Adevěrul, mai 1911 (Anul 24, nr. 7771-7801)

1911-05-01 / nr. 7771

Duminică 1 Mai 1911, D-sale Lissa 6/19 Aprilie, 1911 D-lui Julius Saxon Reprezentant-general al D-Ior JOHN FOWLER & Co. BUCUREȘTI Răspund scrisoarei D-v. din 215 crt. Vă mulțumesc pentru modul corect cu care mi s'a predat plugul cu aburi „Original Foviler“ Cu 2 cable a 550 metri comandat la D-v. și aleg prilejul să vă comunic, după dorința D-v., cîteva date și observatiuni asupra gestiunei acestui plug. Comandat în luna Mai 1910, am primit plugul în ziua de 28 Iunie a. c. și in ziua sosirei chiar, a început campania de lucru, am arat în cursul anului 1910: 1639.12 pogoane in adâncimi variind 23-31 c\m. 533 * 18-23 „ 114.12 „ „ 31-40 „ 2.287 pogoane. Am început campania la 18 Noembrie. Nu am SUS* pendut lucrul nici o dată din cauza vre-unui viciu de funcțieS iar 8> am fost însă adesea stînjeniți de vremea rea. Cheltuială zilnică și riguros controlată: vite, combustibil (pac), uleiuri, salarii și hrana personalului ... ....................................Lei 115.— Amortizare, amort, reparației și a............................ 65 — Lei 180.— Producțiunea zilnică. Plugul cu 5 brăzdare ară 20—29 pogoane, (în zilele de vară 26—31). Pe baza de 24 pogoane zilnic pogonul revine la Lei 7.50. Socotind pe șase luni de zile lucru, putem ara pogoane 3200 ponte și 3500 pe an. Consumație: (valori socotite în spese). Pae 6500 Kgr., apă 1500 Lt., valvolină 3 Kgr., vaselină I.Va Kgr. lei Schibalueff 14 Kgr. Plugul a avut mai mult la desfundarea pămîntului pentru cultura porumbului, lucrarea mecanică a solului excelentă, pămîntul bine mărunțit prinde și conservă mai bine și în abundență umezeala. Rezultatele asupra productivităței vi le vor comunica cind le voi cunoaște. Socotind continuitatea de lucru, quantum, adîncimea arăturei și condiționarea solului, afirm că plugul Dr. cu aburi, strict trebuincios în plugăria mare, scutește cu folos 200 de boi și oferă cu lei 7.50 pogonul arat adine, ceea ce cu tracțiunea animală costă Lei 28. (plug MSR. 14 cu 8 boi cu schimb). Plugul cu 7 brazde pentru arătura în pămint desfundat, efectuează zilnic 30—35 pogoane la 17—22 c. m. atincime. Grapa automatică (sau tăvălugul alăturea) pogoane 55—65. Cantitățile ce se pot obține variază după natura solului, observațiunile noastre se referă la un pămint destul de compact, la țelină, locuri tari argiloase, bogate in plante pivotante lemnoase, rădăcini tari și tufe. De grapa extirpatoare nu ne-am folosit încă. Terenuri chiar foarte accidentale nu sunt o piedică pentru plugul cu aburi. Grapa specială aceia care se atîrnă la plug aduce puține servicii. Primiți Vă rog., D-le, expresiunea osebitei mele considerațiuni (si) N. P. IOANICI alergările dela Băneasa ZIUA IV. Duminică 1 (14) Mai 1911, orele 3 p. m. precis La 3 ore. — Premiul Canotier. Distanța 3500 metri. Premiul I. 2500 lei. Premiul II. 200 lei. Lt.-col. Cáriból Fetița; G. Negropontes, Galaübet; d-na F. Rossiter, Ansdell; Al. S. Zisso, Parfumeuse; Al. S. Zisso, Volonté III; I. N. Cămărășescu, Peterdi. La 3 ore jum. — Premiul Izei. Distanța 2200 metri. Premiul I 2500 lei, Premiul II 250 lei- Dinu Árion, South Shields; Gr. Rioșanu, Veronica; d-na Zoe Cáriból, Lockleys; Al. Marghiloman, Spaima; Al. S. Zisso, Thurso; Al. S. Zisso, Iési. La 4 ore. — Premiul Bristol. Distanța 2200. Premial I 2500 le. Premial II 250 lei. Al. Marghiloman, L’Invisible; Al. Marghiloman, Antim; Lt. Anghelescu, Pulcinello; Lt- Anghelescu, Moscatei; Al. S. Zisso, 10 Mal. IV. La 4 ore și jum. — Al doilea Premiu al Consiliului General. Distanta 1600 metri. Premiul I 2000 lei, Premiul II 300 lei, Premiul III 150 lei, din cari 1000 lei oferiți de Cons. General de Ilfov. Gr. Rioșanu, Falnic; Căp. G. Manu, Mititica; Al. Marghiloman, Dobora; Al. Marghiloman, Olteanca; G. Negropontes, Duc; G- Negropontes, Lancier. La 5 ore. — Handicap Optional. Distanța 2100 metri. Premiul I 2500 lei, Premiul II 300 lei, Premiul III 200 lei. Al. Marghilean, Annie; I. N. Cămărășescu, Kremlin; Al. Zănescu, Arcade; G. Negropontes; Courlande Al- Marghiloman, Dănciuc; Al. S. Zisso, Bosphore; Lt-col. Caribel John Strong; Al. S. Zisso, Thurso d-na Yvonne Cămărășescu, Bélise III; Lt.-col. Cáriból Polony. VI. La 5 ore jum. — Premiul Gurgne fii. Distanța 2500 metri. Premiul I 1000 lei. Premiul II 200 lei, din cari 1000 lei oferiți de d-l D. Apostolu: Lt. G Savopol, Czimbora; I. N. Cămărășescu, Kremlin; căp. Șendrea, Unda; Maior Bălășescu, Amateur; lt.-col. Cambel, Fetița; lt. Dăbuleanu, Melodrama; lt. Anghelescu, Trokar Marcsa. II. III. V. bibuterane contra Vrufei, răsfagelei și acizilor gastrici. Js. 4 se observ emageru/ orig/nj/ in tuburi de triuminium. ne timare fa rost.o ctrogrerinfe, 'ftsrm&cl//* ' dc.ooz '/'*/«? dft jpo'niperet*. Reprezentant: Societatea Anonimii pentru Import și Export Institutul Medical Idru-Electroterapie Dr. Erdreich Btr. Italiană 4 (Bolț Iul. Carp) Băi igienice de Abur și Putină — BAII>EA CAP CANBOXIC -Inefafotilino onoriala pentru tratamentul boațelor Ner- ISIotalu|IUISC Opolilamnoase, reumatice artritice, paralizii, boabe de stomac. — Reputat pentru curățenia exemplară și pentru îngrijirea de aprope a vizitatorilor DIP! DIP! DIP! Ce este Dip ? Pasta „Dip“ este cea mai sensațională invențiune este salvatorul animalelor.— Vitele spălate cu „Dip“ se vindecă de orice maladie a pielei, în special raia (scabia), ariceala, febra aftoasa, (boală de gură și picioare la vite) Distruge păduchi, vermi și orice parasite după vite. Trimit în toată țara, contra sumei de Lei 260 pasta „Dip“ pentru 6 kilograme soluție, sau Lei 450 pentru 12 kgf. soluție: B. IONESCU, strada Bălcescu 27, Brăila Furnizorul Ministerului de Război, Domeniilor Coroanei, etc La nemulțumire se restitue costul. — Prospecte la cerere SOCIETATEA „FURNICA“ A DOAMNELOR ROMANE Sub înaltul Patronagiu al M. S. Regina Va deschide Expozițiunea sa Anuală IN PALATUL ATENEULUI Luni 2 Mai la ora 4 p. m. și va ține pînă la 12 Mai Roagă pe Onor. Public să viziteze această Expozițiune spre încurajarea Industriei Noastre Casnice Nationale și ajutorul țărancelor și lucrătoarelor.Iste și JEIB FEDER Cu Mare Rabat Finisorul Curței Regale mai estin ca oriunde București, Calea Victoriei 04 Comandele din provincie se efectuează prompt Automobilei și Autoritățile REDUC CU 50 ° l o întreținerea Automobilelor, dacă cumpără — Numai prin — SOCIETATEA I București, Str. Academiei (Palatul Lahavry) — TELEFON 33133 — I M 60 ECCEJRI D. M. Trandafirescu, farmamcnt din Capitală a comandat Casei ROYAL GARAGE, calea Victoriei 152, un automobil american FORD, 4 cilindrii, 20 HP. Town Car 6 locuri. --------VHf------- Aprilie a plouat bine în plășile Plaginești, Cotești și Măicănești, mai puțin în plășile Pitești, Boldu, Bălăgeanu și Topliceni. Grînele din ogoare sînt slabe și în multe părți au fost întoarse, cele de porumbiște și ogoare sterpe sînt frumoase. Semănăturile de primăvară sînt frumoase, porumbul a început a răsări. Fînețele naturale și cele artificiale sînt bune. Islazurile nu prea au iarbă din cauza frigului. Viile sunt slabe, mai ales cele bătrîne, au suferit din cauza gerului și a peronosporei, care le-a atacat în vara anului trecut. Pomii fructiferi promit o bună recoltă. întrunirea „nemulțumiților“ din Galați GALAȚI, 29 Aprilie. — In urma faptului că d. Nenițescu ministrul industriei și comerțului a plecat din Galați fără să încerce realizarea unui acord intre guvernamentalii dezbinați, parte din nemulțumiții partidului în număr de 56, între cari mulți fruntași, s’au întrunit, azi la orele 4 jum. în casele d-lui deputat Nicu Dolciu, spre a lua o atitudine hotărî«re. D. Nicu Dolciu luînd cuvîntul a pus în relief natura nemulțumirilor, propunînd ca în interesul unităței partidului, demersurile pentru reîntregirea lui să se facă între conducătorii politici locali fără a se mai face intervenții la centru. In același sens au vorbit și d-nii profesor Grigore Fortu și căpitan Ștefan Ionescu. D-nii general dr. Corivan și Plăvănescu, relevînd situația umilitoare creată vechilor conservatori prin preponderența fortuniștilor în partid, au susținut ca trebue făcut atent centrul asupra primejdiei la care expune partidul prin menținerea actualei stări de lucruri. S’a hotărît în cele din urmă ca o delegațiune în frunte cu d. Nicu Doiciu să încerce a găsi împreună cu d. Costache Plesnilă șeful partidului, modalitatea prin care s’ar putea ajunge la o înțelegere. In cazul cînd tratativele ce se vor urma, nu vor duce la nici un rezultat, se va face un energic demers la București care — cred nemulțumiți — va trebui să aibă o Sancțiune satisfăcătoare pentru el. — Pedro. --------------------- ■ if. Succesul unei cărți Grație amănuntelor cu adevărat interesante „ Tainele Bogăției“ Scene intime din viața elitei Bucureștilor obține un succes enorm de librărie. Depozitul general la Librăria Alcalay. De vinzare la toate librăriile, cu prețul de 80 bani. Agitații contra evreilor în Rusia — Fabula omorului ritual.—Ultima scăpare a lui Stolypin — Berlin, 29 Aprilie. — „Vossische Zeitung” scrie următoarele: In RrAsia sunt de așteptat noul agitații contra evreilor. Inmunitatea reacționarilor a Dumei a interpelat guvernul asupraunui re netins omor ritual săvîrșit in Martie, de evrei din Kiev asupra copilului Jasoliiski, și a întrebat guvernul ce măsuri va lua pentru pedepsirea vinovaților. Ziarul spune că e foarte probabil că interpelarea a fost pusă la cale chiar de guvern. In urma votului de blam, pe care la obținut, Stolypin s'ar putea folosi bine de o agitație contra evreilor, și iată-l deodată pe Stolypin tranformat intrun Plehve. Petersburg, 29 Aprilie.— Duma a discutat interpelarea dreptei adresată ministrului de interne dacă ii este cunoscut că in Rusia secta evree întrebuințează pentru scopuri rituale sîngele de creștin și că în acest scop gardianul creștin Iușcinski a fost asasinat la Kiev în Martie 1911. Interpelarea întreabă ce s’a făcut spre a se căuta și pedepsi vinovații. Interpelarea afirmă că omorurile rituale de către evrei ar fi constatate în mod irefutabil de o serie de procese în fața tribunalelor rusești. Reprezentantul ministerului justiției a declarat că s-au luat toate măsurile pentru a se stabili adevărul in afacerea omorului rui Jușcinsk. Urgența interpelării a fost respinsă cu 108 voturi contra 93. Interpelarea a fost trimisă la comisiune. -------------------- Starea semănăturilor La ministerul de interne s’au mai primit următoarele rapoarte: CONSTANȚA. — Semănăturile în județ, in urma ploilor căzute, au luat proporții în creștere. Semănatul porumbului s’a terminat. Locuitorii se ocupă cu săpatul viilor. TELEORMAN. — Timpul în acest județ a fost variabil. In ziua de 22 Aprilie a căzut o ploae cu grindină de mărimea une alune pe teritoriul comunei T. Kalenderu. Grindina a durat 15 minute, însă n’a cauzat nici o stricăciune semănăturilor, deoarece a căzut numai pe sat. MUSCEL. — In ultimele trei zile a căzut o ploae liniștită și cu întrerupere în tot cuprinsul județului. ARGEȘ. — Timpul a fost variabil. A plouat bine în acest județ. Pe alocurea a căzut putină piatră. DÎMBOVIȚA. — In întreg județul a căzut ploie generală mai mult însă în partea de Nord a județului, iar spre sud mai puțină. Se simte nevoe de ploae. Păioasele de toamnă și primăvară se prezintă frumoase, în special cele de pe lunci Aratul și semănatul porumbului continuă cu activitate. Semănăturile de timpuriu au răsărit bine. Pomii fructiferi promit recoltă bună. Pe alocurea însă sunt omizi prin prun; cari se curăță continuu. Viile sunt frumoase. Islazurile pentru pășunatul vitelor nu se prezintă bine din lipsă de ploae. BRAILA. Timpul a fost frumos și călduros. Ploaia căzută în acest județ a fost în cantitate mică. Semănături de toamnă și de primăvară sunt frumoase. Islazurile comunale au iarbă suficientă pentru pășunatul vitelor. R.SARAT. — In zilele de 24 și 25 rate. Cea dinții pentru 8.000 lei la soc. „Generala". La locul incendiului sa sosit d-ni Iorga la prefect de poliție și Ciurea procuror. Comisarul Atanasiu a fost delegat cu cercetările. Focul continuă. Cu prilejul acestui incendiu s’a constatat o dată mai mult defectuositatea pompelor, care reduce hărnicia pompierilor. — Pedro. Breva generală a zidarilor din Zurich — Ciocnire între poliție și greviști: numeroși răniți —• Zurich, 29 Aprilie.— Lucrătorii zidari au declarat alaltă ori greva generală, cerînd mărirea salariilor. Greviștii au organizat o demonstrație in timpul căreia, a avut loc o ciocnire sîngeroasă cu poliția. Polițiștii au fost bombardați cu pietre și focuri de revolver. Polițiștii au făcut și ei uz de arme. Sunt mai mulți răniți de ambele părți. Greviștii au încercat apoi să elibereze pe cei arestați. Doui polițiști au fost grav răniți. Deraiarea din Predeal SINAIA, 28 Aprilie. Trenul accelerat No. 14, de astăzi, pe cînd eșea din gara Predeal, a deraiat făcînd două victime omenești: amplaiatul poștal Spirescu Constantin, care a încetat aproape imediat din viață și factorul poștal de la poșta ambulanță a acelui tren, care a fost foarte grav rănit și se află internat în spitalul Sinaia. In momentul plecărei trenului de la peron, nimeni dintre spectatori și călători nu se putea gîndi la ceea ce se va întîmpla în clipa următoare. Trenul plecind de la peron ca să iasă din stație și mergând pe linia dreaptă,avea de atacat un schimbător de linii ce leagă linia de pe care eșea trenul cu altă linie laterală. Ajuns pe acel schimbător, mașina și toate vagoanele de pasageri au trecut linia, iar vagonul poștal ce venea al doilea din coada trenului a sărit afară de pe linie răsturnîndu-se între linia întîi și a doua. Amplaiatul poștal Spirescu, voind să sară pentru a-și salva viața, a fost prins sub vagonul răsturnat și rănit atît de grav că după jumătate de oră de groaznice suferind a încetat din viață. Factorul ambulanței, Zamoir Grigore, de asemenea a fost grav rănit la picioare. Acesta, tot cu acel tren a fost trimis în căutarea spitalului Sinaia. Sunt speranțe că nu i se vor amputa picioarele deși prezintă la piciorul sting o profundă leziune a mușchilor și poate să fie strivit și osul. Sunt mai multe ipoteze în ce privește cauza deraiere! Cea mai probabilă poate fi, că schimbătorul de linie a fost întredeschis la trecerea vagonului poștal permițind ca bandajul roților să intre între vîrful deschizătorului și șina fixă, forțînd astfel acest vagon să apuce pe altă linie de cit acela, din direcțiunea în care era tras de tren. El a mers o oarecare distanță, cit i-a permis legătura cu restul trenului — și cînd a ajuns la încrucișerea liniilor, a fost smuncit și a deraiat. Aceasta se poate deduce și din faptul că s’a răsturnat vagonul poștal. In nici un caz de deraere nu s’a văzut ca pe loc absolut plan și dintr’o viteză relativ mică, cu care trenul mergea și putea să aibă la distanța de cel mult 100 metri de lângă peronul de plecare, să se răstoarne un vagon, deraind din mers în linie dreaptă. S’a deschis o anchetă a căei ferate care va stabili cauzele deraerei, și responsabilitățile. Imediat ce s’a observat din stație deraerea vagonului poștal, a venit al fața locului întregul personal al gării, care împreună cu doctorul Pîrîianu, a dat ajutore medicale victimelor. În statia Sinaia de asemenea s-au luat toate măsurile cerute de împrejurări și la sosirea trenului, rănitul a fost transportat și internat în spital, imediat. Coresp. -------------------- incendiul din Galați DOUA PROPRIETĂȚI DISTRUSE DE FLĂCĂRI GALAȚI, 30 Aprilie. — Astă noapte la orele 1 și jumătate a isbucnit incendiu ia proprietatea d-lui Andrei Vasiliu, cîrciumar din strada Cantemir. Au ars casele acestuia, locuite de însăși proprietarul. Focul s’a comunicat apoi la proprietatea d-lui Dobusa, situată pe stradele Cantemir și Jupiter și locuită de mai multe familii sărace. Incendiul a distrus și această proprietate împreună cu atenansele ei. Ambele proprietăți erau asigu Statuia lui Cm-¥ sdă în Iași Comntitul Cuza-Ma și Primaria IAȘI, 30 Aprilie. — Tată textul adresei, pe care comitetul statueii lui Vodă Cuza, a adresat-o administrației comunale: Domnule Primar. La cererea de autorizare pentru continuarea lucrărilor așezărea monumentului Cuza-Vodă în piața Nouă — unde avem deja făcute fondațiile încă din anul trecut — mi-au răspuns verbal cu două propuneri : I) . Să se hotărească prin arbitraj piața pentru așezarea monumentului; II) . Monumentul să fie așezat de dv. ca primar în piața Unirei, — luîndu-vă negreșit răspunderea cheltuelilor inoportune a unor nouă fundații precum și chestiunea unei nepotrivite situațiuni a monumentului. Arbitrajul trebuia de sine înlăturat, pentru că nu schimba în nimic starea chestiunei de azi. Remăne deci a doua porpunere, prin care cerea a vă substitui nouă, pentru ca înălțarea monumentului să se facă neîntârziat. Eu am fost în plecare să primesc această propunere, pentru că sunt obosit de toate impotrivirele ce am întîmpinat de șapte ani, de cînd am luat inițiativa acestei patriotice. Idei. Eram în plecare să o primesc, cu ■ atît mai mult, cu cît nu vreți să văd remănînd mai departe aruncate în ograda caselor Pașcanu statuia mîndrului Domnitor român și acele ale iluștrilor mei colaboratori. M’am crezut însă dator să consult colegii mei, pentru ca să luăm o hotărîre, cu toții împreună. întrunirea a avut loc la domiciliul meu la 17 Aprilie curent și hotărirea noastră unanimă, este următoarea : 1) . Comitetul se declară în permanență și va lucra pînă se va aduce la îndeplinire opera pentru care s’a constituit. 2) . Comitetul conservă monumentul pînă se va așeza și numai atunci îl va preda comunei. 3) . Comitetul păstrează piața Nouă, dată formal și legal de comună, — și pe care are deja fondațiile făcute și nu va renunța la dinea, deci, după ce comuna va face, pe piața Unirei, și pe spesele sale,, fondațiile, pentru a fi sigur, că se va așeza pe ele, cel mai tîrziu pînă la 15 Iulie 1911 monumentul lui Cuza-Vodă. 4) . Cheltuelile însă ale așezărei pe acele fondațiunî se vor face cu banii comitetului, pe care îi are în posesiunea sa. (Iscăliți). D-niî Grigore Ghica Deleni, A. D. Huiban, Constantin Climescu, At. Gheorghiu, Vasile Dimitriu, G. D. Șerban, doctor Socor, Xenofon Gheorghiu, doctor Negel, Dimitrie Gheorghiu,__Ion Ralet, colonel C. Laniga, E can. Carp, doctor Brăescu. ..Cred, domnule primar, că luând această hotărîre, am dat ultima dovadă de respect pentru memoria marilor patrioți ai țării, de buna voință către d-voastră și de lipsă de orice preocupări egoiste într’o chestiune, în care ar fi trebuit să domnească un spirit de perfectă sinceritate. Atârnă acuim de dv. cu totul ,să se isprăvească repede și să continească orîce zizanie. Vă rog să bine-voițî a mi da un ăspuns scris la cele ce am onoare a vă comunica. Primiți, domnule primar, sentimentele mele de destinsă consideratiune. (Semnat) Grigore Ghica Delsin. Președintele comitetului monumentului. & -Notăm, că d. Greceanu, primarul orașului, n’a răspuns încă la adresa d-lui Ghica Delenî. — Dan. --------------------Cărti și reviste .A apărut: O adunare generală, lesă de moravuri într’un act de M Birbaum, Galați, Tipografia Schenk- Burdea. Prețul 1 leu. ------ doua fabrică română de hârtie =^societate &mmm pe actiunsi Im föemtuire ----------— CAPITAL SOCIAL 1.300.000 LEI —-------— Sediul provizoriu: BUCUREȘTI,STR. SARINDAR No. 11 Membrii fondatori ai acestei fabrici constituiți în comitet de inițiativă și de subscriere, au decis a fonda o Societate anonimă pe acțiuni pentru fabricarea de hîrtie, sub denumirea de Noua Fabrică Romînă de hîrtie. Capitalul statutar este de 2.500.000 lei iar prima emisiune va fi de lei 1.S00.000, împărțit în 6.500 acțiuni a cîte 200 lei fiecare acțiune. Acțiunile vor fi la purtător după complecta lor liberare sau și nominale dacă posesorii majorităței acțiunilor vor decide astfel: C/Vmm se pare si«t>sripția. Vărsămîntul asupra primei emisiuni de lei 1.300.900 se va efectua astfel: 30 la sută, adică 80 lei la fiecare acțiune de 200 lei la subscriere; 20 la sută trei luni după primul vărsămînt, iar restul de 50 la sută se va plăti de fiecare subscriitor în mai multe vărsăminte, după felul cum va decide Consiliul de administrație, conform statutelor. Subscrierile se pot face: 1) In București, La Casa de Depuneri, Consemnațiuni și Economie unde se va depune primul vărsămînt. 2) In Capitalele de județ și in ori ce localitate vinde se află o secțiune a Administrației financiare, la Administrația financiară respectivă. 3) Persoanele cu domiciliul în ORAȘELE, GĂRI sau COMUNE RURALE pot trimite petițiunea necesară precum și echivalentul primului vărsămînt ce doresc să facă prin scrisoare de valoare sau mandat poștal pe adresa d-lu Const. Mille, strada Sărindar No. 11, care va îngriji ca sumele respective să fie depuse pe numele subscriptorului, la Casa de Depuneri, Consemnațiuni și Economie din București, trimițîndu-se apoi celor în drept Adeverința cuvenită din partea comitetului Societăței. * Se primesc subscrieri cît de mici, începînd chiar de la O ACȚIUNELa cerere se expediază franco prospectal precum și formularele necesare pentru subscripțiune. Recepțiele „Casei de Depuneri, Consemnațiuni și Economie, ori ale Administrațiunilor financiare se vor înainta apoi secretarului comitetului de inițiativă și de subscriere, d. Const. Mille, București, str. Sărindar No. U, care va elibera fiecărui acționar subscriitor o „Adeverință“ dintr’un carnet cu matcă în care se va înscrie vărsămîntul, numărul acțiunilor subscrise, și numărul recipisa ADEVERUL Astă seară la orele 9 se vor ține următoarele cursuri la Universitatea populară: d. I. Valaori va vorbi despre „Literatura clasică“; d. Francis Lebrun va continua cursul de limba și literatura franceză; d. dr. Sion va face cursul de higiena în locul d-lui prof. dr. Cantacuzino, care se află în străinătate. Știri teatrale Duminică seara, 1 Mai, artistul Iulian, sărbătorit de întreaga elittă și de tot publicul Capitalei, va da o intimă representație populară în Circul Sidoli. Programul întocmit de Iulian va atrage tot publicul mic și mare și Circul va fi archi-plin. Se va juca Coana Marghioala din Obor mult hazlia comedie făcută de Iuliu, adevărat piesă de mahala jucată cu un extraordinar succes. Iulian va repeta publicului întreg repertoriul sau de actualitate, neauzit de mult de ce-i ce-l admiră, cum și noutăți ca Coana Lița in rochia Panta Ioni, scenă foarte reușită și aplaudat îndestul, pe urmă Ce-a pățit coana Safta la alergări, iarăși o noutate. Apoi dansuri oltenești executate de Iulian,ca Alunelu unde publicul nu a avut încă ocazia să-l vadă. Prețurile fiind populare și destul de eitine pentru toate pungile, tot bucureșteanul va veni să vadă și să petreacă 1 Mai la Circul Sidoli. Biletele a început să se vîndă în magazinul Degen lingă Capșa. * " ^ Astăzi, Sîmbătă seara 1, va avea loc la circul Sidoly o reprezentație dată cu concursul comicului artist Jean Montoureanu. S’3 va juca: „Doctorul1 fstil voie“, rolul titular fiind ținut de Montaureanu, „Vlăduța mamei“, monologuri nou- zise de Montoureanu, etc., etc. Prețuri populare. ■AF Trupa israellită de operete și drame va da astă-seară Sîmbătă, o reprezentație teatrală în sala Dacia cu piesa „Regele Sobiesky“ în beneficiul societăței „Viața Nouă“. Banca Fortuna — Societate anonimă -CAPITALIEI 500.000 București, Str. Lipscani Ie plătește pentru Depuneri spre fructificare la cerere H °0 pe an ----------oo----------Școlare _ Ministerul instrucțiunei a suspendat pe d. N. Iordăchescu, învățător la școala din Stoenești (Muscel). .. D. T. Georgescu, maestru de gimnastică în Craiova, va fi numit inspector al gimnasticei, în locul d-lu Ionescu. I & Se înființează pe 1 Septembrie 1911, postul II de învățător la școala din căt. Poenița jud. Muscel, plătit cu 65 lei lunar. Postul II de învățător 8b la școala din comuna Hinova, jud. Mehedinți, se ridică, pe 1 Aprilie 1911, de la 65 lei la 90 lei. * Postul I, de la școala din comuna Valea Stînei, jud. Muscel, se ridică, pe ziua de 1 Aprilie 1911, de la 65 la 90 leî. # D-na Jeana Mihăiescu a fost numită suplinitoare la catedra de geografie de la școala secundară de fete din Craiova, în locul d-nei Georgescu scoasă la pensie. * D. Moise Teodorescu profesor la liceul din Buzău, a fost trimis în Franța și Belgia spre a studia organizarea învățămîntului geografiei și filosofiei. D-na Zoe Panu avînd trecut examenul specialitatea florî a fost numită maestră cu titlu provizoriu la școala profesională de fete din Constanța, catedră creată prin noul buget. I D-ra Petrovici ajutoare de maestră la școala profesională de fete din R.Sărat a fost transferată la școala profesională din Tg.Jiu. * . ; înscrierile la concursurile „Tinerimea Romîne" s’au amînat pînă la 3 Maiu 1911. D. V. V. Haneș a fost numit suplinitor la catedra de r. romînă de la liceul din Pitești. -------------------- Informatia.nl Batalionul 6 rezervă face cunoscut complectașilor domiciliați în București din contingentul 1903 cu servicul pe 2 ani ca Duminecă 1 Mai a. c. orele 9 dimineața să fie prezenți la reședința batalionului cazarma Cuza pentru a li se face apelul și a primi ordine. Cei cari vor lipsi vor fi dați nesupuși. Aflăm cu multă părere de rău încetarea din viață a d-luî Aristide Agapiade, socrul d-lui dr. Al. Șaabner Tuduri. Defunctul fuseise un prea bun prieten al regretatului nostru director Alexandru Beldimanu. Inmormîntarea va avea loc mîine Duminică 1 Mai, la cimitirul Belm. Transmitem mult întristatei familii, condoleanțele noastre. S’a acordat dreptul de a purta eghiletele de adjutant regal, colonelului Magheru Alexandru, comandantul regimentului 9 roșiori și locot.-colonel Berindei Grigore, de la comandamentul diviziei IV. D. locotenent-colonel Gafencu Ioan, comandantul regimentului 5 Ialomița No. 23, a fost trecut în pozițiune de disponibilitate pentru concediu de boală. Astă seară Sîmbătă se descinde Parcul Groteleșeanu. Timp de 15 zile va funcționa în parc Cinematograful Bogtal Bio cu filme noul nemai arătate la București. Din programul de deschidere remarcăm următoarele: Dragoste de țigan, dramă pasională, Cărbunarii și Cei mai mici luptători. Muzica batalionului 11 pioneri sub conducerea d-lui Kratochvil va cînta în fiecare seară. Ni se comunică de către mai mulți fabricanți de încălțăminte că pe ziua de erî s’a încheiat cartelul fabricanților de talpă (tăbăcari). Prețurile au fost ridicate cu un leu la kgr.D. Caracaș I. Alexandru, licențiat în drept, se numește pe ziua depunerii jurămîntului, în funcțiunea de advocat cl. I al ministerului de război al. Căpitanul în rezervă Constantiniu Ion, din regimentul Radu Negru No. 28, a fost numit ca cap al județului de recrutare și mobilizare Tutova. Sîntem rugat să întrebăm pe d. primar al Capitalei cînd are de gînd să dispună achitarea remizelor agenților de la percepțiile Capitalei, cari din luna Ianuarie nu au mai luat nici un ban și au ajuns fără tălpi la ghete și cu chiriile neachitate ? Era seară întrunindu-se consiliul de administrație al societăței „Cuza-Vodă" din strada Antim No. 62, a proclamat ca președinți de onoare pe Mitropolitul Primat, pe d-l Mih. Deșliu vicepreședintel’3 Camerei și pe d-l I. Mitilineu prefectul Capitalei, iar ca membrii de onoare pe d-ra Elena Popescu de Mediaș, cari au făcut donațiuni societăței cu ocaziunea sfințirea drapelului. Pentru zilele de 29, 30 și 31 Mai a. c., această societate a organizat o frumoasă escursiune București-Pitești-Curtea de Argeș, prețul de participare este de lî 7 bani 75 pentru dus și întors, biletele se găsesc la sediul societății strada Antim 62, iar programul ascursiunei se trimite la cerere. Recomandăm stăruitor cititoarelor noastre, care nu șî-a fi procurat pînă acum No. 8 din REVISTA MODEI, să se grăbească de al cumpăra, deoarece nu mai dispunem decît de un număr foarte restrîns de exemplare. Acest număr conține o bogată materie asupra modei de primăvară și vară, cu splendide ilustrațiuni și explicațiuni asupra lucrului de mină/ broderii, etc. Se află de vinzare la toți librarii și vînzătorii de ziare cu 75 bani exemplarul. Regele a anunțat că va participa la inaugurarea noului palat al Camerei de Comerț. Data inaugurărei I va fi probabil fixată de suveran. Școalele comunității israeliților de rit spaniol din Capitală vor da în ziua de 1 Maiü, orele 2 p. m., în sala Băilor Eforiei o mare serbare școlară. Cursul de arte frumoase al d-nei Angela Hóiban, întrerupt în timpul vacanței de Paști , se va redeschide între orele 4 jum., — 6, Sîmbătă, 30 Aprilie, tot în sala externatului Carmen Sylva (Calea Victoriei). Cursurile vor fi însoțite de proecțiuni. Cea mai bună pudră din lume , Pudra de Porțelan Americană „Yes“, 5 și 3 lei Consultation în materie de recrutare și orice alte chestiuni legate de resortul autorităților militare, financiare și administrative, se rezolvă de către „Informatorul", biroul de inforațiuni administrative al ziarelor „Adevărul“ și ,.Dimineața“, pus sub direcțiunea d-lui B. Sepeanu, licențiat în drept. Biroul se însărcinează și cu aranjarea drepturilor la pensie, traduceri și legalizări de acte pe lingă ministere și consulate, obținerea brevetelor de invențiune, etc. A se adresa, alăturîndu-se o marcă pentru răspuns d-lui B. Sepeanu, drecfin’l biroului, palatul ..Adeverii lui“, București. — Telys jn 14-10. Mai mulți locuitori din strada Mieilor (Orzarî), ne roagă să atragem atenția serviciului de salubritate asupra neridicărei gunoiului, cu lunile, de prin curțile lor, cît și asupra stărei de murdărie în care se află numita stradă. Atragem atențiunea magistraților și advocaților asupra jurisprudențelor publicate în numărul de azi al ziarului „ARGUS” referitoare la bancheri, lucrători și patroni. In acelaș număr ziarul „ARGUS” publică acte de notariat și polițe protestate din județele Vlașca,Putna, Brăila, Vaslui, Dorohoiul, Gorj, Teleorman, Botoșani, Romanați, R.Sărat, Tutovai, Iași, Suceava, Roman, Tulcea. Antreprenorii de lucrări publice, comisionarii găsesc publicații de licitațiuni noi, rezultate etc. Ziarul zilnic ,IARGUS” publica o interesantă materie economică, comercială și juridică. Cum e vremea Sîmbată, 30 Aprilie In țară. — Timpul este pretutindeni tot frumos, liniștit și mai cald ca în zilele precedente. Cea mai ridicată temperatură din țară a fost puius 29 ziua la Hîrlău și Iași și cea mai coborîtă noaptea plus 6 gr. la Perietî (Ialomița) și Sinaia. Presiunea atmosferică este aproape staționară, fiind în mijlociu către 760 mm. A plouat la : Dorohoi 1 mm, Rucăr 2, Cîmpulung 3, Drăgășanî 4 și Govora 1 mm. ___ A plouat la : Rucăr 2 mm, Cîmpulung 3, Drăgășanî 4, Govora 1. Vineri, 29 Aprilie In Europa. — In partea de vest și sud-vest a Europei, presiunea se găsește mai coborîtă de 760 mm și a mai plouat puțin iar cerul este mai mult noros. Presiunea înaltă, peste 765 mm, se menține în nordul gri centrul Rusiei, unde cerul este senin. Temperatura pre tutind ® estei aproape staționară. Buletin Meteorologic 30 Aprilie 1911 Furnizat de Casa MENS Cie Temperatura centigrade A înălțimea barometrică 759 m/m. Cerul noros. Barometrul staționar. Bazele lunare : « Dană plin» i