A Szív, 1920-1921 (6. évfolyam, 1-52. szám)
1921-02-26 / 26. szám
Toldii ■ : -v-' Tanuljunk belőle! • Egy protestáns államférfi mondása. •A Neuzeland katholikusai energikus küzdelmet folytatnak most. Egyes szabadkőm inell-liberális elemek törvényjavaslatot nyújtottak be, melyben a kötelezd egyházi házasságkötés helyébe az u. n. »polgári házasság behozatalát és a felekezeti iskolák megszüntetését kívánják. A katholikusok igen erélyes mozgalmat indítottak e törvényei ellen, amit a kormány rossz szeínmel néz és minden eszközzel iparkodnak agitációjukat lehetetlenné tenni. Egy protestáns államférfi Sir John Findlay, kikelt most a katharában a katholikusok véleményszábáí!*áffáriak" ^ínyöiwfsá "ellen, és többek között a következőket mondotta: — »Ha én katholikus lennék, amint protestáns vagyok, sohasem engedném meg.. .hogy.. katholikus egyházam elveit bántsák; sőt, ellenkező. U§, ihitiaih világi hatalomma! szemben “ védelmezném!« következetes és férfias kijelentés,amelyből mi is tanulhatunk. Ne engedjük. Egyházunk igazát 1. Védjük, és képviseljük azt! Erősödik ez oroszok vallásossága. Az istentelen, zsidó-bolseviki uralom ellenhatása mindinkább erősödik az orosz népben. Ennek egyik legjellemzőbb jele, hogy a vallásosság a birodalom minden tájékán észrevehetően nő. A bolseviki Oroszországból visszatérő valamennyi idegen ennek hírét hozza. Legutóbb Tullio olasz tengerésztiszt, aki nemrégiben Odesszában járt, ezt írja: :s »Az istentiszteletek ideje alatt annyi nép lepi el a templomokat, hogy nagy részük el sem fér. A tömegben igen sok vörös katonát is láttam, sőt érdekes, hogy több vörös matróz is megjelent, akik pedig istentagadók hírében állanak. Vörös nihrózókkal folytatott beszélgetéseim, közben, különben is arra a meggyőződésre jutottam, hogy igen kevés már közöttük a hitetlen.« Csaknem két éve, hogy a spanyol sajtó egy hírt dobott világgá. A limpiai Krisztusról egész Spanyolország beszélni kezdett. Limpiai Spanyolország északnyugati részén, a Vhscajai öböl közelében fekvő kis község Plébániatemploma S főoltára felett nagy feszület emelkedik a iaáasba. A spanyolok csak El Santo Cristo de lagonia (Halálküzdelemről nevezett Krisztus) r»érven ismerik. Ezerkilencszáz tizenkilenc március 30-án érdekes esemény történt. Éppen a misszió, melyet két kapucinus atya tartott, befejező napja volt.Többen észreveszik,hogy a feszület minnak vonásai elváltoznak a szemek, mozogni kezdenek, jobbra-balra fordulnak. A fej sem hidrád nyugodtan. Szóval, Jézus szenvedésének Utolsó, a halált megelőző pillanatai újulnak meg. A plébános ~ és a tét kapuciiníis-atya - semmit sem láttak. Nem akarták elhenni. De a nép nem tagit. Eskü alatt erősiti, hogy látták az eseményt. A plébános igye.,s.u..ez. esetet diákban, tartani. Csak püspökének tett felterjesztést. Azonban hiábavaló minden fáradozás. Limpias híre csakhamar elterjedt. Áprilisban a zarándoklatok hosszú sora indul meg. Végük még ma sincs, mert a csodás jelenet most is folytatódik. Múlt évben is százezernél több ember járt ott. A feltűnő megtéréseknek se vége, se hossza. Mit látnak az emberek Limplasban? A limpiasi Santo Cristo Spanyolországban ma éppen olyan ismeretes, mint Franciaországban Lourdes. Kiváncsi orvosok egész tömege figyelte a szent feszületet s tanúja volt a jelenségnek. Pl. Dr. Outréner Antal orvos igy ír: Bizonyítom, hogy ma, 1919. aug. 16-án, egész világosan és biztosan láttam, hogy Krisztus _ letekintett (megjegyzendő: a feszület szemei felfelé néznek) abba az irányba, hol álltam s azután 2—3 perc múlva felnézett, úgy, hogy csak a szem fehér volt látható. A szembogár a felső szempilla alatt teljesen eltűnt. Azután mozgatta ajkait vagy jobban mondva görcsösen becsukta száját, mely, mikor körültekintett, nyitva volt Dr. Namorado Maria Ferenc orvos: Láttam, hogy a Santo Cristo felnyitja száját..., hogy a szemek arra néznek, ahol állok. Dr. Alcalde Ferdinand hasonlóan K. Őrvég 1át csővel is figyelte gs.. folytatta, félbeszakított megfigyelését De ugyanazt még világosabban látta. Garcia, Sándor Ede orvostanhallgató esküszik az 6 egész családja’ üdvösségére, hogy látta Krisztus szemei és ajkai mozgását. Diaz Teodor meghatva ifjú: Többször, láttam, hogy minden irányban tekint, fejét jobbra és balra mozgatja, száját becsukja, roppant nehezen lélegzik, mint a haldokló, ki utolsót vonaglik. Zea-Bermudez Ferenc diplomata: Körülbelül ötvenen észleltük Krisztus szemeinek mozgását. Tekintete kedves, leírhatatlan, erőteljes volt. Majd fel, majd reánk, majd jobbra nézett. A változások világosak, élénkek, jól észlelhetők. A jelenetnek óriási hatása vot: sírás, zokogás, kiabálás, könyörgés, imádság követték. Dr.Cuesta Péter orvos, ki nem hitte a Timpiási jelenést, oly jelenetnek volt tanúja, mely egészen megrendítette. Nemcsak. Krisztus szemei s ajkai mozgását észlelte. Úgy tűnt fel neki, mintha Krisztus teste elváltoznék. Csak csont és bőr, szinte olyan, mint a csontváz. Egy idő után azonban ismét visszatér eredeti alakja. Kétszer látta ezt, Felkiáltott s reszketve kisietett a templomból. Érdekes és a tanúvallomásokból megállapítható tény, hogy legjobban és legszebben éppen 'állok észén','Tik'''semmiképp sem akarják latni a különös jelenséget. Így pl. egy zongoraművész, ki híres volt hitetlenségéről, bemegy a templomon s Káromlő szavakkal fenyegeti meg Krisztust A nép megdöbben. Alig ér a szén, telyhezjs földrg megy. Kiviszik. Nagy nehezen magához jön. Elmondja, hogy Krisztus borzasztó tekintetet vetett reá. Látta feje mozgását is. S egyszer úgy tűnt fel neki, mintha le akarna szálni s neki jönne. Ekkor vesztette el eszméletét. Az orvos megvizsgálja utóbb s kijelenti, hogy semmiféle szervi baja sincs. Teljesen egészséges ember. Ez a művész ma a limpiasi csodás jelenség legbuzgóbb védője. Nem volna vége az adatoknak, ha mind itt közölni akarnók. Ezekből is látható, hogy nagyjában Krisztus szenvedésének utolsó mozzanatai ismétlődnek meg. ^#si- ■ - -A limpiasi ff MOST JELE M T M E G e I tm' tfEKDa láNOS 11» 48 OtDflt; áitfl 12 jCOBCKfl korda”RÉSZVÉNYTÁRSASÁG KIADÁSA Budapest, VHI, Miksi.Uii Kálmán tér 3 ez. _ ^ ; • Ii’’ in i... ■ ............. ' ■ 7 Illyenott kapható a íimoasi kereszt képe. Imakünyvben alóg r sajátkép alakban darabja 53 és 60 fillér. Napjobb alakban = 2 korona 50 fillér (portó külön) RÍa^BHBnaBnBiBBnnisKBflnisBnHnniHnflan BnBn! 1021. február 26. Üres terem nem hívogat. A párisi evangélikusok zsinatot tartottak a minap a «Megváltás» párisi templomában. Határozataik között érdekes újítás, hogy a francia evangélikus templomokat ezentúl az istentiszteleti órákon kívül is nyitva akarják tartatni. Ugyan miért? Az evangélikusok templomi istentiszteletének a közös összejövetel alkotja a gerincét. Az egyházközség és a pap prédikációja nélkül az evangélikus templom nem más, mint üres terem. Üres termet, csendes helyet pedig a magánájtatosság céljára máshol is találunk. Az üres, nyitott evangélikus templom érzékelteti csak igazán,hogy Isten házának tartalmát, betöltő lelkét az Oltáriszentség alkotja. Ha bemegyünk egyházunk hajlékába, a katolikus templomba, nemcsak a négy fal közé húzódó üres csendet találjuk, hanem a kenyeret, melyről az igazat mondó Krisztus állította: «Ez az én testem!» Számunkra, katolikusokra még az üres templom is: Isten igazi hajléka. Jeruzsálem leányai. Kelet virágé”"1', alhipfől, yp?t balzsamos a levegő az olajfák hegyének oldalán. . .Asszonyga, hálaalan, a lejtőn fölfelé. Elfa, egy jeruzsálemi árus felesége, izgatottan, magyarázta a többieknek: — Igen, halálra ítélték a prófétát. Barabbással együtt viszik majd! amoda fel a vesztőhelyre. Pár sóhaj és feltörő panaszos faj volt rá a válasz. Lea könnyeit törüe. — Még nem régen a templom előcsarnokában láttam. Hozzá akartam menni, de ott volt közelében a pénzváltó Jorarn felesége, aki régi haragosom. Hát nem mentem. Most.-sajnálom csal.. .o .■ v, , - A nap deielére keteelgett. Az egyik asszony hátratolta fejére fátyolszerűen omló kendőjét és megtörülte a sietségtől gyöngyöző homlokát.— El akaram vinni Támárt a prófétához, hogy megáldja. Talán használt volna. -Támár a fia volt. Tudta a többi asszony, hogy’ sok panasza van Sárii asszony fiugyerekére. Újra elhallgattak. S fia a férjére gondolt. Haragosan váltak el vasépai csekélység miatt. Nem volt é?. ritkaság a családi életükben ■ és sokszor elkeserítette. De amióta a názárethi prófétát hallgatja, lassan elsim 4 a lelke'keserűsége. Most ennek a vigasznak is vége. Megölik a csodás beszédű názárethi Jézust. ■— Én hiszem, hogy Istentől van — folytatta hangosan a gondolatat. Alincep szavának hiszek — felelte rá mély bensőséggel a negyed^: asszony. \f~ Szeretem! Ugj’, n^'r.t Izrael Urát és istenét —• kezdte el Sára, de ia köny elfojtotta szavait. Fordulóhoz értek. És szemükbe Ölloit messziről a tömeg. — Jönnek! — állt meg riadtan az egyik. — Jönnek... jönnek... — futott végig zokogástól fulladt hangon az asszonyok között, valóban jöttek. Már a lárma, a szitkozódás is hallhatóvá lett. Közeledett a gyilkos menet. Ott ni... A hóhérok... Ott néhány római katona. Elől táblát visznek. Amott Barabás, a hírhedt gonosztevő... £ s ott... jaj — Uram, Izrael Istene, el ne hagyj! — Jézus, a názárethi Jézus, a csodatevő próféta, a jóságos, édes rabbi... Nem, nem ... Tudom, hiszem,hogy több ajinál... Magának a mennyei Atyának szent ; fia , £ s hogy... Csupa vér, piszok, verejték az arca. Agyonostorozott, sebhelyes válla előre görnyedt. Rajta a súlyos kereszt, amely alatt meg -megbotlik felsebzett lába. Fején tövisből koszorú, vérrel átfutott szemében emberfölötti szenvedés és fájó szomorúság. Ezzel a szív mélyéig ható, feledhetetlen tekintettel, irgalmas jósággal nézi a gúnyolódó tömeget és ez a pillantása megakad az ijedten félrehúzódó asszonyokon is. És a jó asszonyok felfogják ezt a pillantást és ellenállhatatlan erővel szalad föl szívükben a szeretet. Már nem félnek, nem szégyenkeznek. Előtörnek a tömegen és zokogva szólítják a Mestert és hangosan jajgatva siratják őt. Jézus pedig feléjük fordul. Szelídség, szeretet, irgalom minden pillantása. Mennyországot akar adni az őt aratóknak és azért megmutatja nekik az égbe vivő utat. Megszólal a siró asszonyok fele:»Jeruzsálem leányai, ne sírjatok énrajtam, hanem sírjatok magatokon és fiaitokon...« Még egynál b ri1' iirt.-m ömnüu irtózatos bünhődéséről, — azzal' tovább löki a gyilkos tömeg. A jeruzsálemi as.onyoi, ismét egyedül vannak. Már messze hullámzik tőlük a tömeg és ők még mindig állnak, eláléltan könnyeik között. Nagysokára indulnak csak. Hazafelé visszafelé a lejtőn. Lea másfelé indul. — Hová visz utad? Eltéveszted könnyeid között az utat házad felé. — Nem megyek haza — int az asszony. — Felkeresem a pénzváltó Joram feleségét, hogy kiengeszteljem, ...veiv...... Kk.;v eie a haragot, amellyel mégblyre'irtjám' Drámái. énemet... £ s elkezd zokogni bűnei fölött. I Sára vele zokog. — Nem kell-e magamat okolnom Támár fiamért is? Nem voltam e réti szMo: kötelességeimben? Oh jaj a szülőnek a fiák bűneiért is, ha nem tettek meg minden tőlük telhetőt. Körmyei fojtják el szavát. Siratja hanyagságénál bűneit, Elia is: %ir. Arra gondol, hogy házasélete bajainak hányszor volt. ő maga az oka és keserves önnyekkel siratja bűneit. És zokog a frigyed, az ötödik is. Mindegyikre látja önön bűneit és vele együtt látja a fia nőit és az egész világ bűneit is, amelyek most iszegzik keresztre a Mestert. Sírva mennek az utón, a jó utón, a bánat j. utján, • amely imaVezet a mennyország felé. Nem úgy, mint sok mai ember és asszony, akik játsirják a böjti prédikációt,, zokognak a státiós S képek előtt, siratták" Jézust. De nem siratván saját bűneiket, maradnak mellette, ha rossznyelvű, haragta.tó, kötelességmúlasztó a nép, amelynek utja hiában ázik is könnytől, míg sem is vezet a mennyország felé,