A Hét 1965/2 (10. évfolyam, 27-52. szám)

1965-07-04 / 27. szám

A Cedenbal elvtársnak, a Mongol Népi Forradalmi Párt első titkárénak és a minisztertanács elnöké­nek vezetésével hazánk­ban járt mongol párt- és kormányküldöttséget mindenütt nagy szeretet­tel és szívélyességgel fogadták. • Köztársaságunk hathatós Segítséget nyújt a mon­gol népnek Ipara fejlesz­tésében. Képünkön: A csehszlovák segítséggel és szakemberekkel épü­lő darc­ani nagy ce­ment üzem. Technikai érdekesség a Szovjetunióból. A „Trak­­torszelhozmas“ kísérleti Intézet dolgozói olyan ügyes gépet építettek, amellyel a traktorab­roncs anyacsavarjait au­tomatikusan meg lehet húzni. A Cedok Karlovy Vary­­ban a külföldi vendégek minden igényét kielégítő modern utazási irodát rendezett be. Erre azért volt szükség, mert a nyu­gat-csehországi fürdő­helyek iránti érdeklődés évről évre nagyobb mé­reteket ölt. ■ A Londonban élő Nubar Gulbenkian ör­mény multimilliomos, olajkirály, az emlék­iratai kiadása alkalmából rendezett foga­dáson milliomos kollégáival, Isaac Wolfsoil áruháztulajdonossal és Paul Getty amerikai olajkirállyal, különböző pénzügyi problé­mákról beszélgetett. Gulbenkian ás Getty megdorgálták Wolfsont, akinek napi bevé­tele kb. egymillió font, amiért pénzt kért kölcsön, hogy a ruhatárosnak borravalót adhasson, mivel rendszerint nem tart pénzt magánál. Gulbenkian büszkén jelentette ki, hogy nála mindig van valami pénz, és hogy azt is pontosan tudja, mennyi. „Ebben a pillanatban például négy font és tíz shilling van a zsebemben.“ Getty is dicsekedve árul­ta el, hogy napi százezer font keresetéből mindennap két fontot tesz a pénztárcájá­ba. Azután arról kezdtek panaszkodni, hogy bizony Londonban egyre drágább lesz az élet. Getty ünnepélyesen megfogadta, hogy ezentúl sose ad többet húsz fontnál egy ebédért.­­ A francia kormány a párizsi közleke­dési vállalatokkal el akarja fogadtatni azt a tervét, mely szerint a földalatti villamo­sokon és a városi autóbuszokon a polgá­rok ingyen utazhatnának. A terv védelme­zői kiszámították, hogy így a párizsi közle­kedési vállalatok nem dolgoznának ráfize­téssel, mint most, hanem még komoly nye­reségre is számíthatnának. A terv Párizs speciális viszonyaiból indult ki. Az állam ugyanis hárommillió párizsi munkásnak „utazási pótlék" címén fejenként havonta 16 frankot fizet ki. Ezt a pótlékot az új terv értelmében az állam közvetlenül a közlekedési vállalatoknak fizetné. A menet­jegyek megszüntetésével ugyan a társasá­gok 450 millió frankot veszítenének, de ez esetben nem lenne szükség kalauzokra, akiknek a bére viszont 250 millió frankot képvisel. Ha megszüntetnék a menetjegye­ket, sok olyan egyén is földalattin, illetve autóbuszon járna munkába, aki eddig sa­ját autóján közlekedett. Ezzel jelentősen­­ meggyorsulna a közlekedés. A terv megva­lósítása azonban egy nagy nehézségbe üt­közik. A párizsi közlekedési alkalmazottak túlnyomó része ugyanis véglegesített állo­mányban van, s ezért nem lehet őket elbo­csátani. A terv hívei azonban a lille-i kísér­let sikereivel érvelnek, ahol szombaton dél­után, azaz a legnagyobb bevásárlások ide­jén, ingyen lehet utazni az autóbuszokon. Az eladatlan jegyek árát ugyanis az üzletek tulajdonosai megtérítik a közlekedési vál­lalatnak. ■ Egy amerikai folyóirat közvéleményku­tatást végzett, melynek eredményeképpen megállapították, hogy a hazugság emberba­rát­ cselekedet. Az amerikaiak 41 százalé­ka állítólag azért hazudik, hogy meg ne sértse embertársait, vagy pedig azért, ne­hogy ostobábbnak tűnjék náluk. A további 8 százalék rokonszenvet vagy részvétet akar kelteni, 4 százaléka nem akar nevetségessé válni. Az amerikaiaknak csak 3 százaléka ) hazudik ártó szándékkal, 3 százalék azért, hogy fölösleges mérgelődést vagy munkát takarítson meg, 14 százalék hazugsággal akarja érvényesíteni akaratát. A maradék 42 százalék állítólag sosem hazudik! A ku­tatás során megállapították, hogy a férfiak többször állítanak valótlanságot, mint a nők; az Ügyefogyottak gyakrabban, mint az élelmesek, és végül az ideges amerikai há­romszor annyit jelent, mint a nyugodt, ki­egyensúlyozott.

Next