A Toll, 1935 (7. évfolyam, 1-7. szám)

1935-01-22 / 1. szám

ciális megpróbáltatásai még nem oltották ki végkép a fa­natizmust. Kétségtelen, hogy különösen a legfrissebb generáció vigasztalan helyzete miatt könyvtárakat betöltő regények, sőt esetleg remekművek maradtak el, mert az író ma alan­tas szakmánymunkával kénytelen finanszírozni azokat az ünnepi napokat, amelyeket a magasabb célú írói alkotásnak szánhat s amelyek így is egyre ritkábbak. Ez a magyará­zata annak is, hogy az új magyar regény, amely tizenöt évig készült, olyan újságszenzáció volt a városban még a viszonyokkal ismerős, sőt a viszonyokban bűnös laikusok előtt is, mint egy technikai csoda: egy alagút, amelyet más­fél évtizedig fúrtak, vagy mint egy sportteljesítmény, amely eddig legföljebb csak a külföldön fordult elő. Zs. B. AMI MOLNÁR FERENCNEK SEM SIKERÜLT * Sok évvel ezelőtt, az olasz-magyar barátkozás hajna­lán, amikor Olaszországból hazatértem, Molnár Ferenc különös kívánsággal lepett meg. Arra kért, magyarázzam meg neki egy mondatban, hogy mi az a fascizmus? Sza­vakkal nem igen tudtam megfogalmazni a feleletet. (Talán ma sem tudnám.) Gesztusokkal kellett kisegítenem ma­gam. Mint a koldus, előre nyújtottam tenyerem, így volt Mussolini előtt. Aztán lefelé fordítva tenyerem, kezemet a magasba emeltem. Ez a helyzet Mussolini után. Musso­lini megfordította az olasz tenyereket. A szegény, koldus Olaszország megszűnt. Mussolini Olaszországa a jómódé, a gazdasági konszolidációé, a munkáé, a termelésé. Ez az eredmény: a fascizmus. Furcsa játéka a véletlennek, hogy most, évekkel ké­sőbb, amikor a „Toll“ a Molnár-ankét keretében cikket kér tőlem, a lap szerkesztője mellékesen annak az óhajá­nak ad kifejezést, hogy cikkem bevezetőjében igyekezzem „egy mondatban“ megállapítani véleményemet Molnár Ferencről. Bevallom, hasonló zavarban érzem magam, mint annak idején Molnár kérdésétől. Kisegítő gesztusokra volna szükségem. A hangsúlyozás zenekíséretére... Ismerem úgyszólván Molnár Ferenc egész o e­u v r e-jét, írásai­nak sokrétűsége bonyolultabb méltatást igényel. Egy író, aki két lábbal áll a pesti aszfalton és fejét a világirodalom plafonjába üti. Ilyen portrét még egy esztétikai körmondat­tal is nehéz felvázolni. Mindent összevetve, — a krokitól a színdarabig és a cikkektől a regényig, — ha magam elé teregetem Molnárnak eddig lemért egész írói kelméjét, ki­ * A Toll Molnár-ankétje; II. S

Next