Agenda, iulie-septembrie 1991 (Anul 2, nr. 27-39)

1991-07-06 / nr. 27

pag. _ ______________ _______________________________ ______________________________________________ AGENDA ) terra † terra ® terra † terra ® terra ® terra †i Jtropymortd • Parada organizată la Washington in cinstea militarilor care au participat la războiul din Golful Persic a costat in jur de 3 milioane dolari. • Restaurantul Jialu din Guangzhou (China) are în meniu peste 30 feluri de mîncare din șobolani. • Numărul rinocerilor negri din Africa a scăzut de la peste 2 milioane în anul 1900 la cca 3 400 în ziua de azi • 5 state nord-americane (Kansas, California, Indiana, Oregon și Virginia de Vest) reintroduc studiul religiei in invățămîntul public. • Firma americană United Parcel Services transportă zilnic 11 milioane de colete în ISO de țări și teritorii din lumea întreagă. •n republica sovietică Gruzin, trăiesc peste 80 de minorități naționale. • Se estimează că pînă la 35% din femeile americane sînt violate în decursul vieții, dar numai cel mult 10% dintre acestea depun o plingere la Poliție și sub 5% din bărbații care comit violuri ajung la închisoare. • Ceasurile de mină produse de firma franceză Cartier International (preț mediu: 4 300 dolari) sînt probabil cel mai frecvent copiate bijuterii. • Din 1980 și pînă în ziua de azi, în Columbia au fost omorîți 46 de ziariști. Războiul civil din Angola a durat 16 ani, s-a soldat cu 40 000 de oameni mutilați și 300 000 morți și a provocat infrastructurii acestei țări pagube în valoare de 25 miliarde de dolari. N. I. Se schimbă banii...? Ideea a venit din partea Marii Britanii, unde imaginea ducelui de Wellington a fost înlocuită pe bancnotele de 5 lire cu cea a părintelui primei locomotive, George Stephenson. Apoi în avalanșă, personalitățile politice de pe hîrtiile de valoare din toată lumea, inspirînd putere și spirit dominator, au cedat locul celor mai buni artiști, pictori, muzicieni, oameni de știință. Germania i-a instalat la loc de frunte pe Dürer și Cranach, iar Franța și-a tipărit bancnotele cu figurile lui Delacroix, Debussy, Pascal și Montesquieu. In portofelele italiene îi poți găsi acum pe compozitorul Bellini, sculptorul Bernini și pe fiziciană Maria Montessori. Pictorul Caravaggio apare pe bancnota de 100 000 lire, cotată cu circa 79 dolari. Conservatori sînt, surprinzător, americanii, pe ale căror bancnote continuă să apară figurile a 11 politicieni : Washington (1 dolar), Jefferson (2 dolari), Lincoln (5 dolari), Hamilton (10 dolari), Jackson (20 dolari), Grant (50 dolari), Franklin (100 dolari), McKinley (500 dolari), Cleveland (1 000 dolari), Madison (5 000 dolari) și Chase (10 000 dolari). Ce contează dacă cei mai mulți dintre americani nu știu că Chase a fost primul Secretar al Tezaurului S.U.A. O recentă propunere indică următoarele schimbări: nuvelistul Mark Twain (1 dolar), cîntărețul Louis Amstrong (2 dolari), pictorul Remington (5 dolari), gînditorul William James (10 dolari), inițiatorul jocului de baseball Alexander Carwright (20 dolari), inventatorul Thomas Alva Edison (50 dolari), pedagogul Horace Mann (100 dolari), scriitorul Ernest Hemingway (500 dolari), poeta Emily Dickinson (1000 dolari), industriașul Henry Ford (5 000 dolari), și filosoful John Dewey (10 000 dolari). Insă, fără îndoială, efectul economic dezastruos al unor asemenea schimbări pe piața internă și internațională, oficială și „la negru“, ar fi cu mult deasupra bunelor intenții... CALIN țencife ATI ȘTIUT? • • ... care sînt cele mai puternice firme producătoare de calculatoare din lume, pe piața europeană, clasificate după cifra de afaceri anuale : 1. I.B.M. — 14,020 miliarde dolari 2. Digital Equipment — 3,216 miliarde dolari 3. Siemens-Nixdorf — 3,203 miliarde dolari 4. Groupe Bull — 2,943 miliarde dolari 5. Hewlett-Packard — 2,268 miliarde dolari 6. Compaq — 1,978 miliarde dolari 7. Olivetti — 1,674 miliarde dolari 8. Apple Macintosh — 1,670 miliarde dolari 9. Unisys — 1,499 miliarde dolari 10. I.C.L. — 1,088 miliarde dolari 11. Commodore — 939 milioane dolari 12. Sun Microsystems — 855 milioane dolari Cenușă și lavă pe Pinatubo Situat la mai puțin de 45 kilometri de baza aeriană americană Clark și la circa 100 kilometri de capitala filipineză Manila, muntele Pinatubo era considerat un vulcan stins sau, în cel mai rău caz, adormit pentru milenii. Craterul său nu mai cunoscuse convulsiile unei erupții din 1380. Totul a durat pînă acum cîteva săptimîni cînd, o violentă izbucnire a forțelor telurice a azvîrlit cenușă pulverizată și fragmente de rocă pînă la 16 kilometri înălțime, formînd pe cer o ciupercă hidoasă gri-verde. Pînă acum au fost scoase la suprafață peste 130 milioane metri cubi de lavă, care au invadat pantele înverzite ale muntelui. „Este de așteptat ca zvîrcolirile vulcanului, scurgerile de materii incandescente să dureze luni și chiar ani“ a declarat Raymundo Punongbayan, directorul Institutului Filipinez de Vulcanologie și Seismologie. Pe zeci de kilometri în jurul vulcanului, livezi și cîmpuri de orez, case și mașini, totul a fost acoperit cu un strat de 30—60 cm de cenușă. Aerul a devenit în scurt timp irespirabil. Apoi au venit ploile torențiale care au desăvîrșit dezastrul: rîuri de noroi, adinei de 1,5—3 metri, au inundat văile înconjurătoare distrugînd tot ceea ce mai era în picioare. Statisticile calamității sînt triste : 18 persoane ucise, 50 rănite și 84 000 care și-au părăsit locuințele. De la baza aeriană Clark au fost evacuați 14 000 de militari, împreună cu familiile lor. Comentînd această retragere din fața forțelor naturii, un demnitar filipinez spunea : „Pinatubo a reușit în cîteva zile să facă ceea ce protestele antiamericane ale populației nu au făcut în mai bine de zece ani“. MIRCEA NISTOR Să vă reamintim. De ce cămila are cocoașă ? Cămila își folosește cocoașa drept magazin cu grăsimi din care preia hrana atunci cînd n-o găsește în cantități suficiente. Un proces chimic specific îi permite să transforme în apă o anumită cantitate de grăsimi, rezistînd astfel timp de 17 zile în deșert, fără strop de apă. Cămila cu o cocoașă trăiește in țările arabe de pe malul Mediteranei, iar cea cu două cocoașe, mai rezistentă, trăiește în Asia. Cămila aleargă într-o mod anume, economisind energie, încă o trăsătură care-i permite să supraviețuiască în regiunile în care există puțină hrană este aceea ca poate mînca crenguțe și plante cu spini, pe care alte animale nici nu le ating. Așa cum este cazul cu toate ființele vii, inclusiv oamenii, cea mai mare parte a corpului cămilei este compus din apă. Dar, spre deosebire de oameni, organismul acestui „vapor din deșert" poate pierde 3/4 de apă din organism fără ca existența să-i fie periclitată. Cînd copacul încetează să crească ? Copacul crește atîta timp cît trăiește. Dar, în majoritatea țărilor, creșterea copacilor este întreruptă în perioadele reci și secetoase. Creșterea anuală depinde și de climă în zonele tropicale umede copacul poate crește fără întrerupere, iar fiecare perioadă de creștere este însemnată cu im iner sub formă de noi depuneri care ii măresc circumferința tulpinii. Ce sînt stafidele ? Anumite soiuri de struguri se usucă și poartă denumirea de stafide. Pînă în secolul al XX-lea stafidele s-au produs în zona mediteraneană, iar astăzi, în cantități mari se produc în California și Australia. Modul natural de a obține stafide constă in uscarea la soare a strugurilor pînă aceștia capătă culoarea maronie. Astăzi, stafidele se usucă rapid în aparate speciale și se tratează cu sulf ca să se mențină timp îndelungat. Există un sortiment special de ■ * afide, deosebit de gustoase, care se obțin în Malaga (sudul Spaniei). M. F. FEMEIA KAMIKAZE Tînărul Ilari Babu, fotograful care însoțea suita lui Rajiv Gandhi, reușise de data aceasta să se plaseze într-un unghi favorabil. Dar la acea oră nu știa că era pe cale să realizeze un document istoric pe care nu-l va vedea niciodată: în numai cinci secunde o bombă va pulveriza tot fastul care conferea bucurie și fervoare atmosferei. Femeia îngenuncheată, care purta sub sari o centură cu exploziv era, fără îndoială, singura a cărei figură nu iradia în acel moment Era marți, 21 mai, ora 22 și 20 de minute. In piața din localitatea Smperumbudur, Rajiv Gandhi se îndrepta spre tribună. In sari verde-oranj, culorile naționale ale Indiei, femeia kamikaze se apropie de Rajiv și îi petrecu pe după cap ghirlanda de flori pe care o ținea în mînă și care camufla, fără îndoială, sistemul de declanșare a bombei. Apoi, ea se prosternă în fața lui. Hari Babu, care inițial a fost bănuit de a fi făcut parte din complot, tocmai își îndreptase obiectivul spre această siluetă cu figura concentrată și trăsăturile încordate. Era figura unei kamikaze. Explozia care a urmat n-a făcut să izbucnească craterul nici unui vulcan, așa cum s-ar fi putut crede după zgomotul produs. Ea a tăiat însă în carne vie, făcînd să curgă sînge pe o rază de cel puțin 20 metri. După explozie a fost recunoscută și o altă femeie în sari verde-oliv, care se află în picioare alături de teroristă. In spatele ei — cadavrul de nerecunoscut al lui Rajiv Gandhi, care n-a putut fi identificat decît după tunica albă și pantofii tip sport cu banda roșie, marca Lotto. Lingă corpul lui Hari Babu se va descoperi aparatul de fotografiat, care închidea în camera obscură documente ale acestei tragedii. VERONICA MUREȘAN In centrul fotografiei „femeia kamikaze". IN EXIL Ce fac foștii conducători de țară ? Fostul conducător al Etiopiei, locotenent-colonel Mengistu Haile Mariam, a plecat în exil la o fermă din Zimbabwe unde președintele Robert Mugabe i-a oferit azil. Mengistu a lăsat în urma sa o țară ruinată, cum de altfel au făcut și alți tirani. Cîțiva dintre ei n-au reușit însă niciodată să scape: Nicolae Ceaușescu în România și Samuel Doe în Liberia, plătind cu viața încercarea de evadare. In exil, nu de puține ori, foștii tirani trăiesc într-o disperare bine întreținută. Idi Amin, din Uganda, locuiește intr-o vilă din Jeddah, Arabia Saudită, cu o pensie de 8 000 dolari. Și asta nu e totul . Amin obișnuiește să telefoneze diferitelor agenții de presă pentru a se plînge că nu-i ajung banii ca să trăiască potrivit rangului său. Pentru fostul președinte est-german, Erich Honecker, exilul înseamnă un apartament de 240 m2 în Spitalul militar din parcul Sokolniki, Moscova. El este convins că va rămîne și în continuare un musafir special al sovieticilor. Viața este luxoasă și pentru fostul conducător al Paraguayului, Alfredo Stroessner, la conacul său din districtul Lago Sul, Brazilia. Deși generalul are probleme cu sănătatea, oficialitățile paraguayene se tem că el și-ar putea folosi relațiile și averea pentru a influența unele afaceri de stat și chiar familiale ale actualului președinte. Andrei Rodriguez (fiul lui Stroessner, Alfredo, este căsătorit cu Maria, fiica lui Rodriguez). Sînt însă unii tirani care au suferit rigorile legii. In 1986, S.U.A. i-a ajutat să fugă pe Jean- Claude („Baby Doc“) Duvalier din Haiti și pe Imelda Marcos din Filipine. Acum primul dintre ei, divorțat, locuiește într-o vilă de pe Riviera franceză, bucurîndu-se de „viața unui exil liniștit“. Imelda Marcos, al cărei soț, Ferdinand, a murit în 1989, a fost achitată în urma unui proces desfășurat la New York anul trecut. Dacă, s-ar întoarce în țară ar fi judecată pentru furtul a 10 milioane dolari din averea statului. Desigur, ar putea fi mult mai mulți exilați. S.U.A. și alte 29 de țări n-au reușit să-l detroneze pe Saddam Hussein. Dar dacă totuși președintele Irakului ar avea nevoie de un refugiu, Zambia are cel puțin o adresă care-l așteaptă : una din arterele principale din Lusaka se numește „Bulevardul Saddam Hussein". D. A. mm IRMA Tm, cel mai mare distribuitor de publicații si componente electronice, este unic reprezentant, in Timiș, al firmelor: MICROELECTRONICA București; •CONF.C. București; T.P.E.F.. Curtea de Arges. Va așteptam la magazinul nostru (str. Miron Costin nr.2) zilnic intre orele 9-18 si simbala intre orele 9 - 3 MOINDQ UMAN O AVIOANE • Cel mai mare avion pentru transport de persoane este Boeing 747-400 Jumbo Jett, care este în circulație din ianuarie 1988. Capacitatea acestuia este de 516 pasageri. Viteza maximă — 969 km/h. • Cel mai rapid avion pentru transport de persoane este mult discutatul Concorde, care poate atinge o viteză de croazieră de 1450 km/h. Capacitatea sa este de 100 de pasageri. Recordul obținut în data de 15 aprilie a parcurs distanța între Londra și New York în 2 ore și 54 de minute. • Cel mai mare bombardier este fabricat în S.U.A. și poartă numele de B-52H. Poate să se ridice în aer purtînd 220 t de material de război. • Cel mai rapid avion supersonic este Lockheed SR 71 care aparține forțelor aeriene ale S.U.A. Primul zbor l-a efectuat în anul 1964. Poate atinge viteza de 4 800 km/h. • Cel mai rapid avion de vînătoare este construit în U.R.S.S. și poartă numele de MIG-25 (în cadrul N.A.T.O. este cunoscut sub denumirea de Foxbat). Viteza avionului poate atinge 3 395 km/h. Dacă armamentul lui este completat cu patru rachete sol-sol, ce se montează sub aripi, viteza scade la 2 969 km/h. Cea mai mare înălțime atinsă de un avion prin forță proprie, decolînd de pe pămînt, a fost obținut de Alexandru Fedotov cu un avion MIG 25, aparatul ridicîndu-se la o înălțime de 37 650 m. • Primul zbor cu un avion supersonic a fost efectuat la 14 octombrie 1947 la baza militară Edwas din California (S.U.A.), avîndu-l la bord pe Charles Elwood Yeager. (GUINNESS BOOK, 1991)