Agenda, octombrie-decembrie 1996 (Anul 7, nr. 40-52)

1996-10-05 / nr. 40

« f W 'flfi « - pKMMI 2 SĂPTĂMÂNA PE SCURT 5 octombrie 1996 Sâmbătă, 28 septembrie • Președintele Siriei, Hafez Al Assad, l-a acuzat pe premierul israelian, Benjamin Netanyahu, că a anulat procesul de pace în zonă, refuzând să onoreze angajamentele predecesorului său de a se retrage de pe înălțimile Golan. • Milițiile islamiste ale talibanilor au cucerit provincia unde fostul guvern de la Kabul stabilise o nouă linie de apărare, după ce talibanii au ocupat, vineri, capitala țării. • O.S.C.E. a apreciat că alegerile de la 14 septembrie, din Bosnia, deși imperfecte, sunt în ansamblu acceptabile, urmând ca peste câteva zile să fie omologate. • Președintele rus Boris Elțîn a evocat posibilitatea unei lărgiri a N.A.T.O. spre Est, dar numai după semnarea unui acord cu Rusia, a indicat un comunicat al Kremlinului citat de France Presse. • în Cisiordania au continuat confruntările între manifestanții palestinieni și armata israeliană, dar nici un incident major nu a fost semnalat. Duminică, 29 septembrie , în prezența a mii de persoane, la cimitirul Ghencea-civil, a fost înmormântat Nicu Ceaușescu, în fața sicriului, drapat în tricolor, a fost oficiată o slujbă religioasă. • Premierul israelian, Benjamin Netanyahu a declarat că Israelul nu va închide niciodată tunelul care trece pe sub moscheea musulmană Al-Aqsa, din orașul vechi al Ierusalimului, ceea ce a determinat proteste violente din partea palestinienilor. • Consiliul de Securitate al ONU. a adoptat o rezoluție prin care deplânge executarea fostului președinte al Afganistanului, Mohammed Najibullah, răpit de către rebelii talibani dintr-o bază ONU. și spânzurat vineri. • Poliția irlandeză a capturat cea mai mare cantitate de cocaină din istoria acestui stat - 100 de kg - cu o valoare aproximativă de 130 de milioane de dolari. Luni, 30 septembrie , Camera Deputaților a adoptat cu vot nominal, în ciuda protestelor grupului parlamentar al P.U.N.R., introducerea pe ordinea de zi a discutării în procedură de urgență a Proiectului de lege privind ratificarea Tratatului de bază româno-ungar, document ratificat săptămâna trecută de Senat. • Premierul israelian a lansat un apel palestinienilor la negocieri continue și intensive, în vederea relansării procesului de pace și ajungerii la un acord. • Membrii președinției colegiale bosniace, formată din liderii musulman, sârb și croat, au avut prima reuniune la Sarajevo cu participarea înaltului reprezentant civil al O.S.C.E. în Bosnia și a adjunctului său, în jurul hotelului în care a avut loc reuniunea a fost desfășurat un important dispozitiv de securitate. • Tensiunea între Atena și Ankara a crescut din nou, după ce o grupare islamistă turcă a aruncat o grenadă asupra sediului patriarhatului ortodox grec din Istambul; nu au fost înregistrate victime. Marți, 1 octombrie Ministrul român de externe, Teodor Meleșcanu, a luat cuvântul la New York, în cadrul dezbaterilor politice generale ale celei de-a 51-a sesiuni a Adunării Generale O.N.U. între altele. Meleșcanu a subliniat interesul țării noastre pentru edificarea unui sistem internațional care poate garanta securitatea și stabilitatea, progresul și prosperitatea pentru toate țările lumii. • Premierul israelian, Benjamin Netanyahu, s-a întâlnit cu președintele Bill Clinton la Casa Albă, marcând astfel deschiderea summit-ului organizat de S.U.A. pentru salvarea procesului de pace în Orientul Mijlociu. După această întrevedere, președintele Clinton l-a primit pe liderul palestinian, Yasser Arafat. Președintele Franței, Jacques Chirac, a afirmat că speră ca Italia să fie printre primele țări europene care vor adopta moneda unică. știrea săptămânii Declarație comună ruso-cecenă Liderul cecen, Zelimhan Iandarbiev, și primul-ministru rus, Viktor Cernomîrdin, au semnat, joi, la Moscova, o declarație comună asupra principiilor reglementării pașnice a conflictului din Cecenia. Documentul prevede în primul rând înființarea unei comisii comune al cărei obiectiv principal va fi reconstrucția economică cecenă, dar care va contribui și la crearea structurilor puterii și la organizarea alegerilor parlamentare în republică. Cernomîrdin a declarat că până la 10 octombrie vor fi numiți copreședinții comisiei mixte, politicianul săptămânii Yasser Arafat Președintele Autorității Palestiniene S-a născut în august 1929, la Ierusalim. De tânăr, s-a angajat în campaniile împotriva administrației britanice și mișcării sioniste. în 1952 a fost ales președinte al Uniunii Studenților Palestinieni, în 1959 a fondat organizația de luptă palestiniană Al-Fatah, iar în 1969 a fost numit președinte al O.E.P. Considerat reprezentant al unei linii politice moderate, Arafat s-a pronunțat pentru soluționarea politică a conflictului din Orientul Mijlociu, O.E.P. fiind desemnată în 1974 singurul reprezentant legitim al poporului palestinian. La Conferința de la Alger din iunie 1988, a fost din nou recunoscut dreptul O.E.P. de a reprezenta poporul palestinian, iar Arafat a proclamat „Statul Palestina“, acceptând totodată rezoluțiile Consiliului de Securitate al O.N.U. ce dezavuează actele de terorism și recunosc dreptul Israelului la existență, în martie 1989, Arafat a fost numit șef al Statului Palestina până la organizarea de alegeri libere. în august 1992, Israelul a acceptat să trateze direct cu reprezentanții O.E.P., în septembrie 1995, liderul palestinian și ministrul israelian de externe, Shimon Peres, au convenit asupra unui acord interimar de extindere a autonomiei palestiniene în Cisiordania. . Este căsătorit și are o fiică. Miercuri, 2 octombrie Uniunea Europei Occidentale a anunțat încheierea operațiunii de supraveghere polițienească și vamală pe Dunăre, desfășurată din 1993, a embargoului impus de O.N.U. Republicii Federale Iugoslavia și sârbilor bosniaci, după ce Națiunile Unite au ridicat definitiv aceste sancțiuni. • Secretarul de stat american, Warren Christopher, a avut întâlniri cu principalii membri ai delegațiilor israeliană și palestiniană la negocierile de la Washington, dar fără participarea celor doi lideri, premierul israelian, Benjamin Netanyahu, și președintele autorității palestiniene, Yasser Arafat. • Bulgaria a obținut statutul de membru al Organizației Mondiale a Comerțului acordat de către Consiliul General al acestuia, a anunțat la Geneva ministrul bulgar al comerțului. Examinarea candidaturii acestei țări a debutat în noiembrie 1986, iar aderarea efectivă va avea loc la 30 de zile după ratificarea protocolului. Fostul premier bulgar, Andrei Lukanov, deputat al partidului de guvernământ, a fost descoperit împușcat la reședința sa. O persoană suspectată de a fi participat la asasinarea lui Sukanov a fost arestată. • Liderul opoziției naționaliste armene, Vezghen Manukian, învins de către actualul șef al statului, Levon Ter Petrosian, la ultimele alegeri prezidențiale din această țară, a solicitat organizarea unor noi alegeri. La rândul lor, observatorii O.S.C.E. au pus la îndoială corectitudinea numărării voturilor scrutinului prezidențial de la 22 septembrie. Joi, 3 octombrie , Camera Deputaților a ratificat, cu 159 de voturi pentru, un vot împotrivă și 27 de abțineri, Tratatul de înțelegere, cooperare și bună vecinătate între România și Republica Ungară, document care a fost ratificat la sfârșitul săptămânii trecute și de Senat. Grupurile parlamentare P.U.N.R. și P.R.M. nu au participat la vot. Tot joi, deputații au ratificat și Tratatul politic de bază românoiugoslav. • Președintele bosniac, Alia Izetbegovici, și cel al Serbiei, Slobodan Miloșevici, au conferit timp de două ore, la Paris, cu ocazia primei lor întâlniri directe de după războiul din Bosnia. Ei au decis normalizarea totală a relațiilor bilaterale, inclusiv a celor diplomatice. După întrevedere, cei doi lideri au fost primiți de către președintele Franței, Jacques Chirac. • Duminică, în localitatea Brez, de la frontiera dintre Israel și Fâșia Gaza, vor fi reluate negocierile directe israelianopalestiniene. După ce inițial se anunțase că prima întâlnire din cadrul noii runde de negocieri va avea loc la cel mai înalt nivel, surse oficiale de la Gaza au anunțat că negocierile se vor purta la nivel de șefi de delegații. • Ministrul de externe german, Klaus Kinkel, a anticipat, la Viena, că N.A.T.O. își va menține prezența în Bosnia și că țara sa va participa la o nouă forță multinațională ce va succede forței de pace IFOR, al cărei mandat expiră în decembrie ac. • Noaptea trecută a expirat termenul de w.npr: A intra mhrip depunere a candidaturilor pentru alegerile vieM, prezidențiale și legislative de la 3 noiembrie, în țara noastră. Președintele Biroului Electoral Central, judecătorul Costică Ionescu, a anunțat că au fost validate 16 candidaturi pentru președinție; 13 dintre persoanele ce aspiră la funcția de șef al statului sunt propuse de partidele politice și de organizații ale minorităților naționale, iar trei sunt independenți. Vârsta candidaților este cuprinsă între 40- 73 de ani. • Președinții republicilor Tadjikistan, Kazahstan, Uzbekistan, Kîrghistan și Turkmenistan s-au întâlnit, ieri, la Alma Ata, cu premierul rus, Viktor Cernomîrdin, pentru consultări pe probleme de securitate regională, în urma venirii la putere a islamiștilor talibani în Afganistan. Convocarea acestei reuniuni de urgență a fost inițiată de președintele Boris Elțîn și reflectă îngrijorarea Moscovei față de situația din Afganistan, care, în opinia Rusiei, destabilizează echilibrul de forțe din Asia Centrală. • Comisia Internațională pentru Crucea Roșie a trimis, ieri, o delegație în Afganistan să aprecieze ajutorul umanitar de care are nevoie populația. Noul guvern de la Kabul a respins acuzațiile Organizației Internaționale pentru Drepturile Omului, care a afirmat că talibanii au impus un regim de teroare procedând la sute de arestări și la maltratarea persoanelor reținute. • Președintele autorității palestiniene, Yasser Arafat, a purtat ieri convorbiri la Tunis. El a informat despre rezultatele summitului israeliano-arab de la Washington și despre discuțiile purtate, joi, la Rabat, cu regele Hassan al Marocului. Tot ieri, liderul palestinian a sosit la Paris, pentru convorbiri cu președintele Jacques Chirac. • Ieri, premierul Viktor Cernomîrdin a prezidat prima reuniune a nou înființatului Consiliu pentru Apărare al președinției ruse. Boris Elțîn a solicitat această întrunire pentru a se analiza restructurarea și problemele de finanțare cu care se confruntă în prezent armata rusă, în componența noului consiliu sunt incluse personalități de prim rang de la nivelul președinției, guvernului și armatei. La reuniunea de ieri, desfășurată cu ușile închise, nu a participat secretarul Consiliului Securității, Alexandr Lebed. SÂMBĂTĂ • Consiliul European Extraordinar, consacrat reformării instituțiilor Uniunii Europene, se va reuni la Dublin • Ziua mondială a educatorilor. DUMINICĂ • Prima dezbatere televizată dintre președintele american, democratul Bill Clinton, și candidatul republican, Robert Cole. LUNI • Vizita generalului Alexandr Lebed, secretarul Consiliului Securității Rusiei, la Cartierul general al N.A.T.O din Bruxelles. Se vor discuta planurile de extindere spre Est a N.A.T.O. • „Ziua mondială a habitatului“ • La Stockholm vor fi anunțați laureații Premiului Nobel pentru medicină • Reuniț agenda evenimentelor 5.10 - 11.10.1996 nea miniștrilor apărării din țările nordice (Stockholm). MARTI • Reuniunea, în cadrul dialogului structurat dintre U.E. și țările asociate, pe probleme privind societatea informațională (Luxemburg) • Vizita în Rusia a ministrului francez de externe • Conferința anuală a Partidului Conservator din Marea Britanie • Anunțarea, la Stockholm, a laureaților Premiului Nobel pentru economie • Parada de modă „Primăvarăvară ’97“ (Paris) • Festivalul de publicitate de la Portoroz (Slovenia) • Salonul Turistic Internațional de la Poznan. MIERCURI • Deschiderea Conferinței mondiale privind normalizarea telecomunicațiilor (Geneva) • Anunțarea, la Stockholm, a laureaților Premiului Nobel pentru fizică și chimie • Reuniunea Comisiei de Apărare a Adunării Uniunii Europei Occidentale (Istanbul). JOI • Reuniunea Comitetului de Asociere România- Uniunea Europeană (Bruxelles) • Manevre militare denumite codificat „Dynamic Mix ’96“, la care participă 13 țări membre ale N.A.T.O. (Marea Mediterană, Italia, Turcia) • Batalionul 26 infanterie românesc va fi înlocuit în Angola de către Batalionul 812 infanterie „Căști Albastre“ din Bistrița • în Republica Sud-Africană va avea loc primul recensământ al populației, după abolirea apartheidului • Târgul internațional de jucării de la Lodz. VINERI • Vizita în Ucraina a unor reprezentanți ai Grupului celor șapte țări industrializate - „G-7“, vor fi analizate unele probleme legate de Centrala nucleară de la Cernobîl • Conferința Organizației Mondiale a Sănătății privind eradicarea leprei până în anul 2000 (New Delhi) • Va fi anunțat, la Oslo, Premiul Nobel pentru Pace • Alegeri parlamentare în Mauritania • Concert susținut de Michael Jackson în Coreea de Sud.