Aeor história, 1991-1993 (9-11. szám)

1991-08-01 / 9. szám

sérletek. Divat lett az óceánrepülés, amely áldozatokat is követelt. Sok pilóta veszett a hullámsírba. 1927 május 20—21 között az amerikai Charles Lindbergh volt az első, aki egyedül repült át Ameriká­ból—Európába. Az egymotoros Ryan HD. M2 NYP, Spirit of St. Louis nevű, N—X—211 jelű gépével New York Curtiss-Fieldről 33 óra 39 perc alatt érte el a pári­zsi Le Bourget repülőteret. Gépén nem volt rádió és na­vigációs berendezés. Az 5600 kilométeres repülés igazi szenzáció volt, Lindberghet ünnepelte az egész világ. További távrepülések következtek különféle felada­tokkal a világtengereken, amikor elérkezett az idő, hogy a magyarok is belépjenek az óceánrepülők sorába, dicsőséget szerezni a magyar névnek. JUSTICE FOR HUNGARY A Kanadában élő Magyar Sándor vetette fel az óceán­repülés gondolatát. A vállalkozás anyagi feltételeinek előteremtésére az Egyesült Államokba, Detroitba uta­zott. Megnyerte a Detroiti Magyar Hírlap főszerkesztőjét elgondolása, amely nagy propagandát jelenthetett a bé­keszerződés revízióját követő törekvéseknek. Csatlako­zott hozzá az Air Travel News aviatikai szaklap is, amely kitűnő témát látott benne. Néhány nappal később há­romoldalas cikkben, nagy térképpel tárgyalta a trianoni békét. Eördögh Elemér prelátus vállalta az anyagi támogatás megszervezését. Clevelandba, majd New Yorkba utazott, hogy a vezető lapokkal, magyar egyletekkel megbeszélje a tervet, New Yorkban találkozott az angol Rother­­mere lorddal is, aki szintén szívügyévé tette a magyar óceánrepülést. Egyetértett Magyar Sándor javaslatával, hogy legyen a gép neve Justice for Hungary (Igazságot Magyarországnak), és tízezer dolláros díjat tűzött ki a sikeres pilóta részére. Kijelentését az egész világ sajtója tárgyalta. Lázas munka i­ndult a költségek előteremtésére, amit harminc­ezer dollárra becsültek. Az induláshoz Eördögh prelátus, Fodor Gyula, a Detroiti Magyar Hírlap tulajdonosa és Bolla Gábor bankár kezességére felvettek 1000 dollárt. Ezt befizetve a Detroit Aircraft Corporationnak, a gyár elkezdte a kiválasztott Lockheed Sirius—8 típusú gép építését. A pénz előteremtésére országos bizottságot szervez­tek, harmincezer egydolláros levelezőlapot bocsátottak ki. De az első 15000 levelezőlapból csak ötezret vásá­roltak meg Amerikában, ráadásul a befolyt összeg nagy részét felemésztette az adminisztráció, a propaganda és bankettek szervezése. 1930. májusában az amerikai bizottság és a Magyar Aero Szövetség korábbi tárgyalásai nyomán utazott Detroitba Endresz György, a kiválasz­tott pilóta, a magyarok közül az egyetlen, aki több mint 200 ezer kilométert repült, valamint két repülési szakem­ber, Grosschmid István, és Bánhidi Antal. EGY AMERIKAI MAGYAR HAZAFI Anyagi okok miatt a vállalkozás megakadt, veszélybe került a terv, amikor Szalay Emil megmentette a hely­zetet. Június közepén megjelent a bizottság detroiti irodájában és felajánlotta segítségét. Kifizette a gyár­nak esedékes 5000 dollárt, és garanciát vállalt, hogy ha a gyűjtés nem járna további eredménnyel, kifizeti a gép teljes vételárát.

Next