Agenda, ianuarie-martie 2010 (Anul 21, nr. 1-13)

2010-01-02 / nr. 1

Vă dorim un an bun, cu mai puține griji și mai multe TIMIȘOARA miendb Ültek. ir"irminirn,ni---irr.mtTTiar irrrni iiiri.p-i--jowr i .....mm ---_____ --- _______;„ ■■■■■EHHBnBBBHnnnBBHHHHHBHMHHHHnnHnnMBHnBnnBHn anul xxi săptămânal de informații și divertisment NR. 1 (1039) Np MU || ,n „ ^ 2 ianuarie 2010 1 ] | »&*"**• + 80 pagini JillLVHIJ N tiraj: 45 coo ex. 2 lei Fondat de Zoltan Kovacs Hrasen reabilitat  V • încă o parte din Inelul IV de circulație a fost dată în folosință Un nou traseu, care face parte din Inelul IV de circulație, a fost dat în folosință de către Primărie. Este vorba despre un drum aflat la ieșirea din oraș, pe Calea Torontalului, în partea stângă, vizavi de blocurile noi. De pe acel drum, traseul continuă pe la Piața Mehala, de pe strada Grigore Alexandrescu, unde vor fi montate indicatoare cu „Oprirea interzisă”, deoarece multe mașini staționează acolo și încurcă circulația, deși au locuri de parcare la dispoziție. Mai departe, după intersecție, traseul reabilitat care face parte din Inelul IV continuă pe strada Grigore Alexandrescu, apoi pe Calea Bogdăneștilor după care urmează strada Bârzava, și ea asfaltată la finele lui 2009. Primăria a făcut această investiție în ideea de a facilita accesul persoanelor care locuiesc în cartierele Brașcovici și Mehala spre centrele comerciale aflate la ieșire din oraș. Totodată, cei care vor folosi acest drum vor evita semafoarele și traficul din zona centrală și cea a Pieței Timișoara 700 atunci când vor dori să părăsească orașul și chiar țara, deoarece drumul județean aflat la ieșirea de pe Calea Torontalului duce la Vama Cenad. „Pe ruta Torontalului-Bârzava totul e făcut nou. Drumurile au fost asfaltate, s-au montat borduri și au fost făcute trotuarele", a precizat dl Culiță Chiș, directorul Direcției de Drumuri și Transporturi din Primărie. Alte străzi finalizate recent de firmele contractate de Primărie sunt Efta Botoca și Mariana Drăghicescu, aflate în zona străzii Câmpului, unde timișorenii și-au ridicat case în ultimii ani. De asemenea, au fost asfaltate câteva străzi din zona Martirilor Soarelui, unde era noroi, iar accesul locatarilor care și-au construit locuințe acolo era greoi: Stavrescu, Anișoara Odeanu, Pius Brânzeu sau Eduard Pamfil. DIANA LUPULESCU Maidanul a fost transformat în șosea, parte a Inelului IV Intrăm în noul an pe un val de scumpiri . Energie electrică și carburanți saturați cu accize De la 1 ianuarie 2010, România trece, din nou, printr-un val de scumpiri la principalele produse. în primă fază, vor crește prețurile la carburanți și energia electrică, precum și la țigări. Motivele sunt: 1. actualizarea nivelului accizelor în conformitate cu programul de ajustare la nivel european; 2. diferența de curs valutar la care se încasează sumele de către Fisc. în faza a doua intervin scumpirile în lanț. Carburanții s-ar putea scumpi cu 10-15%, ca efect al majorării accizelor, din cauza actualizării cursului de schimb. Potrivit legislației, de la 1 ianuarie 2010 accizele se calculează la un curs de schimb leu/ euro de 4,268 lei, nivel mai mare cu 14,2% față de cursul de 3,736 lei, folosit în 2009. Acest lucru înseamnă că prețul la pompă al unui litru de benzină ar putea ajunge la 4,25 lei sau mai mult. La electricitate, majorarea accizei are un impact și la factura lunară plătită de populație. în prezent, acciza cu care se taxează electricitatea este 0,42 euro pe MWh, iar din ianuarie va crește la 0,5 euro pe MWh, conform calendarului, în aceste condiții, scumpirile la energia casnică se vor plasa între 3,5-4%, după cum a anunțat Petru Lificiu, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei. Probleme mari apar atunci când vorbim de energia electrică folosită în scop comercial, adică cea furnizată operatorilor economici, căci aceștia sunt obligați să plătească mai mult pentru ea. După unele estimări, poate însemna o creștere a costurilor chiar cu 20%. Astfel, intervine a doua fază a scumpirilor, cele generate în lanț de costurile mai ridicate cu producția. Cum energia electrică și carburanții au o pondere deosebită în producție, precum și în aprovizionarea cu bunuri de strictă necesitate, este de așteptat să se scumpească cu câteva procente pâinea, laptele, carnea, dar și fructele și legumele. Pachetul de țigarete va fi mai scump cu 11% de la 1 ianuarie 2010, tot din cauza stabilirii unui curs de 4.268 lei pentru un euro la calcularea accizei. Scumpirile la acest capitol îi vor arde pe fumători la buzunar cu câte 50-70 de bani pentru fiecare pachet. LUCIAN-VASILE SZABO Scumpirea carburanților și curentului generează efecte în lanț Retrospectiva 2009 Care au fost cele mai importante evenimente din anul trecut în plan politic? Au existat performanțe notabile în sport? Iată întrebări pe care mulți ni le punem când se încheie o etapă și ne pregătim de o alta. La aceste întrebări am încercat să dăm răspuns în retrospectiva pe care o puteți citi, și chiar păstra, din cadrul săptămânalului. 2009 va rămâne anul de viză care a generat mari probleme în aproape toate țările lumii și care a zguduit chiar și economii care păreau extrem de solide. A fost anul alegerilor prezidențiale importante și este destul să ne gândim doar la SUA, Germania și bineînțeles România. A fost un an important pentru statele membre UE, deoarece a fost adoptat Tratatul de la Lisabona. Au fost doborâte recorduri, au apărut noi nume în sport. Pe toate le puteți afla din Retrospectiva anului 2009, pe care v-am pregătit-o pentru acest prim număr din 2010 al Agendei. Revelionul - distracție maximă • Concerte și artificii în centru, petreceri în cluburi și restaurante, la Operă sau la Filarmonică Dacă alegeți să petreceți Revelionul în Piața Victoriei din Timișoara, trebuie să știți că veți avea parte de câteva concerte și un foc de artificii de un sfert de oră. Așa promit organizatorii, care au cheltuit pentru petrecere 150 000 de lei. Spectacolul organizat de municipalitate pe scena amplasată în centrul orașului va începe la ora 21.30 și se va încheia la ora 1.00 a anului 2010, între orele 21.30 și 23.00 vor urca pe scenă trupele High Five, Crazy Win și interpretul Keo. De la ora 23.00 își începe show-ul formația Saragosa Band. Fix la miezul nopții, reprezentația va lua o pauză de 15 minute, pentru ca timișorenii prezenți în piață să urmărească focurile de artificii, care vor fi lansate de pe Operă și din parcul aflat în spatele Catedralei. De la ora 0.15 și până la 1.00, Saragosa Band va continua spectacolul. Cei care și-au făcut din timp rezervare la restaurantele din Timișoara și din apropiere vor avea parte de bucate alese și multă distracție. Și în cluburi trecerea dintre ani se va sărbători cu mult fast. Alături de programele speciale organizate pentru această noapte, petrecăreții vor avea parte de diverse meniuri, câteva prețuri fiind 200 lei la Heaven Studio, 150-200 la Art Club 700, 300 lei la Club 30, 150 lei la Vanilla Club, 200 lei la Scottish Pub, 150 lei la Youtopia, 199 lei la Bierhaus, 130-300 lei la The Note Live, 100 lei la Wave, 200 lei la Irish Public House și 200 lei la Q Club, unde vor mixa Cargo, Drummer, Kriss, Nazo, Proza« și alți DJ din categoria „goști“. La Operă de la ora 18 este tradiționala operetă în trei acte Liliacul, cu muzica de Johan Strauss și tarif maximal de 70 de lei, iar la Filarmonică, de la ora 19, tradiționalul Concert extraordinar de Anul Nou. D. LUPULESCU, Z. VARGA „Rabla” continua și în 2010 . Primele de casare rămân însă aceleași Românii care vor participa la programul „Rabla” vor beneficia în 2010 de prime de casare la aceeași valoare de 3 800 de lei, conform unui ordin al fostului ministru interimar al mediului, Elena Udrea. Documentul prevede condiții similare celor din 2009, respectiv ca mașina casată să fie mai veche de zece ani și să fie funcțională atunci când ajunge la centrul de colectare. Ordinul prin care ghidul de finanțare pentru programul „Rabla” 2010 devine oficial legiferează în schimb câteva inițiative care până în prezent erau la stadiul de propuneri. Printre acestea se numără introducerea de vouchere cu valoarea primei de casare, care se eliberează oricui este dispus să scape de mașina veche; în plus, un cumpărător de mașină nouă prin programul „Rabla” poate cumula trei astfel de vouchere, urmând să beneficieze astfel de o subvenție maximă de 11 400 de lei, bani care vor fi scăzuți din prețul plătit pentru noul autoturism și suportați de stat, prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Ghidul de finanțare extinde programul „Rabla” și la firme, care, cu excepția celor cu datorii la stat sau a celor care au primit sancțiuni de natură financiară, vor putea cumpăra mașini sau tractoare prin „Rabla”. într-o primă fază, este necesară înscrierea producătorilor și importatorilor de mașini care au intenția să participe la program și validarea acestora, după publicarea listei programul devenind accesibil cetățenilor, care se vor putea înscrie pe listele deschise de fiecare dintre dealeri. Peste 32 000 de mașini mai vechi de zece ani au fost scoase din uz prin programul „Rabla" din 2009, reprezentând circa două treimi din număul total al autovehiculelor pentru înlocuirea cărora statul își propusese, la începutul anului, să aloce fonduri. MARIUS HORESCU Suntem la început de an, ceea ce înseamnă că vă invităm la un nou joc, dotat tot cu premii în bani, pe care să îl jucăm împreună în primul trimestru al anului. De aceea, l-am denumit sugestiv Câștigați milioane cu Agenda. După 13 săptămâni, adică la capătul lunii martie, vă vom da răgazul să ne trimiteți taloanele pe care le-ați adunat, după care vom organiza o extragere în urma căreia vom acorda premii. Iar acestea sunt următoarele: • Un premiu de 10 000 de lei (100 000 000 lei vechi) • Un premiu de 5 000 de lei (50 000 000 lei vechi) • Un premiu de 2 500 de lei (25 000 000 lei vechi) • 100 de premii a câte 100 de lei (100 000 000 lei vechi în total). Suma totală pusă în joc este de 27 500 de lei (275 000 000 lei vechi). în fiecare săptămână, în Agenda magazin vom publica un talon ce va purta câte un număr, de la 1 la 13, pe care trebuie să îl păstrați. Pentru a participa la extragerea pentru desemnarea câștigătorilor premiilor menționate va trebui să trimiteți setul complet de taloane pe adresa redacției, până la termenul limită de 15 aprilie, data poștei. Numele celor norocoși le vom publica în data de 1 mai. Vă poftim la joc! 3M Modificări la Pașapoarte . Până în 8 ianuarie se mai pot obține acte de călătorie simple Noutăți pentru cei care doresc să obțină pașapoarte începând cu data de 11 ianuarie 2010, Serviciul Public Comunitar pentru Evidența și Eliberarea Pașapoartelor Simple din cadrul Instituției Prefectului Județul Timiș va primi și soluționa numai cereri pentru eliberarea pașapoartelor electronice și a pașapoartelor simple temporare. în perioada 4-8 ianuarie, se mai pot obține pașapoarte simple model 2001. Este vorba despre tipul actual de pașapoarte. Totodată, începând cu data de 4 ianuarie, formațiunile de evidența populației de pe raza județului Timiș nu mai preiau cereri pentru eliberarea pașapoartelor simple. Taxele pentru un pașaport electronic sunt de 266,2 lei, cuprinzând taxa de pașaport de 234 lei și taxa consulară de 32,2 lei. Pentru pașaportul temporar - pașaport valabil pe o perioadă de un an taxele sunt cele actuale, adică 96,2 lei (64 lei taxa de pașaport și 32,2 lei taxa consulară). Aceste documente se obțin numai în regim de urgență cu achitarea tarifului suplimentar de 100 lei. Toate taxele se achită la CEC Bank. în perioada 28 decembrie - 31 decembrie 2009, Serviciul Public Comunitar pentru Evidența și Eliberarea Pașapoartelor Simple din cadrul Instituției Prefectului Județul Timiș nu are program de lucru cu publicul. LILIANA SEDU