A Hon, 1880. szeptember (18. évfolyam, 227-255. szám)

1880-09-16 / 241. szám

a fal mentén körül futó számos gázlángok valódi tün­döklő fényt árasztottak szét. A trón mennyezet alatt volt felállítva. A bálteremből a lépcsőkön keresztül a felső emeletre lehetett jutni. Ott az első szalonban asztal volt terítve a király részére, az asztal körül arany székek állottak. A többi termekben szintén dúsan felterített asztalok voltak. Esti 11 órakor ültek a vendégek asz­talhoz. Az egész berendezés ízléses volt. A báli vendégek fél 8 órakor már együtt vol­tak. A vendégek közt lehetett látni az egész Len­gyelországból össszegyűlt arisztokratákat, a polgári és katonai hatóságok főnökeit és a sajtó képviselőit. Az öltözékek fényesek voltak s a lengyel nemesség férfi és nő tagjai családi ékszereiket mindannyian magukra aggatták. Nagy feltűnést keltettek M­lo­de­­­z­k­i gróf ékszerei és fényes nemzeti egyen­ruhája. A király 8 órakor érkezett meg, zubogó zápor közepett s a lépcsők alján a bizottság fogadta. Majd felvezették a hölgyek szalonjába, hol az uralkodó üd­vözölte a hölgyeket és hosszan társalgott többekkel ezek közül. A néphymnusz hangjai és a nemesség lelkes éljenzései által fogadva, ő felsége ezután Po­­t­o­c­z­k­i grófnőt vezetve karján, belépett a bálterem­be s elfoglalta helyét a trónon. Ezt követőleg kezde­tét vette a lengyelke táncz. Majd a mazur követke­zett 32 pár által tánczolva, oly verve-vel és élénk­séggel, mely villanyozólag hatott. A nagy terem és az aránylag kis számú meghívottak nem hátráltat­ták a táncz teljes kifejtését. Minden elképzelhető figuráit a táncznak, a csillag elvonulás, csiga stb. alakzatot be lehetett mutatni. A villámgyorsan tova vonuló, majd egymást körülölelő párok stb. látványa igen szép volt. A mazur után cercle­t tartottak és a király hosszasan társalgott több jelenlevővel, a többi közt Languszko Helene hgnővel, Lubomirszki grófnővel stb. Krasiczki gróf előtt a király úgy nyilatkozott, hogy ő a mazurt még soha se látta ily szépen elrejteni, és hogy neki a terem és báli ünne­pély igen tetszenek. A cercle után keringőt tán­­czoltak. A király 9 órakor hagyta el a bált s visszatért a helytartósági palotába.* A lembergi és idegen birlapirók ugyancsak tegn­a gyűltek össze harmadszor a király Gácsor­­szágban időzése óta, közös lakomára. A szombaton tervezett bankett helyett, melyet a hivatalos lap szer­kesztősége rendezett volna az idegen hirlapirók tisz­teletére, tegnap tartották meg a közös lakomát, a lembergi összes hirlapirók által hivatván meg arra. A díszlakoma élénkség és jó kedv tekintetében felül­múlta a megelőzőket és a tartott politikai beszédek folytán bizonyos jelentőségre tett szert. A banketten számos előkelő személyiség volt jelen, így Zyba­ki­e­w­i­c­z krakkói polgármester, W­o­j­t­e­k gróf képviselő, Dzieduszyczki a birodalmi tanács volt tagja, Zbysewski bankigazgató, G­o­t­m­a­n­n és Komanovicz tartománygyülési képviselők. A bankettet a színházi teremben tartották meg, hol a tartománygyülés is szokta üléseit tartani, a­hol te­hát az ismeretes gácsországi nyilatkozat is fogalmaz­tatott. A bécsi, budapesti és varsói lapok képviselői voltak az ünnepeltek s hozzájuk intézték a legtöbb pohárköszöntőt. Az első pohárköszöntőt lengyel nyel­ven a »Gazetta Narodowa« szerkesztője, Dobr­­z­a­n­s­k­­ János mondotta, a lembergi független hir­lapirók nevében a királyra. Szóló kifejti, hogy ama király utazása hozta ösz­­sze a hirlapirókat, kinek Lengyelország szabadalmait köszönheti. Megemlékezik a nehézségekről, melyekkel azelőtt a hírlapíróknak itt küzdeni kellett, midőn a lembergi hírlapirodalmat tigrisnek nevezték. Ez most máskép van s a szabadelvű lengyel sajtó éljent mond a királyra. A m b o r s k i tanár és író franczia nyel­ven az idegen hirlapirókat köszöntötte fel, kik elő­­harczosai az igazságnak, jognak és méltányosságnak. Wiener bécsi hírlapíró a hirlapirókat köszöntötte fel erőltetett hasonlatokkal bővelkedő toasztban ; azután élénk tetszés mellett rokonszenvesen emlékezik meg Zyblikiewicz és Dzieduszyczki grófról. Ő nem köszönti fel a fegyverszünetet, mert ez a meg­előző véres harczokat tételezné fel. És a hideg becsü­lésre sem emeli poharát, hanem a meleg s őszinte ba­rátságra. Ha találkozni fogunk — folytatja — akár a bécsi ünnepélyeken, melyek Bécs megmentésének emlékére a lengyelek által fognak rendeztetni, akár pedig azon ünnepélyen, mely Lengyelországnak a bécsiek által történt szellemi felszabadulásának em­lékére rendeztetnék, legyen a mi jelszavunk barátsá­gos rokonszenv. (Tartós tetszésnyilatkozatok.) T i s s­o t franczia nyelven a banket rendezőit éltette, megköszönve a szíves fogadtatást, melyben részesítették. Dziedusziczky megemlékezik arról, hogy a lengyelek, litvánok és ruthének kezdetben egymás ellen küzdöttek, később az egyenlőség, szabadság és testvériesség volt jelszavuk. Ez idő óta a legjobb és legőszintébb barátok, szabadok voltak oly időben, midőn más népek a boldogító szabadságról még mit nem tudtak. Majd elkövetkezett az idő, hogy mind­három nép idegen uralom alá került. De a zivatarra napfény következik, az aláigázásra a szabadság. Ki hitte volna — folytatja szóló — 30 év előtt, hogy mi ma ily ünnepélyt ülünk. Semmi sem örök, a jognak győzni kell, miért iz poharát emeli a viszontlátásra Varsóban, az orosz Lengyelország fővárosában, mi­dőn ott hasonló ünnepet fognak ülni. (Bravo kiáltá­sok s nagy lelkesültség,) Komanovicz pohárköszöntőjében búcsút vesz az idegen vendégektől. »Önök egy országot lát­tak, — szólott — mely majdnem egy századig tartó pusztító gazdálkodás folytán sokat szenvedett és mely most a politikai szabadság áldásos hatása alatt, az autonóm jogosultság és a legalább részben elismert nemzeti jogok mellett fáradságos után a jobb jövőre törekszik; szóló reméli, hogy az itteni állapotok meg­ítélésénél tekintettel lesznek e körülményekre s az »Isten veled« és a »Viszontlátásra« üdvözleteket ösz­­szeköti. Midőn mi itt boldog napokat élünk meg, — úgymond — emlékezzünk meg ama lengyel testvére­ink szomorú sorsáról, kik Lengyelország más részei­ben élnek. El fog, el kell jönni a napnak, midőn min­denkinek megadatik az igazság és midőn testvéreink Lengyelország más részeiből szintén boldog órákat fognak megérni. Szóló reméli, hogy a mai vendégek is osztozni fognak ez örömben. Ez értelemben mond­ja a »viszontlátásra.« Belza és Kosteczki irók Z­y­b­­­i­k­i­e­­w­i­c­z krakkói polgármestert köszöntötték fel. Z­y­b­­­i­k­i­e­w­i­c­z Lemberg városáért ivott Dobrzows­­k­i Wienert. H­o­r­a­m­n Amerikában élő lengyel író Tissot-t és Peltevit. Kosteczki ruthen nyelven amaz óhajának adott kifejezést, vajha az ég egy király jogara alá segítené a lengyeleket, ruthe­­neket és litvánokat. Dzieduszyczky a költészet­re emelte poharát, Zagorszki a lithvánokat éltette. S m­o­­­s k­i a varsói lapok nevében, melyeknek munkatársa, köszönetet mond a varsói sajtóra mon­dott pohárköszöntőkért. Egyúttal fölköszönti a var­sói sajtót, mely daczára az elnyomásnak, méltóság­gal képviseli az összes lengyelek érdekeit. Mi értjük és becsüljük a Lengyelország részéről fölhangzó föl­kiáltást. Lengyelországot élteti. Stojalowski a pozeni nagyherczegség saj­tójára és a pozeni lengyelekre emeli poharát, Kos­teczki a lengyel hölgyeket köszönti föl. Frühling lembergi hirlapíró a magyar s­aj­tót köszönti föl, mely örömben és búban rokonszenvvel viseltetett a len­gyelek iránt. E felköszöntést viharos »élj­e­­nekkel« fogadták. G­oldmann kijelenti, hogy a korábbi ban­kettek folytán a kölcsönös tisztelet révén valódi ba­rátság fejlődött ki. Én itt a szeretetről akarok be­szélni — folytatja — mert lengyel vagyok, Lengyel­­országban élek és a lengyelt a szeretet által kénysze­ríteni lehet szeretetről szólani". Az eszköz erre nézve a méltányosság és mi az idegen hirlapiróknak az elismerés szavaiért szeretettel tartozunk. Ősi lengyel szokás szerint poharamat emelem s kívánom: szeres­sük egymást.« Ezután egy pozeni napilap szerkesztősége ré­széről érkezett sürgöny olvastatott fel. Egy stanisz­­laui lap üdvözli a hirlapírókat az összejövetel alkal­mából. A bankett órakor ért véget. A krakkói polgármestert lengyel nemzeti szokás szerint kar­jaikra emelve körülhordozták a teremben. Mindenfe­lől kifejezést adtak az óhajnak, hogy Lembergbe jöjjön polgármesternek. A krakkói vendégek szinte sírtak az örömtől, hogy polgármesterek ily ovácziók tárgya.* Midőn a király tegnap délután a ruthén nem­zeti házat (narodny dóm) látogatta meg, Kowalski törvényszéki főtanácsos és reichsrathi képviselő rut­hén nyelvű beszédére, a király így válaszolt német nyelven: »Megelégedéssel fogadom a hódolatot, melyet önök, uraim irántam tanúsítanak, s amaz óhajt fű­zöm hozzá, hogy erről a helyről, melyhez évek előtt tettem le az alapkövet, mindig a birodalom és tarto­mány jólétére és felvirágzására szolgáló tevékenység áradjon szét.« E szavakat zajos tetszéssel fogadták, mire­l felsége nevét beirta az emlékkönyvbe, ugyanazzal a tollal, melylyel 25 év előtt a dóm naro­dny alapkőle­tételének okmányát írta alá. A magy. ref. egyházmegyék konventje. (III-ik nap. Délutáni ülés.) Budapest, szept. 15. A konvent ma délutáni ülésén folytatta az or­szágos egyházi tanács felett a tanácskozást. Miután az egyetemes konvent elnevezésében megállapodtak, megkezdődött a vita az egyetemes konventet megha­tározó definíczió fölött. Ráday Gedeon gróf a tiszáninneni egyház­­kerület javaslatához járul, azaz a felügyeletet s az ellenőrzést az egyházkerületek jogkörében megtar­­tandónak véli. Fejes István a következő definitiót ajánlja elfogadásra: »Egyetemes konvent, a magyar reformált egyházkerületeket egyetemlegesen érdeklődő ügyek elintézésére hivatott testület.« Hosszas vita után, melyben a konvent majdnem valamennyi tagja részt vett, végre Fejes indítvá­nya fogadtatott el s a gyűlés áttért a 95. §. tárgya­lására. Erre nézve a tiszáninneni kerület a következő szerkezetet ajánlja : Az összesen (az egyetemes con­vent.) 28 tagból, kik közül 10-en, nevezetesen az 5 egyházkerület püspökei és főgondnokai hivataluknál, 18 pedig a zsinat által eszközlött választás szerint tagjai az egyháznak. A dunáninneni egyházkerület inndítványában a konvent tagjainak számát nem kí­vánja meghatározni. Molnár Aladár 38 tagot ajánl a konventbe, melyek közül 28 esnek a zsinat választása alá. A megejtett szavazás szerint a konvent Mol­nár indítványát fogadta el. Holnap d. e. 9 órakor folytatni fogják a tár­gyalásokat. A magyar kereskedelmi- és iparkama­rai enquete­m. ülése. (A »B. C.« tudósítása.) A mai ülésen hét kérdés (a 11-dikig bezárólag) intéztetett el. Dr. Kemény G. kereskedelmi miniszter az ülést d. e. 10 órakor nyitja meg. Napirenden van az 5-dik kérdés, mely így hangzik: »Czélszerű-e az e-ső fokú iparhatóságok eddigi szervezete ? Ha nem, mily szervezet látszik czélszerű­­nek ? Nem volna-e czélszerű, közvetlenül az iparral foglalkozókból a hatóság közbenjárása mellett bizo­nyos ügy­ekre nézve valamely közeget létesíteni ?« Gámán Zs. azt véli, hogy most el kellene hagyni az ipartársulatok és iparhatóságokra vonat­kozó kérdések hátralevő részének tárgyalását s a segédszemélyzetet illető kérdéseket kellene megvitatni, hogy a teendők felöl az enquete tiszta képet nyerjen. Kulcsár nem osztozik Gámán e felfogásában. Hozzászól a hatodik kérdőponthoz s konstatálva, hogy a miskolczi iparbizottság a legszebb eredményt tünteti fel működésében, melegen pártolja ezen intéz­ményt s a miskolczi bizottságot az egész országra nézve követendő például állítja fel. Dr. Kemény kér. miniszter köszönettel veszi Kulcsár e közleményét, melyet­ Strasser is pártol. Utána következik a 6-ik kérdés tárgyalása, mely igy hangzik : »A Sl­odfokú iparhatóság jelen szervezete he­lyesnek bizonyult-e ? Ha nem, mily szervezet látszik czélszerünek ? Nem volna-e czélszerü bizonyos ügye­­ket I­­odfokú elintézés végett az ipar- és kereske­delmi kamarákra bízni ? Ha igen, szükséges-e és minő változtatás a kamarák szervezetében ?« Elsőnek e kérdéshez Csepreghi szólt s azt hi­szi, hogy az iparhatóságok szervezete egyes részeinek megállapítása nem tartozhatik ide, mivel az enquete csak elveket állíthat fel és mondhat ki, ellenben a részletek kodifikáló bizottságra tartoznak. Ő semmi esetre sem akar az országban sok iparhatóságot és csak inkább az iparközpontokban kívánja ezeket. Ezekhez a hatóságokhoz kellene, szóló szerint mind­azon teendőket utasítani, a­melyeket a társulási kényszer barátai az ipartársula­tokra kívánnak ruház­ni. Természetesen ezen iparhatóságoknak az illető székhely legtekintélyesebb iparos szakembereinek s a politikai hatóságnak közreműködésével kellene fun­­gálnia; a másodfokú iparhatóságot szóló nem a ka­marákra, hanem egy a kamarák delegátusaival sza­porított hatósági testületre akarja bízni, a harmad­fokút azonban mindenesetre a kereskedelmi minisz­tériumra. Gámán Zsigmond a másodfokú iparhatósági hatáskört hasonlóképen nem véli a kamarákra ruhá­­zandónak. A kamarák ne legyenek hatóságok, mivel az ily hatáskör által megkövetelt munkát annak tag­jaitól ingyen nem lehet követelni. Ezenkívül a kama­rákat is szaporítani kellene ez esetre, a­mi semmi esetre sem volna czélszerű. — Ingerencziát minden­esetre kell a kamaráknak biztosítani, de hatósági teendőkkel nem kell azokat terhelni. — A III. fokú iparhatósággal mindenesetre a kereskedelmi minisz­térium volna felruházandó. Kemény dr. kér. min. kérdi, hogy mily alak­­ban engedtessék a kereskedelmi kamaráknak befo­lyás a Il-od fokú iparhatóságokra ? Gámán: A kamarák által kiküldendő delegá­­­tusok által, kik közé úgy iparosok, mint kereskedők­­ volnának felveendők. Csegreghi is meghagyná a Il-od fokú iparha­tóságot a törvény által jelenleg erre designált kö­zegeknél, de csak úgy, hogy ezzel egyidejűleg iparbi­zottságok is alakíttassanak, a­melyek kisebb ügyekre nézve önállóan intézkedhetnek, nagyobb ügyekre néz­ve a kamara által designálandó egyének informác­iója alapján hoznának határozatot. Dr. Kochmeisster nem ért egyet azzal, hogy a kamara hatóság legyen, de mindenesetre kívánja, hogy a kamarának a lehető legnagyobb kiterjedésű befolyás biztosíttassák nemcsak oly módon, hogy a kamara a II. fokú iparhatóságba csak ajánlhasson, hanem véglegesen kinevezhessen. (Helyeslés.) A ka­marák bizonyára lesznek azon helyzetben, hogy e tisztre a legtehetségesebb tagjaikat fogják kiküld­hető! Dr. Kemény miniszter e pontra befejezettnek nyilatkoztatja a vitát. Következik a 7. kérdőpont tárgyalása mely igy szól: »A közigazgatási bizottságok, mint III-ad fokú iparhatóságok — fentartandók-e ?« Strasser: Vannak ugyan eltérő nézeteink, de egy kérdésre nézve mindnyájan egyetértünk és ez az, hogy a III. fokú iparhatóságot semmi esetre sem akarjuk a közigazgatási bizottság kezében hagyni, miután e testületben sem a kellő szakértelem sem a szükséges tárgyilagosság nincs meg, a­mely iparkér­déseknek végleges eldöntésére szükséges.­­ Hogy a miniszter láthassa, minő egyhangúsággal ítéli az ér­tekezlet a jelenlegi III. fokú iparhatóságot, s hogy a miniszter esetleg a később teendő intézkedésekre néz­ve támaszt bírjon, szóló kéri az értekezletet, hogy ünnepélyesen mondja ki, miszerint a jelenlegi állapot tarthatlan. Dr. Kemény miniszter, konstatálva, hogy e kérdésre nézve a jelenlevők teljesen ugyanazon föl­fogást táplálják, kifejti, hogy a belügyminisztert nem beavatkozási viszketeg vezette akkor, midőn a har­madfokú iparhatóságot a közigazgatási bizottságra ruházta, hanem a törvény szövege, a­mely azon ügyekre nézve, melyekre a másod instancziát az alis­pán gyakorolja, a III. fokú fórumot a közigazg. bi­zottságra ruházza. Dr. Posner kifejti, hogy mivel Horváth Szla­­vonországokban más szervezet áll érvényben, ő a zág­rábi kamara nevében nem tartja szükségesnek a fen­­nebbi fejtegetésekhez való csatlakozást. Deil utólag megjegyzi, hogy a kormány tartsa fenn az iparosokra nézve azon kedvezményt, hogy azok tekintet nélkül az első és másodfokú iparható­ságok ítéleteinek összhangzóságára, a III. fokú ipar­hatósághoz fordulhassanak. Ezzel a vita e kérdő pontra nézve be van fe­jezve s felolvastatik a 8. pont, mely igy hangzik: »Czélszerű volna-e a törvénybe oly intézkedést fölvenni, mely több társulatnak szövetkezését, esetleg egy központi ipartanácsnak felállítását szabályozza.­ Csepreghi nem tudja belátni, hogy mi szük­ségük van az ipartársulatoknak az egymáshoz való csatlakozásra, illetőleg szövetkezésre. Az ipartanács felállítására vonatkozólag megjegyzi, hogy nem kíván permanens ily testületet. Strasser csatlakozik előtte szóló ezen fölfogá­sához s nem akarja, hogy az instancziák egy központi ipartanács szervezése által még ügygyel szaporit­­tassanak. Deil hasonlóképen fölö­segesnek véli az iparta­nácsot, mindazonáltal nem ellenzi, ha egy iparosokból és kereskedőkből álló testület alakíttatik a mely évenkint gyűlést tartana, hogy ez által eléressék az ipartanács által megóvni remélt érdekek védelme. A kereskedelmi minisztériumnak e gyűléseken minden­esetre képviselve kellene lennie, kinevezett tagok által. Csepreghi nem ellenzi ezt, de a kinevezendők számát korlátozva akarja látni. Finály nem kinevezést, hanem kiváló szakfér­fiaknak meghívását óhajtja. Eisenstfidter nem tartja szükségesnek az évi gyülekezést, hanem csak akkor, ha azt a kereske­delmi miniszter kényszerítő szükség esetén ösz­­szehívja. Deil odamódosítja javaslatát, hogy e gyűlés a kamarák ‘13-ának kívánságára hivassák esetről-eset­­re össze. Eisenstädter a gyűlés szükségességének megbírálását a szakminiszterre kívánja bízni. Gámán e pont tárgyalását a kereskedelmi kamarák szervezetéről szóló ponthoz véli tartozni, s a részleteket is ott kéri megállapítani. Br. Kemény keresk. min, kifejtve, hogy itt nincs szigorú tanácskozási rend, megjegyzi, hogy ő szívesen hallja e megjegyzéseket, s hogy azok elől kéri nem elzárkózni. Következik a 9. pont tárgyalása, mely így szól: »Kielégítők-e a törvény 98 §-ában említett iparbizottságok tekintetében foglalt törvényes intéz­kedések ? Ha nem, mily törvényes intézkedések vol­nának ezen intézmény érdekében teendők« Radványi melegen ajánlja ezen üdvös intéz­mény — az iparbizottság életbeléptetését, csakhogy erre mindenekelőtt buzgóság, szorgalom és fáradság szükséges. Matlekovics álla­titkár kérdi, hogy kielégítő­nek tartja-e szóló a jelen törvénynek az iparbizottsá­gokra vonatkozó intézkedéseit? Radványi: Igen. Deil nem pártolhatja az iparbizottságok felál­lítását, miután ő az ipartársulatok hatáskörét is az iparhatóságokra kívánja ruházni. Matlekovics áll.­titkár: De hátha a kényszer­­társulatok nem jönnek létre, akkor kielégítőknek tart­ja-e a törvény ez iránti intézkedéseit. Deil: Megvallja, hogy nem foglalkozott e kér­déssel, de mindenesetre azt hiszi, hogy akkor a sza­bad iparbizottságok volnának helyökön. Radványi fejtegetve az iparbizottságok ha­táskörét, példákkal illusztrálja azoknak jótékony be­folyását. Ha Budapesten iparbizottság lett volna, ak­kor az asztalosok nem strikeoltak volna. Miskolczon nincs szocziáldemokrata. Gámán elvet és formát kíván az iparbizottsá­gok megalakítására nézve fölállítani. Radványi úgy véli, hogy erre nézve már lé­tezik szervezet s ez a minisztérium által minden ka­marának megküldetett ajánlólag. Gámán kérdésesnek tartja, hogy e szervezet alapján fel lehet-e iparbizottságokat állítani min­denütt. Meglehet, hogy Miskolczon ezt kedvező kö­rülmények lehetővé tették, a­mi Kolozsvárit nem volt kivihető. Szóló elveket és sarkalatos pontokat követel. Csepreghi az iparbizottságokat úgy kívánja alakíttatni, hogy azok a szakkérdéseket szakférfiak bevonásával döntsék el. Kochmeister dr. az iparbizottságokat nem tartja szükségeseknek, felállításuk csak szaporítaná egygyel az instancziák számát. Inkább azt tartja, hogy az iparbizottságok hatáskörét kellene az ipartár­sulatokra ruházni. Deil megjegyzi, hogy sok bába közt elvesz a gyermek ; ha van ipartársulat, akkor nem szükséges az iparbizottság. Az államtitkár iménti kérdésére megjegyzi, hogy ha a társulási kényszer elejtetnék, mindenesetre szabad iparbizottságokat kellene ál­­­­lítani.­­ Matlekovics álla­titkár kifejti, hogy iparbi­zottságok és ipartársulatok közt nagy a különbség, miután az iparbizottságokat nem azon elv lengi át, mint az utóbbiakat. De is a segédeknek sem az egyik, sem a másik testületben nem akar befolyást adni. (Ellenmondás.) Nálunk a segedelem igen fejletlen. A társulási kény­szerből is csak a jövő nemzedék fog hasznot húzhatni akkor, ha magasabb műveltségi fokot ért el. Gaál semmi esetre sem hajlandó a társulatok­nak azon jogokat megadni, a­melyeknek gyakorlásá­ra csak a bizottságok lehetnek hivatva. Szóló az ipar­törvény 98. §-ának az iparbizottságokra vonatkozó intézkedéseit nem tartja kielégítőknek, miután azok nehézkes organismust feltételeznek. Egyszerűbb té­nyezők kellenek, mert úgy, a­mint Miskolczon ala­kult e bizottság, nem lehet az egész országban ilye­neket létrehozni. Matlekovics álla­titkár szeretné tudni, hogy Gaál abban talál-e nehézséget, hogy a kü­önféle ipa­rosok egy bizottságba kerülnének össze, vagy pedig abban, hogy a bizottságok szervezete nem czélszerű? Gaál: Az utóbbiban. Kovács körvonalazza a miskolczi bizottság létesülésének folyamatát s azt hiszi, hogy ugyanazon módozatok másutt is alkalmazhatók. Finaly az iparbizottságokban üdvös intéz­ményt lát s nem idegenkedik azoknak életbelépteté­sétől, sőt inkább azon van, hogy azok mindenütt, a­hol iparmozgalom van, létesíttessenek. A 48. §-t czélszerűnek tartja azon módosítással, hogy az ipar­bizottságok felállítása kötelezővé tétessék. Ráth K. Deil ellenében megjegyzi, hogy a se­gédeket nem lehet kizárni az autonóm bíráskodásból. Egyébiránt e bizottságok felállítását nem tartja ke­­resztülvihetőnek. Ipartörvényünk e szakasza is ha­sonlóképen az osztrák Gewerbeordnungból lett át­véve, de máig sem lett Ausztriában életbeléptetve, miután ott mindössze 4 iparbizottság áll fenn, így áll a dolog Németországban is. A főváros sem foga­natosította — épen a törvény értelmében — a bizott­ságokat, mert maga a törvény azt határozza, hogy az iparbizottságok az iparosok kívánságára állí­­tandók fel, ez pedig teljességgel nem állapítható meg. Miskolczon sem felelhet meg a bizottság teljesen a törvény betűjének. Szónok úgy véli, hogy ezen intéz­mény csak a kényszertársulatok keretébe volna üd­vösen beilleszthető. Matlekovics áll.­t. megjegyzi, hogy az ipar­bizottságok másutt is léteznek a­hol nincs társulási kényszer és kedvező eredményeket tüntetnek fel. Csepreghi nem osztozik Ráth nézetében, ha­nem azt kívánja, hogy az iparbizottságok teendői ön­álló iparosok és segédek közreműködésével az ipar­társulatok által végeztessenek. Radványi tiltakozik Ráth azon megjegyzése ellen, mintha a miskolczi bizottság nem teljesen tör­­vény szerint jött volna létre. Az összeírás ott a legkor­­rektebbül végrehajtatott s még a reklamálásra is adatott 14 napi idő. Kovács ugyanezt bizonyítja. Ráth megjegyzi, hogy ő e megjegyzést nem kötekedési viszketegből tette, hanem mert nem tartja lehetségesnek, hogy még a segédek is megképeztes­senek véleményök iránt. Egyebekben kész elismerni, hogy Miskolczon szerencsés körülmények lehetővé tették az iparbizottság létesíthetését. Br: Kemény kére­m. Miután úgy a miskolczi urak, mint Ráth úr kifejezték ebbeli véleményöket czélszerű volna tovább menni. Következik a 10. pont tárgyalása. E pont így szól: »Helyes e az ipartörvény 39. §-ának az az intéz­kedése, mely szerint tanonczet tartani minden önálló iparosnak szabad« avagy szükséges-e a tanoncztar­­tási jognak megszorítása.« Ha igen, minő feltételek állapitassanak meg erre nézve.« Strasser úgy találja, hogy a törvény nem rossz, de jobban kellene alkalmazni; az új osztrák ipartörvényjavaslat e tekintetben tovább megy. Ná­lunk is meg kellene követelni, hogy a tanonettartásra jogosított iparos 24 éves legyen. Ráth csatlakozik Strasser fejtegetéséhez, any­­nyiban a­mennyiben a nyelvágyból vagy erkölcste­lenségből eredő bűnért fenyített iparos ne tarthasson tanonctet, a kor tekintetében is történjék intézkedés, de a fősúly a képességre volna fektetendő. Matlekovics áll.­titkár kérdi, hogy miképen tartaná szóló keresztülvihetőnek azt, hogy oly egyé­nek a­kik személyesen nem értenek ugyan valamely mesterséghez, de azt jó segédekkel folytatják ne tart­hassanak tanonezot? Ráth : Ezt nem kívánom, mert, ha a vállalko­zónak jó az üzletvezetője, akkor ez kiképezheti a tanonezot. Dörffler osztozik Strasser javaslatában, az életkort illetőleg. Jónás a tanonczkérdést teljességében akarja tárgyalni. A jogi állam szempontjából az egész ta­­nonczügyet azon fokra szeretné helyezni, hogy a kor­mány csak a kölcsönös szerződések felügyeletére szo­rítkozzék, mindazonáltal tekintettel a szocziális alapra, az államnak joga van beleszólni a tanoncz­­képezésbe. Szóló kívánja, hogy az állam a jó meste­reket tanítók gyanánt tekintve, jutalmazza, és hogy létezzék egy fórum, mely a mester érdemességét meg­állapítja Kiállítások is szükségesek, különösen kezdő iparosokra nézve. A büntetett mestertől való tanoncz tarthatási jog megvonásán kívül, egyéb korlátozást nem óhajt, de az államnak mindenesetre gondoskod­nia kell, hogy a kellő szakképzettség eléressék, a mi tanműhelyekkel összekötött ipartanintézeteknek or­szágszerte történt felállításáig csak jó mesterek útján érhető el. Ráth a tárgyalás alatti pontra nézve a követ­kező indítványt nyújtja be: »A tanoncttartási jog iparhatóságilag megvon­ható egy évre oly iparostól, a­ki a törvény 42. és 43. §§-ban foglalt kötelezettségeknek megfelelni nem ké­pes vagy vonakodik.« Csepreghi Ráth indítványát célszerűnek tartja. Dörfler hasonlóképen azon véleményben van, hogy a tanoneztartási jog esetleg elvonható legyen. Deil javasolja, hogy a törvényhozás mondja ki, miszerint a mesterek kötelesek a tanonczokat ok­tatni. Az iparos szakoktatás azonban egyenesen a ke­reskedelmi miniszternek rendezendő alá. Finaly azt hiszi, hogy a mester saját érdeké­ben iparkodni fog tanonczát oktatni, hogy a műhely­ben mielőbb felhasználhassa. Az iparhatóságoknak csak a fölött kell őrködniök, hogy a tanoncz ne al­kalmaztassák heterogén foglalkozásokra. Következik a 11. pont, mely így szól: »E­égséges-e a törvény 41. §-ának azon intéz­kedése, mely a tanonczok felvételét szabályozza ? Nem volna-e szükséges, hogy a tanoncz felvételénél valamely közeg közbenjárjon?« Deil javasolja, hogy csak az legyen tanonczul felvehető, ki legalább három elemi osztályt végzett. A tanonczok felvételénél interveniálhat az ipar­tár­sulat. Finály szükségesnek tartja a tanoncz qualitu­­isát a felvételnél, de nem azt, hogy ennek ki­mutatására szorittassanak. Ellenben okvetlenül nyil­ván kellene a tanonczok fölvételét tartani s a ható­ságnak őrködnie a fölött, hogy a mester kötelezett­ségeit teljesítse. Matlekovics áll.­titkár: Az urak oly hatá­­­rozmányok felvételét kívánják, a melyek a törvényben­­ úgy is benfoglaltatnak. A népoktatási törvény ki­mondja az átalános tankötelezettséget és miután a tanoncz csak betöltött 12. éve után vehető fel, a tör­vény legalább 4 elemi osztálynak végzését okvetlenül supermumerálja. A kérdés tehát: Határozottan kizá­­rassanak-e mindazok a tanonczfelvételből,­a­kik a tör­vény határozmányai ellenére nem látogattak iskolát? Strasser e pontról nem akar szólani, de min­denesetre megkívánja valamely hatóságnak a tanoncz felvételénél való közbejöttét. A szerződések a ható­ságoknál volnának deponálandók. Az iparos szakok­tatás a kereskedelmi miniszter alá rendelendő. Csepreghi nem tartja a 4 elemi osztályra vo­natkozó megszorítást kivihetőnek, mert sok vidéki gyermek iskolát nem is látogathat. A felvételkor az iparhatóságoknak kellene intervenálniok s a szerző­dést lajstromozniok. Ráth elegendőnek tartja, ha a tanoncz gya­nánt felveendő írni és olvasni tud, miután gyakran nem is bírhat iskolai bizonyítványokkal. Ott a­hol ipartársulatok vannak, ezek működjenek közre a ta­­nonczfelvételnél, egyébként pedig az iparhatóságok. Eisenstädter is azt hiszi, hogy elég ha a ta­noncz írni és olvasni tud. Klein igen soknak tartja az elemi iskolák kö­vetelését. Elég jó munkás van, a­ki csak írni és ol­vasni tud. Radványi nem tartja ezt. Ezenkívül szerinte a mestereket kényszeríteni kellene a tanonczok okta­tására. Gámán a törvényes intézkedéseket elegendők­nek tartja, csakhogy szigorúan kellene alkalmazni. Csepreghi egy közbeszólása után dr. Kochmeister megjegyzi, hogy a hatóság közbejötte a tanonczfelvételnél czélszerű. A szerződé­seket be kell iktatni vagy deponálni. Sajnos, igen messze menő követelés volna a 4 elemi osztálytól tenni függővé a felvételt, miután ez igen sokakat sújthatna önhibájukon kívül. Talán jó volna megha­tározni, hogy az írni-olvasni nem tudó tanonetet a mester 2 év alatt köteles legyen arra megtaníttatni. Ezzel az ezen pontra vonatkozó vita ki van merítve. Br. Kemény min. Talán elérkezett az idő, hogy a mai nap tanácskozmányait befejezzük. Csak egy megjegyzést bátorkodom még tenni. A legna­gyobb érdeklődéssel hallgattam a többiek mellett azokat is, a­mik az iparos szakoktatást és kiképezte­­tést illetőleg felhozattak. Nem rég zajlott le egy nagy háború, melytől mi sem állottunk távol és melyről azt mondották, hogy nem a katonák, nem a szuronyok, nem az ágyuk döntötték azt el, nem ezek vívták ki a győzedelmet, hanem az iskolamesterek. Természetes tehát, hogy ez emlék hatása alatt annál mélyebben érezzük az oktatás ügyének nagy fontosságát. Tudjuk, hogy a tudomány hatalom, az az állam pedig, a­mely nem hatalmas, el fog enyészni. Különös érdeklődéssel hallgattam amaz óhajtás kife­jezését, hogy az iparos szakoktatás a föl­dm­űvelés-, ipar- és kereskedelemügyi minisztérium tárc­ájából osztassák be, illetőleg annak hatásköréhez tartozzék átalán véve. Ez már oly kérdés, a­melynek eldöntése sok nehézséggel jár. Nem egyes emberekben rejlik a dolog nehézsége; nem Péterben vagy Pálban s nem az egyik vagy másik miniszterben. Méltóztassék csak meggondolni, hogy valamely gyakorlati fogás tényleges alkalmazása mily rendkí­vül közel áll gyakran a legmagasabb elméleti képes­séghez. Teszem például , hány órás készít ingaórát, de az inga elméletének megállapítása már csak, vagy közönséges, de igen hosszadalmas és bon­yolul számí­tással, vagy pedig a felsőbb mennyiségtan útján né­hány pillanatnyi művelettel eszközölhető. Hányan használják a fogaskereket nálunk is, de a fogas­kerek szerkezete, a legkisebb zsurlódás elérése már egy igen kényes számításon alapszik. Hozhatnék ugyan akár­hány példát mér fel, de csak egyet kívánok még felemlíteni. A t. értekez­let tagjai előtt, kik, mint magam is 20—30 évre visszaemlékeznek, szintén ismeretes lesz, hogy midőn Liebig, a híres chemikus, Angolországban járt, egy gyáros az után elfogta a 300 font sterlinget, azaz 3000 frtot ajánlott föl neki, hogy gyárát megnézze s megjegyzéseit vele mindjárt a helyszínen közölje. A gyáros, ki ha jól emlékszem serfőző volt, utasítá­sokat akart kapni az erjedés tudományának nagy mesterétől saját gyárának és üzletének vezetésére nézve, így tehát bizonyos határig könnyen lehet vala­mit tisztán szakkérdésnek mondani, de mihelyt az ember mélyebben kutatja valamely szak terjedelmé­nek kérdését, gyakran azt tapasztalja, hogy majdnem túlnyomó súlyú lenne az elméleti ismeret, az a fölötti intézkedés joga pedig kétségkívül nem a föld­­mivelés-, ipar- és kereskedelemügyi miniszter hatás­körébe tartozik par excellence, hanem inkább a val­­l­­ás- és közoktatásügyi miniszterébe. A rajzolás is oly tárgy, melyet úgy a nép­­mint az ipar­iskolában tudni kell. Vannak más fogások is, melyek már sokkal inkább tartoznak az ipariskolába, melyekre nézve azonban igen czélirányos, hogy a tu­dománynyal szorosabban foglalkozó iskolákban is tanítassanak. Várjon, ha azt mondanók, hogy minden szakoktatás a földmivelés,­ ipar- és kereskedelem­­ügyi miniszter hatáskörébe tartozik, hová tennék a polytechnikumot, mit tennénk a közép-ipariskolával ? A postával, a táviró­hivatalnál i­s a vasutaknál kü­lön tanfolyamokat kell azoknak hallgatniok, kik­ez intézeteknél mint hivatalnokok akarnak alkalmaz­tatni. Mit érdekli a nagy és művelt közönséget is az, hogy pl. a vörös, zöld vagy fehér lámpa kitűzése a vasutaknál milyen jelentőséggel bír, de a vasúti­ hiva­talnokra nézve ennek tudása rendkívül fontos és ezért e speciális tanfolyamokat nem lehet elvonni azon minisztérium hatásköréből, melynek rendelke­zése alatt a vasutak állanak. Épen ily formán áll a dolog a posta és távíró tanfolyamokra nézve. Ezzel újabban is ki akartam fejezni rokonszen­­vemet azon fölfogás iránt, melyet e t. értekezletben, különösen a tudomány nagy értékének méltánylása tekintetében találhatni. Én részemről is kötelessé­gemnek ismerem: az iskolai tanítás és iparos-okta­tás előmozdítására különös figyelmet és kiváló gon­dot fordítani. Hogy nálunk eljutottunk azon határig a földmívelés-, ipar-, és kereskedelemügyi miniszter hatáskörét illetőleg, a­meddig kell, azt nem mondom; ez vita tárgya lehet, de a kérdés könnyen meg nem oldható. Azonban szívesen fogadom és nagyrabecsülöm a közművelődési kérdésnek tapasztalt buzgó felkaro­lását, mert meg van írva az írásban: fájdalom, el­vész a föld kerekségéről az én népem, mert tudo­mány nélkül való! Működjünk tehát vállvetve közre, hogy reánk is ne alkalmaztathassák az irás eme mon­dása, hanem igyekezzünk magunknak és népünknek megszerezni a kellő tudományt. (Élénk éljenzés.) Ülés vége 2*/1 órakor. A főváros rendes közgyűlése. — szept. 15. Roppant nagy érdeklődés közt vette kezdetét a mai közgyűlés. A karzat görnyedt a közönségtől , nemcsak fiatalság volt az, éltes polgárok is, sőt nők nem kevés számmal. A bizottsági tagok már három órakor gyülekeztek, mert az első emeleti tanácstó-

Next