A Jövő Társadalma, 1925. szeptember - 1926. szeptember (1. évfolyam, 0-10. szám)

1925-09-01 / 0. szám

Dienes László: Szabadtanítási tervezet Ilyen körülmények között munkánk vezérelve csak egy lehet. Minden irány­zatból, amely szervesen beletartozik a társadalomtudomány körébe, kivonjuk azt, ami nem egyéni beállítás. Mindegyik társadalomtudományi irányzatot egy-egy, — kü­lönböző értékű, — összetevőnek tekintjük és feladatunkká tesszük ezeknek az összete­vőknek szintetikus egységbe való olvasztását. Ebben a munkánkban segítségünkre lesznek a tervezett szociográfiai felvételek. A legkülönbözőbb rendszerek alapelveinek felhasználásával kérdőíveket állítunk össze, amelyek segítségével részletes szociográ­fiai tanulmány tárgyává tesszük egyes zárt geográfiai egységek lakosságának társa­dalmi életét. Ez a gyakorlati munka lesz az az ellenőrző szervünk, amely meg fog óvni attól, hogy újabb egyoldalúság áldozataivá legyünk. És ez a szocio­gráfiai munka különös jelentőségű minálunk, ahol egész országrészek társadalmi élete olyan ismeretlen, mint a középafrikai tájaké. Minálunk, ahol még a sablo­nos statisztikai felvételek is hiányoznak és ahol a mesterségesen sűrített sötétség az éj ragadozóinak ad otthont. Utunkat két párhuzamos vonal jelzi, amelyek összeesnek eszközeinkkel és egy szerves egységbe olvadva haladnak a cél felé. Az egyik út kezdőpontja, az analízis, a társadalomtudományi szeminárium munkája, végpontja, a szintézis, a világnézeti vitaesték. A másik út kezdőpontja, analízise, a szociográfiai felvételek és végpontja, szintézise, a társadalomtudományi szabadiskola. Az eszközök a tanulás és a tanítás. És az egész akció összefoglalása, szócsöve lesz folyóiratunk, „A Jövő Társadalma“. Dienes László: Szabadtanítási tervezet Az alább következő szabadtanítási tervezet nem akar egyebet, mint termé­keny vitát kiváltani, amelynek eredménye legyen egy tényleg megvalósítható és a mai Kolozsvár szükségletének megfelelő szabadiskola. Hogy mi valósítható meg, az a rendelkezésre álló intellektuális erőktől függ. Ezért legelső feladat a szabadoktatás céljaira felhasználható tanerők pontos fel­vétele. Mivel pedig ezek a város társadalmának igen különböző rétegeiből kerül­nek ki, a felvétel csak széles kollektív alapon lehet eredményes. A szabadiskola szakkörű szervező bizottsága minden szakmából vagy hivatásból felkér valakit azoknak összeírására, akik ismeretsége köréből szabadtanításra vállalkoznak és felhasználhatók. A maguk területén ismerős szakemberek egyéni jelentései alap­ján állítható csak össze egy teljes és megbízható előadó-lista. A második alap, amelyen egy szabadoktatási tervezet kidolgozandó, a szükségletek ismerete. Milyen szabadoktatásra van jelenleg leginkább szükség Kolozsváron ? E kérdésre objektív feleletet kapni igen nehéz. Mindenki bizonyos sajátos egyéni szemszögből nézvén a dolgokat, más és más feleletet fog adni.

Next