A Hon, 1875. január (13. évfolyam, 1-25. szám)
1875-01-29 / 23. szám
parlamenteknek nincs pénzügyi bizottsága. Igenis van, de a mi pénzügyi bizottságunk, mely állandó, mely 7 év óta nagyobb részben ugyanazon tagokból áll, míg a mi minisztériumok változtak, ezen bizottság képezi az állandó elemet a változó minisztériumok közt. Ő tartotta meg a traditiókat, ő őrzötte meg azokat, és épen azért minél gyengébb a minisztérium, annál erősebb a bizottság. Kezdetben, természetes volt e nagy befolyás keletkezése, belépett a minisztérium és alig tájékozhatta magát, nem volt precedens, nem voltak zárszámadások, emelni kellett az adókat, adótörvényeket kellett behozni, és minderre nem volt semmi adat, melyre a pénzügyminiszter támaszkodhatott volna. Nagyon természetes tehát, hogy örült a pénzügyminiszter az első években, hogy találkozott tapasztalt, kitűnő férfiakkal, kikben megbízik a képviselőház is, mert megválasztotta őket, és kikkel kicserélheti eszméit, megbeszélheti mindazon nagy szervezési terveket, melyeket keresztül kell vinnie. Nagyon természetes, hogy ezáltal a felelősség egy részét a bizottságra hárította, és mint ez mindig történni szokott, lassan-lassan igen szívesen vetették át a pénzügyminiszterek, mint egymás után következtek, a felelősséget önmagukról a pénzügyi bizottságra. Kellemetlen volt a pénzügyminiszterre nézve egyik-másik kollegájának megmondani, hogy reducálja budgetjét. Itt is, amott is, kellett volna redukálni, mert ily országban, mint Magyarország, a pénzügyminiszter az, aki igen nagy befolyást gyakorol a többi miniszterekre, minthogy neki a dolog természete szerint utánna kell látnia, hogy a háztartás mindenütt minél takarékosabban rendeztessék be. Ő neki jutott e tekintetben a főszerep és valóban nem könnyű dolog erélyesen fellépni a minisztertársak irányában. Nagyon természetes, hogy sokszor engedett nekik, mert azt hitte, hogy ott a pénzügyi bizottság, mely ezen segíteni fog. De ennek később azon következménye lett, hogy a kormányzat egészen átment a bizottság kezébe. (Ellenmondás jobbfelől.) Méltóztassanak megengedni, bizonyos tekintetben ; annyiban, hogy a bizottság adta az irányt, tovább megyek : csak akart adni irányt, megmondotta ezt, és ezt kellene tenni, és betette jelentésébe. A ház elfogadta, akár rá álltak a miniszterek akár nem. A miniszterek pedig nem szóltak ellene, de sokszor nem teljesítették. Ott volt a határozat, ki volt jelölve az irány, de ritkán teljesíttetett. Emlékszem, hogy a pénzügyi bizottság ugyanazon javaslatot, melyet már megtett, két, három esztendőn keresztül, újra meg újra felhozta és mondotta, hogy ez még nem történt meg eddig. Nem lehet tehát azt mondani, hogy a pénzügyi bizottságra háramlik egészen azon felelősség, amely minisztériumot illeti. De igenis a pénzügyi bizottság igen sokban superrevideált, igen sokszor tanácsot, irányt adott, de maga nem kormányozhatott; s ez épen inparlamentáris és helytelen, hogy a kormány más által vezettessék, mint a miniszterek által, és azért azt kívánja mindenki, hogy a miniszterek kormányozzanak, mert ezt nem teheti sem pártértekezlet, sem bizottság, legyen az akár a pénzügyi, akáz a kilences, mert a kormány természete szerint sohasem lehet executivája egy bizottságnak. Ez az, amire először is figyelmeztetni akarom a t. házat. Az egész ország a pillanatban kénytelenül érzi magát; mindenki érzi,hogy állapotunk nem olyan,mint a minőnek lenni kellene; minden ember kész áldozatra, de egyet kiván: erős kormányt, (Helyeslés balfelől.) olyan kormányt, amely igazán vezet és nem vezettetik, (Helyes és derültség balfelől.) olyan kormányt, amelynek szeme nem káprázik, a melynek keze nem remeg. Azt kivágja, hogy oly kormánya legyen, mely ne adjon be oly budgetet, a melyből hetedfél milliót lehet törölni. (Helyeslés balfelől.) oly kormányt kiván, mely olyjavaslatokat terjeszszen a ház elé, melyek tisztán érthetők, könnyen felfoghatók, melyeket nem kell átdolgozni hónapokon át bizottságoknak és országgyűlésnek. (Élénk helyeslés balfelől.) Ez az, amit minden ember kiván. (Úgy van balfelől.) Nem akarunk oly kormányt, mely folyvást tétovázik és experimentál, amely enqueteket tartat, és nézeteit minden pillanatban megváltoztatja és ezáltal az egész országot kényelmetlen helyzetbe hozza. (Élénk helyeslés és derültség bal felől). Azt fogják talán mondani, hogy az ily beszéd és az ily nyilatkozat, mint az enyém, nem erősíti a kormányt. Én is erős kormányt akarok és mégis ezeket mondom. Ne méltóztassanak azt hinni, hogy én a kormányt meg akarom támadni. Nem támadom meg. (Hosszas zajos nevetés balfelől.) Ezen nevetés sokkal erősebb symptoma, mint az én beszédem. (Derültség) Én igen is támogatom a kormányt, (Derültség balfelől) mert oly elemeket látok benne, melyek képesek erősek lenni. (Derültség balfelől). Aki erős, annak nem szükséges, hogy sokan támogassák, mert az a maga erejéből is képes élni. (Helyeslés jobbról). És mert látok benne oly elemeket, kik nagyot tenni képesek, arra bátorítom, hogy menjen előre. (Nagy derültség balfelől) igenis menjen előre és látni fogja, hogy az egész nemzet szívesen követi. (Derültség és ellenmondások balfelől, élénk tetszés jobbfelől.) Ne kérjen tanácsot, hanem menjen előre. (Derültség a szélső balon.) Azt gondolják, hogy a nemzet az önök kormányát kívánja? (Zajos nevetés jobb felől és derültség balfelől.) Hiszen, ha azt kívánná a nemzet, akkor nem férnének el önök egy padban. (Élénk tetszés jobbfelől.) hanem elterülnének az egész házban (Derültség.) Addig, míg egy pad tartja önöket össze, és az ad önöknek helyet, addig önök kormányozni nem fognak. (Zajos derültség.) De vannak kormányképes pártok itt e házban. (Halljuk, halljuk !!) vannak férfiak akik arra valók és azért ne gondolják, hogy mikor ziláltak apártviszonyok, akkor igen könnyű egész pártokat tönkre tenni. Igenis a mi pártunk is zilált, itt is vannak többen, akikről szeretnénk tisztább felvilágosítást. (Derültség a baloldalon. Halljuk, halljuk !!) Igenis de valahányszor önök meg fognak bennünket támadni, azt fogják látni, hogy a zilált állapot megszint és hogy mi mint együttesen készek vagyunk azon alapelveket megvédeni, amelyek bennünket összekötnek. (Helyeslés a jobboldalon. Mozgás a szélsőbalon.) Igenis, különösen örülök, hogy a mostani alkalom olyan, amikor, mert úgy látom, hogy mintegy 60-an vannak szólásra felírva, amikor a háznak minden árnyalata ki fogja fejteni nézeteit. Különösen örülök, hogy egy kitűnő férfi van feljegyezve a szónokok sorában, akitől sokat vár a nemzet, akinek első fellépése e házban nagy hatást gerjesztett, aki azóta, hogy pártunkba belépett, mindig tisztességesen, correct módon, mindig legálisan a párttal szavazott és a párttól soha el nem távozott, a ki nem pártoskodott, a ki nem intrigált. (Csernátony Lajos közbeszól: Szépen megbecsülték !) De hallgatott, hallgatott soká. Említette ázsiai állapotunkat, de nem mutatta meg nekünk az ösvényt, amelyen Ázsiából Európába juthatunk. (Derültség ) Örvendek, hogy nemsokára lesz szerencsénk őt is hallani. (Egy hang balfelől: Ki az ?) Hogy ki az ? Kérem, önök jobban, vagy épen olyan jól ismerik, mint ád, sokkal nagyobb benyomást tett az ő fellépése, mintsem hogy elfelejtette volna a ház. (Zaj és mozgás a baloldalon. Derültség jobban.) Szükséges, hogy felszólaljon azért, mert vannak lapok, vannak emberek, akiknek eljárása, miután ő eddig mindig hallgatott,azon gyanúra szolgáltatott irányában okot, mintha ő külön pártot akarna alakitani s azon pártnak már előre ki volt tűzve szerencsétlen neve, a conservativ név, oly név, mely semmit sem mond. Mert ha arról van szó, hogy conserváljuk az ország institutióit és alapfeltételeit, azt mindnyájan conserváljuk, és ha arról van szó, hogy sokat kell reformálni, azt hiszem, hogy ő is épen ennyit akar reformálni, mint bármelyik közülünk, és ép oly kevéssé van megelégedve a fennálló állapotokkal, mint mi. (Zaj.) De épen azért, mert vannak férfiak akik körülötte sereglettek és azon gyanút ébresztették fel, mintha a háromszinű magyar zászlóhoz még egy fekete csokrot is akarna tűzni (Mozgás), mintha ezen zászlót nem előre, hanem hátra akarná vinni, épen azért várva várn tőle és örülni fogok, ha hallom tőle azon szavakat, amelyekkel állását tisztázni fogja. (Felkiáltások: tovább!) Tovább is megyek. Van egy második kitűnő férfiú, akinek neve hozzá van kötve a 67 iki kiegyezéshez, és akinek nevéhez hozzá tapad azon eredményeknek és hibáknak, melyek elkövettettek, nagy része; mindenesetre oly kitűnő tehetség, hogy igen sok ellensége és sok barátja van, sokan vannak, akik csillagában bíznak. Igen jól tudják, hogy ő is egy idő óta nem nyilatkozott , azon kérdésekben, amelyek fontosak ránk nézve. Örülni fogok, ha legközelebbi fellépésénél meg fogja nekünk mutatni, hogy a legközelebbi időkben sokat tanult is, felejtett is.(Élénk helyeslés: Felkiáltások balfelől tovább !) Igenis menjünk tovább. (Halljuk! Halljuk!) Itt van az ellenzéknek kitűnő vezére, kinek állását az utolsó időben szintén nem ismerjük egészen. Nem tudjuk, vájjon ő, kinek tehetségét annyira tiszteljük, hol áll, mi az, ami őt tőlünk elválasztja; vájjon cak olyan mesgyeárok-féle, vagy oly mélység, melyet áthidalni nem lehet? Mert megint van egy lap, nem mondom az ő orgánuma, de egy orgánum (Derültség.), mely közel áll hozzá, melynek szerkesztője legalább baráti viszonyban áll vele, mely a régi kitűzött elveket egész kiterjedésében védi és fenntartja, de azt mondja, hogy azoknak inkább theoretikus, mint praktikus értéke van . (Zajos derültség a jobboldalon és a szélsőbalon.) mert a megváltoztatás nehézségei oly nagyok, hogy azok jóformán legyőzhetőlenek. (Elénk derültség és nevetés.) Én örülnék, ha nemcsak barátságos, de politikailag is kezet nyújthatnék az ellenzék kitűnő vezérének és reményem, midőn fel fog szólalni, okát is fogja nekünk adni, miért változott meg most egyszerre a baloldal 7 évi praxisa, amelynélfogva eddig mindig elfogadta a pénzügyi bizottság jelentését a részletes tárgyalás alapjául, s most egyszerre nem fogadja el. Én részemről világosan kimondom, hogy ennek logikáját nem értem. Meg vagyok győződve, hogy meg fogom érteni, mihelyt meghallom. tagtársunk beszédét, de most nem értem, mert azt, hogy szükséges a budget megszavazása, azt hiszem, minden ember tudja. Akár itt legyen a kormány, akár ott legyen a kormány, a budgetre szükség van. (Felkiáltások affelől: De milyenre ?!) ha parlamentáris módon akarunk kormányozni. (Helyeslés.) Vagy azt hiszi, hogy azon budget, úgy amint van, egyáltalán nem nekünk való, hogy azt minden áron fenekestül föl kell forgatni, de hiszen 7 év óta mindig ilyenforma volt az, úgyhogy csak a részletekben lehet némi különbség és azért ezen különbséget ugyanazon erővel megtámadhatják minden egyes positióban, melylyel most az egészet megtámadják. Megyek még tovább, ez olyan propositió, melyet csak olyan párt tehet, amely előre látja, hogy kisebbségben lesz. Mert ha többségre jutna, mi történnék! Valószínűleg kormányválság és azután egy egészen más budgetnek beterjesztése. (Felkiáltások balfelől: Indemnity!) Ha elég erősek a kormányválságot keresztül vinni, hát akkor nem volna e sokkal jobb kész budgetet találni és csak a fedezetre fordítanának időt és legalább egyik felével tisztában lenne. Ezen propositió semmi egyéb, mint egyenes megtámadása a minisztériumnak. (Úgy van balfelől.) Úgy látszik, hogy talán azon ziláltság, amely nálunk itt-ott nyilatkozik, az bántja ma az ellenzéket és egész erővel azt akarja, hogy mi erősen együtt tartsunk. (Derültség jobbfelől.) Mondhatom, hogy soha jobb szolgálatot nem tehet a Deák-pártnak az ellenzék, mint akkor, mikor ilyen indítványokkal lép fel. (Zaj a baloldalon.) A mostani helyzetet jellemzi még az is, hogy többször hallottuk e szót: »coalitió.« A coalitió mindig azt mutatja, hogy a pártok szétbomlanak, mert erős pártok közt coalitio nem lehet. Ez szól jobbra és szól balra is. A coalitió csak azt mutatja, hogy azon elvek, melyek szerint a két párt egymás ellen szervezkedett, többé nem bírnak oly fontossággal és olyan érdekkel hogy össze tudnák tartani a pártokat. És ez tökéletesen igaz. Nyolc éve most, kevés napok múlva 8 éve lesz, hogy a kiegyezés megtörtént. Nyolcz év elég hosszú idő arra, hogy az institutiók gyökeret verjenek. Ami 8 év előtt még kétes lehetett, minek eredményét kiszámítani nem lehetett, azt mostan meglehetősen tudjuk és látjuk az eredményeket. Két választás jött azóta közbe, a harmadiknak küszöbén állunk. Kettő megerősítette a kiegyezést, a harmadik úgy reményem szintén meg fogja azt erősíteni. (Ellenmondás balfelől.)Legyen szabad prófétának lennem, és e részben hazafiaságukra apellálnom, hogy a nemzet harmadik beleegyezése is megtörténik, ezen kérdés, mely azokat, kik különben együvé tartoznának, szétválasztja , amely a társadalomban oly szakadást idézett elő, ezen kérdés el fog tűnni a házból. (Felkiáltások a szélsőbal felől: Nem fog!) Azt elhiszem, ottan egészen más állás van, azt az állást fel tudom fogni, nem szükség tovább magyaráznom, de azon állással (A szélső balra mutatva) kibékülni nem tudunk. Ezzel (A balközépre mutatva) lehet. Bocsánatot kérek, hogy hosszasabban untattam a házat, (Halljuk.) be kell, vallanom, hogy nekem nincs hazamentő tervem. Én még csak azon hazamentő tervek bonczolgatásába sem akarok bocsátkozni, melyeket eddig hallottam, mert akkor később szólaltam volna fel, és miután van még vagy 10—12, ki mindenik azt hiszi,hogy ő menti meg a hazát tökéletesen, nem lehet kétségbe esnünk a felől,hogy a haza csakugyan meg lesz mentve. (Elénk derültség.) Én ideiglenesen azon módot fogadom el, melyet a tiszt, pénzügyminiszter úr hozott fel, melyet sajnálok, hogy a pénzügyi bizottság el nem fogadott. Én annak idejében azon leszek, és arra fogok szavazni, hogy a deficitek nagy részét, mondjuk felét, adók és áldozatok által fedezzük, másik felét pedig a kölcsönből. Azt fogják mondani, hogy sanguinicus vagyok. Én átlátom állapotaink komolyságát, de hogy valami külnösen kétségbeejtők lennének azok, azt nem látom át. A sok számok után, melyek itt felhozatnak, az újságok és a külföld perplexitásba jönnek. Itt mindenki annyi milliókról beszél, összeadják, kivonják azokat, aztán jön egy kis multiplicatió és végre egy divisió. (Derültség.) Így nem tudjuk, miről van szó. Én pusztán így fogom fel a kérdést. 25 millió deficit lesz 75-re körülbelül. Mik e deficit alkatrészei? Ott van először is a közlekedési minisztériumnál 6 millió építkezésekre. Ez a következő évben előjön még egyszer, azután végleg el fog tűnni. A befektetésekre Zsedényi rendesen nevetni szokott, mert azt hiszi, hogy minden befektetés rész, (Derültség,) pedig azon vasutak hasznát, melyeket annyira szoktak gáncsolni, az egész ország élvezte. Igaz, hogy legelsősorban azok élvezték hasznát, kik közelükbe vannak, de hasznát vette az egész ország, mert értékesítette az árukat, ami pedig nagy nyeremény. Van más 15—16 millió is. Ez a vasúti garantiák összege, mely a vasutaknak fizettetik. Hogy mekkora lesz valósággal azon összeg, az függ főleg attól, hogy milyen lesz az aratás, de erre nem akarok most kiterjeszkedni. Mi az a vasúti garantia ? Nem más, mint kölcsön adott összeg, ami vissza fog kerülni. (Igaz a jobboldalon.) Igaz, hogy azt kötelesek vagyunkmost fizetni, de az is igaz, hogy az vissza fog kerülni. És ha most hiányzik is rá a pénz, azért nem vagyunk desperát állapotban amiatt, hogy kölcsönt kell adnunk oly adósnak, aki mindenesetre fizetőképes, ha nem fizet is jellenleg (Felkiáltások a baloldalon: Mikor ?) 10 vagy 15 esztendő múlva és akkor nagyon fogok gratulálni az akkori pénzügyminiszternek, mert a miniszteri szék, mely most valóban tövises, akkor bársonyszék, rózsapárna lesz. (Derültség.) Hanem mi nemcsak adósságot fizetünk, mi törlesztünk is. Azt mondják, hogy az kevés. De ne felejtsük el, hogy igen sok a földtehermentesítési papírokra nézve a törlesztés, mert körülbelül 5—6 millió. Ezt nehéz is kiszámítani, mert utánna kellene nézni az egyes papirosoknak, melyeknek nem egyforma lejáratú az idejük. Én valóban nem is tudom az összeget (Széll Kálmán : 4 millió). Itt van mindjárt egy autoritás, ki jobban tudja mint én; azt mondja, hogy 4 millió. De továbbá tudjuk, hogy hol van e deficzit oka, hogy e deficzit nem oly kiadásokból ered, melyek semmit sem fognak hozni, mert az részint kölcsön, mely visszajő, részint törlesztése egy adósságnak és úgy tudom, hogy az olyan ember, ki másképen nem képes lefizetni felmondott adósságot, mint új adósság által, ez még tönkre nem ment, mert megvan a vagyona. Én mindezeket előre bocsátva, kijelentem, hogy a pénzügyi bizottság jelentését egész kiterjedésében elfogadom a részletes tárgyalás alapjául. (Élénk helyeslés jobboldalról.) Máricsay Béla tiltakozik az ellen, mintha Magyarország máris nem hozott volna nagy áldozatokat. Maga a 67-ki kiegyezés is egy drága birtokbajutási egyesség volt. Ha a quótát nem lehetett kissebbre szabni, legalább az államadósságot kellett volna, mint az osztrákok tevék, megadóztatni. Ez hat milliót hoz vala be. Az adóssággal egyforma baj az ingatlan érték csökkenése, a közelszegényülés. A budgetben sok az önáltatás, így az állami uradalmaknál, ahol sok valóságos veszteség nincs levonva. Azért szükséges a netto-budget, nehogy ilyenek történjenek. Ő ma csak azért sem fogadja el a budgetet, mert nem netto-budget. Nem fogadhatja el más részről azért, mert az adózási rendszert nem helyesli Európában, mióta az adóztatás nagyobb mérveket vett, két rendszer küzd egymás ellen : a közvetett és a közvetlen adók rendszere. A közvetett adók rendszere Európa minden államában diadalra emelkedett, csak Magyarország az, melyben még a másik rendszer divatozik. Miért? Azért mert Ausztriában divatozik s mi szeretjük egy idő óta Ausztriát utánozni. Ő fölötte helyezi a másiknak a közvetett adók rendszerét. Miért ? Mert a pénzügyi eszélyesség, a logika azt követeli, hogy mindenki a lehető legarányosabban adóztatassék meg. A közvetett adóknál az arányosság sokkal inkább kivihető, mint az egyeneseknél, mert a közvetett adóknál mindenki vagyona szerint fogyaszt, aki vagyonosabb, az többet fogyaszt, az fényűzési czikkeket is vesz, mert több jövedelme van s így arányosan van megadóztatva. Azt mondják némelyek a sóról, hogy az a szegény népre vetett adó. Ez nem áll. Igaz, hogy minden embernek egyforma a gyomra, de a vagyonosabb ember több cselédet tart, kiadása van munkásokra, cselédségre, tehát aránylag sokkal nagyobb mérvben részesül az adó terheiben, mint az egyes szegény ember. Előnyt ad másodszor a közvetett adóknak azért is, mert bizonyos mértékben önkénytesek. Itt van pl. a dohány. Ez nem életezik, ha valakinek tetszik dohányozni, mert teszi azt, azért mert van reá fölöslege és mikor fizeti a dohányadót? akkor amikor fölöslege van rá. Ilyen a bor is, az sem életezik, ő nem iszik soha sem bort, az nem szükséges. Ezek mind olyanok, amelyek önkénytes adók, melyeknek elsőbbséget ad már azért is, mert mérsékelhetők. De elsőbbséget ad a közvetett adóknak azon oknál fogva is, mert minden ember akkor fizeti, amikor pénze van és kisebb részekben járul hozzá. Nem fogadhatja el a budgetet még azért sem, mert a budgetben igen nagy mértékben szerepel a deficit. Ugyanis az ő számítása szerint 135 millió irtot tesz a deficit. A pénzügyek rendezésénél csak oly számokat fogadhat el, melyek biztosak. Márpedig nem tartja bizonyosnak a 4 millió adóhátralékot, nem tartja bizonyos számnak az 1.800.000 ft bérhátralékot. Az ország nagy része adóját megfizetheti,ha a termés középszerű lesz, de nem hiszi hogy az adóhátralékokat legjobb vidéken is képesek legyenek megfizetni. Az ország hitelét emelendőnek tartja, s ezért szükséges a nemzeti bank. A jövedelmeket fokozni kell. Nem az adójövedelmeket, hanem az állam tulajdonképi jövedelmeit. A bányáknál ő 2.600.000 frtos jövedelemszaporulatot tudna előidézni. Megszüntetné az ő felsége személye körüli minisztériumot, leszállítná az országgyűlés költségeit. Az egyes minisztériumok személyi kiadásainál megtakarítana 350,000 frtot, a vasúti kezelés egyszerűsítésével 250,000 frtot. A pénzügyőrségi kiadások egynegyed része (600,000 frt), szintén törölhető, az uradalmaknál 651,000 frt, a méntelepeknél 600,000 frt. A honvédségnél 1076-ot szintén törölne. A kataszter 3.200,000 frtra rugó kiadásainál meg lehetne kímélni 500,000 frtot. A bíróságok s ügyészségek fizetéseit 100/o-al leszállítaná. A fényűzési s szálítási adójavaslatokat elfogadja, 5 millióval a dohányadót emelné fölebb. Szintén fölemelné 1000-as ásó, bor, busadó, jogilletékek és bélyegjövedelmet is, ami most 51 millióra rúg. Megadóztatná még a külföldön lakókat is. Ezenfelül csak 300,000 frt kellene még az egyensúly helyreállítására, ami kikerülne a bálok, fotográfiák, nemesi czimerek stb. adójából. Végre az állam jogainak értékesítése 8.200.000 frtot hozna. A jelen budgetet veszedelmesnek s károsnak tartván, nem fogadja azt el. Ülés vége 2 óra 3 perczkor. Holnap a mai tárgyalás folytatatik. Az 1873-iki zárszámadások. Az államszámvevőszék elnökségétől ma érkezett kezünkhöz az 1873-ki zárszámadás, mely két vaskos füzetet képez. Az első füzet (a magyar korona országainak zárszámadása az 1873-ik évre) magában foglalja az összes (előirányzat melletti s előirányzat nélküli) kiadások sommázatát, mely (mellőzve az 1874-iki, a kimutatásban szintén közlött) előirányzat adatait, következőleg hangzik: A zárszámadás I. és II. részében foglalt sommázata. Az 1873. évi XXI. és az ezt kiegészítő törvényczikkekben megállapitott kiadás fölöslegkiadás hiányforint T ágy bevételes fölösleghiányt Rendes kezelés : a) előirányzat mellett b) előirányzat nélkül 203,468,925 208,016,406 4547,481 175,010,579 12,706,719 195,084,510 16,615,039 20,073,931 3,908,320 Következik ezután összehasonlítása az 1873. évre előirányzott bevételeknek és kiadásoknak a közigazgatásilag előirt és utalványozott bevételekkel és kiadásokkal. Ez, minden egyes fejezet czimeit külön tárgyalván, igénybe veszi a füzet egész első részét (9 —126 lap.) Ezután következnek az előirányzat nélküli kiadások. Ezek főbb tételei: Udvartartás 1.000.000. (Az 1873. III. t. sz. alapján 1872-re.) Közösügyi kiadások 3099 frt 17 kr. Állami adósságok 14,843,495 frt 80. Belügyminisztérium 6416 frt 65 kr. Pénzügyminisztérium 578,151 frt 91. Közmunka- és közlekedési minisztérium 174,168 frt 20. Földművelés-, ipar- és k. minisztérium 4,428 frt 94.Vallás- és közoktatásügyi minisztérium 3.030. Igazságügyi minisztérium 1.247 frt 93 krajczár. Ezek a »rendes« előirányzat nélküli kiadások. Összegük 16,615,039 frt 60 kr. A rendkívüli előirányzatnél-Városi közgyűlés. — II. nap. — A mai közgyűlést Ráth Károly főpolgármester d. u. 4 órakor nyitja meg. A napirendre térés előtt hivatalosan kihirdettetik a tegnapi tanácsjegyzőválasztás eredménye. Megválasztatott, mint már tegnap jelentettük, dr. Péter István, kit a mai gyűlésen fel is eskettek. Napirendre térvén, a közgyűlés folytatja a fővárosi javadalmi díjjegyzék újjáalakítása tárgyában tegnap megkezdett vitát. Az épületfa dijtétele 2 krról 1 krra, a müfáé 2 krról 1 ’/* krra szállíttatik le. A szilvafa dijtétele 5 krban állapíttatik meg. A pénzügyi bizottság a szeszes italokra nézve az eddigi fogyasztási pótlékot kívánja megtartatni. Matolay Elek a pótlékokat 50°/0-kal felemelni kívánja azon indokból, hogy a pálinkaivás terjedésének gát legyen vetve. Matolay indítványa szerint a pálinka utáni fogyasztási pótlék 70 krról 1 frt 5 krra, az édesített szeszes italok utáni 1 frt 70 krról 2 frt 55 krra, a sör utáni 1 frtról 1 frt 50 rrra és a bor utáni 2 frtról 3 frtra volna emelendő. Í A közgyűlés azonban Matolay indítványát szavazatra bocsátván, elveti és a bizottság javaslatát emeliatározattá. Még egy pár tárgy díjszabályának megállapítása után e tárgy befejeztetvén, az ekkér megállapított díjjegyzék a tanács által rectificáltatván, a közgyűlés jegyzőkönyvéhez mellékeltetik és jóváhagyás végett a belügyminiszterhez terjesztetik. A következő tárgy a jogügyi bizottság és a tanács előterjesztése két tanácsi ügyosztályhoz két tanácsnoki állomás szervezése iránt, Mátyus e tárgyat a budgettárgyalásokig el akarja napoltatni. Steiger nem fogadja el az új állomások szervezését. Takarékossági szempontból kívánatosnak tartja, hogy azon tárgyakat, melyeket a közgyűlésen, sőt értekezleteken is tanácsnokok adnak elő, ezután bizottsági tagok által adassanak elő. Mert a jelenlegi rendszer mellett, midőn néha egy héten 5 nap is igénybe van véve egy-egy tanácsnok közgyűlési, értekezleti stb. teendők által, nem csoda, ha saját dolgaikat nem bírják elvégezni. Indítványozza tehát, hogy a 34 es küldöttség által alkotott közigazgatási szervezet felülvizsgálására a polgármester elnöklete alatt egy 9 tagú bizottság neveztessék ki. S e bizottság a teendő változtatásokról a közgyűlésnek tegyen jelentést. Kammermayer polgármester a tanács védelmére felemlíti, hogy míg az egyesítés előtt 13 tanácsnok volt, most csak 8 an vannak. Az idén az elintézendő ügydarabok száma megközeliti a 200 ezeret s ennek elintézése 8 tanácsnak teendője lesz. Ez állapot, akár elintézi, akár elhalasztja a közgyűlés a fenforgó tárgyat, igy tovább nem maradhat. Szóltak e tárgyhoz még többen. Sz ent kisbevételek és kiadások Együtt 277,224,302 277,012,925 211,377 küli kiadások 2.160,106 frt 98 kr.Hitel és pénztárműveleti elő nem irányzott kiadás : 246,440 frt 30 kr. Az előirányzat nélküli rendes bevételek összege 12,706,719 frt 16*/a kr; rendkívüli bevétel 4,842,037 frt 63'^ kr. A könyv harmadik részét az átfutó számadások képezik. A második füzet»részletes« jelentés csak 1873. évre az államháztartás, az államvagyon kezelése körül szerzett számviteli tapasztalatokról és az államadóságok ellenőrzéséről.E füzet részletenként tárgyalja az egyes szakok szerinti eredményeket; a könyv ez érdekes részéhez később szólunk. Itt adjuk főbb adataiban a könyv utolsó részét, melyösszehasonlítása a költségvetési hitelnek, illetőleg előirányzatnak a tényleges bevétellel és kiadással az 1873. évre« czimet visel. E szerint volt 1873-ban mások. Rendes kiadások. Kitd Tényleg bevétel kiadás for in Rendkívüli kezelés : a) előirányzat mellett 27,069,477 b) előirányzat nélkül — 63,511,971 Együtt 36,442,494 187,717,298 64,891,220 4,842,037 211,699,550 49,337,752 2,160,106 23,982,251 15,553,467 2,681,930 Hitel- és pénztárműveletek a) előirányzat mellett 18,519,471 b) előirányzat nélküli 13,488,131 Együtt 5,031,340 69,733,257 19,773,746 51,497,859 13,569,075 246,440 18,235,398 6,204,671 246,440 Összesen : a) előirányzat mellett b) előirányzat nélkül 249,057,873 285,016,508 Együtt 35,958,635 19,773,746 259,675,545 17,548,756 13,815,515 257,991,338 19,021,386 5,958,230 1.684,207 1.472,830 I. A királyi udvartartás költségei — — — — — — — II. Kabineti iroda — — — — — — — — — _____ III. A főrendi s képviselőház kiadásai — — — — — — IV. Közösügyi kiadások — — — — — — — — — VI. Az 1849—67 évi központi közegek nyugdijai — — — — VII. Államadósságok — — — — — — — — _____ VIII. Horvátország, Szlavónia. — — — — — — — IX.Fiume — — — — — — — — — — — X. Állami számvevőszék — — — — — — — — — XI. Minszterelnökség — — — — — __ — — __ XII. Ő felsége személye körüli miniszter — — —• — — XIII. Horvát-szlavon minisztérium — — — — — — XIIII. Belügyminisztérium — — — — — — — — XV. Pénzügyminisztérium — — — — — — __ — XVI. Közmunkás közi. miniszt. — — — — — — __ XVII. Földm.- ker. miniszt. — — — — — — — __ XVIII. Vallás- és közoktatási miniszt. — — —— — — — XIX. Igazságügyminiszt. — — — — — — — — XX. Honvédelmi miniszt. — — — — _ — __ __ Előirányzat 1873-ra 4.680,000 72,216 700.000 26.520,233 2.599,622 259,300 58.449,257 4.480,000 89,030 150.000 335,880 64,854 48.000 7 664,643 53.575,556 14.804,629 10.873,498 4.411,851 8.240,901 6.767,241 Felesleges kiadás 4.650,000 71,972 1.201,651 25.898,350 2.608,754 314,984 56.832,805 4.782,657 86,123 139,954 328,402 62,105 46,982 7.355,450 5. 985,065 14.749,611 10.676,233 3 988,562 7.706,975 6.754,417 Rendes kiadások összege 208.016,406 Rendkívüli kiadások I. Közösügyi kiadások — — — 3.500,889 II. Miniszterelnökség — — — — — — — — — 30,000 III. Őfelsége melletti minisztérium — — — — — — 8,275 IV. Belügyminisztérium — — — — — — — — — 79,570 V. Pénzügyminisztérium — — — — — — — — — 17.041,129 V. Közmunka-s közlekedési minisztérium — — — — — 38.070,813 VII. Földmivelési minisztérium — — — — — — — 1.216,810 VIII. Vallás- és közoktatási minisztérium — — — — — 208,553 IX. Igazságügyi minisztérium — — — — — — — 788,349 X. Honvédelmi minisztérium — — — — — — — — 2.567,580 207.112,543 3.500,888 30,279 7,965 71.563 19.547,252 23.671,664 1.519,823 224,070 555,475 2.188,262 Rendkívüli kiadások összege Hitel- és pénztárműveleti I. Szőlődézsma váltság — — -II. Sorsolási kölcsön — — - III Gömöri vasutzáloglevél kölcsön IV. Pénztári műveletek — —Hitel és pénztárműveleti kiadások összege A) Bevétel. Rendes bevételei Belügyminisztérium — — — — — — — — — II. Pénzügyminisztérium — — — — — — — — — III. Közmunka- és közlekedési minisztérium — — — — — IV. Földmivelési minisztérium — — — — — — — V. Vallás- és közoktatásügyi minisztérium — — — — — VI. Igazságügyi minisztérium — — — — — — — — VII. Honvédelmi minisztérium — — — — — — _ 63.511,971 51.317,245 d á s ok. előirányzat tényleges 1873-ra kiadás 2.831,682 2.784,629 4.447,104 5.403,702 3.060,945 2.541,785 3.148,400 2.838,957 13.488,131 1. 569,075 202,017 229,074 186.805,932 175.913,099 6.433,067 6 413,852 9.429,411 8.669,093 328,632 286,836 218,098 203,366 41,768 67,924 Rendes bevételek összege 203.467,925 Rendkívüli bevételek: I. Belügyminisztérium — •— — — — — — — __ 10,764 II. Pénzügyminisztérium —— — — — — — — — 26.657,358 III. Közmunka-s közlekedési minisztérium — — — — — 380,855 IV. Földmivelés-, ipar- és kereskedelmi minisztérium — — — 10,000 V. Vallás- és közoktatási minisztérium — — — — — — 10,500 191.773,245 65,404 65.389,594 4.964 10,000 Rendkívüli bevételek összege 27.069,477 Hitel- és pénztárműveleti bevételek: I. Szőlődézsmaváltság — — — — — — — — — 2.831 682 II. Sorsolási kölcsön—— — — — — — — — — — 9.478 444 III. Gömöri vasút záloglevélkölcsön — — — — — — 3.060 945 IV. Pénztári műveletek — ■— — — — — — — — 3.148,400 65.470,363 2.784,629 7.495,686 6.654,473 2.838,958 Hitel- és pénztárműveleti bevételek összege 18.519,471 19.773,746