A Színes Sport, 2000. június (1. évfolyam, 12-40. szám)

2000-06-01 / 12. szám

I. évfolyam 11. szám * 2000. május 31._____ ____________A KÜLFÖLD SPORTJA FORMULA- 1 M Button Bergerrel kocsikázik H­ a a Nemzetközi Automobil­szövetség (FIA) megváltoz­tatja a gumik építésére vo­­­­natkozó szabályokat, a Bird- I­gestone fontolóra veszi a ki­­vonulását a Formula—1 -ből. Ezt Hirosi Jaszukava, az összes csapatot ellátó gumigyár sportigaz­gatója jelentette ki, miután ismét felvető­dött, hogy a FIA 2001 -től bevezetné a bármi­lyen időjárási viszonyok közepette használ­ható, egységes abroncsokat, vagy esetleg az 1998 óta száműzött, sima felületű slick gu­mikat. A Bridgestone, ha még néhány évig stabilak maradnának a szabályok, egyrészt sok ezer dolláros fejlesztési költséget taka­rítana meg a japánoknak, másrészt előnyö­sebb pozícióból készülhetnének a jövőre visszatérő francia Michelin-gumiabroncsok elleni csatára. A világ gumieladásait vezető cég egyébként versenyekre és tesztekre in­gyen bocsátja a csapatok rendelkezésére a barázdált Potenza-abroncsokat. Jacques Villeneuve neve nem szerepel a Williams-BMW csapat kívánságlistáján a következő szezonra - jelentette ki Patrick Head, a grove-i istálló műszaki igazgatója. „Nagyra értékeljük Jacques vezetői képes­ségeit, és talán a jövőben vissza fog térni hozzánk, de jelenleg nem számolunk vele" - mondta Head. Villeneuve a Williamsnél mutatkozott be a F1 -ben 1996-ban, és a kö­vetkező évben a csapattal szerezte eddigi egyetlen világbajnoki címét. Két éve azon­ban a BAR-hoz szegődött, ahol eddig kevés sikerben volt része. Alain Prost, a Formula-1 négyszeres vi­lágbajnoka csapatvezetőként nem gondol­ta, hogy a Ligier-istálló meg-, illetve átvé­tele után évek telnek el, és a hőn áhított GP-győzelem egyre távolabb kerül - piló­táktól függetlenül - a franciák nemzeti csapatától. A Peugeot kivonulása miatt új motorszállítót keres a Prost Team, a Mer­cedest szerette volna megnyerni, de Nor­bert Haug, a német autógyár sportigazga­tója kategorikusan elzárkózott még a tár­gyalásoktól is. „Egy csapattal van szerző­désünk, a McLarennel, és ezen 2001-ben sem kívánunk változtatni"- mondta Haug. • Pat Symonts, a Benetton-csapat technikai igazgatója nagy reményekkel készül a hétvé­gi Monacói Nagydíjra: „A keskeny utcai pá­lyán meghatározó a rajtsorrendet megállapí­tó edzés. Az előzésekre csak minimális a le­hetőség, de az eddigi tapasztalatok a segít­ségünkre lesznek. A nagyon hasonló valen­ciai pályán teszteltünk az elmúlt héten, ahol a szűk kanyarok vétele és a változatos veze­tési helyzetek gyakorlása jó felkészülést je­lentett a monte-carlói GP-re. 1994-ben és 1995-ben Michael Schumacherrel a volán mögött nyertünk két futamot a kaszinók vá­rosában, de az olasz Giancarlo Fisichella is szerzett már kellemes meglepetést a her­cegségben. Ebben bízom most is." Jean Todt, a Ferrari csapatfőnöke, Rubens Barrichellóról nyilatkozva kiemelte, hogy a brazil pilóta magasabb szinten álló csapat­hoz került, és ez beilleszkedési nehézséget okozott neki. „Kiváló, gyors pilótát szerződ­tettünk Rubinho személyében, de be kell lát­nia, hogy a szerelői stáb még »tanulja« őt." • Jenson Button, a britek új Formula-1 -es ked­vence először szerepel a moncaói pályán. Ger­hard Berger, az osztrákok egykori F1-es menő­je, a BMW jelenlegi sportigazgatója védő­szárnyai alá vette a fiatal pilótát Az osztrák Button társaságában egy sport BMW-vel kör­­bekocsikázik a vasárnapi GP helyszínén, hogy megmutassa a pályán alkalmazható vezetési trükköket a fiatal britnek. • A japán gumiszállító Bridgestone cég az idén még egyedu­ralkodó a Formula-1- ben, de jövőre már a francia Michelin gyár termékeivel kell versenyeznie DOPPING ! A tübingeni államügyészség eredmény nélkül zár­ta le a nyomozást Dieter Baumann, a német olim­piai bajnok hosszútávfutó ügyében, akit doppingo­lással vádolnak. Hans Ellinger, a tübingeni álla­mügyész sajtótájékoztatón közölte, hogy nem ta­lálták meg a gyanúsítottat, aki Baumann fogkré­mébe tehette a tiltott szerek listáján szereplő nandrolont, pedig az atléta szerint ezért lett pozi­tív a doppingpróbája. Az olimpiai és Európa-bajnok futó október 19-ei és no­vember 12-ei doppingvizsgálata pozitív eredménnyel zá­rult, s ezt a B-próba is megerősítette. A kölni doppingla­bor munkatársai Baumann házában megtalálták a nad­­ronolos fogkrémjét, erre a 35 esztendős sportoló felje­lentést tett ismeretlen tettes ellen. Az államügyész hivatalos indoklása szerint nem ta­láltak gyanúsítottat, és sem bizonyítani, sem pedig cáfolni nem lehetett azt a teóriát, amely szerint ide­gen kéz által került a szteroid a fogpasztába. Ugyan­úgy nem lehetett bizonyítani azt sem, hogy az atléta bűncselekményt színlelt, s maga rendezte meg a fog­krém-affért­­ját, hiszen már 13 órát töltött a levegőben. Sőt, sike­rült túlrepülnie azon a ponton, ahol a svéd hőlégbal­­lonosok annak idején feladták a vállalkozásukat. A brit felfedező útja nem indult simán, majdnem kénytelen volt feladni a próbálkozást rögtön a fel­szállás után. Az időjárás és a légáramlat kedvező volt, de nem működött a műholdas telefonja, a rá­dióvevője, a navigációs rendszere és automata irá­nyítórendszere sem. Már előkészületeket tett a kényszerleszállásra, amikor váratlanul megjavultak a berendezések. Az irányító központ szerint, ha ilyen ütemben halad a Britannic Challenge, akkor csütörtökön szeli át az Északi-sarkot és a széliránytól függ, hogy a kanadai vagy az orosz partok felé veszi-e az útját. HŐLÉGBALLON ! David Hempleman-Adams még csak az Északi-sarkig vezető út felét tette meg, de máris megdöntötte a hőlégballonnal való utazás három rekordját. A kalandos kedvű brit, aki Britannic Challenger nevű, nyitott kosarú ballonjával elsőként szeretné átrepül­ni az Északi-sarkot, vasárnap este szállt fel a sarkkö­rön túli norvégiai Spitzbergákról. Jégmezőket, tenge­reket átszelve öt nap alatt teszi meg a több mint ezerhatszáz kilométeres utat. A 44­ éves üzletember Amundsen, Scott és Nansen sarkvidéki expedícióinak történetein nőtt fel. Gyalo­gosan maga is meghódította már az Északi- és a Dé­li-sarkot, megmászta a Mount Everestet és a Kili­mandzsárót. Salomon Andrée, a svéd hőlégballonos 1897-ben két társával megkísérelte elérni az Északi­sarkot, ám a nagy ködben eltévedtek és a jégmezők­re leszállva a dermesztő hidegben megfagytak. Hempleman-Adams a több mint 100 évvel ezelőtti hőlégballon-kísérlet áldozatainak ajánlotta útját, még akkor is, ha ő az első hőlégballonos, aki magá­nyosan szeli át a Jeges-tengert. Hétfőn megdöntötte a szóló léghajózás brit rekord­ KOSÁRLABDA! Befolyásos kosárlabdaklubok vezetői független euró­pai liga létrehozásáról döntöttek Barcelonában. Az érintettek nem fogadják el a nemzetközi szövet­ségnek (FIBA) az úgynevezett SupraLiga létrehozá­sára vonatkozó tervezetét. Az új ligához öt spanyol - Real Madrid, FC Barcelo­na, Estudiantes, Tau Vitoria, Caja San Fernando­­, öt görög - Panathinaikosz, Olympiakosz, PAOK, AEK Athén, Periszteri­­, négy olasz - Varese, Fortitudo Bologna, Treviso, Kinder Bologna -, továbbá a szlo­vén Olimpija Ljubljana, a litván Zalgiris Kaunas és az angol London Towers csatlakozott. Részt vett a tanácskozáson a német Alba Berlin és a francia bajnokság képviselője is, ők azonban nem ír­ták alá a megállapodást. KÉZILABDA! A macedón férfi kézilabda-válogatott az Izland elleni mindkét világbajnoki selejtezőjét idegenben köteles lejátszani, mivel a szombati női Bajnokok Ligája-dön­tő után a Kometal Szkopje egyik szurkolója megütöt­te Gunnar Prokopot, az osztrák Hypo Niederöster­reich menedzserét. Az európai szövetség (EHF) visszaesőnek minősítette Macedóniát, mivel a közelmúltban számos rendbon­tás történt az országban rendezett válogatott talál­kozón és nemzetközi kupamérkőzésen. Az EHF a női BL-finálé első találkozója után figyel­meztette a klubot és a macedón szövetséget az Ausztriában is sportszerűtlenül viselkedő szkopjei szurkolók miatt, s megfogalmazta kívánságát, hogy a visszavágón próbálják megfékezni honfitársaikat. Az európai szövetség emellett fokozott biztonsági elő­készületeket követelt a rendezőktől. Maga a szkopjei mérkőzés békésen zajlott, a Hypo végső győzelme nem forgott veszélyben, ám a lefú­jás után tömegverekedés tört ki a helybéliek, vala­mint az osztrákoknak szurkoló KFOR-katonák között. A purparlé közepette a pályára berohanó hazai szur­kolók Prokopot is inzultálták. Az EHF keddi fegyelmi bizottsági ülésén úgy határo­zott, hogy a macedón férfiválogatott nem fogad­hatja Izlandot vb-selejtezőn, és mivel az időpont rendkívül közel van, ezért a két csatát a szigetor­szágban rendezik június 1­0-én és 11 -én. A reykjaví­­ki találkozókra nem adhatnak el jegyeket macedón szurkolóknak. OLIMPIA­I Kyle van der Kuyp ausztrál gátfutó, dacolva az olim­piai protokollal, az őslakosok zászlaját szeretné vinni a sydneyi ötkarikás játékok nyitó- és záróünnepsé­gén. A Daily Telegraph című lap úgy tudja, hogy az atléta kérvényt juttat el az illetékesekhez. Milton Cockburn, a szervezőbizottság szóvivője, nem kívánta kommen­tálni az értesülést. Van der Kuyp úgy foglalt állást, hogy- ha elutasítják a beadványát - kis méretű zászlót vagy címert visel majd a ruháján. „A szívem vezérel. Úgy gondolom, hogy nem csak a bennszülöttek támogatnak majd" - nyilatkozott az olimpikon. Az ausztrálok éremesélyes versenyzője, a szintén bennszülött Cathy Freeman, világbajnok és olimpiai ezüstérmes korábban hasonló ötlettel állt elő. Az at­léta már 1994-ben felhívta magára a figyelmet, miu­tán a Nemzetközösségi Játékokon megnyerte a 400 méteres síkfutást, a bennszülöttek zászlaját magára csavarva futott tiszteletkört, amiért Arthur Tunstall, az ausztrál csapat akkori vezetője élesen bírálta. ■■■■■■■■■■■ Halálra késelték Pápua Új-Guineában Tony Miriks ököl­vívót. . A sydneyi olimpiára készülő bokszolót egy nappal azután ölték meg, hogy hazatért Canberrából, ahol az óceániai zóna selejtezőjén második lett. Mirikst fényes nappal kirobbant verekedésben szúrták halálra. CART_ Montoya nem siet az F1-be Nem igyekszik mindenáron a Formula-1-be a CART bajnoki címvédője és a vasárnapi indianapolisi 500 mérföldes verseny megle­petésgyőztese, Juan Pablo Montoya. Bár a 24 éves tehetséget sokan egyértelműen a Williams-BMW istálló jövő évi pilótájaként kezelik .Frank Williamsnek elővételi joga van a kolumbiaira), maga a versenyző kora­inak tartja az efféle találgatásokat. „Még nem tudom, mit csinálok jövőre, a 2001-es szezon túl messze van. Csak annyit tudok, hogy a szerződésem jövőre is Chip Ganassi­­hoz, a CART csapatfőnökéhez köt. Való igaz, hogy az F1 a végső célom, de nem akarom elsietni, csak akkor megyek oda, ha a meg­felelő csapat hív“- mondta Montoya. A dél-amerikai egyébként első Indy 500-as futama előtt nem kisebb névvel rúgta össze a port, mint a kétszeres CART-baj­­nok, AZ Unser Junior. Nj amerikai veterán figyelmeztette fiatal kollégáját az Indy ve­szélyeire, amit Montoya a szívére vett. „Eddig tiszteltem Alt, mert nagyszerű ver­senyző volt, de ez már a második alkalom, hogy kritizál engem. Én mindenesetre min­dent megteszek, azért hogy legyőzzem a pályán!"- mondta. Az eredmény ismert: Montoya nyert, Un­ser pedig az elsők között búcsúzott a ver­senytől. —SPORT 17 KERÉKPÁR M 83: Giro d'Italia undok betű a vargabetű Ezúttal Fabrizio Guidi örülhe­tett a befutó után. És persze Francesco Casagrande, aki a következő szakasznak is a ró­zsaszín trikóba öltözve vághat neki. Az imént említett tények egyi­ke sem meglepetés, merthogy Guidi már nyert több etapot is az elmúlt években, például a tavalyi Girón és az 1998-as spanyol Vueltán. A tálján Ca­sagrande, a Vini Caldirola ke­rekese nyugodtan pedálozha­tott, hiszen vélhetően nem ezen a gyermekjátéknak te­kinthető terepen kellett attól tartania, hogy nekirontanak a kihívói. A 16. szakasz 102 ki­lométeres távján a legmaga­sabb pont a a Monticello (He­­gyecske) Brianza a maga sze­rény 406 méterével. És bizony az előző szakaszon megmá­szott három, kétezres csúcs­hoz képest ez szinte semmi­ség. A sportág berkeiben ott­honosan mozgók jól tudják, hogy a nagy előzések, a drá­mai helycserék a hegyi szaka­szok legmeredekebb emelke­dőin történnek. A versenyzők azt fontolgatják, hogy sztrájkba kezdenek, ugyanis a befutók környéki városi utcácskák túlontúl sző­kék, ezért gyakoriak a buká­sok, a balesetek. Tiltakozá­suknak már a sajtóban is han­got adtak, de amint azt láthat­tuk is, hasztalan, hiszen a szá­guldóknak ezúttal is vargabe­tűk, ráadásul igen keskeny kacskaringók sokaságát kel­lett leírniuk. Természetesen állandó téma Marco Pantani szereplése is. Annak ellenére, hogy a nép­szerű Kalózt mindössze a negyvenhetedik helyen rang­sorolják, legtöbben elégedet­tek a teljesítményével. Őt ér­tékelendő figyelembe kell venni, hogy tavalyi Giróról va­ló kizárása óta nem verseny­zett, továbbá azt is, hogy a nemzet Marcójának bevallott célja a Sur de France-on való méltó h­elytállás. Halnap újabb sima, úgyneve­zett „pihenőszakasz" követ­kezik, június 1-jétől viszont kezdődik a haddelhadd az Al­pokban. 16. szakasz, Brescia-Meda (102 km): 1. Guidi (olasz) 2:27:34, 2. De Jongh (holland) 3. Conte (olasz) 4. Zanotti (olasz) 5. Di Biase (olasz) 6. Power (angol) 7. Braskia (dán) 8. Trenti (olasz), 9. Mondini (olasz), 10. Svorada (cseh) mind azonos idővel. Az összetett verseny állása: 1. Ca­sagrande (olasz) 77:05:15, 2. Gar­­zelli (olasz) 33 mp h., 3. Simoni (olasz) 57 mp h„ 4. Belli (olasz) 1:05 p h„ 5. Frigo (olasz) 1:52 p h„ 6. Gotti (olasz) 2:27 p h., 7. Tonkov (orosz) 2:35 p h., 8. Noé (olasz) 3:23 p h. 9. Buenahora (kolumbiai) 3:31 p h. 10. Goncsar (ukrán) 3:50 p h. (zágoni)

Next