A Hon, 1874. január (12. évfolyam, 1-25. szám)
1874-01-13 / 9. szám
pesti egylete (mellesleg mondva, ennek határozatát több napilap egészen ferdén közlötte (s óhajtjuk, hogy ne Rill személyes ügye, hanem átalában a tanítók elmozdítása vagy áthelyezésének kérdése vetessék fel, mely kérdés tisztázásának —fájdalom! — nemcsak Rill, hanem sok más s épen oly jelentőségű esetekben megingatta a tanítók bizalmát nyomorult helyzetük állandóságában.Személyes kérdésekben felszólalni ártana a tanítók tekintélyének,de igen lehetséges, hogy egyúttal az elvi kérdés megoldását is nehézzé tenné. Ezért az aradvidéki tanítóegylet felszólalásának modorát mi részünkről helytelennek tartjuk s óhajtjuk, hogy a tanitóegyletek se fogadják azt el, habár szükségesnek látjuk, hogy ezen s más helyen (Vaiszlán, Iványon, Baján stb.) is előfordult esetek alkalmával magát az elvet, s a tanítói állás szilárdságának kimondását sürgessék. A „Hon“ magántársürgönyei. Zágráb, jan. 12. A tartománygyűlés mai ülésében Mazuranits bán tetszéssel fogadott beszédben közli, hogy a bán és osztályfőnökök felelősségéről szóló törvényczikk szentesíttetett, mire a képviselők felállítva, perczekig tartó »Zsivio !«-kiáltásokban törtek ki király ő felségére. Napirendre térve a házközösségről szóló törvényjavaslat első olvasásban elfogadtatik s a részletes vita megkezdetik. A bizottság előadója dr. Span, Madrid, jan. 12. Az Atalaya-erőd elfoglaltatott. Dominguez tábornok a carthagenai felkelőknek 24 órai gondolkodási időt engedett a vár átadása végett. Béry, jan. 12. A Jurában tegnap ismét zavargások fordultak elő ; egy vadász-zászlóalj küldetett el oda. Gráez, jan. 12. A tartománygyűlés az ország örömét fejezi ki Gizela főherczegnő szerencsés lebetegedése felett. A helytartó megbizatik, hogy ezen lojalitási érzületet juttassa ő felségének tudomására. — Bornfeind interpellációt intéz a kormányhoz a hitelesítési kényszer megszüntetése és a Gráczban végbement jubileumi ünnepély miatt, mely előtte illegálisnak tűnik fel. A helytartó azt válaszolja, hogy az ünnepély ellenkezőleg igenis hazafias volt. Kragujavácz, jan. 12. A skupstina törvényjavaslatot fogadott el 6 és 7 percentet kamatozó 1000 frankos záloglevelek kibocsátására vonatkozólag. A kibocsátás Londonban fog történni. Ezen pénz arra van rendeltetve, hogy az ingatlanokban létező válságot megszüntesse. Lemberg, jan. 12. A járási képviseletek reformja feletti vitánál a parasztok és a ruthenek napirendre térést indítványoztak, s miután indítványuk elvettetett, odahagyák a termet. Berlin, jan. 12. A »Nordd. Zig« koholmány- nak nyilvánítja azon hírt, mintha hg Bismark — a Porta előterjesztései daczára — az új romániai ügynököt elfogadta volna. A Portának semmi oka sem volt előterjesztésekre : az illető ügynök sem érkezett még Berlinbe, és a német - török kormányok közt , minden tekintetben a legjobb egyetértés uralkodik. Róma, jan. 12. A »Fanfulla« jelenti: Bismark az itteni német diplomatiai ügynökhöz egy bizalmas jegyzéket intézett, melyben kinyilatkoztatja, hogy a császár kormánya kényszerítve látja magát, a harczot az egyház ellen a legvégsőig folytatni. Puio-Penang, jan. 10. Jó forrásból vett tudósítások szerint a hollandiak elfoglalták a mosekeekat. Kratow 12 nehéz kaliberű ágyúval és 4 tarackkal fog bombáztatni. Remélik, hogy a város közelebbről feladja magát. A csapatok egészségi állapota javult. Berlin, jan. 12. Az újabban tudomásra jutott országgyűlési választások eredményei : Württemberg 13 részbeni nemzeti szabadelvűeket és 1/3 részben más pártárnyalatúakat; — Szászország felében nemzeti szabadelvűeket, másik fele részben egyéb pártszínezetűeket; — a kis német államok legnagyobbrészt nemzeti szabadelvűeket — Bajország és a rajnai Pflaz csupa szabadelvűeket, Alsó-Frankónia néhány klerikálist választottak. Karlsruhe, jan. 12. Badenben az országgyűlési választások végeredménye következő : 12 nemzeti szabadelvű és 1 centrumbeli. %• __ Bécs,jan. 12. (Hivat. zárlat.) Magy. földteherm. kötvény 74.75. Salg.-Tarján 106.—.Magyar hitel. 133.60.Magyar záloglevél 86.—. Erdélyi —.— Magyar keleti vasút 50.50 Magyar sorsjegy 79.50 Tiszai vasút 203.—. Magyar vasúti kölcsön 96.50. Angol-magyar 37.50. Franco-magyar 34.—. Alföld 146.—. Magy. északkeleti vasút 114. —. Keleti vasúti elsőbbségi kötvény 65 50. Porosz pénztári utalvány 169.75. Magyar gőzhajó elsőbbségi kötvény —.—. Magyar földhitelintézet 58.50. Török —.—. Municipális 27.—. Bécs, jan. 12. (Zárlat.) Hitelrészvények 240.75. Galicziai 229.50. Államvasut 339.—. Járadék 69.55.1860-dik 105.-. 1864-diki 138.25. Ezüst 106.75. London 113.75. Uniobank 126.50. Általános épitőbank 71.25. Angol-ausztriai 150.50. Lombardok 166.50. Tramway 164 —. Hitelsorsjegy 166.— Napoleondor 906.—. Arany 539.—. Frankfurt 95.90. Porosz pénzutalvány 169.75 Török sorsjegy 50.—. Angol épitőbank 92.75. Páris, január 12. (Zárlat.) 3 % járadék 58.70. 4^2 % járadék 84.10. Olasz járadék 59.55. Credit mod. 310.—. Lombard 368.—. Államvasp. 750—. Koronajószági záloglevelek —. Ausztriai kötvények —. 1871-iki kölcsön 93.95. 1873-iki kölcsön 93.97. Frankfurt, jan. 12. (Kezdet.) Váltóárfolyam Bécsre-----Amerikai 1882-re —.—. 1854-kis—. 1864-es —. Lombardok 169.25. — . Évjáruléki papír —.—. Osztr. bankrészv. 1048.—. Osztrák hitelrészv. 248.—. Osztrák államvaspálya-részvény 352.—. 1860-as 94.50. Ferencz-Józsefvaspálya —. — Galicziai 236.50. Évjáruléki ezüst 65.75. Győr- Gráczi —.—. Frankfurt, jan. 12. (Zárlat.) Váltóárfolyam 103.1/i. 1859-ik E. metaliques —.—. Uj ezüst kölcsön —.—. Nemzeti kölcsön —.—. Régi metalliques —.— Uj adómentes kölcsön —.—. Amerikai 1882- re 97.°/» • Osztrák hitelrészvény 247.75. Osztrák államvasut 351.50. 1864-ik sorsjegy 646.78. 1860-ki 94.75. Ferencz Józsefvasut —.—. Lombardok 169 50. Galicziai 239.50 Papirjáradék 61.3/s. Ezüstjáradék 65.11/16. Osztrák bankrészvény 1041.—. Magyar sorsjegyek —.—. Német-osztrák bank —.—. Győri —.—. Gömöri —.—. Berlin, jan. 12. (Kezdet.) Galicziai —.—. Lombardok 97. —. Ezüst-jöved. 65.1/s. 1860-as 90. —. Bécs —.— Romániai 35.75. Allamvaspálya 201. —. Papirjövedék 63. — Hitelsorsjegyek 113.50. 1864-ki —.—. Hitelrészvény 141.50. Magyar sorsjegy . _ Berlin , jan. 12. (Zárlat.) Galicziai 102.—. Lombard 97.25. Ezüstjöved. 65.75. 1860-iki 94.—/8 Bécs 88.—. Romániai 36.—. Allamvaspálya 201.— Papirjövedék 61.25. Hitelsorsjegyek 106.50. 1864- diki 84.50. Hitelrészvények 142.50. Magyar sorsjegy 47.50. Páris, jan. 12. Liszt 85.75, 86.25, 85.50. Répaolaj 84.45, 86.—, 87.75. Lenolaj 83.75, 86.75. —.—. Szesz 67.— , 69.— , ezykor finomított 255., Berlin, január 12. Búza 85.—, 85.V*,-----, rozs 62v2.62. —, 62.5/.. Zab —.—, 55.3/s. Árpa helyben -----.— Olaj 19.V2, 19 V«, 20.—. Szesz 20.18, 20.23, 21.05. B o r o s z 1 ó, jan. 12. Búza 270.—, rozs 215.—. zab 166.—. Olaj 19.V«, tavaszi 19.1/2, szesz 20.Ve 203/4 20 2A. Stettin, jan. 12. Búza 86.-----.—. —.—.—. rozs 61.3A—.— 61.3A— olaj 183.— 192/s, szesz 209/2. 21—. Amsterdam, jan. 12. Búza —.—. Rozs —.—. 242.50, 239.50, repereolaj 35.—. 36 Va 38’A. Hamburg, jan. 12. Búza 238.—. 265.—. Rozs 195.—. 194.—. Olaj 62. *A. 64.—. —.—. Szesz 54—. 54.— 54.—. —.—. London, jan. 12. Búza 27.940, árpa 9.530, zab 24.580. Uj - York, jan. 11. Liszt 7.10. KÖZGAZDASÁGI ROVAT. A Kulpa folyó szabályozása. Triest és Fiume forgalma. A fiumei ipar- és kereskedelmi kamara egy igen érdekes emlékiratot intézett az országgyűléshez a Kulpa folyam szabályozása tárgyában. Ez emlékirat főbb részeit kiemeljük a következőkben: Midőn a magyar országgyűlés, mint a nemzet egyértelmű óhajának hű tolmácsa, a károlyvárosfiumei vaspálya kiépítését elhatározó, kétségtelen szándéka volt a Dunától az Adriáig egy egyenes és független közvetítési utat teremteni, sőt kifejezett óhaja volt, az ország fővárosa és a magyar tengerpart között egy oly közlekedést létesíteni, mely az út rövidségével a szállítási költségeknél múlhatlanul szükséges megtakarításokat is egyesítené. De ezen vaspálya megnyitása és átadása a forgalomnak, magában véve még nem felelt meg a magas országgyűlés szándékának, minthogy a törvényhozó testület által óhajtott fontos czél sem lett valósággal elérve. Ezen új vonal, amely az állam többi vasutaival semmi összeköttetésben nincsen, egyedül a déli vaspálya függelékét képezi — ma már teljesen függővé van téve ezen hatalmas vasúti társulattól, és az ez által egy oly ellenség hatalmába adatott, melynek bevallott tendentiája : egyedárusítani az ország öszszes délnyugati vasút forgalmát. Amint a dolgok jelenleg állanak, a déli vasútnak teljesen hatalmában áll a Károlyváros fiumei vaspálya tevékenységét kénye-kedve szerint megbénítani, amint ezt a legközelebbi sajnos tapasztalatok nagyon is bizonyítják. Ezen fentarthatlan helyzet, a következő, a trieszti és fiumei irányban fennálló tarifta-különbségek összehasonlításából tűnik ki leginkább : Vitelárak a behozatalnál p. é. krajezárokban 5 % ezüst árpótlék a hol megkivántatik. 200 mázsán felül 49 47 88 88 Az itt bemutatott részletezésből előtűnő leverő eredmény főleg azon visszás körülménynek tulajdonítható, hogy Sziszek és Fiume között a sziszek-zágrábkárolyvárosi vonalrész a déli vasút tulajdonát képezi, minthogy Buda és Fiume között a buda-zákányi és zágráb-károlyvárosi szakaszok szintén a nevezett társulat birtokában vannak. A szállítási árkülönbözetek, valamint a déli vaspálya társulat által az érintett szakaszokon felszámított kettős rakodási költségek okozzák tehát azt, hogy úgy a beviteli, mint a kiviteli áruczikkek nagyobb részére nézve a Károlyváros fiumei út, — habár ez a rövidebb és egyenesebb — mégis többe kerül a triesztinél. Azon esetben pedig, ha egész kocsirakományok küldéséről van szó, miáltal a szállítási költségek Fiuméra nézve előnyösebbeknek mutatkoznak, — a déli vasúti társulat, mihelyt észreveszi, hogy az ily nemű szállítások Fiume felé gyakrabban fordulnak elő — rögtön azon igyekszik, hogy a trieszti vonal szállítási költségeit annyira leszállítsa, miként minden ebből eredő árkülönbözet azonnal paralizáltassék, amint ezt alkalmunk volt elég szomorúan tapasztalni a tölgyfa dongáknál, mely áru Magyarország és Szlavónia egyik fő kiviteli czikkét képezi. A nevezett áruczikk után ugyanis Sziszekről Triesztbe még csak kevéssel ezelőtt 47 krajczár lett fizetve vámmázsánként (1. az 1871. november hó 15-ről kelt szállítási tarifta 15. sorozatát); megnyittatván azonban a károlyváros-fiumei vonal, a viteldije vonalon ezen áruczikknél vámmázsánként 38 krajezárba lett kiszabva, — melyből 21 krajezár a déli vasútnak 14 mértföld hosszú sziszek-károlyvárosi vonalára, 17 krajezár pedig az államvasutnak 22,8 mértföld hoszszu károlyváros-fiumei vonalára esik, —mi által természetesen határozott előny mutatkozott, ezen áruczikket a fiumei kikötőbe vezető útra terelni. Ezen első versengés azonban csakhamar felrezzenté Triesztet és a hatalmas osztrák társulatot, mely utóbbi ennélfogva folyó évi november hó 14-én 25°/o árleszállítást rendelt el a szíszék-trieszti vonalon fennállott árszabályzatból, mi által a tölgyfa dongáknál a vitelbér vámmázsánként 47 krajezárról 35 krajezárra lett leszállítva, mig a sziszek-károlyváros-éumei vonalon a 38 krajezárnyi összes vitelbér lett fentartva, mi által a trieszti vonal a fiumei vonallal szemben 3 krajcárnyi előnyt nyújt, habár az út Fiume felé 7,5 mértfölddel rövidebb az előbbinél. Az it idézett példa mindenesetre a leghathatósabb bizonyítéka annak, hogy az úton megnyitott vonalon a forgalom, a déli vaspálya társulat tetszésétől és szeszélyétől van függővé téve. A károlyváros-fiumei vonalnak itt jelzett függő helyzetét nem lehet és nem szabad továbbra tűrni. Aki Budapest szempontjából előítélet nélkül vizsgálja a helyzetet és figyelemmel kiséri a vasúti hálózatot, mely a fővárosból szétágazik, lehetlen, hogy a károlyváros-fiumei vonalrész súlyos hűbéri helyzetéből felmentessék, mely úgy pénzügyi, mint műszaki okoknál lógva jelenleg csak messze távolban mutatkozik, mindenesetre közelebb kilátásba hozathatnék, és jó végre vezettethetnék egy oly intézkedés által, mely a költségek csekélységével egyszersmind rendkívüli gyakorlati hasznot és kiszámíthatóan befolyást biztosítana a magyar tengerpart és különösen Fiume kereskedelmi jövőjére, s amelynek jótékony hatását a szlavóniai vasutak megnyitása sem csökkentené. Az itt szóban forgó intézkedés, a Kulpa folyam szabályozása volna. A folyamhajózás ugyanis Zimony és Sziszek közt majdnem az egész éven át tart, és mai napig ez az egyedüli közlekedési út, melyen át a kivitel a Bánátból a tenger felé eszközöltetik, és a déli vasút sziszek-steinbrücki szakasza csakis ezen hajózatnak köszöni roppant forgalmát és dús jövedelmeit. Ezen hajózatot tehát ki lehetne terjeszteni Károlyvárosig, mihelyt a Kulpa folyása Sziszektől Károlyvárosig, mint az államvasút végpontjáig némely kisebb szabályozási munkák foganatosítása által úgy a gőzösök, mint a Száván közlekedő vontatóhajók számára hajózhatóvá tétetnék. Ama szerfeletti előny, melyet az említett közhasznú munka kivitele nyújtana, világosan kitűnik abból, hogy ezen viziut, — mely ily módon 23 mértföldnyi távolságra közelítené meg az ádiliai partokat — addig is, míg valamely vasúti vonal létesíttetnék, előnyösen szolgálhatna arra, hogy a Bánátból, valamint a Száva-, Bosnya-, Drina- és Unna folyók kereskedelmi központjairól hozott gabona és fatermények jutányosan és elég pontossággal szállíttathatnának Károlyvárosig. A károlyváros-fiumei vonal szállítmányainak folytonos táplálása volna ez intézkedésnek legközvetlenebb következménye, mi ellen a déli vasút csak úgy küzdhetne sikerrel, ha a vitelbért saját költségeink határán alul szállítaná le, miáltal természetesen oly törvénytelen eszközhöz nyúlna, mely ellen a magas kormány joggal és nyomatékkal léphetne fel. Bizonyos továbbá, hogy azon esetben, ha a Kulpa egyszer szabályozva és így hajózhatóvá lesz téve, a vitelárak a Károlyvárosba indított árukért, ha azok nagyobb mennyiségben szállíttatnak, egyenlők lesznek azon árakkal, melyek ez idő szerint Sziszekig fizettetnek; a többi árura nézve pedig az út hosszaságához vagyis a 17 1/3 mértföldnyi nagyobb távolsághoz mérve, vámmázsánkint, 3 krajczárral fog több fizettetni; miből az következik, hogy az összes szállítási költség, legalább 200 vámmázsát véve fel, következőleg állana: Becskerektől Fiuméig vámmázsánként 47 kr. Pancsóvától» » 47» Zimonytól» » 45» Mitrowitztól» » 35» Broodtól» » 29» Sziszektől» 20» melylyel szemben Sziszektől Triestig a legkedvezőbb vitelár, mint fentebb jeleztetett, vámmázsánként 35 és 47 krajczár közt váltakozik. Ezen árkülönbözet az államvasút számára legalább is állandó 6 millió mázsányi évi forgalmat biztosítana, miután a sziszeki állomáson eddig eszközölt kiviteli és beviteli forgalom ezen magasságot érte el. A Kulpa teljes szabályozása, a sziszeki folyam szabályozási hivatal tervei szerint, melyek a magas m. kir. közlekedésügyi minisztérium birtokában vannak, egy millió forintnál többet nem igényelne, mihez bátran hozzátehetjük, hogy egy csekély hajózási vám kivetése által könnyen lehetne fedezni az érintett összeg kamatjait, de sőt azzal magát a tőkét is lehetne törleszteni. A tervezett munkálatok, vagyis : a folyam vizének összpontosítása, a sziklák eltávolítása, valamint a meder selejtes helyeinek kikotrása által könnyen lehetne egy 4°17 lábnyi mély folyamágyat nyerni 0 alatt, mely minden körülmények közt elégséges volna egy állandó és rendes halózatra. Ha nem akarjuk, hogy a Duna és a Quarnero egyesítése puszta képzelet legyen; ha továbbá azt akarjuk, hogy Fiume csakugyan azon torkolatot képezze, melyre, a Bánát és Szlavónia termékeit tekintve, a természettől mintegy kiszemelve lenni látszik: ha azt akarjuk, hogy az első magyar kikötő és azzal határos tengermellék a nemzet óhaja és érdeke szerint újra felviruljon ; s ha végre azt óhajtjuk, hogy a vasút Károlyvárostól a tengerig, ahelyett, hogy egy súlyos terhet képezzen az állam pénzügyeire nézve, inkább hasznos és gyümölcsöző tőkévé legyen, úgy legfőbb és elkerülhetlen szükség, hogy a károlyváros-fiumei vonal mihamarább felszabadítassék a déli vasat gyűlölt járma alól, hogy az így Délmagyarország, Szlavónia és Horváthország, valamint a Száva melléki török partvidékek kereskedelmi mozgalmát mindinkább magához vonhassa. Hogy pedig ez mielőbb megtörténhessék, okvetlenül szükséges, hogy a Kulpa vize szabályoztassék, és a hajókat e folyamán Károlyvárosig kiterjesztessék, hogy így akkor is, midőn a vasút a Száva völgyét is átszelni fogja, e hálózatban egy hatalmas tényezőt és óvszert bírjunk a vasútvonalakon netalán történendő túlhajtott áremelések ellenében. — G y a P j u ü z l e t. A lefolyt héten mintegy 1000 mázsa gyapjú adatott el, ebből 700 mázsát belföldiek vettek meg. Debreczeni és bácskai egynyiretü 75—85, tiszavidéki kétnyiretü 74, a külföld számára körülbelül 100 m. homokos egynyiretü 70 forintjával és bánáti berbécs 70 forintjával kelt el. Gyárilag mosott gyapjúból kevés kelt el, 100 mázsa 125—160 frton adatott el. — Kőbányai sertésvásár. A kínálat csekély volt s igy az árak szilárdan fenmaradtak, ámbár külföldi piaczokon alacsonyabb a jegyzés. Némely fajta sertésnek az ára mázsánkint 2— 1 forinttal feljebb is ment, hizónak való pedig 2—3 forinttal is drágult. A debreczeni vásárra nagy előkészületek léteznek. Az árjegyzés a következő : vidéki sertés a vasútról 260—340 fontos 33—34’/2, osztályozott a szállásokon átadva 341/3—35‘A, kiviteli 36—36’A, szerb makkon hízott 30, magyar 31—32. Kukoricza bánáti kész áru 4.60—4.75. Helybeli sertés állomány: a múlt hétről maradt 37,900; felhajtatott az alföldről 3280, Oláhországból 790, a m. államvasuton érkezett :1120, a vidékről 230, összes felhajtás 5420. Elhajtatott a felföldre 280, Bécsbe 2770, Prágába 140, Bodenbach Dresdába 910, budapesti fogyasztás 2000, kőbányai hentesek 60, transitó 460, összesen 7250. Készletben maradt 36,160, miből 13,480 a részvénytársulati szállásokon maradt. A magyar általános földhitelrészvény társulat 1873. évi dec. havi üzletforgalmi kimutatása. Activum: pénztár: 179,181.64, váltótárcza 1.363,193.19, jelzálogos kölcsönök 4.825,476.19, záloglevelek tárczában: 764.700 forint, ingatlanok 1.313,228 forint 41 krajczár, folyószámlakövetelések 6.680,756.22, összesen 15.126,537.65; passivum: részvénytőke 1 millió, tartalékalap 28,330 írt 60 kr, kibocsátott záloglevelek 4,833.30, kisorsolt záloglevelek 45,000, záloglevélszelvények 53,105 frt 25 kv, félévi jelzálogkölcsönkamatok 68,101.80, pénztárjegyek forgalomban 99,700, összesen 15 mil. 126,537.65. A szegedi forgalmi bank, mely 1872-re 100 befizetés után 66 ft osztalékot fizetett, a Reform távirata szerint jan. 11-iki közgyűlésén elhatározta a liquidatiot. Az egy magyar gőzhajó társaság ügyére vonatkozólag azt hallotta az »Ung. Corr.,« hogy a kormány a liquidatióra vonatkozó határozatot jogérvényesnek ismerte el és a részvényesek óvását visszavetette. Igen élénk tanácskozás folyt — úgymond Csáky lapja — a közlekedési és kereskedő minisztérium kebelében azon kérvény felett, melyet a törzsrészvényesek a liquidatio megsemmisítése végett az óvással együtt beterjesztettek. De a liquidatio mégis jóváhagyatott. Ezen eredményt főleg a jogi tanácsosnak lehet köszönni, ki a liquidatio kimondását illető határozatot tökéletesen törvényszerűnek jelenté ki. Zichy gr. valószínűleg e vélemény által hagyta magát vezéreltetni. — Előttünk e hir még alaptalannak látszik, mert nem tételezhetjük fel Zichyről, hogy a köztudomású tények után ő a liquidatiót törvényesnek ismerhetné el. Hiszen csak legújabban is oly adatok kerültek a közönség elé arról, hogy miként csinálta a franco bank és igazgatóság a mesterséges többséget, hogy előttünk legalább lehetetlennek látszik az, hogy ezen eljárást bárki a törvényekkel és társulati alapszabályokkal összeegyeztethetőnek találja. Triesttől Fiuméból Triesttől Fiuméból Aru czikk Sziszekre Budára Kávó, 200 mázsáig 58 Távola 64 ág 104 129 200 mázsáért s azon fölül 58 51 104 101 Olaj és zsiradék, 200 mázsáig 61 64 109 129 200 mázsán felül 61 51 109 101 Kőolaj, 200 m.-ig 61 64 104 129 200 mázsán felül 35 35 63 70 Pamut, 200 m.-ig 58 65 174 129 200 mázsán felül 58 65 104 129 Gabona, 200 m.-ig 34 44 55 88 200 mázsán felül 34 37 55 73 Gabona 200 m.-ig 47 46 84 88 200 mázsán felül 47 37 678 73 Fa, 200 m.-ig 78 52 141 112 200 mázsán felül 35 38 67 71 Bor, 200 m.-ig 61 65 109 136 200 mázsán felül 61 48 109 118 1 Szesz, 200 m.-ig 58 64 104 132 200 mázsán felül 58 47 104 104 Liszt, 200 m.-ig 47 46 84 88 1 200 mázsán felül 47 38 678 73 1 Szilva, 200 m.-ig 47 61 84 129 1 200 mázsán felül 47 48 84 101 1 Rongy, 200 m.-ig 49 47 88 88 Üzlet- és terménytudósítás, Budapest, január 12. Terményekben változatlanul csendes a forgalom. Az értéktőzsdén kedvező maradt a hangulat tőkebefektetési papírok, bank és néhány iparvállalati részvény iránt. De az üzlet nehézkesen folyt. Magy. vasúti kölcsön 96.27, nyeremény sorsjegy 79, magy. jelzálog bank 78.75, pesti keresked. bank záloglevél 83 fton vétetett. Bankok közül a municipalis 27.25 —26.75, m. hitel 132.75 —133, angol-magy. 37.25—37.75, földhitel 58.50— 58.75, franco-magyar fentartva 36 p. Helybeli pénzintézetek közül a takarék és hitelegylet 59.25—59, orsz. központi takarékpénztár 65.50—66. Iparvállalati papírok : pesti közúti vasút 334.50, I. budapesti gőzmalom 600, gőzhajózás 8.25. Gabnaüzlet. A kínálat gyenge, a búza árak szilárdultak, a forgalom tegnap és ma mintegy 10,000 mázsára ment. Rozsnak nem volt forgalma. Árpából kevés hozatott be, úgyszintén kukoricza is. Zab változatlan. Eladatott tiszavidéki búza 853A fns 8 frt készpénz, 831/A fns 7.95, 83 Á fns 7.87A, 831/A fns 7.90, 83 fns 7.80, 82 A fns 7.80, 81 fns 7.50. Határidőre tavaszra 8.15—8.20. Kukoricza 1200 m. 4.70 800 m. 4.70 készpénz. Zab 1000 m. 2.11, 2000 m. 2.15, 1000 m. 2.121A. Tavaszra 2.21—2.26. Káposzta repeze valamivel keresettebb volt. Kivonat a B. P. Közlönyből. Árverések, árlejtések: A pestzimonyi államúton átkaparói ház építése iránt ajánlatok jan. 29-éig a budapesti m. kir. mérnöki hivatalhoz. — Utvinyban febr. 22-én Gerger Janku ingatlana 1064 frt. — Ó-Szivaczov febr. 8-án Jankovics István ingatlana 1000 frt. — Sághon febr. 18-án Drágán Juán ingatlana 2381 frt. — Tonkházán márt. 9-én Farkas Lajos cur. birtoka 25454 frt. — O-Szivaczon febr. 8-án Abadzim Szára Péter ingatlanai 7820 frt.— Rékason febr. 18-iK községi ingatlanok 23872 frt. — Szakasházán febr. 21-én Wagner Mátyás és Erzsébeten ingatlana 1000 forint — Berényben febr. 21-én Szirmann Frailla ingatlanai 1250 frt. — Kis-Becskereken febr. 18-án Waldeck Mihály és neje ingatlana 3410 frt. Schöndorfon febr. 18-án Schmelzer Antal ingatlanai 4400 frt. — Egerben febr. 16-án Szabó Balázs és neje szőlőbirtoka 2208 frt és háza 3000 frt. — A budapesti Erzsébet- téri régi kioszk lebontása iránt ajánl, a városhoz ■ jan. 19-éig Is. Kivételes díjszabás a Galicziából osztrák-magyarországi állomásokra szállítandó gabonáért. A cs. kir. szab. osztrák államvaspályatársaság egyetértve a cs. kir. szab. lemberg-czernovíczi-jassyi, a cs. kir. szab. Károly Lajos, valamint a Ferdinand császár és morva sziléziai vaspályatársaságokkal, gabona, hüvelyes vetemények és őrlemények szállításáért közvetlen áruforgalomban a galicziai állomásoktól a magyar osztrák állomásokra felette mérsékelt árakat állapított meg. Ezen új díjszabás, mely az illető igazgatóságoknál és állomásokon megtekinthető, i. é. január 15-én lép életbe, ellenben az 1873. October 21-tól érvényben volt kivételes díjszabás gabonaszállitását stb. Krakoból és Granicáról a cs. kir. szab. osztrák állam vaspálya társaság állomásaira érvényen kívül helyeztetik. A közönség köréből. Tisztelt szerkesztő úr! Későn délután jött tudomásomra a »Pesti Napló«, »Pester Lloyd« és »Ungarischer Lloyd« esti lapjaiból a salzburgi sorsjegy ez idei főnyereményére vonatkozó közlemény. Mivel az egész eset elferdítve adatott elő s több irányban, különösen a dolog lényegét illetőleg merő koholmányokat tartalmaz, annak közlője ellen legott megtevem a törvényes lépéseket. Az idő annyira rövid, hogy becses lapjában a valódi tényállás előadását holnapra vagyok kénytelen elhalasztani. Ezen nyilatkozatom felvételét kérve vagyok a tekintetes szerkesztő urnak Budapest, 1874. január 12-én alázatos szolgája Dr. Mandel Pál. NEMZETI SZÍNHÁZ. Kedd, jan. 13. Faunt. Opera 5 felvonásban. Kezdete 7 órakor. Bakonyi István igazgatása alatt működő első magyar daltársulat minden este a régi postaházban (hatvaniuteza) Parragh Gábor újonnan nyitott, s fényesen berendezett éttermében tart előadást. Jakabffy igazgatása alatt a Beleznay-kertbeli magyar daltársulat az »Iparudvarban« (váczi-út és a uteza sarkán) ma ég mindennap előadást tart. A szüneteket Bunkó zenekara tölti be. V zárás Január fölött időjárás 12 Budapesten 3' 0" felhős» Pozsonyban 9' 11“ 11 M.-Szigeten 2‘ 1“ » Szathmáron 3' 1“ Tokajban 0' 3“ ködös Szolnokon 0' 0“» 12 Szegeden 0' 9" felhős 11 Aradon 3' 5“‡ » N.-Becskereken 0' 9"» Bezdánban 4' 1"» » Verbászon 3' 6“ Barcson 2 __n 12 Eszéken 1' 2“ 11 Mitroviczon 2‘ 7“» » Sziszekeni 4“ havas» Zimonyban 4' 3“ felhős» Ó-Orsováni 3“ Felelős szerkesztő: Jókai Mór. YYILT-TER. 1954 1—* Berg-Leer színháza szellemekkel és lélekjelenetekkel, építve a nagymező-utczában, nem messze a Terézvárosi templomtól. Ma este 7 órakor előadás. A 3-ik és 4-ik osztály közt arany és ezüst ingyen-tombola. A mai nyeremények : féltuczat ezüst kés, arany melltű, féltuczat ezüst kés és villa, egy arany női hengeróra, tréfanyeremény. A Budapesti áru és értéktőzsde árjegyzetei jan. 12. Értékpapír adva t tartva Értékpapír +» tű © © N N adva Értékpapír adva tartva Államadósság*. Magy. vasúti kölcsön . gömöri államvasut „ záloglevél 5% . „ sorsjegykölcsön . 1871- ki magy. államkötv. 1872- ki magy. államkötv. Földteherm. kötv. magy. » » 1807. sz. „ „ temeai „ „ erdélyi Szőllődézs.-válts. kötv. . Osztr. áll.-adós. pap. 5% _ „ „ ezüst.kam. jan.jul.576 „ „ „ ezüst. kam. apr.ok. 5% Kisorsol. 1860-ból á 500 frt „ 1860-ból á 100 frt „ 1864-ből á 100 frt Pestv. köt. 1871-ből 6% Részvények. Bizt.-társ.: Atlas viszkiz. „ I. magyar „ Haza . . . „ Pannónia . . „ Pesti . . . „ Hunnia . . . Krv. jár. és élet „ Unió . . . Vaspályák : Pest-barcsi „ Pesti közúti . „ Budai közúti „ Ujpest-rákospalotai lóvasut „ Alföld-fiumei „ Északkeleti . „ Magyar keleti „ I. Erdélyi . „ Déli . . . „ Budai hegypálya Bankok : Által. m. mun. „ Angol-magyar n An. m. N. kibo. „ Ban. ker. és ip. „ Által. mag. hite „ Franco-magy. „ M. ál. föld. rész „ Ma. jelz. hitelb „ Kisbirt. hiteim „ Nyu. i. br. Sopr „ „ lesz. és hite Pozsony . . „ Tak. s hitel-egy „ Tak. ésb.igazol. „ „ és h.p„ bécsi „ Pozsonyi hitelb. n » *Park „ Pesti bank 5% „ Pesti népbank . „ Buda-ób. népb „ Iparbank . . „ TI, kibocsátva. , Budai keres, ba Pesti keres. ba 80 315 260 300 100 1060 300 100 200 200 100 200 200 200 200 200 200 80 8 160 180 80 60 80 80 40 50 50 50 100 200 200 100 50 100 100 200 500 96 25 79 — 88 50 86 50 75 25 75 50 73 73 50 70 75 69 75 7474 — 105 — 114 — 137 81 75 890 — 305 — 62 — 83 145 — 334 50 80-50 — 26 75 37 75 133 — 36 — 58 50 82 — 59 75 34 50 39 — 194 — 782 — 915— 79 50 89 — 87 — 76 — 76 50 74 — 74 50 71 25 70 25 74 50 74 50 106 — 116 — 138 — 82 — 900 — 375 — 64 _ 85 — 150 _ 835 _ 82 — 60 - 27 -38 -133 50 38 — 50 _ 83 — 35 - 40 -195 - 790Bankok : Pesti iparbank a Pest-budai kézmorvosbank . „ Pesti egyletbank » n „II. kib „ Bárány, tb. és b „ Debreczeni kér „ Temesv. k. és h „ I. Erdélyi n Szegedi forg. b „ Szerb ideig, bn. Takpénz. : Óbudai . . „ Ferencz és J. v „ Félegyházi . „ Gödöllői . . . „ Orsz. központi tan.-juli 5% „ Pesti I. hn. igé. „ Pest Lipótv. „ Pest-budai főv. „ Pestkőbányai , Pest külvárosi . „ Szt.-endrei . . „ Újpesti . . Malmok : Árpád . . „ Aradi gőz.. „ Bliwn-fele . . „ Concordia „ Borsod-miskolczi „ Erzsébet . . „ Luiza .... „ Temesvári gőz. „ Molnárok-sírlők „ Hengermalom . „ Viktoria . . . „ I. Budapesti „ Budai gyártelek „ Pannónia . . Építő társulat, Pesti . . „ Pesti cottage Serfőzde, I. magyar . • Sertéshizlaló...................... Könyvny. „Athenaeum“ „ Pesti . . . , „Franklin“ . . Gőzhajótárs. magy. egy. „ Nagybecskereki Ganz és tár. féle vasgyár. Gschvwindt-féle . . . • Gyógyintézet I. magyar . Kereskedő- testület épület© Kártoly- fonálgyár . . . Bőrgyár I. magyar . . Mátrai bányarész . . . Gyógytelep...................... Pozsonyi papírgyár . . Rima-murányi bányatárs. Gyapjúmosó . . . . , Salgó-tarjáni . . . . , Schlick-féle vasöntöde Soda- és vegyáru-gyár Sóskúti kőbánya. . . , Spodium és csontliszt . . Szeszgyár I. magyar . , prícbakőszén és tégla 500 100 70 50 40 80 200 200 100 20 100 100 40 40 100 1000 50 100 100 100 40 60 500 500 500 500 500 200 160 500 200 500 300 500 100 1000 80 80 500 200 200 500 130 200 130 500 200 200 210 200 800 66 200 200 200 100 200 200 200 200 500 200 420 — 430 — 69— 70 — 36 —1 87 — 66 — 2420 — 173 — 57 - 42 — 84 — 53 — 37 — 260 — 100 — 138 — 195 — 730 — 90 — 600 — 18 — 350 — 18 — 420 — 175 — 250 — 620 — 8 25 370 — 240 — 80 — 80 — 105 — 155 — 116 — 155 — 150 — 190 — 61 25 2480 — 174 — 58 — 44 — 36 — 55 — 40 — 265 — 105 — 140 — 200 — 140 — 92 — 605 — 20 — 855 — 20 — 430 — 180 — 255 — 630 — 875 - 245 — 85 • 85 - 107 - 160 -118 - 160- 160 - 192Magyar ált. kőszénbánya Varietés részvényszinház Ált. vagyonkölcs. társ. Alagút............................ Zarzetzky gyufagyár . Téglagyár szt.-endrol . Téglagyár budapesti . Tégla és mészégető újlaki Téglagyár kőbányai . . Záloglevelek. Magyar földb. 5% . Magy. jövedékbárcza 6% „ jelzálogb. 5Va% „ keres. bank 6% Magy. ált. földhitel 6% • „ 6 Pesti kereskedelmi bank. Szebeni földhit. 572% Elsőbbségek. Éjszakkeleti vaspálya 5% Magy. galicziai vasp. 5% I. erdélyi vasp. 5%. 100 frt ezüst...................... Pest-budai lánczhid 6% . Borsod-miskolczi malom . Budapesti malom 0% Pannónia gőzmalom 6°/n- Egyes. m. gőzh. társ. 6% Pénznemek. Császári arany .... Osztr.-magy. 8 fztos arany 20 frankos arany . . . Osztr. és magyar ezüst. . Porosz pénztár-bárcza . . Váltók. Augsburg 100 d. n. f. után M. Frankfurt 100 d. n. f. u. Hamburg 100 bank in. u. London 100 font st. u. . Milano 100 lir. frank u. Páris 100 frank után . . to-Mvatalosife, Aradi ker. b. befizetéssel Hotel részvénytársaság . Securitas........................... Sződ-rákosi téglagyár N.-váradi ker. és iparbank Győri kereskedelmi bank Sz.-fehérvári ker. b. befiz. Kecskeméti közp. lak. p. 95 — 180 84 50 78 75 80 82 — 83 — 800 -------200 ----200 — 100, 82-100 165 — 68 — 5 38 9 02 9 02 106 25 169 50 95 — 95 50 65 50 113 — 44 50 225. 1 — 8? ~ 100 ’ 135 " 85 79 25 88 — 82 50 88 25 82 50 65 5 40 »031 9 03 106 50 170 95 50 96 5 — 113 »5 44 70 230 • 8 ■ fontnyi ár vámmázsánkint fontinyi ár vámmázsánkint Termény fontnyi piaczi szokás fontnyi ji Ár vámnázsánkin 81 7 35—7 50 82 7 50—7 60 80 5 50—5 60 77 78 83 7 60—7 75 84 7 75—7 85 85 7 85—7 95 86 7 95—8 05 Árpa málátárnak . • . .. 72 8 95—4 25 08 70 87 ------—-88 _ __ __ 68 68 81 7 45—7 60 82 7 60—7 75 . iM4in....................... 72 3 70—3 80 83 7 75—7 85 84 7 85—7 95 Zab............................................. __— 85 7 95—8 10 86 8 20—8 20 2 10—2 15 87 ------— 88 Bakorle............................. 82 ___ 81 7 40—7 55 82 7 557 65 80 __ 83 7 65—7 75 84 7 75 7 90 85 6 90—8 05 86 8 05—8 15 KOI.. ...................................— ____ __ 87 —.— — 88 ------— 30 4 65 4 76— — Képes© káposstás . . . . 7* ------— 4 55 4 00 --s biiuigi .... 82 —— «55»— — Termény Buna bánsági 1 uj. tiszai „ fehérmegyei bácskai .