A Szív, 2023 (109. évfolyam, 2-5. szám)
2023-05-01 / 5. szám
látun ► ►ta az élet, hogy a Budapest Scoring új otthona a legendás volt Hungaroton-stúdió lett, mely az ötvenes években Kodály Zoltán kezdeményezésére jött létre. A családomban Kodály életműve nagy jelentőséggel bír, s örülök, hogy a kodályi hagyományokat mi is tovább tudjuk vinni a stúdióban a minőségi zenei felvételeken keresztül. A zenekar és énekkar tagjai közül többen iskolatársaim voltak a konziban vagy a Zeneakadémián, sokan barátaim a csapatból. A magyar zenészek jól képzettek, jó a munkabírásuk, ez az egyik oka annak, hogy világszinten felkapottak vagyunk. - Hogy jön létre a filmzenefelvétel? - A filmek esetében mi a folyamat legvégén kerülünk képbe, amikor már kész a vágás. Megkapjuk a kottákat, s a zenészek lapról olvasnak a stúdióban. Próbálni nem igazán szoktunk, mert olyan jól Mattolnak, hogy próbára csak ritkán van szükség. A legtöbb filmzenét egy nap alatt felvesszük, sőt az a gyakoribb, amikor egy nap több filmhez is készítünk felvételeket. Vannak kötöttebb és kreatívabb hangszerelési feladatok is. Az Élősködők című filmhez például egy zongora alapot kaptunk, azzal a felkéréssel, hogy ezt meg kéne hangszerelni barokk stílusban. Itt nagy hasznát vettem a klasszikus zenei képzettségnek, tudtam, hogy kell barokk zenét hangszerelni, így Elek Norbert barátommal meg tudtuk csinálni annak a filmnek a zenéjét, ami aztán négy Oscart nyert. A Squid Game-ben pedig teljesen szabad kezet kaptam a big band hangszerelések elkészítésére. Használunk hangmintákat is, ez azt jelenti, hogy ha írok egy filmzenét, akkor előre rögzített vonós- vagy fafúvóshangzásokat alkalmazok, és normális esetben ebből készítem el a filmzene demóját, amit aztán szimfonikus zenekarral felvesszük. A demó közel van ahhoz a hangzáshoz, amit egy zenekari felvétel nyújt, de persze soha nem lesz ugyanolyan. - Volt-e olyan, hogy titokban kellett tartanotok, min dolgoztok, vagy esetleg ti magatok sem tudtátok? - Ilyenek előfordulnak. Sokszor megkapjuk a filmet is, amit a felvételek közben mi is nézünk. A kotta mellett ez is segít a karmesternek és a zenészeknek megtalálni azt az érzésvilágot, ami az adott jelenet zenei ábrázolásához szükséges. Ezeket természetesen nem hozhatjuk nyilvánosságra. Aztán volt olyan is, amikor az amerikai himnusz zenekari kíséretét vettük fel, hogy mihez, azt nem mondták el, majd pár hónappal később az amerikai foci döntőjében a Super Bowl megnyitóján Gladys Knight énekesnő szólója alatt csendült fel a felvétel. Az utóbbi években a hollywoodi filmek készítéséhez komoly infrastruktúra épült ki Magyarországon, noha a Budapest Scoring ettől függet-