Agenda Zilei, noiembrie 1997 (Anul 2, nr. 256-280)

1997-11-01 / nr. 256

ww 2 z/fe. POLITICA EXTERNA 1 noiembrie 1997 Vot de încredere Guvernul italian a obținut ieri un vot de încredere în Camera Deputaților din parlamentul de la Roma ca sprijin pentru un decret care oferă avantaje financiare celor care-și cumpără automobile noi. Guvernul lui Romano Prodi se sprijină pe o alianță cu Partidul Refondării Comuniste pentru a avea majoritatea parlamentară necesară. Votul de încredere obținut ieri a fost primul de la criza gravă de guvern survenită în urma dezbaterilor despre bugetul pe 1998. Corupție in Bosnia Coordonatorul ONU pentru Bosnia, Carlos Westendorp, a acuzat ieri conducerea croată și musulmană din fosta republică iugoslavă de utilizarea frauduloasă a aproape 40 de milioane de mărci din bugetul de stat. Westendorp, înalt Reprezentant ONU în Bosnia, a declarat că un raport întocmit de agenții internaționale dezvăluie o cotă extrem de înaltă a corupției printre oficialii bosniaci și evaziuni fiscale și vamale importante. Westendorp a mai afirmat că raportul care se află la dispoziția sa indică deturnări de fonduri din bugetul Bosniei în folosul unor oficialități croate și musulmane sau al unor organizații paralele ilegale. Irakul sfidează SUA Saddam Hussein a declarat în cursul zilei de ieri că țara sa este pregătită să înfrunte orice fel de „provocări“ din partea SUA și că va face față oricărei acțiuni militare americane. Irakul i-a expulzat ieri pe cei zece americani din echipele de inspectori ONU pentru armamentul de distrugere în masă al Bagdadului, în timp ce Rusia și Franța și-au exprimat speranța că această nouă criză va fi rezolvată prin mijloace pașnice. Sultan al-Shawi, președintele Comitetului Legal al parlamentului irakian, a declarat că țara sa nu dorește o confruntare cu America, dar că este „pregătită pentru tot ce poate fi mai rău“. SUA și Marea Britanie au făcut ieri cunoscut că în riposta dată Irakului nu exclud nici o opțiune, înțelegând prin aceasta și o intervenție militară. Moarte a troce în doar câteva secunde la Milano Un incendiu puternic a distrus o rezervă specială a unei clinici particulare, iar 11 bolnavi au ars de vii Moartea celor unsprezece pacienți aflați într-o cameră specială de tratament sub presiune din clinica milaneză a survenit, practic, în câteva secunde. Potrivit unora dintre experții chemați la fața locului, focul a izbucnit de la un obiect inflamabil al unuia dintre pacienți, dar nu este exclusă nici o defecțiune survenită în rețeaua de alimentare cu energie electrică a rezervei. Rudele unora dintre victime se aflau în sala de așteptare a rezervei când s-a întâmplat nenorocirea. „Am vorbit cu rudele victimelor și singura consolare pe care am putut să le-o ofer a fost faptul că cei care au murit nu au avut timp să sufere“, a declarat Francesco Saverio Borelli, procurorul șef al orașului Milano. „Au murit atât de repede, încât nici nu au avut timp să realizeze ce li se întâmplă“. Unul dintre tehnicienii spitalului a spus că luminile s-au stins brusc înainte ca flăcările să răvășească încăperea de la subsolul clinicii. Anchetatorii au declarat că focul s-a consumat în mai puțin de 30 de secunde, dar tehnicienilor le-au trebuit câteva minute să pătrundă în rezerva devastată. Procesul de combustie totală a ceea ce s-a aflat în încăpere a fost favorizat de atmosfera din oxigen pur, incendiul neputând fi oprit, în aceste condiții, absolut de nici un mijloc și de nimeni. O ipoteză este că unul dintre pacienți a avut la el un obiect metalic care a provocat o scânteie. Una dintre cele 11 victime, transportată spre morgă Miliție ca pe vremuri Miliția din Belarus îi șicanează - la ordinele regimului - pe concetățenii lui Lukașenko în aceeași manieră în care se proceda și pe vremea defunctei URSS. Un grup de 18 experți independenți a cerut ieri guvernului de la Minsk să ridice toate restricțiile privitoare la libertatea de opinie a presei, a cuvântului și de asociere. Locuitorii năpăstuitei republici Belarus au parte de aceleași limitări ca în trecut, iar condamnările la moarte executate în republică sunt într-o alarmantă creștere. Oficialitățile de la Minsk justifică totul prin crimele grave săvârșite de cei condamnați la pedeapsa capitală (trădare, omor deosebit de grav, sabotaj, asasinarea unor milițieni), însă nu toată lumea este de acord că lucrurile stau chiar așa. Jiang Zemin, la New York Președintele Chinei vizitează inima capitalismului american Liderul de la Beijing, care se străduiește din toate puterile sale să ofere americanilor imaginea unui președinte al unui stat modern, în plină dezvoltare și care-și va regăsi libertatea prin reformele economice, a vizitat ieri New Yorkul. Președintele Zemin s-a „aventurat“ în bastionul capitalismului american pentru a se întâlni cu vârfurile businessului newyorkez încântați de perspectiva de a face și ei afaceri de miliarde, nu numai boșii industriei nucleare americane. Jiang, atacat numai de elita politică a lui Big Apple pentru tragicele contraperformanțe chineze în materie de respectarea drepturilor omului, s-a bucurat de prilejul de a suna din clopotul de deschidere al Bursei din New York, de un dejun în prezența lui George Bush, fost ambasador al SUA la Beijing (înainte de a fi președinte) și de urările de bun venit rostite de cei peste 200 de chinezi din China Town-ul newyorkez. In finalul periplului său în capitala dolarului, președintele Jiang a participat la banchetul oferit în onoarea sa de mogulii finanțelor din Manhattan. Dar vizita are și episoadele sale jenante pentru Jiang. Membri ai Congresului SUA l-au interpelat la Washington despre soarta disidenților chinezi, iar guvernatorul New York-ului, George Pataki, și primarul, Rudolph Giuliani, i-au făcut o primire foarte proastă. Președintele Zemin (dreapta) și președintele Bursei din New York, Richard Grosso Louise Woodward, escortată de poliție, după pronunțarea sentinței Condamnare pe viață Adolescenta britanică acuzată de crimă în SUA a fost condamnată la închisoare pe viață După mai bine de 24 de ore de dezbateri aprinse, un juriu format din nouă femei și trei bărbați a găsit-o vinovată de crimă de gradul doi pe Louise Woodward, iar judecătorul Hiller Zobel, de la Curtea Supremă din Middlesex, Massachussetts, a pronunțat condamnarea la închisoare pe viață. Tânăra, în vârstă de 19 ani, poate fi eliberată „pe cuvânt“ numai după executarea a cel puțin 15 ani de detenție. Woodward a fost acuzată că a provocat moartea micuțului Matthew Kappen, nouă luni, pe care îl avea în îngrijire ca baby - sitter. Ea l-a scuturat pe copil, enervată de plânsul lui și apoi l-a izbit cu capul de un perete, sugarul decedând în urma unei puternice hemoragii cerebrale. Woodward și-a declarat nevinovăția în tot timpul procesului și înainte de pronunțarea sentinței. La auzul condamnării a strigat „N-am făcut-o eu!“ și s-a prăbușit peste masa avocaților săi. Ea a fost scoasă din sala de judecată sub escortă și condusă la închisoarea Framington pentru a-și executa pedeapsa. Avocații ei, ca și prietenii ei din Anglia, s-au declarat „șocați“ de duritatea sentinței și au promis că vor face apel. Pagină realizată de SILVIU GENESCU Marea Britanie avertizează Belgradul Iugoslavia riscă să piardă trenul reintegrării în rândul țărilor europene Discuțiile de la Belgrad dintre președintele Slobodan Miloșevici și secretarul de stat din ministerul de externe al Marii Britanii, Tony Lloyd, s-au axat pe posibilitățile Iugoslaviei de a recupera timpul (și prestigiul) pierdut în ultimii cinci ani și de a se alătura, pe locul pe care îl merită, scenei internaționale. Oficialul britanic a fost foarte franc și i-a explicat lui Miloșevici că țara sa riscă să nu mai poată „prinde ultimul tren“, dacă nu se pliază la cerințele actuale și nu îndeplinește anumite condiții. „Nici noi, nici Uniunea Europeană nu dorim ca Iugoslavia să rămână o parte în comunitatea internațională. Dorim ca economia acestei țări să se refacă, iar sârbii să redescopere prosperitatea“, a declarat ieri, la Belgrad, după convorbirile oficiale, Tony Lloyd. După ridicarea embargoului comercial și politic impus Iugoslaviei, celelalte sancțiuni ar putea fi ridicate dacă Belgradul va consimți (printre altele) să predea criminalii de război sârbi acuzați de tribunalul ONU. Iugoslavia este singura țară dintre fostele beligerante care refuză extrădarea criminalilor de război. Lloyd observa ieri că este și singura semnatară a tratatului de la Dayton care a pus capăt războiului bosniac care „nu face nici un efort de a coopera cu Tribunalul pentru Crime de Război de la Haga. Croația i-a ținut până nu de mult campanie, dar sub presiunea internațională a predat 10 din militarii săi acuzați de atrocități. Summitul „saunei“ în Siberia Președintele Elțîn a sosit ieri la Krasnoiarsk (Siberia) pentru a se întâlni cu primul-ministru al Japoniei, Ryutaro Hashimoto, inițiind ceea ce numea ieri Moscova „un nou curs al relațiilor bilaterale“. Summitul, supranumit al Saunei, este menit să redefinească relațiile dintre Japonia și Rusia. întâlnirea, care se va desfășura la o reședință oficială de lângă Krasnoiarsk, va fi una lipsită de protocolul obișnuit, „fără cravate“. Boris Elțîn dorește ca relația sa personală cu premierul nipon să fie una de prietenie, similară celei existente între el și Helmut Kohl. Complot împotriva lui Castro Ancheta a pornit imediat după arestarea a patru cetățeni americani, aflați la bordul unei ambarcațiuni care pleca din Puerto Rico, suspectați că ar fi intenționat asasinarea lui Fidel Castro, care va participa la Sesiunea Ibero - Americană din Insula Margarita, Venezuela, între 6 - 8 noiembrie. Suspecții au fost opriți de Garda de Coastă a SUA în nord- vestul coastelor portoricane și la percheziția efectuată la bordul iahtului lor s-au descoperit arme și muniții. Purtătoarea de cuvânt a FBI-ului din San Juan, Sara Lema, a declarat că ,unul dintre lucrurile care au ieșit imediat la iveală a fost scopul excursiei lor: asasinarea lui Fidel Castro la sosirea lui în Venezuela. Paradoxuri de sfârșit de veac. FBI-ul ajunge să-l protejeze pe liderul de la Havana, împotriva căruia CIA a organizat mai multe comploturi.