Agenda Magazin, ianuarie-iunie 2000 (nr. 1-26)

2000-04-29 / No. 18

Cum: Se data dii Basset • La ora actuală, se folosesc în lume în jur de 40 de calendare. Principiul de bază al unui calendar este să stabilească o relație între diferitele cicluri astronomice: durata unei zile, fazele Lunii și rotația Pământului în jurul Soarelui. • în anul 46 î.Hr., urmând sfaturile astronomului Sosigenes din Alexandria, Iulius Cezar a decis să instaureze un sistem de calendar mai fiabil, astfel că a „proclamat“ un calendar compus din 12 luni, cu o durată totală de 365 de zile, plus o regulă: la fiecare 4 ani, se adaugă o zi anului respectiv. Cezar a trebuit să adauge 90 de zile anului în curs pentru a pune lunile în ordine în raport cu anotimpurile. în ciuda faptului că anul respectiv a fost numit - pe bună dreptate - al confuziei, progresul era evident: până atunci, durata anului era votată de Senat și se schimba în funcție de presiunile politice... • După moartea lui Cezar, regula a fost prost aplicată, adăugându-se câte o zi la fiecare 3 ani. împăratul Augustus a corectat situația, neadăugând nici o zi între anul 8 și 4. • Contrar a ceea ce se crede, data de Paști nu este fixată de prima duminică ce urmează primei luni pline din primăvară, ci de regula numită comput. Biserica a adoptat un calendar lunar perpetuu, un ciclu de 19 ani, în care o lună fictivă, numită lună de comput (nu foarte depărtată de luna reală) face 235 de lunații (perioada dintre 2 faze identice) înainte de a reveni la aceleași date. Regula care servește la calcularea datei de Paști spune că sărbătoarea cade în prima duminică de după prima lună plină ecleziastică, ce urmează sau coincide cu 21 martie. Această modalitate de calculare a fost stabilită de Conciliul de la Niceea, în 325. Urmând această regulă, Paștele nu putea fi mai devreme de 22 martie și mai târziu de 25 aprilie. Distincția este importantă pentru că echinocțiul de primăvară nu are loc neapărat în 21 martie, în plus, luna plină ecleziastică nu este neapărat la aceeași dată cu luna plină astronomică (diferența poate fi de o zi sau două în plus sau în minus). Biserica Ortodoxă evită suprapunerea Paștelui cu cel evreiesc, lucru care nu e valabil în cazul Bisericii Catolice. M. G. @11 peoj.KL cLif listeior rpasti TEU»ARK urează tuturor clienților, colaboratorilor și angajaților „Sămbătovi levicitvl“ O supliment de Paști