A Hon, 1874. december (12. évfolyam, 276-299. szám)

1874-12-03 / 278. szám

hogy a megyék nagyobb takarékosságot fejtsenek ki, a házi adónak behozatalát elvileg sok tekintetben kívánatosnak tartja. A jelen­­javaslatot olyannak tekinti, a­melynek előterjesztésére a minis­zter előb­­bi­­­ozási intézkedés által kötelezve volt, s ezúttal elismerését fejezi ki az iránt, hogy a jelen­­javaslat­­ban a miniszter igyekezett a házi adó által bekö­vetkező adózásbeli aránytalanságot kisebb mérvre szállítani. Vizsolyi Gusztáv e­­javaslatban sok tör­vényhatóságra nézve adóemelést lát­; az erre vonat­­kozó adatok összeszerzésére egy kisebb bizottság ki­küldését látja szükségesnek; kiemeli továbbá, hogy a jelen pénzviszonyok közt a házi adó behozatalának czélba vett módozatát nem tartja időszerűnek, sem czélszerűnek. Ezenkívül nem látja lehetségesnek a jelen­­javaslat tárgyalását addig, míg a megyék szer­vezése körül várandó új­­javaslatok nem terjesztet­nek elő, mert az állami functiók mértékéhez kell al­kalmazni a megyei költségvetéseket is. Ennélfogva kész ugyan részletes tárgyalás alapjául elfogadni a­­javaslatot, de csak úgy, hogy az iránt különösen pénzügyi tekintetben egy kiküldendő albizottság részletet, jelentést tegyen. L­é­s­z­a­y Lajos: Bár méltányolja a minisz­teri indokolásban felhozott érveket, még­sem járul­hat a tvjavaslat elfogadásához. Felhozza, hogy gyö­keret vert azon meggyőződés, hogy a megyei köz­­igazgatás állami functiót végez, s ezt megerősítették a tvhozás e tekintetben eddig tett intézkedései és a 9-es bizottság nézete, s e meggyőződés figyelembe­vételt érdemel azon szempontból is, mert a házi adó behozatalát a nagy­közönség sérelmesnek fogja te­kinteni. Felhozza a különböző tvhatóságok terhei közt fennálló aránytalanságot, s azt hiszi, hogy az egyenlő megadóztatás most az adó tetemes felemelé­sénél szükségesebb, mint valaha; de a 9-es bizottság is constatálta, hogy némely megye túlterjeszkedett költségvetésében, előbb e túlterjeszkedéseket vélné leszállítandóknak. Szó van a megyei hatáskör tágí­tásáról, ennek eldöntése előtt sem véli a házi adó behozataláról szóló tvjavaslatot meghozhatónak­; felhozza továbbá, hogy e törvényhatósági közbizton­sági szervezet életbeléptetése előtt sem czélszerű. Szükségesnek tartja a Királyföld rendezését és bevárandónak az időt, mikor a mostani választási cyclus a megyékben lejár. Addig pedig szükségesnek tartja, hogy a miniszterrel egyetértőleg egy bizott­ság modus vivendit állapítson meg a közelebbi két évre, és ez iránt javaslatot terjeszszen a bizott­ság elé. Még B­a­r­a­n­y­i Ágoston szól a­­javaslat­­hoz, ki azt szintén nem fogadhatja el, már csak azon szempontból sem, mert a megyék mostani költségve­tése aránytalan és sok helyt mutatkozik túlterjesz­kedés. Ezek után szavazattöbbséggel abban történt megállapodás, hogy a­­javaslat átalánosságban nem fogadtatván el, egy szűkebb körű bizottság küldetik ki a háznak teendő jelentés javaslatba hozatala végett. E bizottság tagjai: Ordódy Pál, Ernuszt Sándor és Lészay Lajos. Ezzel az ülés eloszlott. A pénzügyi bizottságból. Budapest, dec. 2. A pénzügyi bizottság mai ülésében folytatá a ménesek iránti tanácskozást. Az előadó W­a­h­r­­m­a­n­n szerint 1875-re a miniszter eredeti előirány­zatából újabb javaslat szerint 97,700 frtnyi kiadáso­kat engedne el, a fedezet pedig 16,000 fttal szaporo­dik. A ménesjószág jövedelmét az illető miniszteri osztály 782.000 frttal igazolni igyekszik, (holdan­ként 25 frt 25 kr bruttó és 2 frt 53 krnyi nettó jöve­delemmel,­ mely előirányzatot az előadó túlzottnak tart. A miniszter az ekkér várható jövedel­met nem asperativus jövedelemre, de a kimutatott négy évi átlagszámításra alapítja. Az előadó arra figyelmezteti a minisztert, hogy a kimutatott átlag nem a valódi bevételeken, de az úgynevezett vagyonszaporodáson alapszik, mely ezen négy éven át 889.000 írtra tétetett, és mely papiroson kimuta­tott szaporodás mindig képzettnek bizonyult be, sőt, ha ilynemű ideális fedezet­et is fogadtatnék, még min­dig nagy deficit léteznék a ménesekre és méntele­pekre tett előirányzatban. Móricz nem ismeri a részletes igazgatás hibáit, de hogy azok tettleg léteznek, mutatja a kér­déses gazdaság vitelének mérlege. Egy 60,000 hol­das gazdaságnak 770,000 frtnyi deficitje van. Ezt a gazdaságot folytatni nem lehet. Ő tehát indítvá­­ványozza, hogy a ménesek fele 7—8 év alatt adas­­son» el, minek folytán 30,000 hold maradna ezen mé­nes fenntartására; a többi 30,000 holdat jutányosan bérbe lehetne adni. Széll is túlzottnak tartja a miniszter által előirányzott fedezetet, épen a múlt időnek valóságos eredményei után. Egyébiránt az illető miniszter osztályjelentésében foglalt abbeli állítása, hogy a miniszteri előirányzat már­is a 9-es bizottsághoz alkalmaztatott, helyesnek nem ismerheti el,azért meg sem elégedhetik a miniszternek azon aján­latával, hogy csak a méntelepek lólétszáma apasz­­tassék lassan kint, hanem jobb mezei gazdálkodás, a telepek egy részének eladása, és a méntelepek iránt fennálló rendszer helyes megváltoztatása vagy azok­nak apasztása által a megtakarítást elérni akarja; 1875-re 185.000 frt törlését ajánlja. Somssich. Oly drágán, mint jelenleg az állami ménesekben egy ló évi tartása 490 forintba kerül, — a tenyészlovakat fenntartani nem lehet, de mikép rendeztessék a további igazgatás, ezt a bizott­ságban rögtön határozni nem lehet, annak előter­jesztésére szólítja fel a minisztert. A miniszter a jövő tekintetéből elfogadja azt a czélt hogy lassan­kint az állami tevékenység e téren az egyes kiváló törzsfajok fenntartására és a beterjesztés ügyének köz­vetett úton előmozdítására szorítkozzék. Mi az el­adást illeti, ez radikális orvosság, az igaz, de ezen az úton utoljára elenyésznek a ménesek. S­i­m­o­n­y­i az igazgatás főhibáját abban látja, hogy a ménesek kezelésénél elhelyezett katonatisztek tulajdonkép a közös hadügyminisztertől függenek. Egyébiránt a méntelepekben 1820 lónak és a méneseknél körülbe­lül 900 kanczának és épen annyi csikónak tartása egyenkint átalánykép évi 490 forintba kerül, ezen roppant költségeknek megtakarítására szólítja fel a minisztert. Z­s­e­d­é­n­y­i azt hiszi, hogy mindenek­előtt az iránt tisztába kell jönni, várjon a méneseket, azoknak részenkénti eladása által is meg akarja a bi­zottság szorítani , mert ezt ellenzi a miniszter, azért nem alkalmazta költségvetését még most sem a bi­zottság által minap hozott határozathoz, azért nem juthat a bizottság annyi huzamos tanácskozások után sem eredményhez. Ha tehát továbbá is marad­na a bizottság előbbi véleményénél, akkor arra kell a minisztert felhívni, hogy ha nem akarna a bizott­ság a ház elé terjeszteni olyan határozati javaslatot, mely ezen megállapodásnak kifejezést ad és már 1875-re nagyobb megtakarítást idézne elő. A mi­niszter azt válaszolá, hogy épen e tekintetből már 1874-ben adatott el 200 kanczát, hogy ezek da­czára 1875-re csak 97.000 ftnyi megtakarítás esz­közöltetett; ezt más körülmények okozták. A méne­sek egy részének eladását ő semmi esetben nem pár­tolhatja, de most is a méntelepek lassan kinti apasz­­tását ajánlja. Horn arra figyelmezteti az előadót, hogy maga részéről tervet nem terjesztett elő. Széli azt hiszi, hogy ha a méneseket a jelen számban tart­ják fenn, a hiányt soha be nem szüntethetjük, sőt a méntelepeket megszorítván, a ménesek gyümölcseit is megsemmisítjük, ha egyszersmind a tenyészlovak létszámát lejebb nem szállítjuk, továbbra is a 184.000 frtnyi megtakarítást javasolja 1875-re úgy, hogy a ménesek létszáma és ahhoz képest a ménte­lepek lólétszáma is fokozatosan megszoríttassék. Somssich a méneseket azon az útón, melyet tegnap a miniszter ajánlott, fennakarván tartani a méntelepeket első­sorban lejebb szállitván, csak, ha ez elegendő nem volna, akkor szükség esetében utol­só sorban adná el a ménesek egy részét, ismételve felszólítván a minisztert, hogy az indítványozott 185.000 írton megtakarításhoz alkalmazná jelen elő­irányzatát. P­é­c­h­y hasonló véleményben van. Horváth egyetért Zsedényivel, hogy már 1875-re concret czélra jönnünk kell, mert ha így folytatjuk e tanácskozást mint eddig, ezt a czélt el nem fogjuk érni; az egyedüli út arra, hogy ha a képviselőháznak határozott véleményt mutatunk be az 1875-ik évre keresztül vihető megtakarítás iránt, e tekintetben Széll által ajánlott 184.000 frt le­vonást pártolja. Igaz, hogy a miniszter azt ellenző, de a tapasz­talás az mutatta, hogy több esetekben, hol a minisz­ter lehetetlennek tarta az ajánlott megtakarítást, még­is elfogadása után jó hatással volt. Liptay ugyan­azon véleményben van és bővebben adja elő a mi­niszter által a ménesek fenntartása iránt tett javas­lat hátrányait, miután a tapasztalat bizonyítá, hogy a községeknek kiadott ménlovak átalán 3 év múlva — a rosz­tartás miatt és miután kíméletlenül hasz­náltattak — elvesztek. Wahrmann felelve Hornnak, arra figyelmezteti,hogy az általa eredetileg tett indítványa szerint a­­bizottság azért adta vissza a­­ miniszternek az előirányzatot, hogy azt a ménesek ne- , mely részének eladásához alkalmazván,a kívánt meg-­­ takarítást eszközölje. Ezt nem tette a miniszter,a bi-­­­zottság arra nem kényszerítheti és így most azon­­ határozatot ajánlja, melyet a 9-es bizottság vélemén­­­nye szerint Széli tett, 1875-ik évre pedig 187.000 írtnak törlését.­­ A bizottság a szavazásnál nem fogadja el Mó­ricz indítványát, de a Széli által indítványozott határozati javaslatot, hogy a ménesek lólétszámának fokozatos megszorításon kívül a ménesbirtok gazda­ságok emelése, a gazdasági és üzleti költségekben a legszigorúbb takarékosság érvényesítése, a méntele­peknél a fedezési díjak óvatos emelése, a méntelepek lólétszámának óvatos leszállítása által eszközöltesse­nek megtakarítások, úgy hogy 3 év múlva enyész­­tessék el méneseknél a deficit. A törlésre nézve elfo­­gadta a bizottság az előadó által indítványozott 187 ezer frt törlését. pezték, és vagynosságukról híresek voltak, hanem utódaikat eloláhosították. Huss mezőváros is tekintélyes magyar város volt, míg magyar papjaikat el nem űzték az olaszok, Bariad s Takác hasonlóan, ez utóbbiban iskola is volt, ma csak hite van a magyarnak. Tatros is haj­dan magyar város volt s Margit magyar herczegnő építtetett itt nagy kőtemplomot, melyben a nagyol­táron levő Máriakép Rákóczy erdélyi fejedelem alatt került ide a jezsuták homonnai collegiumából. E vá­ros lakossága is kérte Bandin püspököt, hogy »ne­kik ne kóbor barátot adjon, hanem magyar papot, ki őket és övéiket magyarul oktassa.« Vannak magyar községek, melyeket, ha csak magyar kántorjuk volt, nem lehetett eloláhositani; a kántorok ép úgy ki voltak téve az olaszok üldözésé­nek, mint a magyar papok. A fölhozott néhány példa is eléggé jellemzi az olasz papok gonosz működését, de jellemzi egyszers­mind azt is, hogy a csángók mindig erősen ragasz­kodtak nemzetiségükhöz, s nem nézték tétlenül a reá­juk mért halálos csapásokat, így 1781-ben Z­e­l­d Péter a csángók sorsát gr. Batthyáni Ignácz volt erdélyi püspöknek híven lefestette, s fölhívta a hírhedt olasz barátokra a püs­pök figyelmét. Hasonló értesítést küldött a nevezett püspöknek P­o­s­o­n­i Tamás volt gorzafalvi ma­gyar lelkész, kit az olasz cselszövény elüldözött a csángók közül. Maguk a gorzafalvi magyarok 1791- ben szintén írtak a püspöknek, kérve, hogy az el­űzött Posoni Tamás lelkiatyát ismét adja nekik vis­­­sza,­­mert — úgymond — oly talián papot rendeltek körünkbe, a ki magyarul nem tud, hanem valamit oláhul, mink pedig nagyobb része nem tud oláhul, és így ha sem nem gyónhatunk, sem magyar oktatáso­kat nem hallunk, csakhamar ólává leszünk, a­mint ennek előtte is sokan lettek; egy szóval egészen el­­idegenettünk, a­mióta T. Páter Posoni Tamás lelki­atyánk nagy sírások, zokogások között közülünk el­­szalasztók, a­kit mai napig is sirat az egész megye, és átkozódik arra, ki ennek a dolognak oka volt, mivel nem egyébből, hanem irigységből esett, hogy nagyon fogja vala pártunkat, s sok magyart visszahozott nekünk, stb. Fölemlíthetjük P­a­p­p Sándor minorita atyának Tatrosból 1839-ki márcz. 4-én kelt, s a méltatlanul üldözött magyar papok érdekében a jászvásári püs­pökhöz (olasz) intézett vádiratát, mely hű képét ad­ja a moldvai olasz missió ziláltságának, s megfejti, miként iparkodnak Jászvásárból álutakon a tények állása iránt tévútra vezetni a római propagandát. Maga a nép is folyamodott Rómába a pápá­hoz, leleplezve az olasz »pásztorok« viselt dolgait, a­­kik a legjobb papokat (a magyarokat) — úgymond — elkergetik Moldovából, és a­kik minket rosz pél­­dájukkal botránkoztatnak, és nekünk nem szolgál­nak és mégis bért vesznek és hibáikat eltakarják szentséged előtt.« Eztán elűzött magyar papjaikat védelmezik, s fölemlítik, hogy egyik magyar papjuk még a »szüleiktől az oláhoknál hagyott magyar árva gyermekeket is felszedte, maga táplálja, ruházza és tanítja.« Aláírva kilencz magyar megye által. Ró­mában persze nem sokat adtak a szegény csángók keserves panaszára, a minek következménye jön is­mét egy csomó magyar falu eloláhosodása. Azonban idézzünk közelebbről. A gorzafalvi anya és fiókmegyebeliek 1860-ban Scitovszky János Magyarország herczegprimásához folyamodtak,mely­ben sorsukat egészen föltárják. A kérvényben, me­lyet hiteles másolatból ismerünk, elmondják, hogy fennmaradásukat csak a m­a­g­y­a­r papoknak kö­szönhetik, s aztán érdekesen ismertetik az olasz papokat. Az érdekes okmányból ezeket adjuk. Hogy mi magyar lakosok eddigelé megma­radtunk,sok viszontagság közt mindeneket eltűrtünk, elszenvedtünk, megszaporodtunk, ezt csak a sze­­g­é­ny magyar papjainknak köszönhetjük,de nem olasz papoknak; vannak most is olaszok, kik sem magyarul sem oláhul nem tudnak, magyarul nem is tanulhat soha, oláhul valamit 6, 7 esztendőre megtanul, mivel olasz oláhul valami szavakban egyez, senki nem érti, mert sem oláhul, sem olaszul nem mond, még az született oláh sem érti, mit mond, inkább kine­veti, mink útra járunk országban, csak megta­nulunk valamit, de az ifjúság, fejérnépeink egy szót sem, s igy egymást nem értik: óh hányán és hányán sírva jó lelki szegények mondják, oh isten adj moldvai szegény magyarnak magyar papot, oláhnak oláh papot; utóljára is olasz papok 9—10 esztendeig ülnek (azaz tartózkodnak köztük), nem ke­resik templomainkat ékesíteni, az hit diszk­e elébb emelni; nézik csak maguknak pénzt szerezni, avval 1050—2000 aranyokkal hazájukba menni; úgy követ­kezőleg mindnyájan titánok cselekszenek, úgy hogy olaszok magyar papjainkat, ha lehetne, egy kalán vízben elvégeznének, stb. A szöveget szóról szóra adtuk úgy a mint ők írták, s ebből kiki meggyőződ­hetik, hogy mily derék (! ?) pásztorok az olasz missionáriusok. Kérvényükben tovább egész határo­zottan kimondják, hogy ők fizetvén a papot, nekik joguk van szabadon választani papjukat. E kérvény sem használt, bár Scitovszkyban megvolt a jóakarat, hanem sok más teendői nem en­gedtek időt neki, hogy a csángókat fojtogatóiktól megszabadítsa. Sajnos, hogy csángóink ügyét soha se tekintették a kellő komolysággal. H­a­y­n­a­­­d Lajos erdélyi püspök korában 1855-ben mint szenvedélyes botanicus Gyimesből ki­rándulást tett a moldvai havasok közé, s meglátogatá­­­s­i­t é­s magyar falut, és levelező tapasztalatait a bécsi pápai nuntiushoz 1866-ban intézett jelentésében adta elő. Természetes eredmény nélkül, mert Rómá­ban az igazság szavát úgy látszik nem igen szokták meghallani, ha valamelyik missio visszaéléseit érinti. Haynald érsek 1860-ban is kezébe vette a csán­gó­ kérdést, s buzgólkodott, hogy magyar papok kül­dessenek Moldvába, s magyar püspökség állíttassák, de ismét és ismét eredménytelenül. Éppen mint egyik előde Battyáni Ignác gróf, volt erdélyi püspök, ki VI. Pius pápához 1787-ben folyamodott, hogy a csángók egyházilag az erdélyi püspökséghez csatoltassanak, s körülményesen leírta a missio viselt dolgait, a magyar nyelvbeni járatlanságot, s en­nek következtében a csángók oláhosodását. Csuda lett volna, ha a nemes püspöknek ama kóbor missió­val szemben igazat adtak volna. A csángók ügyében Rudnay, Kopácsi és Lonovics érsek szintén tettek lépéseket, de Róma mindig és mindig agyonhallgatta a jogos követeléseket, s így közvetve beleegyezé­sével történik csángóink eloláhositása, a mi ellen az országnak tiltakozni kell. László Mihály. Ezek után tárgyalta a bizottság azon törvény­­javaslatot, mely a közös államháztartás 1871. és 1872. évi zárszámadásaiban engedélyezett kiadási többletek Magyarországra 704595 írttal eső részé­nek fedezéséről szól. P­é­c­h­y Tamás azon nézetből indulván ki, hogy a delegátió működését elvégezte a budget tár­gyalásával és a törvény szigorú értelme szerint többé joga nincs póthitelekkel terhelni Magyarországot, ezen törvényt el nem fogadja. — S­z ő 1 1 azt vála­szolá, hogy miután a zárszámadások megbírálása a delegatiót illeti, az abból folyó póthitelt s jogosan szavazza meg, a­mint a magyar törvényhozás is ily­­ értelmet adott a közösü­gyi törvénynek. Zsedényi nem akar az ügy érdeméhez szólani, de véleménye szerint a delegatió azon joga, hogy azon esetben, ha a közös miniszter többet költ el, mint mire a budget által fel volt hatalmazva, ezen kiadással is terhelje az országot, a törvény által világosan nincs kimond­­­­va, miután azonban a törvény csak átalában azt ren­deli, hogy a delegátió által megszavazott összeg ik­tassák az államköltségbe, a kérdést tovább vitatni nem ak­arja. G­h­y c­z­y pénzügyminiszter úgy látja, hogy ha a törvény a delegációt kötelezi a zárszámadások vizsgálatára, fel is hatalmazta ez által ezen átvizs­gálásból folyó póthitelek megszavazására. Wahr­m­a­n­n azt hiszi, hogy p. o. a vámjövedelmek csök­kennek és a budget által megszavazott költségek fe­dezésére szükséges a póthitel, a delegátió póthitelt engedélyezhet, ezt a jelen esetben is teheti. Simo­­n­y­i a kérdést igen fontosnak tartja, de ő a közös ügyek iránti költségeket sohasem s így a mostani póthitelt sem szavazza meg. Zsedényi szemben Wahrmann elő­adásával, arra figyelmeztet, hogy nagy különbség fo­rog fenn a törvényesen megszavazott költségek és egy oly póthitel fedezéséről gondoskodni, mely az illető közös miniszter törvénytelen túlhágásából eredt. G­h­y­c­z­y olvassa fel a törvényt, mely sze­rint a zárszámadások megbírálása a delegatió hatás­köréhez tartozik. Horváth hasonló vélemény­ben van. Móricz pártolja Péchy véleményét és hol a törvényt magyarázni kell, ezen magyarázatot nem bízza a delegatióra. Horn nem akar a törvény szigorú rendele­tén túl menni, mely szerint a delegáció által egyszer megszavazott költséget iktatja Magyarország saját költségvetésébe, annak fedezéséről gondoskodván, de a törvény szerint nem tartozik Magyarország a közös póthitelt, mint a jelen esetben, megszavazni. G­h­y­­c­z­y azt válaszolá, hogy ő sem kéri a megszavazást, de csak a felhatalmazást,hogy a póthitelt fedezhesse, a bizottság elfogadta a törvényt.— Holnap az indem­nity kerül tárgyalás alá. Városi közgyűlés. — I. nap. — Budapest, decz. 2. R­á­t­h Károly főpolgármester, mielőtt a na­pirendre térnének, bejelenti, hogy ő felsége a király­né nevenapján a főváros üdvözletét a trón zsámolyá­hoz juttatta. Bejelenti továbbá, hogy ő felségeik a fővárosi népkonyhák javára 1000 frtot adományoz­tak. (Éljenzés.) A napirendre térvén át, felolvastatik a keres­kedelmi enquet-bizottság előterjesztése. E bizottság az adótörvényjavaslatok és a pest-zimonyi vasút ki­építése tárgyában lett kiküldve. Az adótörvényjavas­latokat a bizottság több csoportra oszolva tárgyalta, véleményének, melyet most a közgyűlés elé terjesz­tenek, fő tartalma a következő: A­­javaslatok létezése kétségtelenül jogosult, mert az ország súlyos helyze­tén a legrövidebb idő alatt segíteni kell. Azonban a törvényjavaslatok jelen tételeit a bizottság helybe nem hagyhatja, minthogy azok a már úgy is terhelt fővárost (mely egyenest az államadóknak most is tizedrészét viseli) és a középosztályt sújtják. Új adó­kat a bizottság a földbirtokra kíván kivettetni, és pedig a kataszteri fölmérések alkalmával nádas, rét, kaszáló, legelő stb. czimek alatt bejegyzett, de azóta j­ó minőségüket elvesztett s a legjobb minőségű szán­­­­tóföldekké alakított területekre. E földek megadóz- t­tatása milliókat van hivatva az államnak behozni. A­­ A bizottság az adótörvényjavaslatokról hozott véle-­­ ményét egy ez országgyűlés elé terjesztendő felirat alakjában adja a közgyűlés elé. A kérvény felolvasása után M­u­d­r­o­n­y Pál kért szót. Helyesli az előterjesztést, s csak azon rés­­­szét nem tartja indokoltnak, mely a deficit megszün­tetéséről szól. A földadó hiányainak kiigazítása ál­tal nézete szerint a deficitet nem lehet megszüntet­ni. Át kell alakítani a közgazdasági rendszert s az állami bevételeket egyfelől az indirect adókkal, más­felől a vámbevételekkel kell növelni. Kéri ez eszmét a kérvényben kifejezni s azt hosszabban indokolni kívánja. R­á­t­h K. főpolgármester közbe­szól s az in­dokolást nem tartja napirenden levőnek. De a köz­gyűlés szólót kihallgatni kívánja. Erre Mudrony előadja, hogy az államház­tartásban azért oly nagy a deficit, mivel az indirekt adóknak nagyobb részét az osztrák kincstár ja­vára fizetjük s mivel a közös vámbevételből Magyarországra csak néhány millió esik. Ha in­direct adórendszerünket Ausztriától független­né teszszük és a magyar kincstár megrövidítésének elejét veszszü­k, az indirect adók legalább 15—20 millió frtot jövedelmezhetnek évenként. Hasonló ked­vező eredmény érhető el a vámbevételek útján is. Ha helyre fog állíttatni Magyarország és Ausztria között a vámsorompó, és a behozott áruk 10 száza­lék érték vámmal megadóztatnak, a mostani forga­lom mellett mintegy 40 millió vámbevételünk lehet, mert Ausztria felől 400 millió frtot meghaladó áruk hozatnak hazánkba. Indítványozza tehát, hogy mon­dassák ki az országgyűléshez intézendő kérvényben, ott, hol a deficit megszüntetéséről van szó, miszerint az indirect adórendszer gyökeresen átalakítandó, hogy a magyar nemzet törvényhozási joga ne legyen Ausztria beleegyezésétől függővé téve, s hogy ki le­gyen zárva lehetősége annak, hogy indirect adókat Ausztria javára fizessünk. És mondassék ki az elő­terjesztésben, miszerint az Ausztriával kötött vám­szövetség felmondandó , Magyarország és Ausztria között helyre kell állítani a vámsorompót és oly vám­tételeket kell életbe léptetni, melyek egyfelől a pénz­ügyi, másfelől az iparvédelmi érdekeknek megfelel­nek. E kettős intézkedéssel az indirect adóbevételt legalább 10 millióval, a vámbevételt 15—20 millió írttal növelni lehet, úgy, hogy a direct adókat le is lehet majd szállítani, és nem lesz deficit. Tavaszi szólni akar. (Jekelfalusi közbe kiált, eláll.) Tavaszi: Nos hát halljuk Jekelfalusi urat. (durczásan leül s a szótól eláll.) Dobos József azt akarja kifejezni, hogy a deficitet csak a kormányzati rendszer gyökeres meg­változtatása fogja elenyésztetni. Ezután a bizottság javaslata változtatás nél­kül elfogadtatik,s azt kinyomatván, az országgyűlés elé fog terjesztetni. Felolvastatik ezután ugyanezen bizottság vé­leménye a pest-zimonyi vasút tár­gyában. Kármán Lajos ugyanis egy indítványt terjesztett be, melyben a nevezett vasút kiépítését az országgyűlésnél sürgetendőnek kívánta kimon­datni. A bizottság e tárgyban kérvényt szerkesztett, s azt az országgyűlés elé indítványozza terjesztetni.­­ A kérvény fel fog az országgyűléshez terjesz­tetni. Tárgyalás alá vétetnek ezután a múlt hó 18-án tartott közgyűlés napirendjéről lemaradt tárgyak. Tanácsi előterjesztés a lövöldének jelenlegi helyé­ről való eltávolítása tárgyában benyújtot kérvényre. A közgyűlés, a lövöldét jelenlegi helyéről el­távolíttatni határozta el, s a lövölde társulatnak kár­pótlásul 8 holdnyi telket adott. A társulat azonban nem bírván a telket beépíteni, folyamodik a város­hoz, hogy jelenlegi helyén megmaradhasson. A ta­nács azt indítványozza, hogy a közgyűlés régi hatá­rozatát tartsa fenn; a közgyűlésen némelyek a lövöl­dének még 3 évi időt akarnak adni Királyi, Busbach stb. Fabinyi 2 évet, Mátyus 1 évet. Végre a főpol­­gárme­ster szavazásra akarja bocsátani a dolgot. Dr. Glück Ignácz azonban felszólal, hivatkozva a fő­városi törvény 27. §-ra, tagadja, hogy az érdekelt fe­leknek, tehát a lövésztársulat tagjainak joga volna a szavazásban részt venni. Ez ellenében a főpolgármes­ter hangsúlyozza, hogy a törvény csak materiális ér­dekeltségről szól. Kijelenti egyúttal, hogy ő »főfőlö­­vészmestere« a lövésztársulatnak, tehát ha a gyűlés Glück véleményén van, ő átadja az elnöki széket a szavazás alatt az alpolgármesternek. B­r­ó­d­y a szavazást csak akkor tartja az ille­tőktől elvonhatónak, ha a felek az intézet iránt köz­vetlen érdekeltséggel viseltetnek, ez elasticus kifeje­zés szerinte anyagi érdekeltséget jelent,ez pedig a je­len esetben nem forog fenn. Busbach Glück véleményét pártolja. A tárgy fölött aztán igen comi­­cus színezetű vita fejlődött ki, melyben a 27. §-nak minden szóló, volt pedig valami 10, más más magya­rázatot adott. Dobos József azon körül­ményt, hogy a kérdés így tárgyaltatik »erkölcsi be­­tegség«-nek tartja. Az elnök polgármester kijelenti, hogy ha e sérelmet a szóló vissza nem veszi, elvonja tőle a szólás jogát. Dobos a megintés daczára ra­gaszkodik kimondásához, az elnök tehát megvonja tőle a szólás jogát. Ezután a polgármester felteszi a kérdést, sza­vazhat-e a lövölde ügyében, a­ki annak tagja. Hoff­mann Pál tiltakozik az ellen, hogy a szavaztatás kérdése fölött a gyűlés szavazhasson. Steiger azon véleményben van, hogy azt kell előbb elhatá­rozni, vájjon a lövészegylet tagjai érdekeltek-e a lö­vészegylet ügyében vagy nem. A főpolgármester ily alakban tevén fel a kérdést,a gyűlés többsége kimond­ja, hogy a lövészegylet tagjai igen is érdekelve van­­nak e kérdésben. A főpolgármester tehát felszólítja az egylet tagjait, hogy a kérdéses tárgy eldöntéséig vonuljanak ki a teremből. Ez megtörténik, s maga Ráth főpolgármester is, mint a lövészegylet tagja, félrevonul, s Kammermayer alpolgármesternek adja át az elnöki széket. Kammermayer ezután felteszi a kérdést, hogy a meglövészegyleti tagtalanított közgyűlés melyi­ket fogadja el a fent levő indítványok közül. A következő négy kérdés fölött történt a szavazás, el­­menjen-e a lövésztársulat mostani helyiségéről rög­tön? 1—2 vagy 3 év múlva menjen-e el? A szavazás eredménye az lett, hogy a lövésztársulatnak még 2 évi határidő fog adatni az elköltözésre. Iparos viszonyaink az 1872. évi ipartör­vény életbeléptetése óta. Ráth Károly fölolvasása a budai lövöldében nov. 29-én. (Folytatás.) E nagyszabású szabad szervezkedés nemcsak kézműiparunkat óvhatta volna meg a hanyatlástól, hanem általában egész iparunk egészséges fejlődését nagyban előmozdította volna. Többben az iparosság kiválóbb bizalmi férfiai közül a város- vagy kerüle­­tenkénti egyesülés szükségét belátták és ezt— a kor­mánynak előttem legalább megfoghatatlan ellenzése daczára — bátran kezdeményezték és előmozdítot­ták. Így keletkeztek az általános avagy egyesült ipartársulatok (iparágak szerinti szakosztályokkal) Szegeden, Tokajhegyalján, Győrött, Pápán, Kalo­csán, Szolnokon, Veszprémben, Tatán, Egerben, Vá­­czott, Szentesen stb. Ezekkel szemben pl. Mohácson 15, Brassóban 12, Léván 8, Nagyváradon 14, Nagyszentmiklóson 9, Szentesen 8, Szászrégenben 15, Szilágysomlyón 7, Veszprémben 8, Várpalotán 6, Ratkón 6 stb., ipar­társulat tengődik, vagyis mindenütt, hova a tévesen politikai czélzatokkal gyanúsított iparos-szövetség morális befolyása nem hatott, az iparos-társulás meg­történt ugyan a törvény betűjének értelmé­ben, de emellett annak valódi i­n­t­e­n­z­i­ó­i meg­hiúsultak. Hogy ily körülmények mellett hogyan állunk a tanonezügy, a szakoktatás, a munkaviszonyban való rend fenntartása stb. tekintetében, tudjuk és érezzük mindnyájan. Nem csoda, ha mind hangosabbá lesz­nek a törvény revisiója és a társu­lási kényszer behozatala iránti kívánalmak, holott a bajok nem annyira a törvényből, mint an­nak elégtelen végrehajtásából ered­nek. Az iparhatóságnál nem találják a törvényes vé­delmet, és így azt az ipartársulatba belépés kénysze­rítése által vélik elérhetőnek. Több helyütt a törvény azon alaphatározatát is rosznak tartják, mely szerint az 1. §. kimondja, hogy minden nagykorú, vagy nagykorúnak nyilvání­­­­tott egyén, nemre való tekintet nélkül, bármely ipar­ágat, ide értve a kereskedést is, bárhol önál­­lólag és szabadon gyakorolhat.« Nem hiszem azon­ban, hogy azon körülményre való tekintettel, mely szerint az ipartörvénynek nemcsak kézmű-, de nagy iparosok és kereskedők is alá­vetve vannak, beható megfontolás mellett lehetőnek tartassék az iparjog elnyerését vizsgától vagy más, a mai korban már túlhaladott, mindenesetre pedig kivihetetlen feltételektől függővé tenni. De komoly méltatást érdemel ezzel szemben a társulási kényszer behozatalának kérdése. Túl­lépvén előadásom keretét, ha ezen kérdés beható magyarázatába bocsátkoznám, és csak azon körülményre akarok utalni, miszerint ipartársula­taink a törvény, valamint a fennebb részletezett és majdnem mindenütt elfogadott alapszabályi Pro­gramm értelmében az önsegély előmozdítására szol­gáló egyesülést czélozzák és hogy ezek semmiféle hatósági előjogokkal és hatáskörrel nincsenek, de nem is lehetnek többé felruházva. És ha eléretnék is az, hogy minden iparos, valamely ipartársulatnak tagjává lenni köteles, úgy — mint a kereskedelmi és iparkamaráknál — csak a tagsági díjak pontos fizetésére nézve lehetne kényszert alkalmazni de nem arra nézve, hogy a közös czélok el­­érésében minden tag tevékenyen közreműködjék. Alig kell azonban azon kérdést fölvetnünk: vájjon az évdijak kényszerfizeté­se által tanoncz- és munkásviszonyainkban a rend­­helyreállna-e, hogy az által az általános szakképzés előmozdíttatnék-e s hogy az önsegélyre alapított közkereseti- és termelő­szövetkezetek alakítása való­ságban fogna-e az által előmozdíttatni ? azt hiszem, hogy nem. A társulási kényszernek csak úgy lehet értelme és jogosultsága, ha az ipartársulatok kebelében bizo­nyos hatósági teendők is törvényesen volnának vég­zendők. Tekintettel azonban arra, hogy a valódi al­kotmányosság, mely a czéh­ kényszert nem tűri, az állami hatalomnak egyáltalában semmi részéről sem mondhat le valamely privilegiált osztály javára, annak szüksége vagy lehetősége ez idő szerint nem forog fenn. Tessék a törvényt végrehajtani és annak határozatai — mint említem — elegendő biz­tosítékot nyújtanak egészséges ipari viszonyok terem­tésére. De ha az erre hivatott hatóság, mint a tör­vény őre, a törvényt nem ismeri, nem képes vagy nem akarja végrehajtani, nem lehet csodálkozni azon sajnos tény felett, hogy nálunk a hatóságot még mindig egy szükséges résznak tekintik, holott sehol a világon a hatóságok nincsenek többfélekép és gyak­rabban igénybe véve, mint nálunk. Méltán követel­hetjük polgári jogaink legteljesebb védelmét, m­i magunk emeljük ezen jogok őreit és végrehajtást különböző fokú állásaikba, és mégis többnyire a le­hető legnagyobb idegenkedéssel viseltetünk irá­nyukban. Ipartársulataink oly feladatokkal bírnak, melyek csak­is az egymásra utalt tagok szabad közre­működése által érhetők el. Követeljük nyomaté­kosan, hogy az iparhatóságok törvényes hatáskörük­nek mindenben megfeleljenek, s akkor Magyaror­szág független iparospolgárai nem kívánhatják azon társulási kényszert, melyet hasonló joggal a kereske­dők, ügyvédek, orvosok vagy bármely más kereseti osz­tálybeliek igényelhetnének, és melynek eltörlése iránt — mellékesen megjegyezve — az érdekelt körök erélyes szorgalmazására Ausztriában is, hol e kény­szer még ez idő szerint fennáll, a törvényjavaslat már elkészült.*­­ * * Kézműiparunk szomorú helyzetét — mint az eddig mondottakból kitűnik — nem szabad az ipar­szabadságnak tulajdonítani, sőt ellenkezőleg azon meggyőződéstől vagyok áthatva, miszerint az ipar­szabadság igen rövid idő alatt nagyon sokat lendít­hetett volna iparunk fejlődésén, ha az minden irány­ban őszinte, teljes, és sok tekintetben merő fictió nem lett volna. A kötélhez szokott úszót hirtelen kilökték a tenger tobzóhullámai közé,de egyszersmind mindent elzártak előle, a­hova menekülhetett, minden szi­lárd tárgyat eltávolítottak, melybe a még gyakorlat­lan úszó kapaszkodhatott volna. A vendéglős külön­féle »esetre« szobáin túladott és vendégeinek a közös nagytermet bocsátó rendelkezésükre, midőn azonban az éhező és szomjúhozó közönség a közös asztalnál helyet foglalni iparkodott, mindent eleve lefoglalva, »besteckt« találtak. — Ily módon kaptuk mi az iparszabadságot. Ha valaki, úgy bizonyára én hódolok »a se­gíts magadon és isten is megsegít« elvének, és sem­miesetre sem tartozom azok közé, kik mindent a kormánytól várnak, vagy minden roszat a kormány­ra hárítanak. De a­mit követelnünk szabad és a­mit megadni kell, az­ a teljesen szabad mozoghatás a törvényes kereten belül, ha a létfeltételek biztosításáról van szó. És hogy kormá­nyunk ezen szabadságot az iparosoknak nem adta meg, hogy a szabad társulás egyetlen mentő eszköz­nek nyújtása helyett, azt tervszerűleg megadályozta, holott a szédelgő társulások minden nemével szemben csodálatos szabadelvűséget tanúsított, hogy a »szabad verseny« szabadelvű zászlóját fennen lo­bogtatta ott, hol a külföldi verseny ellenállhatlan ro­hamát kelle kiállanunk; ellenben, mint a közös hadi­fölszereléseknél legutóbb tapasztaltuk, a valódi ipar­szabadság érdekében föllépni nem tudott, vagy bármily állami munkák kiadásánál, egész az utolsó napokig, a szabad versenyről tudni nem akart, ezt Miskolcz 900 csizmadiája és Veszprém 900 szűr­csapója közvetlenül ép úgy sínyli, mint közvetve ál­lami fináncziánjé. Nem tudom, az imént mondottak vádat képez­nek-e a kormány ellen, de ha azon állítás, hogy két­százezer iparos veszélyezett érdekében a semminél is kevesebb történt, még oly súlyos vádat tartal­maz is, nem habozom azt ily tekintélyes polgári kör színe előtt komolyan megfontolva a legjobb tu­dattal kimondani. Elfogadható volna még a semmit nem tevés a tenni engedés mellett, de maga részéről semmit nem tenni és még ezenfölül mások tevékenységét megaka­dályozni, ebben sem a kormányzás magasztos és ne­héz mesterségét, sem annak c­­­é­l­j­á­t fölismerni képes nem vagyok. Mi igazságos, becsületes iparszabadsá­got kívánunk! A czéhváltságoknak, a munka-mo­­nopóliumoknak az államra, mint munkaadóra nézve nem szabad egyoldalúlag fennállani.Saját ízlésünk és szükségünk szerint szabadon akarunk egyesülni, és ha ez az államnak a »magasabb politika« szempont­jából nem konveniál, tessék oly más segédeszközök­ről gondoskodni, melyek segítségével azon az úton becsülettel tovább haladhatunk. Egy iparü­gyi minisztérium nem lehet hivatva iparügyi konstábler teendőket tel­jesíteni és egyedül a felett őrködni, hogy a törvény paragraphusainak egyes szótagjai meg ne sértesse­nek , hanem igenis feladata odahatni, hogy azok vég­rehajtassanak és érvényre emeltessenek. Az 1872. évi VII. törvényczikk — merem állítani — ma, két és fél évvel életbeléptetése után, sincs végrehajtva .

Next