Agenda, iulie-septembrie 1998 (Anul 9, nr. 27-39)

1998-07-04 / nr. 27

*BM**»*amf*tp *M 0i 2 SĂPTĂMÂNA PE SCURT Sâmbătă, 27 iunie . La Cluj, a început o reuniune de lucru a Consiliului Reprezentanților U.D.M.R., menită, între altele, să decidă dacă Uniunea va mai rămâne în coaliția guvernamentală sau nu. După prima zi a lucrărilor majoritatea participanților a susținut activitatea organizației în executiv. La Iași, s-au desfășurat lucrările Consiliului Național al Alianței pentru România. Președintele acestei formațiuni, Theodor Meleșcanu, a apreciat că în prezent alegerile anticipate apar ca una din soluțiile posibile și necesare pentru perioada următoare și a accentuat posibila contribuție a socialdemocraților la accelerarea reformei în țara noastră. • Dizidenți ai Ligii Democratice din Kosovo, partidul liderului albanezilor, Ibrahim Rugova, au constituit astăzi o nouă formațiune, numită Noua Ligă Democratică din Kosovo, care are ca obiectiv obținerea independenței provinciei prin negocieri cu Belgradul după retragerea forțelor armate sârbe. Duminică, 28 iunie • Alături de organizația de tineret a P.N.Ț.C.D., reunită la Călimănești, primul-ministru Radu Vasile a contribuit la elaborarea unei hotărâri care exclude din partid orice țărănist care critică guvernul. • Aflat în China, Bill Clinton a participat la o slujbă religioasă la o biserică din capitala chineză și a luat cuvântul la amvon, pledând pentru libertate religioasă totală în China. • La Forumul Crans Montana, trimisul special american în Balcani, Richard Holbrooke, a declarat că rebelii albanezi pot lua parte la tratativele cu Belgradul numai dacă dovedesc că își pot controla unitățile de gherilă din teren. • Dragan Kalinici a fost ales președinte al Partidului Democratic Sârb fondat de fostul lider al sârbilor bosniaci, Radovan Karadjici. Luni, 29 iunie Grupul parlamentar U.D.M.R. din Camera Deputaților a depus, la Biroul Permanent, o propunere legislativă privind reînființarea universității de stat cu predare în limba maghiară cu sediul în Cluj. • Deputatul Adrian Vilău și-a anunțat demisia din funcția de membru al Comisiei de control a activității Serviciului de Informații Externe. Prezența lui Vilău în Comisie a fost contestată în urma apariției angajamentului său cu fosta Securitate și a declarațiilor sale publice. • Convocat, în regim de urgență, Consiliul Suprem de Apărare a Țării a cerut Serviciului Român de Informații să precizeze dacă, printre membrii CSAT, figurează sau nu informatori ai fostei Securități, urmând ca cei implicați să demisioneze în maxim o săptămână. • Referendumul organizat în Portugalia privind liberalizarea avortului a fost anulat din cauza slabei participări la vot. Marti, 30 iunie . 7 • Președintele României, Emil Constantinescu, și președintele Azerbaidjanului, Gaidar Aliyev, au avut convorbiri la Baku, care au permis crearea unei baze solide pentru demararea proiectelor economice în diverse domenii și a afacerilor. • Rusia se opune în principiu extinderii N.A.T.O., acest punct de vedere care a fost exprimat și înainte și după summit-ul de la Madrid a declarat ambasadorul acestei țări la București, Valeri Keniașkin, la o conferință publică organizată de Asociația „Manfred Worker". • Delegația militară română care a participat la Atena la cea de-a patra reuniune la nivel de experți privind crearea forței multinaționale rapide din sud-estul Europei a reiterat propunerea de amplasare a comandamentului acestei structuri militare în zona Constanța. știrea săptămânii BANCĂ PENTRU 300 DE MILIOANE DE CLIENȚI Toată crema Uniunii Europene a fost prezentă marți, la Frankfurt, unde a avut loc inaugurarea oficială a Băncii Centrale Europene, instituție financiară care va rula moneda unică europeană. Consiliul executiv al B.C.E. a început activitatea semnând în registrul oficial de la primăria Frankfurt, ceremonie la care au participat șefi de stat și de guvern din toată UE. în discursul de inaugurare, președintele băncii, Wim Diesenberg, a menționat că BCE va dirija, începând cu 1 ianuarie 1999, decontările în Euro pentru 11 națiuni și va avea aproximativ 300 de milioane de clienți. Miercuri, 1 iulie • Președintele Emil Constantinescu a început o vizită oficială în Georgia, unde a purtat convorbiri cu președintele Eduard Șevardnadze, în primul rând pe tema dezvoltării colaborării bilaterale și regionale. • Ministrul italian de externe, Lamberto Dini, a făcut o scurtă vizită la București. El și-a exprimat convingerea că România și Slovenia vor face parte din următorul val al extinderii Alianței Nord-Atlantice. • Guvernul rus este gata să demisioneze, în cazul în care planul său „anti-criză" va eșua, a declarat premierul Serghei Kirienko în fața Dumei de Stat, cu ocazia prezentării acestui plan. Porțile domeniului familiei Spencer de la Althorp s-au deschis în ziua de naștere a prințesei Diana. Pentru lunile iulie și august au fost vândute 152 000 de bilete pentru vizitarea mormântului prințesei și a muzeului memorial. • Zeci de locuitori ai fostei colonii britanice, în prezent zona specială Hong Kong, l-au huiduit pe președintele Chinei, Jian Zemin, venit în teritoriu pentru a asista la celebrarea unui an de la retrocedarea coloniei către China. • Președintele ceh Vaclav Havel va fi supus unei noi intervenții chirurgicale pe 27 iulie, pentru a i se înlătura aparatele artificiale care i-au fost aplicate la 14 aprilie, când a fost operat din cauza unei perforări intestinale, politicianul săptămânii Boris Berezovski Secretar executiv al Comunității Statelor Independente Boris Abramovici Berezovski s-a născut la 23 ianuarie 1946, la Moscova, în 1967 a absolvit Facultatea de electronică din cadrul Institutului Tehnic și Silvic din capitala rusă, continuându-și studiile la Facultatea de Mecanică și Matematică de la Universitatea de Stat din Moscova. Este doctor în științe tehnice, membru corespondent al Academiei ruse, între 1989-1996 a fost președinte al Societății pe Acțiuni „Logovat“, fiind chiar întemeietorul acesteia, iar în 1994 a devenit președinte al Alianței automobilistice din Rusia (înființată tot de el), în 1995 a fost numit adjunctul președintelui Consiliului director al S.A. „Televiziunea publică rusă“. Din octombrie 1996 până în noiembrie 1997 a fost adjunctul secretarului Consiliului Securității Rusiei, responsabil cu problemele legate de reglementarea crizei cecene, în aprilie 1998 a fost ales secretar executiv al Comunității Statelor independente. Este un apropiat al familiei președintelui rus Boris Elțîn și, în special, al fiicei sale mai mici, Tatiana. Este unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din Rusia. Boris Berezovski este căsătorit, are șase copii, patru fete și doi băieți. Joi, 2 iulie • Premierul Radu Vasile a adresat o scrisoare premierului Suediei în care afirmă disponibilitatea guvernului român de a relua discuțiile cu guvernul acestei țări în vederea soluționării problemelor financiare în suspensie. • Președintele Emil Constantinescu, însoțit de o delegație de specialiști și oameni de afaceri, a vizitat terminalul petrolier Lupsa din Georgia, care urmează să intre în funcțiune în primăvara anului viitor și ar putea să comunice cu Constanța. După-masă, delegația română a plecat spre Batumi. • Secretarul general al N.A.T.O., Javier Solana, a declarat că-l consideră în continuare pe Ibrahim Rugova lider al albanezilor din Kosovo, în pofida recentelor întâlniri ale emisarilor americani cu reprezentanți ai rebelilor radicali. • Autoritățile sârbe exclud orice negociere cu teroriștii albanezi ai armatei de eliberare din Kosovo, a declarat astăzi un purtător de cuvânt al Partidului Socialist al președintelui Slobodan Miloșevici. Patru persoane au fost ucise și 20 rănite în urma exploziei unei mașini capcană în centrul Budapestei. Explozia a avut loc cu puțin timp înainte de amiază într-un cartier comercial din capitala ungară în apropiere de un loc frecventat de traficanții de valută. Poliția presupune că atentatul a fost o reglare de conturi între bande de traficanți de valută. • Birourile permanente ale Senatului și Xineri ^ înImp Camerei Deputaților au stabilit ordinea de Vineri, 6 iulie zi a sesiunii parlamentare extraordinare care va începe luni, 6 iulie, și va dura patru zile. • Președintele României, Emil Constantinescu, și-a încheiat vizita oficială pe care a întreprins-o în Georgia și în cursul după-amiezii a plecat spre Erevan, capitala Armeniei. • Miniștrii adjuncți ai apărării din România și Bulgaria s-au întâlnit în localitatea Ruse din țara vecină. Cei doi au discutat, în primul rând, despre proiectata forță multinațională de pace din sud-estul Europei, în cadrul convorbirilor a fost analizată și situația din provincia iugoslavă Kosovo. La Tiraspol a fost programată prima întâlnire a Comisiei Parlamentului Republicii Moldova pentru relațiile cu raioanele din stânga Nistrului, în noua ei componență (cu membrii structurii similare a organului legislativ din Transnistria). Au fost abordate probleme referitoare la realizarea memorandumului de normalizare a relațiilor dintre Republica Moldova și Transnistria, semnat la 9 mai a.c. • Președintele iugoslav, Slobodan Miloșevici, a declarat că sprijină reluarea imediată a negocierii cu etnicii albanezi din Kosovo. Miloșevici mai spus că Belgradul este ferm hotărât să ajungă la reglementarea crizei și că discuțiile ar putea aborda chestiui, precum autonomia și autoadministrarea provinciei, dar numai cu respectarea integrității Serbiei. • Departamentul de Stat american a anunțat că emisarul S.U.A., Richard Holbrooke, s-a întâlnit la, Belgrad cu președintele Miloșevici și a cerut din nou retragerea unității speciale din provincia majoritar albaneză, începerea ui negocieri de substanță. Washingtonul a cerut totodată albanezilor să pună capăt luptelor și să negocieze cu Belgradul un statut de autonomie. • Consiliul de Securitate al O.N.U.a cerut Croației să-și onoreze promisiunile în ceea ce privește garantarea drepturilor cetățenilor sârbi pentru a-i împiedica să părăsească Slavonia Orientală. într-un comunicat dat publicității, Consiliul de Securitate și-a exprimat preocuparea față de recentele rapoarte în care este menționat un număr din ce în ce mai mare de evacuări forțate, pe motive etnice, ale cetățenilor sârbi. SÂMBĂTĂ • Sărbătoarea națională a Statelor Unite ale Americii (Ziua independenței - 1776) • „Ziua Internațională a Cooperației“. DUMINICĂ • Pianistul și cântărețul Ray Charles va concerta în cadrul Festivalului de Jazz de la Montreal • Sărbătoarea Sfinților Chiril și Metodiu în Republica Slovacă • Sărbătoarea națională a Republicii Venezuela (Proclamarea independenței - 1811). LUNI • Reuniunea Consiliului de Securitate al O.N.U. consacrată planurilor de extindere a Ierusalimului (New York) • Exercițiul aerian „Cooperative dhance ’98“ în cadrul Parteneriatului pentru Pace. Participă și le genda evenimentelor 4.07.1998 - 10.07.1998 mânia (Slovacia) • „Ziua victimelor stalinismului“ în Republica Moldova. MARȚI • Vizita oficială a primului-ministru al României, Radu Vasile, la invitația omologului său italian, Romano Prodi. Este prevăzută primirea, la Vatican, a premierului român de Papa Ioan Paul al II-lea • Prima sesiune a noii Camere a Deputaților din Republica Cehă, formată în urma alegerilor legislative anticipate desfășurate în zilele de 19-20 iunie a.c. • Adunarea Generală a O.N.U. examinează solicitarea O.E.P. și a unor state arabe privind sporirea nivelului de reprezentare a misiunii palestiniene pe lângă Națiunile Unite (New York) • Licitația unor documente de mare valoare, o scrisoare a filosofului francez Rene Descartes și o partitură a compozitorului german Richard Wagner (Berlin). MIERCURI • Vizita oficială a președintelui Republicii Peru, Alberto Fujimori, în Marea Britanie • Vizita secretarului general al N.A.T.O., Javier Solana, în Ucraina • Reuniunea Consiliului Permanent al Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (Viena) • Reuniunea Grupului de Contact pentru fosta Iugoslavie (Rusia, S.U.A., Marea Britanie, Germania, Franța și Italia) la nivel de înalți funcționari. Examinează un plan în cinci puncte vizând soluționarea crizei din provincia sârbă Kosovo (Bonn). JOI • Alegeri prezidențiale în parlamentul slovac de la Bratislava • Proclamarea independenței Argentinei; sărbătoare națională (1816). VINERI • Reuniunea Comitetului Executiv al U.E.F.A. • Sărbătoare națională în Bahamas, ziua independenței (1973).