felhívásokat küld­jünk szét a női ipartermékek kiállithatása végett. Működésünknek szép sikere lett s a pár nappal eze­lőtt hazárunk helyiségében kiállított tárgyak feltű­nést okoztak. Egyetlen egy feladatot nem si­került még eddig megvalósítanunk, mit az alap­szabályok szintén kötelességünkké tettek, t. i. hogy szóbeli előadások által is igyekezzünk elosz­latni az egyletünk czélja ellen még mindig uralgó előítéleteket s előmozdítani az egylet czéljait. E te­kintetben tett kísérletünk önnön hibánk nélkül szen­vedett hajótörést, reménylenünk lehet azonban, hogy a jövő évi választmánynak e tekintetben sem kell többé annyi akadálylyal küzdenie. Ezek volná­nak dióhéjba szorítva, legfontosabb közleni­valóink, s ha megemlítjük még, hogy egyletünknek jelenleg 420 rendes, 60 alapitó s 20 pártoló tagja van , ha utalunk a szintén felolvasandó pénztári számadásra, a mely szerint egyletünknek múlt évi bevétele: 4229 frt 31 kr, 2 arany és 230 frt alapitvány, kia­dása : 4134 frt 52 kr. volt s a bazárban ezenkívül mintegy 3837 ft 30 kr értékű vagyont mondhatunk magunkénak, úgy hisszük, ez­által elég tiszta s correct képet nyújthattunk működésünkről s czél­jaink megvalósulásáról! A közgyűlés teljesen méltányolta ezen önfelál­dozó buzgalmat, de egyszersmind a kimutatott eredmény alapján feljogosítva hitte magát, hogy nevét „országos nőiparegyletté“ változtassa s alapszabályait ezek alapján módosítsa. Ezen közgyűlésen történt a következő tiszteletbeli tagok választása is közfelkiáltással: gr. Batthányiné, b. Eötvös Józsefné, Jókai Mórné, Bohus Jánosné és Medgyasszay István. A közgyűlés elhatározta to­vábbá, hogy egy pártfogónőt is fog választani s e végett felterjesztést tesz a minisztériumhoz az alap­szabályok ez értelemben megváltoztatása iránt. Az új tisztikar következőleg alakult meg: El­nök Kühner Ignáczné, alel­nök Beöke Gyuláné és Szegfi Mórné (Emilia). Legtöbb szavazatot nyert ezenkívül Simig Istvánné. Másodelnökök: Molnár Aladár és Várady Gábor. Jegyzők: Nyomárkay Oszkárné, György Aladár és Hollós László. Pénz­tárnok : Berecz Antal. Könyvelő: Balogh Rezső. A választmányba, mely 40 női és 20 férfi tagból áll, legnagyobb részt az előbbeni tagok választat­tak meg. Az egylet ezzen közgyűlésén szétosztott év­könyvből kiemeljük még a fentebbi adatokon kívül, hogy a bazár jövő évben a váczi utczába fog áthe­lyeztetni s a bazárból a múlt évben munkát kapott 50 nő, eladásra munkát beküldött 150 nő. Munkát megrendelt 180, munkát kért 300. A bazár személy­zete áll jelenleg 17 nőből. A nőipartanoda még ez év november havában fog megnyittatni. A közgyű­lésnek délben 1 órakor lett vége. KÜLÖNFÉLÉK. — A Giz­e 11 a f­ő h­e­r­cz­e­g n­ő násza alkalmából kiküldött városi bizottság tegnap ülést tartott, melyben bejelentetett, hogy a főherczegnőnek szánt díszalbum jövő hétfőig készen lesz. Kedden, f. hó 15-kén egy küldöttség, mely a lakodalmi ünnepé­lyeken is részt veend, viszi föl az albumot Bécsbe. A küldöttségbe beválasztották: Gyöngyössy Alajos fő­polgármestert, Havas Ignáczot, Burián Jánost, Ve­­csey Sándort, Weisz Bernátot, Mendl Istvánt és­­ Sztupa Györgyöt. Három nyalka városi huszár fogja az öreg urakat Bécsbe kisérni. A bizottság egyszers­mind indítványt tett, hogy Pest városa e nász alkal­mából „Gizella“ néven tegyen egy 50,000 forintos alapítványt. Ez összeg kamatjaiból 1500 frt éven­­kint a pesti női polgári iskolák szegény, de szorgal­mas növendékeinek ösztöndíjára fordíttatnék, 1000 frt pedig két olyan árva leánynak kiházasítására szolgálna, kik a városi árvaleány-intézetben növe­kedtek. A bizottság jelentése ma kerül a tanács elé. — Az „A­tlantic“ elmerülése. A múlt héten jelenték e lapok az „Atlantic“ kiván­dorló hajó elmerülését, mely több mint 700 ember életébe került. Az „Atlantic“ mintegy 1050 ember­rel indult el Liverpoolból és tizenegyed napra, kevés­sel éjfél után Amerika szárazföldjével szemben a háborgó tenger által egy sziklára vettetett. Annyi már bizonyos, hogy a kapitány vigyázatlansága vagy tapasztalatlansága vitte a hajót a c­a­p­e­r­a­­e - i veszélyes vizekbe. Emberi képzeletet felülmúló jelenet volt az, midőn az ezret meghaladó utasok a zökkenés által álmukból fölvezettek. Tíz perczig sem tartott a borzasztó küzdelem, mert a s hajó tes­tében tátongó nagy szakadáson szélesen betó­dultak a hullámok és az utasok nagy részét a fedélzet alatt érték, még, mielőtt az étkezési helyi­ségbe és a lépcsőkre menekülhettek volna. A hajó erősen megfeneklett a szír­eken, matrózok és utasok a hajóárboczokhoz és a kötélzethez kapasz­kodva kerestek támaszpontot­. E­közben a kapi­tánynak sikerült több tiszt segítségével az egyik sziklára kijutni. Itt roppant erőfeszítéssel egy köte­let erősített meg a sima köveken és most megki­­sérte a hullámokkal küzdő utasok megmentését. Emberfeletti erőfeszítéssel sikerült a legénység­nek az erőteljesebb, ügyesebb és bátrabb utaso­kat a kicsiny sikamlós sziklára felvonszolni, a­hol a zajló tenger, a vihar, a hullámok minden pillanat­ban végveszéllyel fenyeget­ték őket. Négy hosszú óráig voltak kénytelenek a szerencsétlenek ily hely­zetben várakozni; a szél, a víz irgalmatlanul meg­­verdeste őket, s egymás után hullottak le közelök aléltan, megfagyottan a hullámok közé. A szeren­csétlenség reggeli 2 órakor történt. Midőn vir­radni kezdett, a közeli partokról segély érkezett a szerencsétlenek részére. Az elsülyedt hajó egy része még mindig kimagaslott a hullámokból; a férfiak és gyermekek lógtak kapaszkodva az ár­­boczokba és vitorlákba. Nem volt pereznyi vesz­teni való idő, de a megmentés nagy műve mégis csak lassan haladhatott előre.­­A lehető legnagyobb vigyázattal kellett a szerencsétlen megdermedt em­bereket megmenteni. A csónakokat visszaveté a hul­lám a sziklától, melyeken a hajótörést szenvedettek várták a segélyt, még nehezebb volt a hajó árbo­­czairól és a vitorla rongyairól levenni az ott kapasz­kodókat. A megmentettek közt volt maga a kapi­tány, ki mint ügyes tengerész ismeretes, s ezen utat hatszor tette már meg, ő felelős e roppant szerencsét­lenségért. Ezer ember közel hétszáz veszett el, köz­tük valamennyi asszony és kis gyermek. — Honvéd tiszti, vizsga. Hei­­merle igazgatónak a magyar királyi honvédelmi minisztérium által engedélyezett katonai tan­folyamában a szokásos 6 havi okt.—marcs,­ cursus bevégezte után a vizsgálatok 1. ápril 5 én tartattak meg. A vizsgáló bizottság elnöke Pongrácz Károly ezredes és pesti kéz­­parancsnok, a bizottság tagjai között Paxy Károly őrnagy s tanár az egyetemai ka­tonai tanfolyamon, továbbá Schay százados az 1-ső zászlóalj parancsnoka stb. stb. voltak. Megvizsgál­tattak összesen 12-en, kik közül 3-an tették le a vizsgát jeles eredménynyel és pedig: Győrffy Géza, Valkó Lajos, Janecskó István.­­ A magyar nemzeti lobogót parancsolta rá a közlekedési miniszter az első szab. Duna-gőzhajótársaságra. Május 1-jétől fogva az or­szág határain belül azt tartozik kitűzni a társaság minden hajójára. Ha a társaság nem volna osztrák, azt kérdenék: vájjon nem szégyenli-e, hogy esst is rá kellett parancsolni? — Széchenyi István halálozási napjának mai évfordulóján engesztelő misék tartot­tak az egyetemi templomban, a piaristáknál, a bel­városi plébánia templomában és a barátoknál.­­ A nemzeti színház két új szerződött tagjának első fellépte volt tegnap a szigetvári vértanukban. Bercsényi játsza Zrínyit, E­ő­r­y Szelimet, mindkettő sikerrel. Bercsényi a legmagasb pathoszt igénylő sz­erepében modorosságtól mentve volt; (a mi ugyan vidéki szí­nészeinknek nem erős oldaluk,) érczea hangjának terjedelme az emelkedett helyeken sem fáradt; da­liás alakja pedig elősegíté az alakítást. Ő volt leg­kiválóbb ez este — Molnár excelleri Szolimánja mellett. Eőry szintén rokonszenves, de nem hatalmas színpadi alak; sima és feszélytelen, de a szilaj szén- t táveimtík a kiadót) \ ^ .. miro“ Irodslmi ca u vor Mai rósn^’ivtá­n­ulatnyomó áj Almn. — Bar-Atuk-toro, Athonaoim- 11873. vedély m­anceirozására orgánuma nem elég erős. K. Jászai M. Anna szerepében valódi drámai hévvel játszott, s méltán érdemelte meg a folyton megújuló tetszésnyilvánításokat. A magyar tud. akadémia könyvtára nyitva van reggel­­től d. u. 2-ig ünnep­i, vasárnapokat kivive minden nap. Az országos képzőművészeti társulat tárlata (akadémia­­palota Il-ik emelet, bejárat se akadémia- utczából,) naponkint nyitva van d. e. 8 d. u. 6 óráig. és a Nagykomléban az újonnan szervezett daltársula­t­öremüködése mellett „Salon Estély“, és az „Óriás béka“. A magyar kir. tud. egyetem könyvtára ünnep és vasárna­pokat kivéve naponként reggel 9-től 12-ig, d. u. 2­4-ig. A városi vigadó termei 30 kv. belépti díj mellett minden nap megszemlélhetők. Városi közgyűlések: Pestváros minden szerdán d. u. 4 órakor, Buda város pedig minden hó első hétfőjén d. u. 5 órakor rendes közgyűlést tart. Tudományos társulatok gyűlései. A m. tud. akadé­mia minden hétfőn, a Kis­falud­y-társaság minden hó utolsó szerdáján, a történelmi társulat minden hó első csütörtökjén, és végre a természet­tudományi társulat minden hónap első péntekjén mindig d. u. 6 óra­kor természettudományi estélyt tart a vegytani intézetben. (Or­szágút 42. sz.) a hónap harmadik szerdáján szakgyűlés, mindig d. u. 5 órakor a m­. tudományos akadémia heti üléstermében. A Nagy-Komlóban ma este Bakonyi művezetése alatt működő újonnan szervezett magyar daltársulat tart előadást. Szünetek alatt népzene. A Beleznay-kort-beli magyar daltársulat naponként vál­tozatos jó előadásokat tart. A szüneteket Bunkó Gyula népze­­netársulata tölti be. A „Hon”. magántágsürgönyei. Bécs, ápr. 8. A magyar delegátió tengerészeti bizottsága az ordináriumban az 1. czimnél 150 frt, a 6-ik czim 2-ik tételénél 98,000 frt, 7. és 8. tételénél 92,000 frt törlését indítványozza. Az extraordiná­­riumban a 6-ik czimnél a 3. alczim alatt 802,000 frtot, 4. alczimnél 176,000 frtot, b) alatt 38,700 frtot c) alatt 15000 ftot, a 7. cz.-nél e) alatt 18,800 ftot, 8. a) alatt 260,000 frtot, 3) alatt 60,000 frtot, b) alatt 56,000 frtot vél törülhetni. Az ordináriumban az ösz­­szes törlés tesz 190,150 frtot, az extraordináriumban pedig 1.366,500 frtot tesz. Bécs, ápr. 8. A „N. fr. Pr.“ szerint, a reiebs­­ratbi választások októberben és a landtagok ülés­szaka novemberben lesznek. Gr. Lodron Karinthia országfőnökévé neveztetett ki. Alaptalannak nyilvá­­nittatik azon hit, mintha Mollinary magyarországi katonai főparancsnokká neveztetnék ki. Róma, apr. 7. A pápa egészségi helyzete — mint mondják — rosszabbra fordult. Kihallgatásra való előjegyzések nem fogadtatnak el. A betegség tünetei: láb megdagadása, és gyönge, de tartós láz. Pária, apr. 7. Az aláírás az osztrák-magyar­­ segélyegyletre a főconsulságnál megnyittatott. Roth­schild 10,000 frankot irt alá. Prága, aprr. 7. A hirdetési perben mind­két vádlott, Gr­af és Schulcz büntetleneknek nyilvá­níttatott. Szent-Pétervár, apr. 7. Hír szerint Mihitin hadügyminiszer le akar mondani. A katonai járási rendszer eltöröltetik és helyette a hadtesti rendszer fog behozatni. Prága, apr. 7. Az orsz. főtörvényszék által Skiersakowski és Ruzicska bűnösöknek mondattak ki, s az előbbi 18, az utóbbi 13 h­avi fogságra ítéltetett. Versailles, apr. 7. A nemzetgyűlés elfogadta a Páris városának és a leginkább sújtott megyéknek adandó kárpótlásra vonatkozó tvjavaslatot; e szerint Páris 140 millió ért a Kígyók 120 mil. frankot fog­nak kapni; erre a nemzetgyűlés máj. 19-ig elnapold m­agát.London, ápr. 7. Az alsóházban beterjesztett 1873A-hi budget 76 millió, 617.000 font sterling bevételt és 71 millió 881.006 font sterling kiadást tüntet fel, s azt javasolja, hogy az Alabama kárté­rítés felében a bevételek feleslegéből, másik felében kincstári jegyek kibocsátása által fedeztessék. In­dítványozza továbbá az előterjesztés, hogy a czukor vámja május 8-tól felére mérsékeltessék, a jövedelmi adó egy pennyvel szállíttassék le, és a szállodák férfi cselédjeinek adója törül­tessék el. Az idei feles­leg 291,000 font sterlinget tesz ; a múlt évi 5 mill. 984,770 font sterling volt. Bécs, ápril 8 (Megnyitás.) Hitelintézeti rész­vény 333.59. Magyar földhitelintézet 168.—. An­gol magyar 307.­—. Angol-Ausztriai 312.50. Magyar hitelrészvény 297.75. Franci-magyar —.— Váltó­­ban­k 283.50. Napoleondor 872.50 A Hamvaspálya 332.50. Lombardok 189.50. Galic—.- M—?0. Tram­way 363.—. Magyar sorsjegy —.—. 1860-»!) —.—. 1864-es —Unicbank 250.—. Bécs , ápril 8. (Előbörze.) Hitelrészvények­­ 332.50 Magyar földhitelintézet 112.—. Angol- ma-­­ gyár 121.50. Angol-ausztriai 311.—. Magyar hitel­ ! BÉCSI TŐZSDE. April 7 A. Államadósság 100 frt. Egység s járadék, jegyekben máj.—nov. 5 pre „ „ n febr.— aug. 5 pre „ „ ezüstben jan.—jul. 5 pre „ „ n april—oct. 5 pre Osztrák értékben visszafizetendő : Sorsolással 1839-ből egész sorsj. p. p. _ 1839-ből ötöd „ „ „ _ 1854-ből 250 frtos 40/0„ „ „ 1860-ból 500 „ 50/°„ „ , 1860-ból 100 „ 5%* „ „ 1864-ből 100 „ . . . . Magyar vasúti kölcsön 120 frt darabja „ sorsjegy-kölcsön 100 frt. . . „ szőllődézsma-váltság 100 frt. Nyomójáradék 42 líra darabja . . . Állami­ domániai jelzáloglevél 120 frt. B. Földtehermentes. 100 fi Horvát-tótországi 5%........................... Erdélyországi 5%........................... Temesi bánság 5%........................... Temesi 1867-diki sorsolási záradékkal Magyar 5%................................................ „ 1867-diki sorsolási záradékkal Csehországi 5%................................ Bukovinai 5 „................................ Bácsországi 5 „................................ Krajnai, Karinthiai és tengermelléki 5 Morvaországi Alsó-Ausztriai Felső-Austriai Salzburgi Sziléziai Stájerországi Tiroli 5%5,5» 5. 5 „5» 5 . 1 p. p 5% C. Más közkölcsönök. Gömöri áll. vasúti zálogkötvények 150 frt. . . Pest város 6°/0 sorsolási kölcsöne 100 frt. . . . Bécs város 5% visszafizetendő kölcsöne 100 frt. A török vasúti kölcsön dijkötvényei, 400 frank „ „ „ „ „ „ 400 bef. D. Bankok részvényei. Angol-osztrák bank 200 frt, 75% befietá. . . Angol-magyar bank 200 frt, 40% » ... Osztrák földhitelintézet 200 frt, 40% befizetéssé „ hitelintézet 1­60 frt................................ Magyar „ 200 „ ................................. Pesti kereskedelmi bank 500 frt . . . . . Alsó-ausztriai leszámítoló bank 500 frt . . . Osztrák-franczia bank 200 frt ezüst.................... Magyar* „ „ 200 frt 40% befizetéssel Általános bank Bécsben 200 frt, 50% befizetés Nemzeti bank........................................................... Egyleti bank 200 frt, 40% befizetés .... Forgalmi bank. 23­0 frt 230%................................ Bécsi váltóbank 200 frt 40%................................ „ váltóítéleti társaság 200 frt 40% . . . „ bank 200 frt 40% befizetés...................... „ bankegylet 200 frt 40% befizetés . . . Magy. árt. hitelbank 200 frt, 46% befizetés v . n „ municipális hitelintézet 2001. 40 ft befi­zesti­ bank 200 frt . . ...................................... Magyar jelzálogbank, 200 frt, 30 frt bef. Franczia-osztrák-magyar­ bank Parisban (500 frank, 50 frt darabja) ..................................... Osztrák-egypt­om­i­ bank 20 font szer. (200 frt ez 40% befizetéssel........................................... Börze- és hi­tel­bank 2­00 frt. 40% befizet.­­ . . Osztrák közn. bank 200 frt, 40% befizet. . . . Osztrák közp földhitelbank, 200 frt, 40%befizet Adva 70 30 70 20 72 40 72 45 308 - 308 — 90 50 103 75 121 76 146 25 100 50 99 25 50 117 25 83 25 77- 77 — 77 - 79 50 79 ~ 94 — 77 - 77 50 89 50 90 94 50 89 51 94 25 90 — 80 90 312 50 121 — 29 * — 832 75 1160 - 141 2 99 75 950 193 — 210 50 282 60 379 -183 50 189 108 50 70 80 70 75 73 — 73 309 - 309 — 97 25 104 - 122 25 146 50 101 — 99 50 26 — 117 50 83 75 78 -77 50 78 80 — 80­­ 95 — 78 50 78 50 90 50 97 — 95 -91 — 94 75 91 — 87 40 313 . 122 . 300 —33 . 1180 — 141,75 100 25 960 194 217 50 883 50 380­­ 184 56 169 50 109 50 Bécsi kereskedelmi­ bank ,500 ft. 200 frt, 40% befi. Alt. letéti­ bank, 200 frt 40% befizetés..................... Osztrák jelzálogbank, 200 frt 25% befizetéssel . Osztrák jelzálog járadékbank, 200 frt, 40% beft. Bécsi jelzálogbank, 200 frt, 40% befizetéssel Alt. jelzálog-biztosítóbank, 200 frt, 40% befi. Osztrák ingatlan-hitel­intézet, 100 frt, 40% befiz. Osztrák iparbank, 200 frt 40% befizetéssel­­ . Ipar- és földhitelbank 200 frt, 40% befizetéssel . Olasz-osztrák­ bank Bécsben, 200 frt ezüst 40% befi Bécsi alkuszbank 200 frt, 40% befizetéssel. . Alsó-austriai bank 100 frt..................................... Osztrák-keleti bank (20 font st. vagy 500 frt.) 200 frt ezüstben........................................... Reál-hitelbank, 200 frt, 40% befizetéssel , Osztrák takarékbank, 200 frt, 40% befizetéssel Union­ bank, 200 frt................................ . . , E. Közlekedési vállalatok részvényei. Alföld-fiumei pálya 200 frt............................ , Osztrák Dunagőzhajózási társulat...................... Erzsébeti pálya 200 frt p. p...................................... Ferdinánd-északi pálya 1000 frt ezüst.... Ferencz-József pálya 200 frt ezüst ...... Bécs-barcsi pálya 200 frt ezüst ... . . Lajos-Károly pálya 200 frt p. p. ....................... Kassa-oderbergi pálya 200 frt........................... Lembergi-czernoviczi pálya 200 frt . . . Osztrák Llgod 500 frt p. p................................ Első erdélyi pálya 200 frt ezüst .... Állampálya 200 frt p. p....................................... Székesfeh­érvár-győr­gráczi pálya 200 frt Déli pálya 200 frt ..................................... . Tiszai pálya 200 frt........................................... Bécsi Tramway 200 frt................................ Magyar-gácsországi pálya........................... „ észak-keleti „ frt ezüst . . „ keleti­ pálya 200 frt................................ Báttaszék-Dombovár-Zákányi (Duna-Drávai) vasp 200 frt ezüstben........................................... Cseh északi pálya, 150 frt...................................... Cseh nyugati , 200 frt...................................... Morva-sziléziai közp.­pálya, 200 frt ezüstben. . Osztrák-észak­nyugati pálya, 200 frt .... Rudolf pálya, 200 frt ezüstben........................... Dél-észak-német összekötő-pálya, 200 frt p. p.. .. Iparvállalatok részvényei. Donau, osztrák biztositó 200 frt........................... Salgó­tarjáni kőszén 100 frt................................ Securitás viszontbizt. 300 frt................................... Atlas, viszontbizt. bank 200 frt 30% befizetés. . Ált. osztrák épitő-társasátr, 200 frt, 40% befiz. . Bécsi épitőtársaság 200 frt 40% befizetéssel. . . Osztrák­ vasut-épitő-társaság 200 frt .... Prágai vasipar-társaság 200 frt. ...... Stájerországi vasipar-társaság 200 frt . . . . Europa bizt. társaság Bécsben, 200 frt. . . . Erdőipar-társaság 200 frt . ................................. Erdő-termény keresk. társ. 200 frt. 50% befizetés Gl. Záloglevelek. Osztrák földhitelintézet sorsj. 5% . . . * „ 33 éves visszafizetés 5% .... Nemzeti bank p. p. 5% sorsolás...................... fi­g. é. 5% . .­­ . . . . Magyar földhitelintézet 5,­2%........................... . a járadékjegy 6% . . a kereskedelmi bank 23 év alatt sors.­l­t jelzálogbank 5%% sors........................ Osztrák jelzálog­bank 10 év alatt visszafizendő e­b%% ........................... 50 év alatt visszafizetendő 5*/2% • • • Első osztr. takarékpénztár 30 éves sorsolás, 5%% H. Elsőbbségi kötvények: Alföld-fiumei pálya 200 frt ezüst........................... Báttaszék-Dombóvár 200 frt e. 5% Egyes, magyar gőzhajózási 100 és 200 frt és 6% Osztrák dunagőzhajózási társulat 1000 frt p. p Erzsébet-pálya 200 frt p. p........................... Adva Tartva 302 50 303 60 188 50 189 60 *53 -60 SSI 1 1 IM I 170 -171 -690 --692 -241 -242 — 2250 -2260 -222 -223 -180 — 181 -224 76 225 25 171 50 172 — 151 50 152 50 631 — 583 -171 — 172 -331 -332 -188 50 189 -233 -239 -385 -386-— — 149 50 150 -12-­ 50 129 — 815 60 216 -169 — 169 60 314 — 315 -100 25 100 50 88 10 88 40 90 10 90 30 85 50 85 75 83 — 83 60 92 50 93 — 97 -98 -90 25 90 75— 88 50 93 — 98 -­Erzsébet pálya ezüst 100 frt ... . ^ ‘ n 1862-iki............................ „ „ 1669-iki............................. „ „ 200 frtos...................... Ferdinánd északi pálya 200 frt. p. p. „­­ 100 frt o. o. 100 200 200 300 ezüst 5% «. . ezüst Ferencz József Pécs-barsi Károly-Lajos Lembergi-czern.-sassyi pálya 300 frt ezüst „ „ » „ 1. kib. 1865 . . » » » » II. „ 1867 . . „ „ „ „ III. „ 1868 . . Osztrák-Lloyd 100 frt................................................. Első erdélyi pálya 200 frt ezüst . ...................... Állam­pálya 500 frank........................... . 1867-iki....................................................... Déli­ pálya 500 frank...................................................... „ „ 200 frt 5%................................................. Tiszai „ 100 ................................................................... Magy. gal. 200 frt. e. 5%........................................... Magy. északkeleti 800 frt. 5%................................ Magyar keleti­ pálya 800 frt ezüst........................... Magyar nyugati 200 frt 5% . .................................* Kassa-oderbergi vasút, 5%, 200 frt ezüstben . . Albrecht vasút 300 frt 5% ezüstben 100 frt. . . . Cseh északi vaspálya 300 frt, 5% ezüst, 100 frt. . Cseh-nyugati vaspálya 300 frt 5% ezüst 100 frtért „ „ „ 1869. Kibocs. 900 frt, 5% ez. Morva-sziléziai­ közp. vasp. 300 frt, 50/° ez. ... Osztrák észak-nyugati vaspálya, 200 frt, 5% ezüst Rudolf vaspálya, 300 frt, 5% ezüst, 100 frtért . . „ „ II. kibocs. 1869................................ I. Magánsorsjegyek. Hitelintézet 100 frt. . . . Clary 40 frt p. p..................... Dunagőzhajózási 100 frt p. p Keglevich 10 frt .... Buda város köles. 40 frt Pálffy 40 frt. p. p.................... Rudolf-alapi­tvány 10 frt . . Salm 40 frt. p. p. . . . . St. Genois 40 frt. p. p. . . Triest város 100 p. p. . . « » 50 p. p. . . Waldstein 200 frt p. p. . Windischgräcz. 20 frt . . Váltók (három hóra). Amsterdamra 100 frt. hollandi Augsburgra 100 frt délnémet . Berlin 100 tallér...................... Boroszló 100 frt tallér . . . Brüssel............................................ Frankfurti 100 frt.­élnémet Hamburgra 100 mark. ... . . Londonra 100 font sterling . . Lyonra 100 frank...................... Milano 100 frank...................... Marsaille 100 frank .... Páris 100 frank 0 . . . . Pétervár, 100 rubel .... 5% 5%5% 5% 5%4% a'/o W/o 5% 5%B%­­Wo Pénzek árfolyama. Arany...................................................... 20 fokos arany........................................... Orosz Imperialel...................... . Maria-Terézia-tallér........................... Egyleti tallér............................................... Ezüst................................................................ Váltó-leszámítolás.................................... Valuta. Arany al marco . . . . Friedrich d’or...................... Louis d’or........................... Angol sovereigne . . . Porosz pénztári utalvány Ezüst szelvény . . . . Orosz papír rubel . . . Adva 93 - 91 ■ 89 50 87 -100 75 93 -101 50 77 85 80 50 70 75 90 20 128 50 109 - 95 20 82 50 77 76 83 — 92 -89 50 100 60 94 21­ 94 25 182 50 33 — 98 — 17 75 30 50 27 75 14 — 38 -118 — 57 -1­25 — 88 25 90 -91 80 92 20 53 70 108 80 42 79 5 18­8 71 107 05 10 86 1­02 107 65 1­47 Tartva 90 — 101 — 93 50 102 50 77 75 87 -77 25 76 — 90 30 129 60 109 25 95 40 85 - 83 — 78 — 88 50 98 25 90 — 89 60 100 80 94 50 94 50 183 50 99 — 18 25 31 — 98 25 15 — 39 — 118 50 58 — 93 75 90 10 92 10 92 47— 53 85 109 — 42 80 6 19­8 72 107 80 10 95 1 83 107 80 1­48 I részvény 184 50. Franczia-magyar ——. Váltóbank I 382.—. Napoleonder 872.—. Allamvasut 332.—. I Lombardok 189.75. Gallicziai 225.—. Tramway 383.—. Magyar sorsjegyek 99.25. 1860-dik 103.75 1884-diki 147.-­- Magyar jutalomjegy 102.75. Hi­­telsorsjegy 182.75. Arany 518.1. Frankfurt 92.20. Párisi hitel. 32.50. Járadék 70.60- Ezüst 107.75. London 108.75. Török sorsjegy 75.75. Municipal­­bank 97.1. Bécs, ápril 8. (Hivat. zárlat.) Magyar földte­­j herm. kötvény 79.50. Sajgó-Tarján —.—. Magyar hitel 184.50. Magyar záloglevél 84.50. Erdélyi 170.—. Magyar keleti vasút 128.50. Magyar sors­jegy 99.—. Tiszai vasút 238.50. Magyar vasúti kölcsön 101.50. Angolmagyar 121.—. Frankó-ma­gyar 99.50. Alföld 170.—. Magy. északkeleti vasút 149.50. Keleti vasúti elsőbségi kötvény 77.50. Po­rosz pénztári utalvány 163.50. Magyar gőzhajó el­­sőbségi kötvény 77.30. Magyar földhitelintézet 92.—■. Török —.—. Municipalis 97.—. Frankfurt, ápril 7. (Kezdet.) Váltóárfolyam­ Bécsre —.—. Amerikai 1882-re 95.3|s. 1854-ki — — 1864-es —v—. Lombardok 203.50. Év­járulék­ papír ——. Osztrák bankrészv.------.—. Osztrák hitelrészv. 356.5/a. Osztrák államvaspálya részvény : 356.25. 1860-as 95.VI. Ferencz-Józsefúrapálya —. —. Galicziai 240.75 Évjáruléki ezüst 66­3|i* Győr- Gráczi —.—. Páris, april 7. Liszt 70.25. 71.25. 71.50. Répaolaj 92.—. 93.—. 93.—. Lenolaj 95.­ 95.—. 95.—. Szesz 53.50. 5450. 54.25. —.— ezukor fino­mított 159.—.­­ Hamburg , april 7. Búza 250.—. 246.—. Rozs, 152.—. 156.—. Olaj 22—. 69—. Szesz — —. 42.3­4, 423A,46—. London, april 7. Búza 8.570, árpa 2,542, búza 10,935. Stettin, april 5. Búza 83%—. —.—. 78—, rozs—.—•—. 54%— 53—, olaj 203/t. 22­­4, szesz 17’Wit, 177«. Köln, april 7. Búza 817—,724—, rozs 57—. 51072, olaj 11»/... l0/io-Amsterdam, april 5. Búza 366 —, 345—. Rozs 180.— , 195.—■ , 194.50 , repereolaj 42.— 41%, 42—. New-York, april 5. Liszt 7.50. KÖZGAZDASÁGI ROVAT. — A pesti kőszénbánya és tég­lagyár-társulat ápril 7-kén tarta rendes közgyűlését Somssich Pál elnöklete alatt. A felolvasott jelentésből kiemelj­ük: Az összes tégla­­termelés (39.064.000) a tavak­hoz mérve 4 millió darabbal szaporodott, a gyártás költségei csak 13­0 fo­kál emelkedtek. A bányaüzlet az év első felében a malomipar akkori pangása folytán,nagy nehézségek­kel küzdött, a második félévben azonban megfor­dult a helyzet, úgy hogy a termelés csak 69 ezer mázsányi csökkenést tüntet föl a tava­k­hoz képest. A termelési költségek szoros gazdál­kodás mellett mázsánként 5 krra rúgtak. A munka­bérek folytonos emelkedésének meggátlása végett a társulat bányatelepein élelmezési egyletek létesíttet­tek, melyek jótékony hatása már­is érezhető.­­ A birtokváltozások közül megemlítendő, hogy a társu­lat 1891 négyszög­ölnyi szénraktári telkei a meg­­hoszabbitott nádor-utczában a Dunaszabályozás elő haladta folytán megtarthatók nem lévén, az igazgató tanács azokat a pesti épitő társaságnak 293,234 ftért eladta. Ez előnyös üzlet következtében indítványoz­za az igazgató tanács, hogy a még forgalomban levő 23­5­2 781,ov elsőbbségi kötvény egyszerre beváltas­­sék. E miveletre körülülbelül 200.000 ftnyi segély lesz szükséges, melynek tekintetében a m­­ált. hitel­bank legelőzékenyebb támogatását ígérte, és az igazgató tanácsnak biztos reménye van, hogy e hi­telt a folyó éven túl igénybe venni nem lesznek kénytelenek.­­ Az évi tiszta jövedelem minden ka­mat, költség és törlesztés levonása után 341,506 ft 81 krajcrár. Ebből levonatván a még forgalomban levő el­sőbbségi kötvények nyereség osztaléka, a tartalék­­alap 5­0 f6 -osi hányada, az igazgatótanács jutalékára és a hivatalnokok nyugdíjazási tőkéjének alapítására 16°[o, marad felosztásra 251,156 ft 29 kr. Ebből egy-egy részvény után 25 frtos osztalék kiadása in­­dítványoztatik, a fennmaradó 1156 frt 29 kr pedig a f. évi számlára írandó. — Az igazgató tanács indít­ványai elfogadtatnak, és azután beadatnak a sza­vazatok az elnökre, alelnökre és két­­igazgató taná­csosra. A szavazás eredményét közölni fogjuk. — A magyar átalános kőszénbá­nya részvénytársulat liquidáló bizottságát megválasztották : Türr István trnk, gr. Károlyi Gyu­la, Almásy Pál, Lederer Sándor, Galbavy Márta Mosch Károly, Weltner Jakab, Gajdos J., pótt­­oknak Szeghő J., Jakobovits Adolf és Simonyi Ai­tal urak. Végül a jegyzőkönyv hitelesítésére kikü­dettek dr. Neumann Sándor és Weisz B. urak. — Az uj verbászi takarékpénz­tár 1872. évi forgalmi kimutatásából kiemeljük következő főbb tételeket: Pénztári maradván 1871 ről 7550 frt, kamatok számlája 197302, vált leszámítolás 586888 frt viszleszámitolás­­176,06 frt, összes bevétel 1000,445 frt, kiadás leszámítolás­ra 608,223, értékpapírokra adott kölcsön 8440, csz­talék számla 3337, visszleszámitolás 163,136 frt készpénz 6578 frt 91 ,­összesen 1.000,445 frt. A nye­remény és veszteség számla főösszege 24529 frt Tiszta jövedelem 6600 frt.­­ Az osztrák iparügyekre ezt írja Wertheimer tőzsdelapja: Az osztr. ipar és oly kevéssé tekintheti az idei esztendőt a Szerencsé­sebbek közé, mint a magyar mezőgazdaság. Száma nagyon nevezetes iparág veszélyeztetve van, másol jobb időre várakoznak. Köztudomású a cseh czukor­gyáraknak szorongatott helyzete és a gyapjúkelmés gyártásának súlyos állapota. A széntermelés, melyre az összes pénzügyi körök figyelme irányul, szintén várhatja azon időket, midőn e nagy tőke a szén ki­aknázását és értékesítését nagy ipartelepek felállítása által fogja számítása tárgyává tenni. A brünni ipa­rosok egy bizottsága közelebb elhatározta, hogy pa­naszt fog Bécsben emelni a felett,hogy a szerződések az ő kárukra módosíttatnak.­­ A Csep­regben alakult rép­­c­s­e-v­idéki takarékpénztár alapsza­bályai és segélyegyleti üzletrendje I. évi 4624. sz. a. a földmivelés, ipar- és kereskedelmi m. kir. minisz­térium által a törvényes bemutatási záradékkal el­láttattak. Kivonat a „Budapesti Közlönyéből. Árverések: Harasztiban (Pest) apr. 28-án gr. Beleznay Luiza ingatlana (5000 frt.) —• Pécsváradon máj. 6 án Kernyák István fekvőségei (1708 frt és 2708 frt) — Pakson, máj. 6-án Rozen­­berg Jakab és társai háza (1400 frt) — Ziethva- Lukcsán april 28-dikán Riska Bálint fekvöségei (2540 frt.) Árlejtések: A buda­pesti kir. állam­­mérnöki hivatalhoz államutak fenntartására szüksé­ges utiszereszközökre apr. 30 ig. — A lipótvárosi orsz. fegyintézethez építkezési munkálatokra apr. 17-kéig. Csődök: Gianczy D. Demeter brassói ke­­resk. ellen. — Wollberger és Schossberger b.-csabai keresk. ellen. Rosenberg Bernát alsó-lendvai lakos ellen. — Sgalitzer Sámuel pesti keresk. ellen. —Imiin­iiiiiM'................. i ■——«BW Felelős szerkesztő : Jókai Mór. G­őzhajózási menetrend. Sz. Duna gőzhajózási társaság: Bécs Buda­pest naponta fél 7 reggel. Esztergom-Budapest naponta 6 órakor reggel. N.­Maros Bodolany Sz. Endre Budapest naponta 6 ó. reg. Budapest-Mohács nap. 12. ó. dél. Budapest Zimony kedd szombat fél 7 ó. reg. Budapest Orsova Oláhország kedd fél 7 reg. Mohács-Zimony szerda vasárnap 5 ó. reg. Mohács Orsova-Oláhország szerda 6 ó reg. Eszék Orsova szerda 6 ó. reg. Zimony Orsova-Oláhország csötörtök reg. Bazias-Orsova-Oláhország csötörtök d. e. Orsova Oláhország Konstantin, péntek 8 ó. reg. Budapest-Bécs naponta 6 óra este. Budapest-Esztergom n. 3 ó. d. u. Budapest Sz. Endre-Bogdány N. Maros naponta 2 ó. d. u. Mohács-Budapest nap. fél 1 ó. d. és hétfő­ szerda 3 ó. reg. Eszék, Budapest vasárnap kedd 10 ó. d. e. Újvidék-Budapest vasárnap, kedd, 6 órakor reggel. Zimony-Budapest szombat hétfő délben. Bazias-Budapest péntek délután. Orsova-Budapest péntek reggel. Gtalacz-Orsova Budapest kedden reggel. Szeged-Zimony hétfő péntek 6 óra reggel. Zimony-Szeged Szombat szerda 8 ó. reggel. Sziszek-Zimony kedd reg. Zimony-Sziszek szombat reg. Egyesült magy. gőzhajótársaság : Budapest-Esztergom naponta 3 ó. d. u. Esztergom-Budapest naponta fél 6 ó. d. u. Budapest-Bezdán naponkint 6 ó. reg. Bezdán-Budapest naponkint 9 ó. reg. Mohács-Budapest naponkint 11 ó. d. e. Baja-Budapest naponkint 2 ó. d. u.

Next