ACTA UNIVERSITATIS SZEGEDIENSIS • ACTA HISTORIAE LITTERARUM HUNGARICARUM TOMUS VII. SZEGED 1967

Vörös László: Illyés Gyula lírájának realizmusa

Ez a költői látásmód — nevezzük egyelőre meghatározottabb tartalom nélkül is realizmusnak, lírai realizmusnak — dominál majdnem kezdettől fogva Illyés Gyula költészetében, bár — több kortájához hasonlóan, de náluk hamarabb és kevesebb ingadozással — Illyés is bizonyos fejlődés, érlelődés útján jutott el hozzá. A költői, szélesebb értelemben véve művészi való­ságfel­fogás egyik lehetséges módja ez. Tar­talma, sajátosságai, törvényszerűségei elméletileg még kevéssé tisztázottak. Részben azért, mert a realizmus kategóriája általában is meglehetősen vitatott, számos fon­tos kérdés még korántsem megnyugtatóan megoldott a mimetikus művészetek, mű­nemek realizmusában sem. Ehhez járul az a tényező, hogy a kifejező művészeti ágak­ban és irodalmi műnemben — a lírában — még bonyolultabb a kérdéskör, újabb nehézségek állnak a megoldás útjába.­ A marxista esztétika és irodalomelmélet elég korán felismerte a lírai realizmus prob­lémájának fontosságát, de részben a realizmus régebbi leegyszerűsített felfogása, másrészt talán éppen a téma bonyolultsága miatt érdemi megoldására sem mennyi­ségileg, sem minőségileg nem sokat tett — az utóbbi évektől eltekintve. Ennek elle­nére mintegy kiinduló pontként szükségesnek látszik az elmélet eddigi eredménye­inek vázlatos áttekintése. A lírai realizmus jelentősebb elméletei Lukács György rövid meditációján­ — amely vitathatatlan értékei ellenére is lényegében megmarad a problémafelvetés szintjén — és Bóka László eléggé általá­nosságokban mozgó kísérletén kívül­ két teória érdemel említést, sőt részletesebb kitérést. Kronológiailag első a szovjet irodalomelméletben — főleg öt-tíz évvel ezelőtt — nagy tért hódított „lírai hős" elmélete. A koncepció kiinduló­pontját az a törekvés határozta meg, hogy a realizmus engelsi formuláját érvényesítsék a líra síkján. Eszerint a lírai hős a költő személyisé­gének esztétikai ekvivalense, művészi másléte, s mint ilyen, tipikus jellem tipikus körülmények közt. Bóka László egy szempontból találóan bírálta már ezt a felfo­gást­, de a szovjet esztéták soraiban is egyre több opponense van.­ Legnagyobb hiányossága ennek az elméletnek — Bóka és az említett szovjet tudósok helytálló érvein túl is — abban van, hogy e nézet alapján minden nagy költőt realistának kell tekinteni. Minden nagy költészetben kirajzolódik ugyanis meghatáro­zott lírai hős, lírai jellem, ennek megléte vagy hiánya azonban önmagában nem lehet a realista jelleg kritériuma, mivel legfeljebb csak azt jelzi, hogy az illető vers, költészet esztétikailag milyen színvonalú (de egymagában itt sem perdöntő). Nem segít ki a zsákutcából az a megszorítás sem, hogy a lírai hős közvetítésével a tipikus jellem, tipikus élmény, vagyis általában a tipikusság fogalmát vezetik be a líra területére. Nem segít először azért, mert a tipikus egymagában még nem ad szükségszerűen realizmust, másrészt a tipikus kategóriája — ha egyáltalán alkalmazható — a lírai költészet sajátosságainál fogva sok tekintetben módosul, más szerepet játszik, mint pl. az epikában, mivel itt a kész mű előtti mozzanatokban jelentkezik. Az a gondolat, 3 Lírán a konvencionális poétika líra-fogalmát értem, nem a staigeri líraiságot. 4 Lukács György: Politikai pártosság és költői kiteljesedés. Csillag, 1955. 9. sz. 5 Bóka László: Líra és realizmus.­­ Elvek és utak. Szerk. Pándi Pál. Bp. 1965. 441—475. 1. 6 Uo. 445. 1. ( V. Nazarenko: O tak nazivajemom „k­ricseszkom geroje".­­ V. Nazarenko: Jazik iszkussztva. Leningrád, 1961. 168—175. 1. (V. Nazarenko: Az úgynevezett ,,lírai hősről". Nazarenko: A művé­szet nyelve c. tanulmánykötetben.) B. Tomasevszkij: Prizrak v lityeraturovegyenya. Lityeraturnaja Gazeta, 1963. jún. 1. (B. To­masevszkij: Kísértet az irodalomtudományban.)

Next