Abauj-Kassai Közlöny, 1875 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1875-01-07 / 1. szám

szegényebb községek némi segélyt nyernek, de soha sem többet a fizetés felerészénél. A munkaiskolák száma meghaladja a 300-at, az osztályoké az 500-at. Ezen osztályokba járt 12275 leány; esik tehát egy-egy iskolára 40, és egy-egy osztályra 22 tanuló. Ezen tanulók kötöttek 24110 pár ut, és kiol­dottak 33343 harisnyát; készítettek 17631 uj inget, javítottak 14337 drbot, beszegtek 33343 drbot és elkészítettek 34064 különböző darabot. Egy-egy gyer­mekre esik tehát 12—13 darab. Alkalmazva volt 294 nő. Hogy a tanítónők száma kisebb, mint a munkaiskoláké, onnan van, hogy egyes tanítónők két munkaiskolát is vezettek. A munkaiskolák nálunk teljesen ismeretlen növények. Bölcs törvényhozóink bizony ezekről tel­jesen megfeledkeztek, minisztériumunk pedig más fontosabb (?) teendőkkel van elfoglalva, hogysem rendeletileg segíteni igyekeznek e bajon. Ez az oka, hogy csakis nagyobb helységek­ben, hol tanítónőket alkalmaznak, találkozunk nem munkaiskolákkal ugyan, hanem munkaórákkal, meg privát egyének által állított úgynevezett varrodák­kal. Ez utolsókat csak a nyereségre, a haszonra való kilátás létesíti és azért egy sorba állíthatók a zug­iskolákkal, ezekkel pedig mai nap tisztában van minden gondolkodó ember, így csak a leányiskoláink­nál dívó munkaórákat tekinthetjük a munkaiskolák pótlékául. Nézzük csak miképen vannak ezek szervezve? Hogy annál tisztább képet nyerjünk, látogassunk meg egy ilyen munkaórát. Mielőtt azonban ezt ten­­nék, kérjünk engedelmet a tanítónő­k Nagyságától ez indiskréciónkért, mert különben még megharag­szik reánk; jelentsük ki jóelőre, hogy a munka­­tanításhoz egyátalában nem értünk, mert különben úgy járunk mint e sorok írója járt egyszer, midőn a munkatanítás rendszeresebb kezelése érdekében in­­ditványnyal fellépni merészelt. A jelenlévő tanító­nők elborzadva merészségén és az asszonyi teendőkbe hívatlan beavatkozásán roppantul felindulván, azt kérdezték tőle: „Tud-e maga kötni?“ Persze, hogy erre szégyennel és töredelemmel be kellett vallania, hogy bizony annyira még nem jutott. Mire ezután kárörvendező mosol­lyal és megvető kicsinyléssel azt felelék: „Hallgasson, ha nem ért hozzá“. Ma­gától értetődik, hogy ily döntő érvek előtt meg kel­lett hajolni. És most kopogjunk be az iskolába. Már az ajtó előtt jócska zaj üti meg füleinket. Belépésünk­kor ott találjuk a tanítónőt az iskola közepén egy csoport gyermek által körülvéve, amint mindenki­nek egyenként vagy mutat valamit, vagy mun­káját megkezdi. Egynek távoztával más lép helyére, így megy az óra végéig. S minő munkát végeznek ? Egyik két, másik varr, egyik himez, másik horgol, szóval ahányan vannak, annyiféle a munkájuk. No most majd elszóltuk magunkat, mert bizony a leány­seregnek háromnegyede vagy legalább fele egy és ugyanazon munkával van elfoglalva. Lármáz és paj­­zánkodik. Miért? Nem hozott munkát. Megbotránykozásunk, melyet belépésünkkor a zajongás bennünk keltett, sajnálkozássá változik át és pedig annyival is inkább, mert látjuk, hogy a szegény tanítónőre csak (!) 50—80 virgoncz, már természeténél fogva fecsegésre hajlandó leányka van bízva. Valóban még örülünk, hogy ezen, a heringek módjára összezsúfolt leánykák közül még egynek sem szuratott ki a szeme. De csodálkoznunk is kell, hogy tanítónőink a munkatanításnak eme kellemetlen, sikertelen és ve­szedelmes voltát mindeddig fel nem ismerték és a a tanhatóságoknak e tekintetben még mi javasla­tot sem nyújtottak be; különösen ha meggondoljuk, hogy a fentebbieken kívül az iskola bútorzata és megvilágítása is teljesen kizárja az egészséges mun­katanításnak még lehetőségét is; ha tudjuk, hogy a tanítás ezen fontos ágára csak két órácska jut és ezek is nem egymás után, hanem a hétnek két nap­ján, rendesen 3—4-ig tartatnak, és ha végre még azt is hozzáves­szük, hogy a munkatartást, nem úgy mint Aargauban a 3-ik, hanem már az első osztály­ban kezdik meg. A mondottakból önkényt következik a mun­kaiskolák czélszerű berendezésének mikéntje. Foglal­juk ezeket rövideden össze. Mindenek előtt elv gyanánt ki kell monda­nunk, hogy a munkatanítás is osztály és nem egyesek tanítása. Ezen elvből leszármaztatás útján még a követ­kező pontokat nyerjük. 1. Egy osztályban sikerrel nem tanítható több 20—25 növendéknél. 2. A tanszobák czélszerü bútorzattal látandók el. 3. A munkatanítás csak a 3-ik osztálytól ve­szi kezdetét és pedig télen át legalább 4, nyáron átf 6. órával. 4. A munkaanyagot az iskolaszék adja. E czélra fizet minden növendék (az igen szegényeket kivéve) a beiratásnál egy forintot. 5. A munkanemet meghatározza a tanítónő, de megalapít­andó terv alapján. 6. Pium desideriumképpen a fentebbiekhez még hozzácsatoljuk, hogy a törvény által különben is ismétlő iskola látogatására kötelezett leányok szá­mára ingyenes munkaiskola állítandó. Ezen pontoknak bővebb indokolása a felmon­­dottaknál fogva felesleges, különben is egy heti­lap keretén kívül esvén, inkább szaklapokba való. Erős meggyőződésem, hogy nőink munka- és igy kereset­képességét is csak ilyen iskolák emel­hetik. Értelmiség és munkaképesség pedig a legész­­szerűbb emanczipáció nőink részére És most még néhány szó Aargau többi elemi tanintézeteiről. A kantonban van két menház vásott, romlott erkölcsi gyermekek számára. — Olsbergen és Effin­­genben összesen 66 gyermekkel. Az állam mindkét intézet fentartásához 5000 fokkal járul, a többit sa­ját földbirtokukból teremtik elő az intézetek.­­ Ily nemű intézetünk van kettő: Balaton-Füreden és Tót-Lipcsén. Az első Molnár Aladár nemeslelkű buzgólkodása következtében létesült, de az állam, ha emlékezetem nem csal, egy krajczárral sem se­­gélyzi. Inkább kiadja ennek százszoros összegét börtönökre. Van továbbá 2 szegénynevelő intézete: Fried­bergen és Kastelnben összesen 40 gyermekkel. Az állam 1500 fokkal segélyezi e két intézetet. — Nálunk az árvaházak pótolják ezeket. Hány ilyen van, nem tudom. Különben a közoktatási minisz­térium sem tudja. Siketnéma intézetet hármat találunk Aargau­ban: Aargau, (városban), Baden­ és Zeffingenben, összesen 60 növendékkel. Az állam 6000 foknyi se­gélyt ad nekik évenkint. Nekünk egy, mondd egy ily nemű intézetünk van Váczon. Kisdedóvoda van e kantonban 22. Szervezetük azonban teljesen czélszerűtlen, amennyiben írás, ol­vasás, számolás rendes tantárgyuk. A kormány min­denképen oda törekszik, hogy Fróbelkertekké vál­toztassanak át, de mivel ezeket semmivel sem se­­gélyzi, döntő befolyást e tekintetben nem gyako­rolhat. Frőbelkert különben csak egy van Laufen­­burgban. A kormány 400 fokot ad erre. Végül megemlítendő még a két gyáriskola: Badenben és­ Niederlenzen 90 növendékkel. Ezeket az illető gyártulajdonosok tartják fen. Ezen nehány adatból is látjuk, mily változa­tos képet nyújt Aargau elemi tanügye, pedig f­é­l­­annyi sincs mint Abaujmegye. (Folytatása köv.) 1 Erdődi. Egyről­ mit szól! Budapest, január 3-án. Odarekedtek a jég közé! Ott töltötték a ka­rácsonyt, a jégtorlaszok közé zárt hajóban. És mi­lyen nagy hűhót csaptak vele! Diadalmenetet ren­dezett számukra a nagy világ az északi sarktól le Budapestig ; bankettek rendeztettek, ódon felolvasá­sok követték egymást nyakrafőve — mind csak azért, mert a „Tegetthof“ oda­fagyott a jégtorla­szok közé. No bizony, nagy tudomány kell ahoz: az északi sarkon a jég közé rekedni. De tessék kérem megpróbálni azt a Dunán, és hozzá még ebben a lágy, olvadó időben. Nos szíves olvasóm ! ugy­e le­hetetlennek tartasz ily sarkexpedíczióféle sportot a Dunán? Pedig hogy nem lehetetlenség, bebizonyí­totta azt a „Debreczen“ — már t. i. a hajó — e napokban. Történt pedig a dolog a következképpen: Az ó­budai kikötőben csendesen vesztegelt a „Debreczen“, várva szép türelemmel az időt, midőn a didergő Duna felölti magára téli pánczélát, s még jobban várva azt az időt, midőn a nap heve letéteti azt vele megint. Történt pedig, hogy nehány úri ember — a rósz nyelvek azt beszélik, hogy a Duna gőzhajózási társulat nehány érdemes hivatalnoka — kényelme­sebb dolognak tartván a tengelyen való utazásnál a sima Duna tükrén siklani át Pestre, kiszób­ták a „Debreczen“-t csendes nyugalmából, és hipp-hopp! megérkezőnek rajta Pestre. Tólhavának kellő közepette hajón tenni meg az utat Ó-Budától Pestig — semmi esetre sem mindennapi „sport.“ Hanem bizony ez a „sport“ nem volt oly sze­rencsés kimenetelű, mint a Zubovitsé! Mert amint — kérem — másnap reggel is­mét Ó-Buda biztos kikötőjébe akartak volna vissza­térni, azt vették észre, hogy elül jég, oldalt jég, hátul jég, mindenütt jég. Vagyis a „Debreczen“ tisztess&s módon odarekedt a jég közé. Ott dide­reg, ott reszket szegény a fagyos karok ölelésétől a lánczhit alatt.... A idő egyre hidegebb lesz. A­ajót körítő jégpánczél erősbödik, s a ha­jót min erősebben öleli át. A 5g eltávolítására, vagy a hajó kiemelésére gondolni ;em lehet. Egy 80,000 frt értékű hajó ve­szendőbe! Nem mindennapi látvány lesz az a lánczhidi sétáló publikumra nézve, hogy mint enyészik­­ 1 lassankint 80,000 frt a jég között.... Hát váljon itt „ki fogja megfizetni­ a szenet! -* - -Hát ízt — kérem — ki gondolta volna, hogy ennyire k­orcsosodott már a magyar faj! Olyan élhetetlen , olyan hülyék, olyan nyavalyások va­gyunk mi hogy derék tót atyánkfiaitól kell egy kis éltető­ért kölcsönkérnünk, hogy valahogy vég­képp el­t­enyés­szünk. So s nevess szíves olvasóm ! nem tréfálok én mostan egy csöppet sem. — íme győződjél meg róla. A „ árodne Noviny“ czímű tót lap 149. számában óríl-szóra — persze ékes tót nyelven — olvashatók z épületes sorok: „Jól nem mondotta Veszelovszky orvos (váljon ki ?)] a magyaroknak, hogy ki fognak veszni, meg fo­­gnak, a helyett, hogy szaporodná­nak. Né­hány év múlva nem lesz magyar a világon,­­ s a szláv népfajok nagy kiállításán az utolsó mgyart vasketreczben fog­ják mutogi­ni, (!!) mint a hunok és avarok utódainak utolí­i példányát. Ez a haldokló faj, mely testileg és ret­­eg rothadt, mégis élni akar (persze, hogy akar!) ly eljárást követ, mint azok az or­vosok, kik brosiyvért vezetnek az emberi testbe, melyben az öt kialvófélben van, hogy még né­hány óráig élben tartsák. A bárányok a mi (tót) árváink, mebkkel a beteg, rothadófélben levő ma­gyar nemzet akarják felfrissiteni. Ily heródesi eszközökkel (mint a trencséni kolera-árvák ellátása) akarják mágiát fentartani, s úgy látszik, nem is tudják, hogy mbertelen, vadállathoz illő tetteik á­ al kitörülték magokat az emberek árából. Tudják, hogy kevesen van* nak, s arra a gondolatra jöttek, hogy jó volna szá­mukat szaporani a tót anyák kebeléről erőszakkal elragadott gymekekkel (!!) s ily módon egyúttal­ fogyasztani az milliónyi (?) tót nemzetet, így akarják mestiséges eszközökkel pótolni azt, a­mit a természet ng tagadott tőlök s így látják el gyer­mekekkel a midő magyar családokat, stb.“ Igaz lesz az, hogy sokat satnyult a magyar, s nemzeti, erejűi jellemvonásait egyenként vetkőzi le magáról; az is megmondta már Széchenyi Ist­ván, hogy „szaorátlan, inkább apadó, mint növe­­kedő számú nézet vagyunk“ ; no­hanem annyira ám még sem kacsosodott el az a nemzet, melyről ugyancsak Szécenyi mondja, hogy „oly nemes, olyan derék, hog még az apagyilkosnak is meg kellene kegyelmei, csak hogy ne fogyjon“, hogy tisztelt trencséni „zatyánkfiaitól“ kellene vért ol­tani tespedt, „rohadt“ karjaiba. Különben a fentebb idézett sorok mndenesetre rendkívül tanulságosak ránk magyarokra nézve. A maguk valódiságában látjuk azokban az úgynevezett „tótkulturális s nemzetiségi törekvése­ket“; láthatjuk, mily­engesztelhetlen, vak gyűlö­lettel viseltetnek rántunk tót honfitársaink, s men­­nyire nem irtóznánk, ha módjukban lenne, hitvány czéljaikat bármini eszközökkel is elérni És ha még neggondoljuk azt, hogy a „Ná­­rodne Noviny“ ata hírhedt „Maticza“ czímű tót egylet közlönye, munkatársai a hazai pánszláv gymnáziumok hirh­dt tanárai: lehetetlen a legna­gyobb örömmel m­i­gyenni­ tudomásul a belügymi­niszternek azon üves és hazafias intézkedését, hogy a tót „Maticza“ é lén ás vizsgálatot elrendelte, s véglegesen föl aktja oszlatni. Valóban itt­­ ideje,­hogy határozottan, férfi­asan fellépjünk az ily nyomorult izgatások ellen, és kérlelhetlen szarral éreztessük a pánszláv agi­tátorokkal, hogy ha szentebb érdekeink megvédésénél képesek vagyunk a egész ország tekintélyét latba vetni, s van bátorsgunk azok aljas megsértőit ke­ményen megtorolni. Hogy mily bínyomást tesz a mi folytonos la­­virozásunk s bátortalanságunk a tótokra, mutatja a fent idézett tót lap­alamelyik vezérczikkének követ­kező felkiáltása: „Legyetek férfiak és ne vénasszo­nyok, zárassátok be a nem-magyar in­tézeteket min­en komédia nélkül! — Legalább erőt s hatalmat fogunk lát­ni, mely előtt meg kell, meg fogunk hajolni, de leg­lább nem kell bennete-

Next