A Motor, 1915. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1915-01-03 / 1. szám

nyomást s így a henger középnyomását, tehát a teljesítményt is. A kompressiónyomás további növelésére ter­mészetesen első­sorban a kompressiótér csök­kentése van hatással. A kompressiótér kiseb­bítése történhetik az által, hogy a dugattyú fe­dőlapjára egy alumíniumlapot srófolunk, avagy új dugattyút építünk be a gépbe, amely alakja folytán kisebbíti a kompressióteret. Ugyanezt az eredményt érjük el, ha a szelepbehelyezésre szolgáló zárónyílás csavarját beljebb srófoljuk, ha a dugattyúrúd csapját a dugattyútestben lejebb szereljük és végül, ha a hengermagassá­got a henger alsó felfekvési felületének mérsé­kelt leesztergályozásával kisebbítjük. Ez utóbbi esetben figyelemmel kell lennünk arra, hogy a szeleprúd és a szelepemeltyű távolságát is csök­kentettük, tehát az emeltyű ismét megfelelően beállítandó. Képletünk következő értéke, amely nagyob­­bítható: a hengerátmérő. A hengerek falai rend­szerint oly vastagok, hogy veszély nélkül lehet belőlük egy-két millimétert leesztergálni, amint ez bevágott hengerek javításánál többször elő is fordul. A hengerátmérő növelése természete­sen jelentékenyen növeli a teljesítményt. Ez esetben szükségessé válik új dugattyúk besze­relése is. A löket hatásos növelése már meglévő szerke­zetnél nagyobb átalakításokat fog igényelni, miért is az automobil teljesítőképességének ez úton való növelése nem látszik célszerűnek. Mint utolsó növelendő érték, a fordulatszám maradna hátra. Hogy a motor fordulatszámát növeljük, ahhoz szükséges, hogy az összes ide­­oda mozgó alkatrészek, tehát dugattyúk, du­­gattyúrúdak, szelepek stb. súlyát csökkentjük. A fordulatszám növelésével természetesen gon­doskodni kell arról is, hogy a megnövekedett dugattyúsebességnek megfelelőleg a keverék be­­áramlási sebessége és a kipuffogó gázok kiáram­lási sebessége növelhető legyen. Az ide-oda mozgó alkatrészek közül mindenekelőtt a du­gattyú súlyát próbáljuk csökkenteni, mivel ez a legnehezebb alkatrész és leggyakrabban ez ké­szíthető sokkal könnyebbre. Ha öntött vasból van a dugattyú, úgy legkönnyebben úgy csök­kenthetjük a dugattyú súlyát, hogy acélönt­vényből avagy alumíniumból készült dugattyú­val helyettesítjük. Az aluminium, acélöntésű és öntött­vas dugattyúk súlya körülbelül úgy arány­lik egymáshoz, mint 1:1,5:3. Lehet a dugattyú­súlyt a dugattyú kevésbé igénybevett oldalfa­lának egyes helyeken való kiesztergályozása, továbbá a dugattyú­gyűrűk számának csökken­tése által is némileg leszállítani. A dugattyúrúd és a dugattyúcsap súlyát szin­tén lehet csökkenteni és pedig épúgy, mint a dugattyúval vagy anyagkiesztergályozás, vagy pedig az anyag minőségének javítása által. Vé- A Marta automobilgyár aradi gyártelepének egy részlete. Az előtérben a gyár által szállított katonai teherautók. Eine Partie des Arader Fabriksetablisements der Marta-Automobilfabrik. Im Vordergrund Militärlastwagen zur Ablieferung bereit. 4

Next