A Szív, 2023 (109. évfolyam, 2-5. szám)

2023-05-01 / 5. szám

látun ► ►­ta az élet, hogy a Budapest Scoring új otthona a legendás volt Hungaro­­ton-stúdió lett, mely az ötvenes évek­ben Kodály Zoltán kezdeményezésére jött létre. A családomban Kodály élet­műve nagy jelentőséggel bír, s örülök, hogy a kodályi hagyományokat mi is tovább tudjuk vinni a stúdióban a mi­nőségi zenei felvételeken keresztül. A zenekar és énekkar tagjai közül töb­ben iskolatársaim voltak a konziban vagy a Zeneakadémián, sokan bará­taim a csapatból. A magyar zenészek jól képzettek, jó a munkabírásuk, ez az egyik oka annak, hogy világszinten fel­kapottak vagyunk. - Hogy jön létre a filmzenefelvétel? - A filmek esetében mi a folyamat legvégén kerülünk képbe, amikor már kész a vágás. Megkapjuk a kottákat, s a zenészek lapról olvasnak a stúdióban. Próbálni nem igazán szoktunk, mert olyan jól Mattolnak, hogy próbára csak ritkán van szükség. A legtöbb filmzenét egy nap alatt felvesszük, sőt az a gyako­ribb, amikor egy nap több filmhez is ké­szítünk felvételeket. Vannak kötöttebb és kreatívabb hangszerelési feladatok is. Az Élősködők című filmhez például egy zongora alapot kaptunk, azzal a felké­réssel, hogy ezt meg kéne hangszerelni barokk stílusban. Itt nagy hasznát vet­tem a klasszikus zenei képzettségnek, tudtam, hogy kell barokk zenét hang­szerelni, így Elek Norbert barátommal meg tudtuk csinálni annak a filmnek a zenéjét, ami aztán négy Oscart nyert. A Squid Game-ben pedig teljesen sza­bad kezet kaptam a big band hangsze­relések elkészítésére. Használunk hangmintákat is, ez azt jelenti, hogy ha írok egy filmzenét, ak­kor előre rögzített vonós- vagy fafúvós­­hangzásokat alkalmazok, és normális esetben ebből készítem el a filmzene demóját, amit aztán szimfonikus ze­nekarral felvesszük. A demó közel van ahhoz a hangzáshoz, amit egy zenekari felvétel nyújt, de persze soha nem lesz ugyanolyan. - Volt-e olyan, hogy titokban kel­lett tartanotok, min dolgoztok, vagy esetleg ti magatok sem tudtátok? - Ilyenek előfordulnak. Sokszor megkapjuk a filmet is, amit a felvéte­lek közben mi is nézünk. A kotta mel­lett ez is segít a karmesternek és a zené­szeknek megtalálni azt az érzésvilágot, ami az adott jelenet zenei ábrázolásá­hoz szükséges. Ezeket természetesen nem hozhatjuk nyilvánosságra. Aztán volt olyan is, amikor az amerikai him­nusz zenekari kíséretét vettük fel, hogy mihez, azt nem mondták el, majd pár hónappal később az amerikai foci dön­tőjében a Super Bowl megnyitóján Gla­dys Knight énekesnő szólója alatt csen­dült fel a felvétel.­­ Az utóbbi években a hollywoo­di filmek készítéséhez komoly infra­struktúra épült ki Magyarországon, noha a Budapest Scoring ettől függet-

Next