Agenda, ianuarie-martie 1991 (Anul 2, nr. 1-13)

1991-01-05 / nr. 48 (nr. 1)

pag. _ ____________________ ______________________________________________________________________________ AGENDA TERRS « TERRS « TERRS « TERRS « TERRS TERRS « TERRS »1 itiatianond • Un hotel luxos, aura Constantinopolului și o crimă nerezolvată — toate elementele unui mister de Agatha Christie. Aproape 300 din iubitorii romanelor sale s-au adunat la hotelul Pera Palas din Istanbul pentru a celebra centenarul nașterii Agathei, pentru a juca un joc misterios. Câțiva dintre fani s-au gindit că o cheie găsită in camera 411, unde se presupune că a scris romanul „Crima din Orient Expres“, ar putea descria jurnalul acesteia și ar putea rezolva cazul scurtei ei dispariții. In 1926, autoarea a dispărut, iar după 11 zile s-a reîntors fără a avea memoria celor intimplate. Din păcate, jurnalul a dispărut și musafirii nu au putut rezolva cazul. • Președintele Bush a semnat recent o lege, pe baza căreia imigrarea in Statele Unite este mult ușurată (legea veche datează din 1952). In următorii trei ani, vor fi admiși suplimentar in S.U.L. 400 000 de imigranți, adică in total 2,1 milioane de persoane. • Universitatea din Taejon, Coreea, a primit un ajutor neașteptat: o femeie de 76 de ani, pe nume Lee Bok Sun, a dăruit studenților suma de șapte milioane de dolari, prin testament, pentru a cumpăra... orez! Bătrîna a fost toată viața vinzătoare de plăcinte de orez, învelite in frunze de algă marină. Cîștigul realizat l-a investit întotdeauna in clădiri și terenuri de construcție. Acestea, intre timp, au ajuns așa de valoroase, incit micile economii ajung la cifra milioanelor. • Cunoscuta firmă constructoare de piane „Steinway and Sons“ a construit cel de-al 500 000 exemplar din faimoasele sale instrumente. Peste S00 de virtuoși ai pianului din toată lumea — de la Daniel Barenboim pînă la Elton John — au ținut să-și pună semnătura pe furnirul acestui instrument jubiliar. Pianul nu este de vinzare. • 14 704 de bărbați germani, care pînă in prezent s-au sustras serviciului militar — mutindu-se in Berlinul occidental — vor fi chemați in Bundeswehr și amendați cu cite 600 de mărci — dacă nu au depășit virsta de 32 de ani. De altfel, serviciul militar era obligatoriu in R.F.G. pînă la virsta de 28 de ani. • Premiul Național al U.S.A. pe 1990 pentru ficțiune a fost obținut de Charles Johnson, 42 de ani, pentru romanul său Pasajul din mijloc (o poveste a unui sclav eliberat ce se descoperă pe sine). Premiul pentru non-ficțiune a revenit lui Ron Chernow pentru Casa Morgan , o dinastie de bancheri americani și ridicarea finanțelor moderne, un studiu despre rolul familiei Morgan în dezvoltarea băncii moderne. TOPUL ORAȘELOR Un studiu pe doi ani, realizat de 350 de experți, a stabilit rata nivelului de trai din 45 de metropole din lume. Pe baza criteriului „neutralității culturale", trei orașe au obținut 86 din 100 de puncte posibile, ajungînd astfel în fruntea topului: Melbourne, Montreal și Seattle-Tacoma. La sfîrșitul listei se află Lagos cu 10 puncte mai puțin decît Kinshasa. Joseph Spiedel, un reprezentant al experților afirma : „In topul orașelor sînt general valabile principalele necesități ale vieții, în timp ce pentru un oraș ca Lagos acestea sînt aproape inexistente pentru cea mai mare parte a populației". In Europa, în fruntea topului este, surprinzător, Essen-Dortmund-Duisburg, cu cele mai strălucitoare capitale la cel puțin zece locuri în urmă. In evaluare au fost luați în considerare 10 factori. Au fost incluse siguranța publică, sănătatea, educația, locuințele și costul hranei. Dacă serviciul telefonic, traficul și zgomotul au intrat în calcul, binefacerile culturii au fost eliminate datorită diferențelor societale. Raportul semnalează cîteva contraste izbitoare: Moscova, Varșovia și Essen- Dortmund-Duisburg își trimit copiii la licee aproape în totalitate, în timp ce Johannesburg, Lagos și Lahore mai puțin de o treime. Rata omuciderii în Cape Town este cea mai ridicată, aproape 65 la 100 000 locuitori, spre deosebire de 1 la 100 000 în Bandung, Indonesia și Madrid. Cele mai mari cheltuieli pentru hrană se fac în orașul Ho Și Min, 80 la sută din venitul locuitorilor. Londra este singurul oraș din Europa în care acestea reprezintă mai puțin de 16 la sută. Pentru pace și liniște cele mai de dorit orașe sînt Dallas Fort Worth, Singapore și Manchester . Karachi, New York și Monterrey sînt printre cele mai zgomotoase. Un șofer poate vîjîi prin Atlanta sau Casablanca la orele de vîrf cu aproape 65 km/h, dar în Lima trebuie să se filme cu numai 7 km/h. Printre orașele lumii industrializate numai Napoli are un nivel mai puțin bun. Amenințarea viitorului este cea mai vizibilă în Mexic, a cărui populație a crescut de la un milion la șapte între 1940 și 1965, a trecut de 19 milioane anul trecut și, la rată anuală de creștere de 3,85% va ajunge pînă la 30 milioane 1 2000, devenind cel mai mare complex metropolă din lume. Toat cele trei metropole ale Japoniei sînt pe primul loc în ceea ce privește nivelul scăzut al ratei mortalității infantile : 5 morți la 1 000 nașteri, contrastînd cu 157 în Kanpur. Speidel caracterizează concluziile ca fiind „întunecate, mai ales în țările în curs de dezvoltare". La începutul secolului al XX-lea numai 10 la sută din populația lumii, locuiau la oraș ; pînă în anul 2000 numărul se va apropia la jumătate din populația planificată. Ultimul oraș din top, Lagos, are cea mai ridicată rată de creștere a populației (5,8%). C. A. O lumină pe cer în noaptea de 5 noiembrie, mii de oameni din Franța, nordul Italiei, Germania și Elveția au rămas surprinși la vederea unui obiect triunghiular imens, care se mișca pe cer. Acesta era luminat la colțuri în portocaliu, galben și verde și tîrit de o minge de foc. „Era un triunghi isoscel imens cu cele trei unghiuri foarte luminoase", a afirmat martorul francez Laure de Vulpian. „Obiectul se mișca foarte maiestuos, aproape cu viteza unui avion" Privitorul elvețian, Patrick Audrey, l-a numit „un spectacol halucinant ... Am fost uimit de frumusețea scenei“. Luminile misterioase au fost zărite și de piloți, soldați și marinari, ceea ce l-a determinat pe Jean-Jacques Velasco de la Centrul Național Francez pentru Studii Spațiale să afirme: „Aceasta este, fără îndoială, afacerea cea mai neplăcută cu care ne-am confruntat vreodată". De fapt ce era OZN- ul ? Patru zile mai tîrziu, Centul de Studii Spațiale a anunțat că obiectul este, aproape cu siguranță, o rachetă sovietică in curs de dezintegrare după pătrunderea ei in atmosfera terestră. Dar oare toți vor crede aceasta ? Dopajul era ceva obișnuit... Explicarea „miracolului estgerman“ ține de un singur cuvînt: dopajul. O anchetă, publicată de hebdomadarul hamburghez Stern, bazată pe documente confidențiale provenite de la laboratorul din Kreischa, afirmă răspicat: Kristin Otto, multiplă campioană olimpică la natație, Ulf Timmermann, campionul olimpic la aruncarea greutății, dar și săritoarea Heike Drechsler, decatloniștii Christian Schenk și Torsten Voss, aruncătorul de disc Jürgen Schulz, toți deținători de titluri olimpice sau mondiale, utilizau regulat Oral Turinabo (OT), un steroid anabolizant, produs în RDG. Aproape toți atleții de primă mină est-germani au făcut la fel. Stern publică facsimilele mai multor documente: tabele de urmărire a performanțelor, grafice, note scrise, cu precizarea dozelor folosite de marii campioni in vederea pregătirii unor competiții. După Stein, Institutul de cercetări pentru sport din Leipzig studia și testa noile produse, iar laboratorul din Kreischa urmărea, înaintea competițiilor internaționaui se pregătește o nouă producgătime. Serviciul de medicină sportivă din Berlin (SMD) dirija manevra. Două mii de angajați și șase sute de medici conlucrau cu 140 de antrenori repartizați in țară și răspunzind, fiecare, de 2b pînă la 50 de sportivi. Directorul-adjunct al SMD, dr. Manfred Höppner, a confirmat că se poate vorbi de „o practică sistematică", dar că atleții „știau ceea ce iau". După el, se urmărea în acest fel un control al utilizării „produselor de susținere" : „Ar fi fost mai bine să-i vedem cum își administrează singuri aceste substanțe sau chiar să le dăm mină liberă șarlatanilor ?“. Hoppner precizează totodată că patinatoarea Katarina Witt și săritorul cu schiurile Jens Weissflog au refuzat de fiecare dată să li se administreze anabolizante. Torsten Voss a calificat aceste dezvăluiri drept „un păienjeniș de minciuni“, dar doctorul Klaus Clausnitzer, directorul laboratorului din Kreischa, a confirmat autenticitatea documentelor din Stern și a afirmat că „dopajul era monedă curentă". Federația germană se pronunță pentru constituirea unei comisii de anchetă independente. Pe de altă parte, președintele Comitetului olimpic german, Willy Daume a cerut deschiderea unei anchete internaționale. CANCUȚA FIRMA COMO S.A. anunță începerea înscrierilor pentru seria ianuarie—februarie 1991, la cursurile școlii de șoferi amatori, grad B, zilnic între orele 9,00 și 17,00, la sediul firmei din str. Ciprian Porumbescu nr. 8, telefon 159 15. Condiții deosebite (1220/90) de lame adunate . Supărat pe Batman, în curînd un nou erou de roman se va lupta pe ecrane pentru a intra în grațiile publicului ; Captain America, care în anii '40 a trezit sentimentele patriotice ale publicului. Interpretul personajului principal este tînărul Matt Salingero Și Căpitanul Fracasse se pregătește de o reluare cinematografică. In anii ’50, în acest rol îi puteam admira pe francezul Gerard Barry. Acum, regizorul Ettore Scola i-a angajat pentru noul film pe Massimo Troisi și pe Marcello Mastroianni. • Conlucrare franco-germană și în industria filmului : cărțile lui Gaston Lerouc vor fi transpuse din nou în scenarii cinematografice, se va începe cu „Stafia". Regizor este Wolfgang Petersen, protagonist Marlon Brando. După nuvela lui Mario Soldati se pregătește o nouă producție italiană sub conducerea lui Gianfranco Angelucci. Spre informare , și în acest film interpretul principal este unul din marii ecranului : Anthony Quinn ! • Ex-soția lui Sylvester Stallone. Brigitte Nielsen face o nouă carieră în Italia. A terminat turnările pentru două filme și chiar pentru un serial de TV intitulat „Crimă sub clar de lună". Acum, Brigitte se „reface" în compania unui as al fotbalului american, Mark Gastineau... • După Stallone și belgianul Van Demme, un nou boxer, face carieră în studiourile din Hollywood : francezul Olivier Grüner, descoperit la un festival al filmului. Titlul crimiului este „Orașul îngerilor", iar Olivier este un adversar redutabil. Vai de sărmanii criminali! • Patrick Swayze nu poate fi recunoscut în noul său film, are părul oxigenat și și-a lăsat barbă, în cel mai periculos episod sare dintr-un avion și plutește 60 de secunde prin văzduh — fără dublură ! O nimica toată pentru el — în tinerețe doar a fost săritor profesionist (salte mortale) din grupul temerarilor de la Acapulco ! panoramic ] economici EFORT Șeful concernului Volkswagen, Carl Ilahn, și-a propus pentru 1991 un program-foamut de investiții, în total 52 miliarde de mărci, din care aproape zece miliarde în firma cehoslovacă Skoda. Se presupune că acolo va fi fabricat și modelul VW-Passat PAUPERIZARE In loc de bunăstarea mult rîvnită, pentru mulți locuitori ai fostei R.D.G., unirea cu R.F.G. le-a adus sărăcie și mizerie. Mănîncă resturi de la gunoaie, dorm sub cerul liber sau în dărăpănături, fără lumină, fără încălzire. Tot mai mulți își pierd slujba, ca atare și căminul, deoarece nu au cu ce achita chiriile. MEDICAMENT DUBIOS Firma cu renume mondial, Bayer Leverkusen, a anunțat că a fost găsită formula pentru prepararea unui medicament miraculos pentru combaterea diabetului. Tabletele „Glucobay“, însă, au ca efect mai mult „bai“ decît „miracol“. Controlorii de medicamente au afirmat că are mult mai multe efecte secundare decât este admisibil și nici nu ajută la nimic ! DUBIA Se pare că Pentagonul nu mai este așa de sigur asupra invulnerabilității avioanelor fantomă F-117A „Stealth“ — care nu pot fi reperate de radar și din care 20 de bucăți sînt staționate în zona Golfului, pentru a intra la nevoie în acțiune. Pentru orice eventualitate s-a dispus formarea unei escadrile de bombardiere, care în caz că una din aceste ,,fantome“ s-ar prăbuși pe teren inamic, să pornească o acțiune de bombardare intensă a rămășițelor aparatului, pînă se desface în molecule ... MOND- UrmâND Prețuri de licitație ’ 7 • Cea mai scumpă pătură, achiziționată vreodată, a fost licitată la 22 decembrie 1983 la Sotheby’s. Parke Bernet din New York a plătit pentru o pătură Navajo-Churro-Serape, manufacturată, suma de 115 500 dolari. Cel mai scump degetar din lume s-a vîndut la o licitație la Geneva, la 3 decembrie 1979. Pentru 8 000 lire sterline, londonezul Winifred Williams a cumpărat un degetar din porțelan de Meissen avînd forma unui dinte, cu data de fabricație 1740. • Cel mai scump pahar a fost cumpărat de Robin Symes la 4 iunie 1979 la Sotheby's : este vorba despre o cupă din sticlă, avînd 17,78 cm diametru și 10,16 cm înălțime, confecționată în anul 300 e.n. A costat „doar" 520 000 de lire sterline. • Cea mai scumpă pălărie din lume este în posesia Muzeului de Stat din Alaska. Este vorba despre o pălărie de ceremonie a indienilor Tlingit-Kiksadi, datată 1600, care a costat 66 000 de dolari. Cel mai scump atlas din lume (300 000 de marchi) a fost licitat la 25 octombrie 1986 la Sotheby’s. Este vorba despre un atlas al cartografului Johannes Blaeu. Acest atlas a fost tipărit în anul 1667 doar în 300 de exemplare. • Cea mai scumpă lingură dintr-un „atelier vienez“ a fost vîndută la 28 aprilie 1983 la Sotheby’s cu suma de 17 600 lire sterline. 120 000 de lire sterline au fost plătite, la 24 iunie 1983, la Christie’s, pentru un set de 13 linguri din perioada regelui Henric al VIII-lea aflate pînă atunci în posesia lordului Astor. • 2,75 milioane dolari s-au plătit la 31 ianuarie 1987 pentru un fotoliu stil Chippendale, la Sotheby’s. Fotoliul a fost confecționat de tîmplarul Thomas Affleck pentru generalul John Cadwalader. • Un birou cu lac japonez negru, confecționat pe la 1705, și aflat multă vreme în posesia reginei Mary a Angliei, a fost vîndut, la 18 octombrie 1981, pentru suma record de 860 000 dolari la Christie’s din New York. • Record pentru un dulap de bucătărie , la 7 iulie 1988, pentru un asemenea obiect s-au plătit la Londra 407 000 de lire sterline. Dulapul era de pe vremea regelui George al II-lea. GUINNESS BOOK 1990