A Motor, 1915. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)
1915-01-03 / 1. szám
nyomást s így a henger középnyomását, tehát a teljesítményt is. A kompressiónyomás további növelésére természetesen elsősorban a kompressiótér csökkentése van hatással. A kompressiótér kisebbítése történhetik az által, hogy a dugattyú fedőlapjára egy alumíniumlapot srófolunk, avagy új dugattyút építünk be a gépbe, amely alakja folytán kisebbíti a kompressióteret. Ugyanezt az eredményt érjük el, ha a szelepbehelyezésre szolgáló zárónyílás csavarját beljebb srófoljuk, ha a dugattyúrúd csapját a dugattyútestben lejebb szereljük és végül, ha a hengermagasságot a henger alsó felfekvési felületének mérsékelt leesztergályozásával kisebbítjük. Ez utóbbi esetben figyelemmel kell lennünk arra, hogy a szeleprúd és a szelepemeltyű távolságát is csökkentettük, tehát az emeltyű ismét megfelelően beállítandó. Képletünk következő értéke, amely nagyobbítható: a hengerátmérő. A hengerek falai rendszerint oly vastagok, hogy veszély nélkül lehet belőlük egy-két millimétert leesztergálni, amint ez bevágott hengerek javításánál többször elő is fordul. A hengerátmérő növelése természetesen jelentékenyen növeli a teljesítményt. Ez esetben szükségessé válik új dugattyúk beszerelése is. A löket hatásos növelése már meglévő szerkezetnél nagyobb átalakításokat fog igényelni, miért is az automobil teljesítőképességének ez úton való növelése nem látszik célszerűnek. Mint utolsó növelendő érték, a fordulatszám maradna hátra. Hogy a motor fordulatszámát növeljük, ahhoz szükséges, hogy az összes ideoda mozgó alkatrészek, tehát dugattyúk, dugattyúrúdak, szelepek stb. súlyát csökkentjük. A fordulatszám növelésével természetesen gondoskodni kell arról is, hogy a megnövekedett dugattyúsebességnek megfelelőleg a keverék beáramlási sebessége és a kipuffogó gázok kiáramlási sebessége növelhető legyen. Az ide-oda mozgó alkatrészek közül mindenekelőtt a dugattyú súlyát próbáljuk csökkenteni, mivel ez a legnehezebb alkatrész és leggyakrabban ez készíthető sokkal könnyebbre. Ha öntött vasból van a dugattyú, úgy legkönnyebben úgy csökkenthetjük a dugattyú súlyát, hogy acélöntvényből avagy alumíniumból készült dugattyúval helyettesítjük. Az aluminium, acélöntésű és öntöttvas dugattyúk súlya körülbelül úgy aránylik egymáshoz, mint 1:1,5:3. Lehet a dugattyúsúlyt a dugattyú kevésbé igénybevett oldalfalának egyes helyeken való kiesztergályozása, továbbá a dugattyúgyűrűk számának csökkentése által is némileg leszállítani. A dugattyúrúd és a dugattyúcsap súlyát szintén lehet csökkenteni és pedig épúgy, mint a dugattyúval vagy anyagkiesztergályozás, vagy pedig az anyag minőségének javítása által. Vé- A Marta automobilgyár aradi gyártelepének egy részlete. Az előtérben a gyár által szállított katonai teherautók. Eine Partie des Arader Fabriksetablisements der Marta-Automobilfabrik. Im Vordergrund Militärlastwagen zur Ablieferung bereit. 4