A Motor, 1922 (10. évfolyam, 1-6. szám)
1922-01-01 / 1-2. szám
14 hozni. A hátizsákban vagy a batyukban való szállítás rendkívül fárasztó, ehhez jön a vasúti költség. Budapesten a villamosköltségek, az illető személy napi keresetének elvesztése és a fáradsági díja. Ilyenformán nem csoda, ha a régi krajcár helyett a nemrég még az azelőtti pénzegységgel, a forinttal kapható tojás, mire Budapestre ér, 4 — 8 korona közt váltakozik. Ugyanez áll a többi élelmiszerekre is, még ha a mai csomagdíjakat vesszük is, az élelmiszerek szállítása, különösen a beszerzési csoportok részére mindenkor kifizeti magát. Összefoglalva: a falusi autóposták, különösen azonban az elektromos autók üzembevételével a külföldi nyersanyagtól mentesíthető a postaautó üzeme és a falusi autóposta segélyével a város és falu közt az érintkezés egyöntetűbbé és olcsóbbá tehető és így a válságot okozó élelmiszerkérdés megoldható. A MOTOR Megindult a tryptique-forgalom. Az új automobilisták nem ismerik, a régiek már elfelejtették, hogy mi is az a tryptique, pedig ez a szó a nemzetközi szabad autóforgalom lehetőségét jelenti, amely mint utópia lebeg a mai automobilista szemei előtt. A tryptique az automobilclubok nemzetközi szövetségének egyik egészséges alkotása s oly okiratot jelent, amely egyes garanciaképes clubok tagjai számára lehetővé teszi, hogy idegen területre való lépésnél ne csak a vámilleték letételétől mentessenek fel, hanem hogy elkerülhessék a vámilletékek különben hosszú időt, méregetéseket, lajstromozásokat igénylő kivetését és fizetését is. A Királyi Magyar Automobil Club a nemzetközi automobilforgalom fontosságának tudatában már régebben tett lépéseket a tryptique forgalom visszaállítása iránt s miután e tekintetben a m. kir. pénzügyminisztérium részéről megértéssel találkozott, készséggel vállalta a több millió koronáról szóló garanciát. Ezen garanciaösszeg a pénzügyminisztérium kívánságára most — tekintettel az időközben érvénybe lépett luxusadóra — lényegesen felemeltetett s így most véglegesen megállapíttatott a club tryptiquekiadási joga, amelynek ellenében természetesen tagjai számára külföldi tryptiquek megküldését fogja kívánni. Ez alapon remélhetőleg rövid időn belül megindulhat a nemzetközi automobilforgalom. A tryptique használatra nézve a m. kir. fővámigazgató a 20177/1921. sz. alatt a következőket rendeli el: „A m. kir. pénzügyminisztérium 110629/1921. (okt. 13.) sz. rendelete alapján a Magyarországon automobilon átutazók közül azok, akik a Királyi Magyar Automobil Club által kiállított igazolványokat (tryptique) beszerzik és a belépés alkalmával a határszéli vámhivatalnál felmutatják, automobiljaik után a vám és fényűzési forgalmi adó biztosításának kötelezettsége alól felmentetnek. Az említett igazolványok (tryptique) egy egy példányát a magyarországi összes határszéli vámhivataloknak, vámhivatali kirendeltségeknek és vámbemondó állomásoknak megküldöttem és az említett hivatalokat utasítottam arra, hogy automobiloknak a határon át belföldre való belépésénél megfelelően kitöltött igazolványnak (tryptique) beléptető vámhivatal által leszakítandó 1. számú szelvénye képezze az illető előjegyzési lajstrom mellékletét. Az igazolvány (tryptique) 2. szelvényét végleges kiléptetés alkalmával a kiléptető vámhivatal szakítja le és azt a beléptető vámhivatalnak küldi meg. Ha a kilépés nem végleges, hanem az illető automobil az utat a határon át bármely irányban többízben teszi meg, ebben az esetben a belépés, illetve a kilépés adatai a 2. sz. szelvény hátlapján levő rovatokba vezetendők be. A 3. szelvényt az automobil tulajdonosa őrzi meg. Az ily igazolványok (tryptique) alapján előjegyzett automobilokra nézve a visszakiviteli határidő 6 hónapban állapíttatik meg azzal a megszorítással, hogy a visszakiviteli határidő nem terjedhet tovább annál a napnál, amelyen az igazolvány érvényessége lejár. Ha a megállapított visszkiviteli határidőn túl 14 (tizennégy) nap elmúlt anélkül, hogy a kiléptetést igazoló igazolvány (tryptique) 2. sz. szelvénye a beléptető vámhivatalhoz visszaérkezett volna, az illető belépti vámhivatal erről, az előjegyzési lajstrom mellékelésére leszakított 1. sz. szelvény felterjesztése mellett a m. kir. Fővámigazgatóhoz jelentést tenni köteles, mire a I. Királyi Magyar Automobil Club felszólításomra az esedékes vámot és fényűzési forgalmi adót a budapesti m. kir. fővámhivatal pénztáránál azonnal befizetni tartozik.“ 1—2. szám.