Agenda Magazin, iulie-decembrie 2005 (nr. 27-53)

2005-07-02 / No. 27

Artă, muluri și... scandal Băiatul din Medellin • prima coridă • expoziție la 19 ani Considerat drept unul dintre cei mai mari artiști plastici în viață, columbianul Fernando Botero a reușit să scandalizeze lumea cu ultima sa colecție de picturi inspirate din infernul închisorii irakiene Abu Ghraib, în timp ce se afla în avion deasupra Atlanticului, a răsfoit paginile ziarului New Yorker, descoperind cu groază torturile la care erau supuși prizonierii. Marcat de articolele și imaginile pe care le văzuse, Botero a început, în octombrie 2004, să redea cu pensula terifiantele imagini. Așa s-au născut 45 de pânze și desene de mari dimensiuni, în care buna dispoziție ce-i caracteriza vechile tablouri a fost înlocuită de grotesc, violență, umilință. Disputele legate de pânzele pictate de artist au început la 16 iunie, o dată cu inaugurarea, la Roma, a retrospectivei operei sale, în cadrul căreia, printre cele 160 de lucrări ale pictorului-sculptor, au fost expuse și cele inspirate de Abu Ghraib. Vernisajul expoziției s-a bucurat de un succes fără precedent, sute de persoane luând cu asalt Palatul Veneția din Roma, fostă reședință a lui Mussolini. Organizatorii expoziției au caracterizat ultimele picturi drept „inima însângerată” a operei lui Botero. „Războiul și nedreptatea sunt prezente peste tot în lume, dar eu am fost marcat de aceste torturi pentru că Statele Unite sunt țara cea mai bogată și mai puternică a planetei. Mă așteptam la altceva de la americani, nu la practici medievale inacceptabile”, a explicat Botero la vernisajul expoziției. După Roma, picturile cu Abu Ghraib vor fi expuse la Stuttgart, Atena și, dacă vor fi acceptate, la Washington, afi»] Hl B |in*jîmgran tT încTIT^al 93 Un artist monumental Fernando Botero s-a născut la 19 aprilie 1932 la Medellin, în Columbia, într-o familie săracă. Copilăria petrecută alături de cei doi frați ai săi i-a fost marcată de dispariția tatălui. Unchiul său voia să-l facă toreador și îl înscrie la o școală de corida. La numai 15 ani, în fața unui taur de 300 kg, Fernando ia decizia să abandoneze școala și să înceapă să deseneze. Marcat de forme și volume, el este rapid remarcat și la 19 ani are prima expoziție personală la Bogota. La începutul anilor 1950 pleacă la Madrid, apoi la Florența, Roma și Paris, colindând muzeele pentru a studia picturile celebre. în 1960 traversează din nou Atlanticul și cu doar 200 de dolari în buzunar se oprește la New York; întâlnirea cu directoarea Muzeului de Artă Modernă a însemnat posibilitatea să-și expună lucrările, acestea fiind rapid vândute. Succesul era asigurat. Pleacă la Paris, unde se stabilește definitiv în 1973. Grație caracteristicii operelor sale - exagerarea volumului și nudurile - devine tot mai solicitat, lucrările fiind expuse pe întreg mapamondul și vândute la prețuri de sute de milioane de dolari bucata. Viața privată a lui Botero a fost marcată de cele trei căsătorii ale sale. Prima lui soție, Gloria, i-a dăruit doi băieți, Fernando și Juan Carlos, și o fată, Lina. După divorțul de aceasta, în 1964 se căsătorește cu Cecilia, însă moartea accidentală a fiului lor, Pedro, în 1975, duce la al doilea divorț. în anul 1978, Fernando Botero o întâlnește pe grecoaica Sophia Vari, care îi va deveni mai târziu cea de-a treia soție. Sculptură monumentală semnată Botero Sophia Născută la Atena în anul 1940, Sophia Várf este una dintre cele mai apreciate sculptorițe din timpurile noastre. A început să sculpteze în anul 1975 și, deși influențată de arta lui Fernando, Sophia a reușit să se impună grație talentului său, dovada cea mai bună fiind ultima ei expoziție deschisă la Paris, pe celebra Saint-Germanin des Prés. Sophia preferă marmura și bronzul pentru lucrările sale, majoritatea abstracte. Uniți de dragostea pentru artă, Sophia și Fernando trăiesc la Paris și la Pietrosanta, Italia, dar au reședințe la New York, Montecarlo, Atena, Bogota, M. S. reflector