Agenda Magazin, ianuarie-iunie 2000 (nr. 1-26)

2000-04-29 / No. 18

Anglia. Există obiceiul de a face cadou ouă de ciocolată foarte mari. Bulgaria. în secolele trecute, pictarea ouălor de Paști era o îndeletnicire a călugărițelor din mănăstiri. întrebuințând culori speciale, ele realizau piese unicat. Multe pot fi admirate și astăzi în muzeele etnografice din țară, unde se păstrează bogate colecții de ouă pictate și încondeiate. Pentru ornare se folosește și acidul sulfuric. După ce oul a fost vopsit, peste suprafața colorată se trece cu condeiul înmuiat în acid; acesta spală vopseaua și astfel rămâne desenul sau „scrisul“ făcut. O altă metodă este lipirea sau legarea diferitelor frunze pe suprafața albă a oului, după care acesta se introduce în vopsea. Când este uscat, frunza se dezlipește. Elveția, în unele zone există credința că ouăle de Paști sunt ouate de cuc. în alte locuri se spune că ele sunt aduse de iepurași. De aceea, copiii pregătesc din primele flori de primăvară câte un cuib în care acestea să fie depuse. Urmează „vânatul iepurelui de Paști“, când cei mici caută prin grădină ouăle bine ascunse. Se ciocnesc ouăle, cel spart fiind oferit învingătorului. Franța, în zilele de Paști, locuitorii din Bourgogne își oferă reciproc ouă vopsite. Se așază o scândurică înclinată și fiecare rostogolește pe ea ouăle pe care le-a adus. Acela al cărui ou atinge un altul îl câștigă și-l mănâncă pe loc. La acest joc numit „la roulle“ se folosesc ouă colorate în roșu, galben, verde și violet. Germania, în această țară s-a păstrat foarte bine tradiția ouălor de Paști. Copiilor li se spune că ouăle colorate sunt aduse de Iepuraș și ascunse, ca să le găsească. Fetele trimit logodnicilor ouă pe care sunt scrise declarații de dragoste. în Saxonia, lângă orașul Bautzen, există o colină la poalele căreia curge un râu. Sus este o capelă de lângă care femeile și bărbații aruncă ouă. Jos lângă apă sunt copiii. Ei le prind și își încarcă săculețele de la brâu. Olanda. Obiceiul ciocnitului se păstrează și astăzi. în zilele de Paști, tradițional se mănâncă ouă cu o anumită prăjitură, pe care brutarii o oferă clienților lor. Preoților le sunt oferite ocazia Sfintelor maști Restaurantul MAESTRO urează tuturor clienților săi . Sărbători fericite" ET1 supliment de Paști