A Szív, 1920-1921 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1921-01-22 / 21. szám

2. oldal • #///'//■ [UNK] [UNK]/sz/j&amf*:' '■•■/mw> < Okuljunk csak be Sele! A minap történt, hogy a miskolci személy­­vonat egyik harmadosztályú kocsijába beszállt két zsidó. Szétterpeszkedtek az ülésen, majd hamarosan előkerült a zsebekből a hírsorsos lapok egész raja: a Népszava, Világ, Egyenlő­­­ség... Végigfutották az újságjaikat, aztán egy­másra­­ néztek s szó nélkül kicserélték egymás­sal a már kiolvasott lapokat. Mikor már megelé­gelték a betülalást, szóba ereszkedtek s öt perc múlva már hangos volt tőlük a fülke. Fülsértő hangon kiabáltak a zsidóüldözésről, fehér ter­rorról s kaján örömmel tárgyalták le a maguk módja szerint az összes politikai szenzációkat... A fülke másik részében szintén ketten ültek. Ezek is beszélgettek először csendesen, aztán mind hangosabban. Kipirosodva magyarázták egymásnak ellentétes politikai nézeteiket; se­­hogysem tudták egymást megérteni s végül annyira elöntötte őket az indulat, hogy majd ökölre mentek. A két zsidó erre kezdett elcsendesedni s vi­gyorogva szemlélte a hirtelen keletkezett pa­rázs politikai szócsatát. Végül az egyik nem állhatta már s odasugta dörmögve a másiknak: Ezek ugyan alaposan marják egymást! Csak úgy mellesleg jegyezzük meg, hogy a marakodók keresztények és magyarok voltak... Édes véreink! Ne zsörtölődjünk, ne veszeked­jünk és kritizáljunk örökké, hanem szeressük és ami a fő, támogassuk egymást! Nyíljon ki már a szemünk! Meguntuk már a régi prédikációt, hogy ke­­­resztény ember nem­ olvas zsidó újságot. Sok­szor hallottuk már, hogy Egyházát és hazáját rontja az, aki koronáival a nem keresztény la­pokat támogatja. Történelmi ténynek vallják, hogy Magyarország tönkretételében a forrada­lom által nem ép ártatlan szerepe van annak az est­i, nap­pali és világ­raszóló újságoknak, me­lyeket katholikus emberek is vásároltak. És mégsem okulunk! Hány keresztény ember veszi meg még most is ezeket a lapokat, pedig hát épp olyan jó és tartalmas keresztény újságot is kaphatna he­lyette. Figyelmeztettem­ egyik ilyen bűnben ludas is­­­merősömet és azt hozta föl mentségül, hogy m­a már nem közölnek ezek az újságok keresz­tényellenes cikkeket, hírrovatuk meg igen élénk, hát ezért veszi. Nem tudtam neki erre felelni, mert sohasem olvasok nemkeresztény újságot. A napokban azok­ban betévedt a szemem egy ilyenbe is. Egyik üzletben vásároltam és a holmit egyik nem­keresztény újság augusztusi számába csomagol­ták. A villamoson megakadt a szemem egy sza­ván: »bíboros«. Elolvastam a cikket, amelyik­­ ­et­ és élP" 1921. jarauár 22. hez­e szó tartozott. Galicia hercegről írtak ott, akit többrendbeli csalás és sikkasztás miatt bíróság elé állítottak Frankfurtban. A hír végére a következő hatásos befejezést biggyesztette a cikkíró: »A herceg, egyik fivére Rómában tar­tózkodik és bíboros a Vatikánban.« Hazamenet elővettem a bíborosok névtárát és megállapítot­tam, hogy sem Rómában, sem máshol ilyen nevű bíboros nincsen. Hát akkor mit akart e furcsa hírrel az a nem­keresztény újság? Rúgni akart egyet az Egyházon még a hírrovatban, egyházellenes vezércikkek nélkül is. Értsük már m­eg egyszer, hogy kutyából nem­ lesz szalona, ann­ál kevésbbé lesz a nemkeresz­tény újságokból az események tárgyilagos kró­nikása. Ne vásároljunk tehát nemkeresztény újságot és beszéljük le ismerőseinket is az ilyesmim!! Vigyázzunk, hogy kiben bízunk! — Meggondolandó a farsangra. — Mindenki nagyon meggondolja, várjon házas­ságot kössön-e egy sántával, vakkal, sikettel, vagy épp gyengeelméjűvel. Azt­­ is megfontolják az emberek, hogy frigyre lépjenek-e egy teljesen elszegényedett, avagy ép adósságokkal küzködő kérővel. És ez nagyon jól van így! A házasságokat e földön is kötik és meg­gondolandó, vajjon megvan-e annak testi és anyagi kelléke, melyek nélkül boldogtalan lenne a házasság. Csakhogy ez egyik oldala csupán a dolog­nak! Mert van ám másik is! Igaz, hogy elsősorban a földi élet számára kötik a házasságot, de az is igaz, hogy ezen földi élet tartama alatt érdemeljük ki a menyországot. Az is igaz, hogy ezen földi életnek vezető tényezője a lélek. Az is igaz, hogy ennek a földi házasságnak boldogsága is nagyban függ attól, hogy m­i­­l­y­e­n a lélek. Kimondom magyarán: a h­á­­zasság boldogsága attól is függ, vajjon vallásos-e az, akivel megkö­tik! Példát mondok: Olyan a vallásosság a házasság boldogságá­ban, mint egy hídépítésnél a mérnökök mun­kája és számításai. A munkások építik a kő­pilléreket. Egymáshoz kapcsolják a vasalkatré­­szeket. Amikor aztán elveszik az állványokat és megterhelik a hidat, összerogy az és rommá válik, na a mérnökök számításai nem jók vol­tak. Épp úgy a házasság is. A tisztán testi Szerelem nem tart ám örökké. Annak heves­sége a korral és a megszokással, no meg a Szépség hervadásával enged bizony. Sőt na­gyon gyengére lelohad. Azután meg az egész­ség is ilyen. Végül még a vagyon is igen guruló jószág ám. Nagyon könnyen otthagyja az embert. Mi lesz aztán a házassággal, ami­kor ezek a támasztok: érzéki szerelem, egész­ség, vagyon, kidőlnek? Nem dől az össze azért, ha meg­van a helyes számítás ered­ménye, ami a hídnál a mérnökök terve sze­rint meg­volt: az összetartó és ellentálló erő. A házasságnál pedig a vallásosság az az erő, amely összefűzi hűségben és támogatásban a hitvestársakat akkor is, amikor az érzékiség kialudt, az egészség megromlott és a vagyon cserbenhagyott. Azután meg a vallástalan ember hűségre sem képes. Aki Istenéhez nem hű, a feleségéhez, férjéhez nem lesz az, hanem megcsalja, ahol érzékisége úgy kívánja. Aki falánkságból meg­szegi a böjtöt, az kéjvágyból megszegi a hű­séget is. Aki lustaságból elmulasztja a szent­misét, az nem lesz elég friss arra sem, hogy családjának beteremtse a mai kenyéren kívül a holnapit és az öregségre valót is! Gondolják meg tehát a fiatalok, mielőtt re­­ményre jogosító ismeretséget kötnek, hogy ki­vel kötik. Gondolják meg a szülők is, hogy ki­nek ismeretségébe engedik gyermekeiket. Az­után meg mondják is meg világosan annak a másik reménykedő félnek. Barátom, önben nem bízhatok, mert a vallástalan ember becste­len is, én pedig nem akarok becstelen ember­nek társa lenni! — Otthon marad igy a leány! — mondod. Dehogy marad! Van még becsületes fiatal­ság is. Azután meg vallásossá lesz, ha látja, hogy a vallástalannak nincsen becsülete. Egy kiváló műépítész — pap. A katholikus papságra sok hibát reáfogtak már, azt azonban csak a szocialisták szokták rájuk hazudni, hogy az «imádkozáson kívül máshoz nem értenek­. Pedig nincs a tudo­mánynak és művészetnek olyan ága, melyben­ ne volna egy-egy kiváló képviselőjük. Most is azt jelentik, hogy egy londoni kór­házban meghalt Alexander S­c­o­r­e­s egykori basingstokei plébános, portsmouthi kanonok. Ar­ról volt híres, hogy kiváló építész. Negyven­­három évi papsága során egész sereg templo­mot tervezett, egyebek közt a woodfordi ko­lostort, St. Ives, Kew, Burnham, Minchead, Stroud Green és Yeovil templomait és ő fe­jezte be a portsmouthi székesegyház építését is. Plébániájának új templomát is ő építette meg. A feketerigó. A feketerigó lengyel legenda alakjában bon­totta Szárnyát Lengyelország felosztásának ide­jében. (1773—1795.) Kosciuszkójn­ak, a lengyel szabadsághősnek egy halovány, Szomorú honvéd katonája láncra verve ül a varsói katonabörtönben. Vétsége az, hogy szerette hazáját és kardot fogott érte. Maciejovics gyászmezején a megsebesült Kos­ciuszko oldala mellől került fogságba. Ez a harc volt Lengyelországnak temetése. A kö­vetkező év okt. 25-iki szerződés végleg ki­mondotta Lengyelhon felosztását Oroszország, Poroszország és Ausztria között. Azóta ott ül a buS rab árván ... egyedül... 1­ázás ^ szeme belemerül a börtön örök esté­jébe és­ rémképeket lát a közelmúltból. Egymás közt veszekedő politikusok a sze­­rencsétlenül uralkodó Ágostonok (Il­ ik és Ill­ ik) alatt­­ merülnek fel lelki szemei előtt. Látja a szószátyárkodó, dikciózó és egymást maró országgyűléseket, melyek 94 százalékban feloszlatással végződtek. Hallja a honfikat, pálinkamámforba fojtó tömegek lármáját. Sajgó lelke mintha visszarepítené a 73-as őr­­taggyűlésbe, amikor gyászoló ruhában, gyá­szoló szívvel maguk írták alá Lengyelország felosztását. Poniatovszky elárulta a katholiciz­­must és elárulta a hazát. A katholicizmus vezé­reit elfogatta és hazájának nyakára hozta az orosz Repin csapatát. És ez lett a vége: a ha­lálfejes rém, a bűnhődés. Széttépték a hazát. A rab megborzong. Mintha mögötte állna a rém. Idegesen fordul az ablak felé, hogy­ egy sugárnyi világosságot kapjon. És akkor megpillantja a feketerigót ablaká­ban Egy élő­lény a börtön árvaságában! Ha állat is — de él. Csörgő láncaival feláll, az ablakhoz lép. Magához édesgeti a madarat. — Hazám szárnyas fiacskája, fekete rigó, jöjj ide! ÉS a fekete rigó odaszáll. Egészen az ab­lakréshez A haza Szenvedő hőse zabkenyeréből mor­zsát szór és panaszkodni kezd neki: — Te kedves, szárnyas kis honfitárs! Em­lékszel? Forró augusztusi nap volt, te biztosan a lengyel rétek fölött repültél énekelve. Mi meg aláírtuk Lengyelországnak halálitéletét. Mintha Szomorúan bólintana a fekete rigó. A rab tovább beszél: — Emlékszel Kosciuszko Tádéra, kis madár? Talán te is a fejünk fölött repültél, mikor Dubienka mellett Szuvaroval szemben elvesz­tettük a felszabadító szent csatát. És ott lehet­tél Maciejovic gyászmezején is, amikor sebé­ben összeroskadt Kosciuszko és elveszett az utolsó csata. Látod, azóta elnémult a lengyel. A néma országgyűlés óta, mikor huszonnégy óráig hallgattak a gyűlésen, hogy ne kelljen kimondani a haza bukásának szentesítését, min­dig néma a lengyel. Azóta nem énekelheti a lengyel himnuszt. Csak te énekelsz, feketerigó. És a madár olyan értelmesen néz vissza. A rabnak hirtelen gondolata támad. — Látod, fekete rigó, neked Szabad énekel­ned a lengyel himnuszt is. Énekeld te. Megta­nítom veled és szállj vele mindenhová, ahol csügged a lengyel és önts szivébe új reményt a lengyelek imaénekével! Az ablakrácshoz egészen közel lép és éne­kelni, majd fütyülni kezd. Tanítja a fekete ri­gót. És a rigó utána énekel. Csodálatos jelenet! Bent a darócruhás, lán­cos rab a szabadság énekére tanítja a nagy természet szabad madarát! És ez a csodás jele­net napról-napra megismétlődik. Amíg a fe­kete rigó megtanulja a lengyel himnuszt.­ Egy tavaszi reggelen áz ébrednek az ide­­en börtönőrök, hogy az egyik börtönablak­­ol hangosan éneklik a lengyel himnuszt. Az egyik lengyel rab és vele egy hatalmas han­gon csattogó fekete rigó. Berohannak a cellába. Bot van a börtönőrök kezében. Lázadó! — ordítják. — Még itt is lázítod a népedet? Egyik botütés a másikat éri. A rab láncai között haldokolva összerogy. De még hallja, amint a magasba reppent fekete rigó énekli neki búcsúztatóul a lengyel himnuszt. Azzal örökre lezárja szemét. De a fekete rigót lelőni nem tudták. Az elrepült és azóta is száll mindenfelé a len­gyel réteken és énekli a lengyel himnuszt. A nép hallja, arca kipirul. Szeme megcsil­lan, keze imára kulcsolódik és uj remény tér a Szivébe. Tudja, hogy a lengyel ima a fe­jette rigóval mindenhova elszáll, nyomában uj fogadások keletkeznek a lengyel szivekben: megtérésre, szeretetre, békére, egyetértésre, hazafiasságra, — hogy le­vezekelve Istenük és hazájuk elleni bűneiket, visszakaphassák a len­gyel hazát. És ma vissza is kapták. A legenda jóslata beteljesült. Hogy nem vész ki a lengyel öntu­dat, amíg zeng a himnusz és a himnusz örökké fog zengeni, mert ez a fekete rigó örökéletű, akit Sem elhallgattatni, sem­­ megölni nem le­het Soha. . , Mert a fekete rigó halhatatlan..., Halha­tatlan, mint a­­ turulmadár.

Next