A Motor, 1914 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1914-01-04 / 1. szám

kében. Azt hiszem nem követünk el indiszkréciót, ha eláruljuk, hogy a klub vezetősége ez irányban sem mulasztott el semmiféle lépést és ma is több nagyszabású helyiség ügyében folytat tárgyalá­sokat. Ha sikerül majd a helyiséget illetőleg va­­lamilyen megálapodásra jutni, úgy nemsokára a választmány elé fog kerülni az ügy s ez lesz hivatva ezen fontos kérdésben dönteni. Az automobilszerkesztés fejlődése 1913-ban. Irta: Kelvin Ferenc, mérnök. Az idei év automobil újdonságainak nagy nemzetközi kiállításai az elmúlt hetekben zárták be kapuikat. A meglepetések az idein ritkábbak voltak mint tavaly, bár a számos igen érdekes részlet­szerkezet jellemzi az idei modelleket, m­elyek különösen a kivitelükkel és tömörségük­kel tűnnek ki. A másfél évtized előtti, tehát az automobilok fejődésének kezdetével összeeső időben, a különböző cégek kocsijainak még a lai­kus előtt is feltűnő külső, különböző megjelenése majdnem teljesen eltűnt és csak az igen élesszemű, megfigyelő szakember képes a rész­letek néhány érdekességét felismerni, vagy az általánostól szellemes módon eltérő változtatá­sokat meglátni. A különböző típusú járművek közötti harc véglegesen megszűntnek tekinthető, és a kis sportkocsi, a néha minden fényűzéssel kiállított túrakocsi mellett a legsikeresebben érvényesül. Az automobil szerkesztés fejlődésével a nor­mális kívánalmakon nagyon túl fekvő kocsi­­típusok majdnem teljesen kiszorultak a keres­kedelemből, bár az egyöntetűsítés még nem vi­zetett annyira keresztül, hogy néhány külön­böző alváz­típus egymás mellett egyenlően ne érvényesüljön. Az elmúlt év munkája leginkább a karosszé­ria felé irányult, miután a kocsiépítés ezen fon­tos ágát hosszú időn keresztül elhanyagolták végre az utolsó években arra kezdenek töre­kedni, hogy az automobilszerkesztők a karosz­­széna kérdést ne kevésbé tanulmányozzák mint a gépészeti részeket. A kocsi kiállítása kialakul, minek kezdeménye­zése esősorban Franciaországból és Angliából, másodsorban Amerikából indult ki, tehát azon országokból, melyek az alváz fejlesztésében is önállóságot és eredetiséget mutattak. Úgy­szintén szaporodtak azon cégek is, kik amerikai mintázal kocsijaikat teljesen karosszériára, könnyű de szolid fedé­llel szélfogóval, fényszó­róval tartalékkerékkel és javító szerszámokkal, tehát teljes használható állapotban katalogizál­ták é­s azokat úgy szállították vevőiknek. Ami a karosszériák vonalainak formáit illeti, úgy megemlítendő, hogy az idén a „szél szét­osztó“ formák voltak túlsúlyban, melyek a haj­dani egyenes vonalvezetésű kocsi felsőrész for­mákat úgy látszik végér­vény­esen letüntették. Bár a hatásos légellenállás csökkentéséről a ható vagy szivaralakú karosszériáknál tulaj­­donképen alig lehet szó, mégis ezen művészi formájú kocsik sokkal esztétikusabban hatot­tak, mint az egyenes vonalú kocsi szekrényei. A karosszériának a kocsi menetiránnyal ellen­tétes irányban emelkedő vonal vezetése azon tö­rekvéssel párosulva, hogy a kocsiformák lehe­tőleg minden irányban harmonikusan zárják le szintén általános törekvése volt a karosszéria tervezőknek. A hűtő, mely azelőtt, mint síkfelület megle­hetősen nagy homlokellenállással volt kiké­pezve, az idén hegyben végződőre volt alakítva vagy az éleken legömbölyítve s igy esztétikai­lag igen szép átmenetet képezett a kocsiszek­rényhez, miit majdnem minden alváznál világo­san láthattunk. Ezen esztétikai előnnyel egy szerkezeti nehézség merült fel, mely mélyre­ható építési figyelembe vételt kívánt. A hű­tőnek elvileg ugyanis olyan magasan kell álla­nia, hogy a vízszivattyúnak minimális munkát kelljen végeznie, így a magasságnak minden változtatása, szigorúan véve a motor magassá­gának megváltoztatásával jár, ez pedig a kocsi váz építési rendjének változását vonja maga után. A hűtőnek kismértékben való fel vagy le­felé való elmozdítása természetesen nem okoz lényeges különbséget és meg is engedhető, anélkül azonban, hogy a határokat túlságosan kitoljuk. Ennyit a jelen évben divatos automobilok kü­lsejéb­ől, mely elsősorban a kocsi vevőjét érdekelte, kevésbé volt észrevehető a gépészeti berendezés kivitelének változása, mi a jármű használati értékét emelte minden tekintetben. A szerkesztők elsősorban arra törekedtek, hogy a kocsi zajtalanságát még fokozzák, mi csak gon­dos munka, a surlódó részek céltudatos alakí­tása, és a ruganyosan ingó részek eliminálása révén érhető el. A motor zajtalan járása már ré­gebben a mozgó részek betokozásával és hang­tompító tömítések behelyezésével teljes mérték­ben éretett el, míg a kocsi kiállítás tökéletese­dése a karosszéria vibrálását csökkentette. A gépészeti részek kialakulásánál az egysze­rűsítésre való törekvés még szemmel láthatóbb, különösen a motor van állandó átalakulásban, és arra törekszik, hogy az összes segéd­­szervek, melyek eddig az öntött testen kívül voltak elhelyezve, lehetőleg abban bent egye­sí­ttessenek. A hengerek száma, úgy látszik négy­ben állapodott meg, legalábbis a legjelentősebb európai automobil kiállításokon a hathengeres kocsik aránylag gyengén voltak képviselve. Hogy az évek során, midőn a motorok még ü­zembiztosabbak és szerkezetükben még egy- 4

Next