A Népbarát, 1865 (5. évfolyam, 2-52. szám)

1865-05-28 / 22. szám

lyal említetnek. A név már előre mu­­tató, hogy mi szándék van némely körben, s e szándékra nincsen más felelet, mint épen a szánalom. Azt hisszük, igen megértettük, hogy Deák miért hivatkozott a fejedelemre? Oda hivatkozott, hova a főkérdés tartozik, s a­kinek velünk közös érdekéről van szó, é­s ez érdek oly magas, mely kizár minden hivatali számítást. Deák nem állt meg közbeneső személyeknél, kik eddig jogainkat a lomtárba kí­vánták lökni, s épen ezzel azt czé­­lozta, hogy azon közbeneső személyek­től semmit sem várhatunk. Ez elég világos. Most már méltán mondjuk leg­fontosabbnak a személyi kérdést, hogy kik fogják a fejedelemnek gondolatait képviselni ? Első rendű államférfiakat megil­lető szerep ez; mert a­kik a fejedel­met fogják képviselni, múltjukkal kettőt kell bizonyítaniok, hogy nem­zetet és fejedelmet egyenlő hűséggel szolgálnak, mert e kettőnek érdeke együttes, és a kölcsönös kielégítés lehet csak a biztos jövendőnek alapja. Azt is jól tudjuk, hogy a sze­ntélyekben le van téve azon csudás erő, mely valamit lehetővé vagy le­hetetlenné tesz.Csak józanon gondolhat­juk azt, hogy a választandó személyi­ségeknek egyik elmellőzhetlen főkel­léke az legyen, hogy személyiségük a kérdést már a bekezdés előtt ne koczkáztassa. Vas Gereben. A JÖVENDŐ. Minden résznak van jó oldala, igy az 1861-ik évi gyümölcstelen po­litikának is, midőn Bécsben és Pesten egyaránt nem ismerték a valódi hely­zetet, -- fönnt egy pár újdonsült politikus azt hitte, hogy Bach után nekünk a jog helyett kegyelem is jó; -t­alant pedig azt hitték sokan, hogy nem az észre kell hallgatni, hanem a szilaj szenvedélyre. Magyarországnak jövendője ket­tőnek kezében van, a fejedelem- és Deák Ferenczében. Félre a szenvedélyekkel, de még inkább félre a hiúsággal, mely talán olcsó nagy szavakkal még olcsóbb dicsőséget akarna kicsikarni a karza­toktól ; eleget szenvedtünk, bízzuk a megmentést Deákra. Már 1861-ben tapasztalhattuk, hogy a hazafiaskodásban való hiúság a leg­önzőbb szörnyeteg, mely mint a me­sebeli sárkány, minden nap a legszebb szüzet akarja fölfalni. A ki Deáknál többet követel, az többé nem politi­kus , hanem olyan falánk, ki egy per­­czig sem akar a hazának ingyen szol­gálni , hanem a mint elkiáltotta a nagy szót, mely a heves vért lángra képes lobbantani, s azonnal kívánja a tap­sot, az éljent, a magasztaltatást. Az egyéni éhes hiúság tehát nem vár az időre, hogy majd az adjon igazat, s ha valóban igaza volt a túl­buzgónak , majd csak a bekövetkezett jónak teljesülése után nyerjen jutalmat. A hiú mindjárt akarja a tapsot, s ha később bebizonyul, hogy ártott,­­ neki ahhoz semmi köze. Deák megmondta mindazt, mihez jogunk van. Ezt bölcsen alaposan és nyugalommal mondá meg. Mit ér te­hát nekünk egyeseknek szenvedélye? Legfölebb azt, hogy négy év múlva megtanultuk, hogy szenvedély­éy­el mire sem megyünk. Isten neki, ha a nemzetekre is ki van szabva a tapasztalatnak lecz­­kéje, ezt most megtanulhattuk azon haszonért, hogy elérkezendő időben intézkedjünk. Nagy megnyugvásunkra szolgál a vidékről érkező tudósítások­nak iránya, mely oda czéloz , hogy Deák körül csoportosuljunk. Ha az ő előrelátó mérséklete nem menthet meg, úgy a tulság semmi esetre sem. R. A BÉCSI LAPOK SZEMLÉJE. A „N. Fr. Presse“ szerdai számá­ban kigyótbékát kiált a magyarokra. Csütörtökön már a kifejezésekre nézve mérséklettebb, de annál több tanulsá­gul szolgálható czikket hoz, melynek vége így hangzik: „Semmi sincs tőlünk távolabb, és semmiféle szemrehányás nem volna irányunkban igazságtalanabb, mintha vádoltatnánk, hogy a közeledő kie­gyenlítés művét Magyarországban csak egy szavunkkal is megháborítani szán­dékoznánk. Ez nem c­élunk , hanem bizonyos rosz helyen alkalma­zott sentimentalismus azért nem feledteti el velünk a ko­­moly politikai érdekeket. Tisz­teljük a lojalitást, mely Magyarország fővárosában a Császár megjelenésekor nyilvánuland, de a puszta „éljen“ ki­áltozás még nem elég arra, hogy a két alkotmány közötti ellentétet megoldja. „Mi történnék, ha hódolnánk az angol törvénynek , s az alkotmányos monarchia nem hagyná el a fővárost a nélkül, hogy egyszersmind őt egyik felelős minisztere is kövesse ? Mi tör­ténnék, ha például épen Schmerling úrnak jutna a szerencse ő­felsége kí­séretéhez csatlakozhatni. Várjon a ma­gyarok Schmerling urat is éjen-riadá­­sokkal fogadnák ? Bizonyára nem, így tehát (tudniillik ha Schmer­ling urat nem szándékoznak Pesten megéljenezni) a magyarok ábrándul­­janak ki minden fictioból, s végtére legyenek tisztában azzal , hogy ma már az alkotmányos lét újra megszer­zése nem puszta kegyelmi tény, mint például az Akadémiára adott ajándék, hanem a politikai transactiók ered­ménye, mikben az osztrák birodalmi alkotmánynak nem jut csekélyebb sze­rep , mint az öröklött magyar alkot­mánynak. „A magyarok tudják meg, hogy a király személyében, a­ki főváro­sukba jő, szükségkép az osztrák al­kotmányos császárt is üdvözlik, a­ki a birodalom és az alkotmány oszthat­­lanságát legmagasabb formában kép­viseli.“ — A Reichs­rath üléssza­kának közelgő befejezése és a horvát országgyűlés. A „Bot­schafter“ írja: „A forró nyár közele­dik, s a Reichsrath ülésszaka is vé­géhez közeledik. Mint halljuk, valósul a horvát lapok azon tudósítása, hogy a horvát országgyűlés július 17-re összehivatik, s a meghívó levelek ki­bocsátása a legközelebbi időben meg­történik. Ezen tényből következtetést vonhatunk a Reichsrath ülésezéseinek végére. Mert a kormány ragaszkod­ván azon határozatához , hogy a bi­rodalom keleti részeinek országgyűlé­sét a teljes Reichsrathtal egyidejűleg nem fogja tartani, látható , hogy a Reichsratlnnak még júl. 17-ke előtt be kell fejezni teendőit. „Nem hiszszük, hogy ezen termi­nus praeclusive valakit meglephet, mi­után akkorára a Reichsrath már to­vább ült együtt két hónappal. A kép­viselő testek ülésszakának ily hosszaiba terjedése másutt sem szokásos, hát még Ausztriában, a hol a teljes után a szű­kebb Reichsrath, s azután a tar­tományi gyűlés következik?“ — Az úgynevezett szabad­elvű programm­r­ól. A „N. fr. Pres­se“ a többi közt Írja : A kiegyenlítési programm, melyet a „Debatte“ hozott, akár a conserva-

Next