Agenda Zilei, martie 1998 (Anul 3, nr. 50-75)

1998-03-02 / nr. 50

ww 2 tBMirmata zilei 0) Lii T"I ECTERlNI^i 2 FTortic 1998 Bătaie intre soldați Chestiunea propagării doctirinei neonaziste în armata germană de astăzi riscă să compromită noua imagine a soldatului german ca participant la inițiativele de menținere a păcii. După scandalurile iscate de soldații germani din Bosnia, care se salutau ca pe vremurile „bune“ ale Waffen SS-ului, un alt scandal repune problema pe tapetul ministerului apărării de la Bonn: un soldat a fost bătut crunt de 14 dintre colegii săi după ce le-a raportat superiorilor că s-au salutat cu vechiul „Heil Hitler!“. A Inca un Bush la Casa Alba? Republicanii americani, aflați acum în opoziție, și-au definitivat ieri candidatura pentru campania electorală din anul 2000. Acesta este nimeni altul decât guvernatorului statului Texas, George W. Bush, fiul fostului președinte Bush. El a obținut 18% din voturile exprimate la Congresul Republican al Statelor din Sud. Până în prezent, George Bush este principalul candidat republican la alegerile din anul 2000. Ciocniri sângeroase în provincia Kosovo Tensiunile interetnice s-au soldat cu conflicte violente între albanezi și poliția sârbă Atmosfera din Kosovo, provincie socotită nu de puțini analiști drept o nouă Bosnie, a fost marcată sâmbătă și duminică de incidente violente, soldate cu morți și răniți. Bilanțul weekendului însângerat din Kosovo nu poate fi încă stabilit cu exactitate, în vreme ce Liga Democratică din Kosovo, grupare politică a etnicilor albanezi, susține că este vorba de cel puțin 15 morți de partea albaneză, alți 21 fiind răniți în ciocnirile cu poliția sârbă, Radio Priștina, controlat de autorități, indica 14 morți, 10 albanezi și patru polițiști sârbi. Alte surse locale vorbesc de 25 de morți. Dacă numai media acestor cifre se dovedește a fi o realitate, înseamnă că în Kosovo, sâmbătă și duminică au avut loc cele mai sângeroase evenimente din ultimele decenii, fapt extrem de îngrijorător. Potrivit unor surse din Belgrad, citate de agenția Beta, atacurile pe care le susțin grupările albaneze, orientate împotriva autorității de stat din Kosovo, s-au amplificat în ultimele zile, și continuă și în aceste momente, fapt care a determinat guvenul sârb să trimită în provincie noi efective armate și de poliție. Incidentele se consumă la mai puțin de o săptămână de la vizita la fața locului a trimisului special al SUA în regiune, Robert Gelbard, care încearcă să restabilească dialogul între comunitatea sârbă și cea albaneză din provincie. El a condamnat actele de violență comise de albanezi, transmițându-le că „nu sunt o soluție“. Ultimele violențe au izbucnit după ce etnicii albanezi au atacat în satul Lokosane o mașină de poliție, care se afla într-o misiune de investigare a unui alt incident, petrecut vineri la un centru de refugiați. Atacul asupra mașinii de patrulare s-a soldat cu moartea a doi polițiști și a cinci albanezi. Uniunea Europeană s-a decis Președintele Comisiei Europene, Jacques Santer, a anunțat sâmbătă, la Paris, că Uniunea Europeană s-a decis deja asupra statelor considerate calificate pentru planificata uniune monetară și economică din 1 ianuarie 1999 Data la care „câștigătoarele“ vor fi nominalizate a fost fixată pentru 2 mai 1998. , , La ultimele sesiuni ale Cbaema Bruxelles, se pusese în circula: cifra de 11 state europene apte pentru unificarea visată de Helmut Kohl, principalul arhitect a lansării monedei unice. „Șefii de stat și de guvern vor decide la data de 2 mai selecția definitivă a statelor membre ale UE care vor intra în primul val al uniunii monetare“, a declarat Santer în cursul unui interviu acordat postului de radio parizian Radio Classique Gerhard Schröder câștigă în Saxonia Liderul social-democrat a fost desemnat drept contracandidat al lui Helmut Kohl Victoria la urne a social-democraților germani din landul Saxonia Inferioară, care îl menține astfel pe Gerhard Schröder în funcția de 1* v-t. premier, poate fi socotită un exercițiu al stării electorale a întregii Germanii. Este tot mai clar că politica creștindemocraților conduși de cancelarul longeviv Helmut Kohl suferă de o uzură accentuată. Victoria lui Schröder în Saxonia a fost una confortabilă, liderul socialdemocrat adjundecându-și aproximativ 48% din voturile exprimate în cel de-al treilea land ca mărime din Germania. Este vorba de o cifră vehiculată în proiecțiile mini>aterizate ale 7DFului, în timp ce postul de televiziune ARD îi dădea ieri seară „doar“ 47,2% din voturi. Indiferent care este cifra reală, ea este simțitor mai mare decât acel 44, 3% obținut de el în alegerile federale din 1994, când s-a confruntat cu Helmut Kohl; în același grupaj de proiecții electorale, creștin-democrații au obținut în Saxonia 37,4%, „Verzii“ 6,9%, iar liber - democrații 4,8%. Mai trebuie spus că Helmut Kohl i-a făcut în Saxonia o campanie intensă candidatului creștin-democrat, Christian Wulff. Kohl și creștin-democrații sunt tot mai ades acuzați că neglijează problemele economiei țării, lupta împotriva șomajului și nu în ultimul rând, că se grăbesc să schimbe bătrâna și solida marcă germană cu noul Euro, privit cu destul scepticism. Schröder a declarat ieri că victoria sa este un semn foarte clar că „era lui Kohl a apus“. El a mai afirmat că nu a sperat nici în cele mai îndrăznețe vise ale sale să spere la un asemenea rezultat. Gerhard Schröder, reales premier al Saxoniei Demonstrații masive la Londra Zeci de mii de adepți ai tradițiilor rurale au cerut guvernului Blair să nu-și uite promisiunile electorale Veniți cu trenul, cu mașina, la bordul autocarelor sau avioanelor, zeci de mii de sprijinitori ai tradițiilor rurale și vânătorii de vulpi - o ocupație devenită aproape sport național în Marea Britanie - s-au adunat ieri în centrul Londrei, pentru a demonstra în apărarea drepturilor lor. Masiva manifestare, care a adunat peste 250 000 de oameni - afir că organizatorii marșului - s-a desfășurat sub raidurile Alianței Rurale din Regatul Unit. Demonstrația a reușit să lase guvernul Blair fără replică, după ce săptămâni la rând s-a dezbătut necesitatea unei legi care să interzică vânătoarea de vulpi. Demonstrația de ieri a fost precedată sâmbătă de una de mai mică amploare a celor care militează pentru drepturile animalelor. Protestatarii au reamintit laburiștilor din guvern ce înseamnă puterea electoratului rural. Purtând pancarte pe care scria „Nu distrugerii rurale“ sau „Nu vă atingeți de sporturile din natură“, demonstranții au ocupat Trafalquai Square înainte de a mărșălui disciplinați spre Hyde Park. Ministrul britanic al agriculturii, Jack Cunningham, acuză „interese oculte“ că ar sta în spatele acestui marș. iemin ,Ne place să vânăm“, susțin zeci de mii de britanici Boris Elțîn a destituit trei miniștri Ei vor fi „transferați în alte activități“ 33 . Tocmai când se credea (se spera, de către unii) că problema remanierii guvenului rus a suferit o nouă amânare, „securea“ lui Elțîn a căzut, retezând sâmbătă trei capete ministeriale. Micro-remanierea i-a afectat pe Valeri Serov, ministrul relațiilor cu fostele republici sovietice, pe ministrul transporturilor, Nikolai Tsakh, și pe cel al educației, Vladimir Kineliov, care au fost nevoiți să plece și să înghită percajul prezidențial. Cei trei „au fost înlocuiți din posturile lor pentru a fi transferați în alte activități“, o formulă oficială care amintește suficient de mult de vechile eufemisme din vremurile de altădată, când oficialii nu erau demiși, ci doar „însărcinați cu alte activități“. Despre direcția în care au pornit-o cei trei nu se știe nimic. Kremlinul nu a comentat nimic pe această temă, însă figurile centrale ale reformei sprijinite de guvernul Cernomîrdin pot răsufla ușurare. Cei doi tineri vicepremieri, Boris Nemțov și Anatoli Ciubais, își păstrează posturile, dar nu sunt excluse și alte destituiri. Mai ales că opoziția strigă de pe băncile ei din parlament că remanierea de sâmbătă este de prea mică amploare pentru a avea vreun efect. Cum spunea și purtătorul de cuvânt al guvernului, Igor Șd'odurasulov, „apar mereu noi probleme și noi oameni care să le rezolve, este un proces natural“. Senatorii americani cer înlăturarea lui Saddam Ei i-au solicitat lui Bill Clinton să facă din alungarea lui Saddam de la putere obiectivul politicii în Golf Un grup de senatori a intervenit ieri în „acalmia“ care s-a instalat la Casa Albă în ceea ce privește situația din Golf, cerându-i președintelui SUA, Bill Clinton, să facă din alungarea lui Saddam Hussein obiectivul principal al politicii americane în Golf. Senatorul Hob Kerry, un democrat din Nebraska, a declarat că .ministrația Clinton trebuie să-și schimbe obiectivul declarat în ceea ce-l privește pe Saddam Hussein, C3.C, oficial, nu prevede alungarea sa de la putere. „Ai zice că este scopul nostru să-l înlocuim pe Saddam, fiindcă atât timp cât se menține la putere vom fi confruntați cu probleme imense“, a afirmat și senatorul republican de Arizona, John McCain. Kerry a precizat că „în primul rând vorbesc pentru cei 22 de milioane de irakieni care au fost terorizați de acest dictator“. Acestei inițiative i s-au alăturat senatori democrați și republicani, într-o coeziune rar întâlnită la Washington. Prințul William nu vrea să fie rege Viitorul monarhiei poate fi asigurat de prințul Harry în vârstă de 15 ani, fiul cel mare al prințului Charles, William, pare deja foarte decis în privința locului pe care îl va ocupa în familia regală. El i-a spus tatălui său că nu dorește să fie rege și să-i urmeze la tron, atunci când va veni momentul. Surse din palatul Buckingham au declarat că prințul William, aflat în prezent la Colegiul din Eton, în urma morții mamei sale a devenit tot mai refractar ideii de a-și asuma vreodată rolul de monarh al Marii Britanii. Potrivit acelorași surse, prințul William este un tânăr suferind de multiple frustrări: „Când privește spre familia regală, tot ceea ce a văzut în ultimii ani au fost numai povești mizerabile. El a început să asocieze aceste aspecte negative cu instituția reprezentată de mama și tatăl său.“ Publicația londoneză „People“ afirmă că William s-a certat cu părinții săi înainte de accidentul din 31 august 1997, tocmai din cauza refuzului său de a fi rege. Britanicii vor trebui să se bizuie pe prințul Harry pentru viitorul monarhiei lor. Pagină realizată de SILVIU GENESCU