A Község, 1938 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1938-01-01 / 1. szám

MSZMP KJ* PTI iuLnlegvtár Budapest, 1938 január (Vili.) III. évfolyam, 1. sz • It I »MI IMI II»» A MAGYARORSZÁGI SZOCIÁLDEMOKRATA PÁRT KÖZSÉG РОЫT I­MAI SZEMLÉJE KIADJA: A MAGYARORSZÁGI SZOCIÁLDEMOKRATA PÁRT ORSZÁGOS KÖZSÉGPOLITIKAI BIZOTTSÁGA Budapest Vili, Conti ucca 4. — Szerkeszti: TAKÁCS JÓZ­SEF. — Megjelenik havonként. Előfizetési ára egy évre 30.— P. párttagoknak 1.80 P. Egyes szám ára 20 fillér. — Telefonszám: 135-818 Az új esztendőben a szociális feladatok egész soka­sága vár megoldásra. Budapest nyílt sebe a lakáskérdés rende­zetlensége. A legégetőbb pro­bléma. A költségvetés tárgyalása során pártunk indítványt tett 6000 kislakás sürgős megépítésére. Az indítványt — amint ezt már megírtuk — a közgyűlés egyhan­gúan elfogadta. Elvben tehát már megvolna a 6000 kislakás, de most az indítvány gyakorati kivitelét, vagyis végrehajtását kell napi­renden tartani mindaddig, amíg erre nézve határozatot nem hoz­nak. Természetesen a kérdés még a 6000 kislakás megépítésével sem jut nyugvópontra, ez csak akkor következik majd be, ha mindenki számára lesz megfelelő hajlék Budapesten. Ugyancsak dűlőre kellene már juttatni a közlekedés ügyét is. Úgy látszik azonban, hogy erre kevés a remény. Ami most tör­tént a kérdéssel kapcsolatban, az szinte példátlan támadás a lakos­ság érdekei ellen. Ahelyett, hogy könnyítettek volna, súlyosbítot­tak a helyzeten, mert a kis­­szakasz árának a fölemelése jöve­delemtöbbletet jelent ugyan a BESZKÁRT tesztre, de a for­galomban a közönség előnyére lényeges változást nem hozott. Véleményünk szerint nem is le­het a kérdést az eddigi módsze­rekkel megoldani, csak két mó­don. Vagy a közúti hálózat to­vábbfejlesztésével, illetve újabb­­vonalak megépítésével, vagy fo­kozatosan áttérni az autóbusz­­közlekedésre. Európa nagyobb városaiban már lassanként ki­küszöbölik a villamosközlekedést, mert a megnövekedett forgalom­nak csak akadálya a merev rend­szerű kocsiközlekedés, az autó­busz nincs sínhez kötve, ennél­fogva fürgébb és olyan útvona­lakon is haladhat, amelyek a villamos sín­hálózat számára le­küzdhetetlen akadályokat jelen­tenek. Tarifadrágítással nem le­het a közlekedés ügyét előbbre vinni, a forgalmi nehézségeket elhárítani, a folytonos drágítás csak arra lehet jó, hogy végül leszoktatják a közönséget az uta­zásról. Ezt akarják? A BESZ­­KÁRT-nak nemcsak az a rendel­tetése, hogy a közönséget kiszol­gálja, de több ezer embernek kenyeret is ad. Az eddig követett politika azonban nemcsak az utazóközönség érdekeit tévesz­tette szem elől, anélkül, hogy a forgalomban jelentkezett­­ bajo­kon segített volna, de kockáztatta az egész intézményt és ezzel az alkalmazottak érdekeit is, ami­kor következetesen provokálta intézkedéseivel a közönséget. Egy milliós város kiszlekedésügyét magasabb szempontoknak kell irányítani. Továbbmenve, meg kell állapí­tanunk, hogy a közegészségügy terén is rengeteg a tennivaló. A házak ezreiben nincs vízvezeték. Az utób­bi 25 esztendő alatt a víz­vezeték nélküli házak száma nem csökkent, hanem emelkedett. Azonkívül nagyon sok házban — különösen a perifériákon — ókori árnyékszékek vannak, amelyek veszedelmeztetik a lakók egész­ségét. Ötletes plakátok lépten­­nyomon figyelmeztetik a közön­séget a gázzal való főzés és váz­­melegítés előnyeire, de amíg 1925-ben 8345 volt a gázvezeték­nélküli házak száma, addig 1935- ben ez a szám majdnem meg­kétszereződött, annak bizony­ságául, hogy a propaganda egy­maga nem elegendő, ha nem pá­rosul vele megfelelő árpolitika. Nagy hiány mutatkozik a szegé­nyebb rétegek számára való für­dőkben. A kisemberek részére épült lakások túlnyomó részében nincs fürdőszoba. A jelenleginél tehát jóval több nyilvános és olcsó fürdőre van szükségünk. Szaporítani kell a kórházak szá­mát is, különös tekintettel a tüdőbetegekre. Az alsófokú iskolai oktatás körül is hiányok vannak. A la­kosságnak majdnem 10 százaléka analfabéta és a kultúrfölényről beszélünk. A tanoncotthonok szá­mát ugyancsak szaporítani kell. De meg kell javítani a dolgozó rétegek táplálkozási viszonyait is. Le kell törni a drágaságot, amely hovatovább a puszta ke­nyeret is kiüti a dolgozó emberek szájából. Egyre kevesebb kenyér fogy, 1935-ben a községi kenyér­gyár 6,118.688 kilogramm kenye­ret adott el. A rákövetkező évben már egymillióval kevesebbet. Ugyanez a helyzet a tejnél, bur­gonyánál, húsnál, tojásnál. Min­denben csökken, csak a lóhúsnál emelkedett a fogyasztás. Hármas ok játszik itt közre: alacsony munkabérek, erőszakolt kivitel és a szabadjára engedett spekuláció. A rossz munka­bérek amúgy is korlátozzák a vásárlóké­pességet, amelyet azután a mesterségesen okozott drágaság még jobban megbénít. A hiányos táplálkozás következménye az ellenállóképes­ség csökkenése, aminek az ered­ményét a kórházak betegforgal­mának az emelkedésében látjuk, íme: 1935-ben a kórházak beteg­­forgalma 90.000 volt, a következő évben már 104.353. Rengeteg még a megoldatlan probléma: a munkanélküliség esetére szóló biztosítás beveze­tése, az anya- és csecsemővéde­lem továbbfejlesztése, az ifjú­munkásokról való gondoskodás, az ínségmunka kiküszöbölése, vagyis bántó és káros feltételei­től való megszabadítása, az isko­lásgyermekek egészségi állapotá­nak fokozottabb ellenőrzése, az arra szorulók kellő ellátása, élel­mezése, ruhával, cipővel, tan­szerekkel való fölszerelése, újabb szeretet­otthonok építése vagy a meglévők bővítése és fejlesztése és a többi. Munka tehát van elég. És a hevenyében elősorolt feladatok között nem egy, amely nem tűr halasztást. Pénzt? E­l kell terem­teni a szükséges összegeket. A deficit nem lehet gátló körülmény a főváros szociális kötelességei­nek teljesítésében. Mérsékeljék azokat a kiadásokat, amelyek nem ezt a célt szolgálják. Meg kell állapítanunk, hogy a fő­város háztartásában mutatkozó

Next