Agenda Zilei, decembrie 1996 (Anul 1, nr. 31-54)

1996-12-02 / nr. 31

2ug&amtm zilei INFORMAȚII EXTERNE 2 decembrie 1996 Premierul francez, Alain Juppé, este salutat de partizanii săi, la cea de-a 20-a aniversare a partidului gaulist. Juppé le-a cerut gauliștilor să abandoneze indiferența și să se unească în vederea susținerii programului său de reformă. Procesiunea Regală a ajuns la Edinburgh, aducând Piatra Destinului înapoi în Scoția. Piatra, utilizată la încoronarea regilor scoțieni, a revenit la locul ei după ce britanicii au „reținut-o“ la Londra timp de 800 de ani. Coloană de blindate rusești părăsesc Cecenia. Conform tratatului de pace semnat între Moscova și liderii ceceni, toate efectivele armatei ruse vor fi retrase din republica rebelă. Doi membri ai forțelor speciale portugheze înaintea intrării în Centrul Cultural Belem, din Lisabona. Liderii a 54 de state se vor reuni la Lisabona pentru Conferința OSCE. Noi răfuieli cu presa liberă în Croatia . La nici o săptămână după tentativa nereușită de a reduce la tăcere postul de radio „101“ din capitala croată, regimul Tudjman, care nu se poate lăuda cu prea multe performanțe democratice, încearcă să termine și cu vocile critice din presa scrisă. La întoarcerea sa din SUA, Franjo Tudjman promisese pe un ton cât se poate de sumbru: „ vom termina cu falșii profeți, care preamăresc drepturile omului și libertatea presei“. Urmând sugestiile prezidențiale, poliția croată l-a anchetat pe redactorul șef al săptămânalului Arkzin, dna Vesna Jankovici, care comisese „grava eroare“ de a scrie un articol legat de bunurile dobândite de familia Tudjman de când bătrânul general de securitate a ajuns președintele tuturor croaților, în 1991. Cu procuratura la dispoziția sa și cu o nouă lege care prevede protejarea celor cinci oficialități importante din fruntea statului, Tudjman lovește fără ezitare.. Această anchetă este începutul persecuției. Mi-e teamă că organizațiile neguvernamentale și grupurile civice, care au încercat să trezească conștiința cetățenilor, vor urma la rând“, a declarat Vesna Jankovici. Un rabin cere ajutorul Braziliei Rabinul șef al comunității evreiești din Brazilia a cerut guvernului acestei țări să se implice în descoperirea aurului și valorilor jefuite de naziști de la victimele Holocaustului. Există bănuiala că o mare parte din aceste valori a ajuns după război în Brazilia, o dată cu primele valuri de „refugiați“ proaspăt ieșiți din uniformele lor negre cu zvastică. Henry Lobel, rabinul șef din Sao Paulo, a cerut ministrului de finanțe, Pedro Malan, să urmărească traseul unor tone de aur nazist, adus din băncile elvețiene în Brazilia, și redepus apoi în Elveția cu titlul de marfa perfect onestă, obținută eventual din minerit și colectarea de cauciuc natural. Speranțele lui Sobel sunt, fără îndoială, amplificate de începerea activității comisiei elvețiene care va ancheta natura relațiilor dintre bănci și liderii celui de-al treilea Reich. Argentina, un alt refugiu folosit de naziști, a trimis deja organizației Simon Wiesenthal documente legate de aurul nazist de pe teritoriul său, iar Brazilia îi va urma exemplul. Nu de alta, dar aici și-a stabilit ultimul refugiu faimosul doctor Mengele și această țară se simte, poate, datoare cu o compensație acordată victimelor holocaustului. Havel își asigură concetățenii . Pregătindu-se pentru operația chirurgicală de săptămâna viitoare, necesară pentru a-i rezolva problemele de natură pulmonară pe care le are, Vaclav Havel și-a asigurat poporul că nu se pune problema de a fi măcar o secundă în pericol de moarte. Pentru a risipi zvonurile destul de alarmiste puse în circulație la Praga, președintele Cehiei a declarat că operația „va șterge două trei pete neprietenoase descoperite pe plămânii mei, a căror natură este deocamdată necunoscută. Dar chiar dacă se dovedesc a fi maligne, faptul că sunt atât de mici și plasate convenabil, nu mă pune deloc în pericol“. Dar dacă mesajul adresat simplilor cetățeni este unul cald și prietenos, Havel își pierde orice umbră de zâmbet când vorbește de televiziunea particulară TV Nova, criticată dur de președinte pentru că și-a urcat o echipă de filmare pe acoperișul clădirii de vizavi de spital. El a cerut „un minim nivel de bun-simț“ celor de la TV Nova. Netanyahu jură că Valea Iordanului va rămâne Israelului în ciuda declarațiilor sale liniștitoare privind soarta procesului de pace din Orientul Apropiat, premierul Benjamin Netanyahu face, de fapt, totul pentru ca delicatul proces de pace în regiune să-și dea duhul. Ieri, premierul naționalist a declarat că Valea Iordanului, zonă foarte disputată în ultimele decenii de către israelieni și arabi, va rămâne pe veci a Israelului. Declarația a provocat imediat reacția Ligii Arabe care s-a reunit într-o sesiune de urgență. Premierul israelian a mai promis și suplimentarea, cu circa 450 de case, a numărului locuințelor construite în beneficiul coloniștilor evrei. De fapt, premierul a trimis oameni pe teren să descopere locuri unde ar mai putea construi implantări evreiești. Mesajul lansat, pe această cale, statelor vecine cu Israelul, nu sună deloc promițător. Spiritul vindicativ al dreptei israeliene, aflată la guvernare, va compromite pe termen lung întregul proces de reconciliere israelo-arabă. Primele arestări la Belgrad Cum era și de așteptat, după două săptămâni de proteste neîntrerupte de pe străzile Belgradului, autoritățile au reacționat încercând să mai tempereze elanul protestatarilor de pe străzi. Miliția din Belgrad a arestat patru tineri, de vârste cuprinse între 18 și 20 de ani, pe motivul că au provocat pagube mari unor proprietăți de stat; în fapt, este vorba de patru dintre cei peste 100 000 de oameni adunați înaintea clădirii parlamentului sârb și televiziunii de stat pentru a protesta față de anularea rezultatelor alegerilor locale din Iugoslavia restrânsă. Ultima dintre instituții, televiziunea, este acuzată de falsificarea realității prezentate pe micul ecran, „ați mințit poporu’ cu televizoru’“, în variantă sârbească. Clădirea RTS-ului a fost atacată cu ouă clocite și pietre pentru serviciile care le prestează în favoarea Puterii. Alte ținte ale furiei demonstranților sunt redacțiile publicațiilor aservite lui Slobodan Miloșevici, mânjite cu ouă și roșii stricate. în afară de cele patru arestări operate la nimereală, doar de dragul de a intimida, miliția sârbă a mai arestat o studentă și un student, pe care l-a snopit în bătaie în timpul celor opt ore de interogatoriu. Conferința Osce. Neobișnuiți cu prezența masivă a poliției pe străzi, locuitorii pașnicei Lisabona au rămas surprinși de masivul aparat de securitate care garantează siguranța liderilor statelor participante la conferința OSCE . Echipe ale „Forței de Intervenție Rapidă“ a poliției portugheze au închis accesul la marile hoteluri care vor găzdui delegațiile oficiale, efectuează verificări pe străzile adiacente și supraveghează aeroportul capitalei. Pentru a nu „încurca“ oficialitățile, portughezilor li s-a oferit liber luni, 2 decembrie, pretextul fiind o obscură sărbătoare populară, fiind aproape invitați să plece la țară pentru un weekend prelungit. „N-am mai văzut atâta poliție în Lisabona. Portugalia este o țară pașnică“, declara un șofer de taxi. El uită că Portugalia a avut nevoie de „Revoluția garoafelor roșii“ pentru a scăpa de dictatura regimului Salazar. CAIRO - Liga Arabă, reunită în sesiune de urgență la Cairo, a condamnat extinderea implantărilor evreiești din Cisiordania și Gaza. Liderii Ligii Arabe au arătat într-un comunicat că prin comportamentul său, statul Israel distruge procesul de pace în Orientul Mijlociu. ROMA - Primul ministru al Italiei, Romano Prodi, care este pus în situația de a fi judecat pentru practici economice ilegale, a declarat că adevărul, în ceea ce-l privește, a fost grav distorsionat. pe scurt , Prodi face obiectul unei audieri juridice preliminare,în luna ianuarie, prin care se va decide dacă va fi judecat pentru neregulile înregistrate în timpul cât era președinte al concernului de stat, SRI, în urmă cu trei ani. SARAJEVO Haris Silajdzki, premierul bosniac în perioada cât fosta republică iugoslavă era răvășită de război, se va întoarce la guvernare. El a fost numit copreședinte al noului guvern bosniac. Silajdzii a demisionat din guvern în 1995 și a candidat la alegerile prezidențiale din toatră, dar a pierdut în fața lui Alija îzetbegovici. MOSCOVA - Greva controlorilor de trafic aerian din regiunea Tiumen a paralizat aproape 30 de aeroporturi din Vestul Siberiei. Ghenadi Borisov, adjunctul președintelui sindicatului controlorilor de trafic aerian, a declarat că greviștii cer mărirea salariilor și garanția unor beneficii sociale.