ACTA UNIVERSITATIS SZEGEDIENSIS • ACTA HISTORIAE LITTERARUM HUNGARICARUM TOMUS I. SZEGED 1960-1961

Kovács Sándor Iván: Rimay János és Érsek András

4 KOVÁCS SÁNDOR IVÁN Smindel Gáspár volt,­ a Bembo-kötet ajándékozója pedig református lelkész lehetett. Valószínűnek az látszik, hogy Újhelyen Sátoraljaújhelyét értsük, annál is inkább, mert egy itt működő Érsek András prédikátorról vannak adataink. Sátoraljaújhelyet egyháztörténetírásunk a felvidéki protestantizmus egyik központjaként értékeli, s hangsúlyozza az 1597-ben itt tartott zsinat jelentő­ségét, melyen — Fejes István szerint — a felsőmagyarországi protestánsok uniójának jegyzőkönyvét Tihaméri Máté és__ Érsek András újhelyi papok is aláírták. Ugyancsak Fejes utal arra, hogy Érsek Andrásra vonatkozó hiteles adatok találhatók Iratosi T. János Perkinius-fordításárnak előszavában.5 Ira­tosi Az magyar nemzetben levő ecclesia-nak igaz tagjainak... kezdetű „élő­beszéde" — miután „a magyarok Scythiából való kijövetelé"-től eljutott a lutheri reformáció terjedéséig, melyben „nagy hamarsággal része lön... az mi szegény nemzetünknek­ is" — ilyen összefüggésben említi Érsek Andrást: ..,... noha az Úr Isten az mi nemzetünket egy felöl meg-kesergete az pogá­nyok fegyvere által,... Az lelki vitézségnek kapuját sem töve be... Ada az Úr Isten és támaszta hatalmas bölcs embereket­ is. Ollyanok voltak az felyül meg nevezet ref­ormatori az Ecclesiának az Papistaságból az Apostoli val­lásra. Kikhez ád oda ezeket­ is. Érsek András, Tihaneri Mathe, Ujbéli tanítók. Ezek által Isten a mi Országunkban... Az tiszta Aranyat az azemetböl ki kerese, meg-választván az igaz keresztyéni vallást az emberi találmányok­tól... Az Papistaságot mint valami sümölcsöt vagy gelyvát, le­mecze az Ecclesiának ép testéről."­ Mivel az említett zsinati jegyzőkönyvet Gyarmatin Bíró Miklós helmeczi pap és esperes után Érsek András írta alá­ következő­nek. Fejes arra következtet: koros ember lehetett, s így „újhelyi papsága felnyúlhatott egész azon időkig, amidőn nevét az első reformátorokéval le­hetne összekapcsolni". Ez a feltevés azonban Zoványi Jenő kutatásai alap­ján javításra szorul, mert Sárosi Érsek (v. Molnár) András néven 1610. dec. 6-tól haláláig, 1610. ápr. 3-áig varannói esperes volt.­ Érsek András tehát korának jelentősebb protestáns prédikátorai közé tartozott, s a Bembo-kötetbe írott sorai szerint 1592-ben is Sátoraljaújhely lelkésze volt. Az ebben az évben itt megforduló Rimay János nem véletlenül köthetett vele meleg barátságot. Rimay fentebb már említett, Justus Lipsiushoz írt levelében ifjú évei­nek töröktől való zaklatottságát panaszolja. Bizonyára ez a magyarázata an­nak, hogy Bembo műve 1603-ban már nem az övé. Ex Libris Georg[ii] L. S. Cassov [iae] 16 April A[nn]o 1603, olvassuk a könyv címlapjának rectoján. Rimay török kéztől szétszórt jószágából kerülhetett a kassai tulajdonoshoz. 4 Zoványi Jenő: Protestáns lelkészek nyugtatványai régi tizedjegyzékek mellett. Magyar Protestáns Egyháztörténeti Adattár, XIII. 61. Zoványi közleményére Bán Imre professzor figyelmeztetett, s az ő szíves útmutatásainak, valamint Szalay György levéltáros segítségének köszönhetem a Érsek Andrásra vonatkozó adatokat is. 5 Vö. Fejes István: A sátoralja-újhelyi ev. ref. egyház története. 1522~1889-ig. Sátoralja­újhely, 1889. 28—30. 8 Iratosi könyvének csak második kiadása van meg az OSZK-ban: Iratosi T. János: Az Ember Életének Bódogul való Igazgatásának módgyáról. Lőcse, 1641. BMK. I. 718. Az idézetek sorrendje: 3a, 6a, 9a—kib.­­ Fejes István: I. m. 30. 8 Érsek varannói esperességéről. Zoványi Jenő: Cikkei a „Theológiai Lexikon" részére a magyarországi protestantizmus történetéből. Bp. 1940. 531. Halálának időpontjáról: Ember— Lampe: Historiae Ecclesiae Reformatae in Hungaria et Transylvania. Utrecht, 1728. 588.

Next