A Hét 1970/2 (15. évfolyam, 27-52. szám)

1970-09-27 / 39. szám

Szeptember 6-án nagyszabású országos ara­tóü­­nnepélyt rendez­tek Nyitrén. Az ünnepi mani­­fesztációt Ján Janovic mérnök, a Szlovák Szocialista Köztársa­ság földművelésü­gyi miniszte­re nyitotta meg. Ezután az ün­nepély résztvevői szeretettel köszüntették a CSKP Központi Bizottságának és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság kormá­nyának küldöttségét, amelyet dr­ .Ľubomír Strougal a CSKP KB tagja, miniszterelnök veze­tett. ČSTK felvétel A Csehszlovákiai Magyarok Tár­sadalmi és Kulturális Szilvetséga isttk hetilapja Mttgjeltmik minden vasárnap. Feszorkesztó Major Ágoston Grafikai elmnntk­ezés: Csáder L­ászló Szerkesztőség: Bratislava, Obchod­n­á u. 7. Posta fiú­k C 393 Telefon: főszerkesztő 341 34 főszerkesztő helyettes 320­ 64 szerkesztőség 320 65 Terjeszti a Posta Itírlapszolgála­­ta, előfizetéseket elfogad minden postahivatal és levél kézbesítő. Külföldre szóló előfizetéseket el­ inlfiz: PNS Ústredná expedícia tlače, Bratislava, Gotlwaldovo nám. 40 Vil. Nyomja a PRAVDA nyomdaválla tat. Bratislava, Štúrova 4. Kifi­izetési díj negyed évre 26, - Kés. 1:1 évre 52.— Kés, egész év rp 1(H. Kés.­­ kéziratokat nem őrzitek meg és mű­nt k­ül­lünk vissza. Az eltérített repülőgépekről Egyetlen nap alatt négy repülőgépet térítet­tek el az eredeti útirányától s öt repülőgép uta­sait használták fel túszként. De nemcsak a gép­rablásokról van itt szó, hanem a dél-amerikai gerillák emberrablásairól is, akik külföldi dip­lomatákat fognak el és tartanak túszként fog­va, hogy ezzel kényszerítsék a kormányt börtön­ben sínylődő harcostársaik szabadonbocsátásá­­ra. Ezek az akciók vegyes érzelmeket ébreszte­nek az emberekben. Részben szimpátiát, mert e cselekedeteket igazságos ügy érdekében hajt­ják végre, s végrehajtóik valóságos hősöknek tűnnek egyesek szemében, részben viszont ellen­szenvet támasztanak, mert az akciók során olyan emberek kerülnek életveszélybe, akiknek leg­alábbis közvetlenül semmi közük nincs az il­lető országok elnyomóinak és elnyomottjainak elkeseredett harcához. Hol hát az igazság, mi a helyes álláspont ezekben a kérdésekben? E kérdés megválaszolása ismételten felveti a politikai élet örök erkölcsi kérdését: a cél szentesítheti-e az eszközt? A haladás, a szabad­ság, a nemes emberi célok megvalósítása érde­kében felhasználhatók-e bárminemű eszközök, igénybevehetők-e bárminemű harci módszerek? A felelet korántsem egyszerű és korántsem egy­értelmű. Sem a dél-amerikai gerillák, sem a paleszti­néi felszabadító mozgalom harcának igazságát nem vitatjuk el. Sőt mélyen szimpatizálunk ve­lük! Dél-Amerikai népeinek európai mértékkel szinte felfoghatatlan elnyomása, nyomora az ellenállók tízezreinek kiirtása, embertelen meg­­kínzása (gondoljunk csak Che Guevarára), a vé­res embervadászatok, a földjükről elűzött pa­­lesztínaiak szörnyű szenvedései természetes fel­háborodást ébresztenek minden becsületes em­berben. örülhetünk, hogy ma már mindenütt a világon léteznek olyan haladó erők, amelyek az ilyen elnyomás ellen fegyvert ragadnak. Hi­szen amely osztály, nép, népcsoport vagy éppen szervezete nem reagál az ellenséges benyomá­sokra, az meghal. Minden élőlényre, emberre, állatra, társadalomra érvényes ez a törvény? A kommunisták számára az osztály- és nemzeti elnyomást sínylődő erők harcának támogatása kötelesség. Ezért a dél-amerikai gerillákkal és Palesztinai menekültekkel nemcsak szimpatizá­lunk, de támogatjuk is harcukat. Küzdelmük megerősít abban a hitünkben, hogy a világon egyetlen elnyomás, egyetlen terror sem örök. Mégis, amikor repülőgép-eltérítésekről és em­berrablásokról hallunk, sok ember viszolyog. Bizonytalan érzések kerítik hatalmába. A harc indokainak a megértése ugyanis még nem je­lenti a harci módszerek feltételen helyeslését. A repülőgép utasa, a túsz személy szerint leg­többször ártatlan. Véletlen áldozata az esemé­nyeknek. A másik lényeges szempont az ügy megítélésé­ben, hogy a haladásért, a felszabadulásért foly­tatott erőknek milyen a tulajdonképpeni pozí­ciója, helyzete. Kétségtelen, hogy más helyzet­ben vannak a dél-amerikai gerillák és másban a palesztínai felszabadítási mozgalom képvise­lői. Ezért más-más eszközöket kénytelenek al­kalmazni. Az egyik fél legális szervvel, a világ által ismert és elismert szervezettel nem rendel­kezik, míg a másik, a palesztínaiak reguláris nemzeti hadsereggel rendelkeznek, az arab ál­lamok jóvoltából az ENSZ-ben is képviseltethe­tik ügyüket. Tehát nem szorulnak ugyanolyan eszközökre, mint a dél-amerikai partizánmoz­galom képviselői. A kommunista pártok tudatában vannak, hogy a forradalmi harcba, az imperializmus elleni küzdelembe a kizsákmányolás és az elnyomás áldozataivá vált más osztályok és rétegek is be­kapcsolódnak, s beviszik saját szélsőséges mód­szereiket, kispolgári ideológiájukat. De a kom­munisták — minden rokonszenvük ellenére­­per­sze másként tekintenek azokra, akik kényszer­ben, végső elkeseredésben cselekszenek és me­gint másként azokra, akik biztonságban és ké­nyelemben élve licitálnak) — az ő tetteiket és harci módszereiket is az osztályharc, a társada­lom forradalmi átalakításának az oldaláról kö­zelítik meg. Mérlegelik, hogy a forradalmi moz­galom, amely él a túszszerzés fegyverével, vajon ezt tekinti-e a harc kizárólagos vagy fő módsze­rének, vagy a nemzeti, illetve a társadalmi fel­­szabadulásért vívott sokrétű küzdelem egyik eszközeként, az osztályharc részeként alkalmaz­za-e azt. (Ez választ ad arra a kérdésre is, hogy vajon fanatikus kis csoportok, a tömegektől elzárt szekták harcával, vagy pedig jelentős tár­sadalmi mozgalommal van-e dolgunk.) Egyesek viszont azt vallják, hogy a marxiz­mus— leninizmusnak az egyéni terrort ki kell zárnia az igénybe vehető harci eszközök sorá­ból. Az így érvelők gyakran Leninre hivatkoz­nak, mondván, ő volt az, aki — egyebek között­­— a II. Miklós cár elleni merényletet megkí­sérlő narodnyik testvérbátyja elfogásából és kivégzéséből levonta ezt a következtetést. Ám az „idézők“ pontatlanok. Lenin — miközben nagyra értékelte a narodnyikok hősiességét — az egyéni terror útját járó bátyja és harcostár­sai drámájából azt a konzekvenciát vonta le, hogy nem vezet eredményre az a taktika, amely a társadalmi felszabadulásért vívott harcot a tö­megek helyett kizárólag a rendkívüli hősökre építi. A forradalom győzelme csakis a tömegek aktív küzdelméből születhet meg. Harcba vite­lükhöz igénybe kell tehát venni minden lehet­séges eszközt és módszert. (A harci módszerek­nek önmagukban nincs osztályjellegük. Ilyen tartalmat csak a konkrét osztályharcban kap­nak. ) Vagyis Lenin a különböző módszerek alkal­mazásának, nem pedig egyesek abszolutizálásá­nak volt híve. „Aki bizonyos harci eszközök al­kalmazhatóságának kérdésére igennel vagy nemmel próbál válaszolni, anélkül, hogy részle­tesen megvizsgálná az adott mozgalom konkrét helyzetét e mozgalom fejlődési fokán, az tel­jesen letér a marxizmus útjáról“ — hangsúlyoz­ta. Hogy a cél eléréséhez kinek, mikor, milyen eszközt és módszert kell igénybe vennie, azt a konkrét körülmények, az osztályharc konkrét állapota és az imperialista-tőkés diktatúra ellen fellépő valamennyi erő harci szövetsége szem előtt tartásával a forradalom élcsapatának kell eldöntenie. Lenin számol olyan kényszerhelyzettel is, amely a forradalmi terror módszereinek alkalmazását teszi szükségessé. De miközben leszögezi, hogy „elvileg sohasem mondtunk le és nem is mond­hatunk le a terrorról“, óva int minden forra­dalmárt attól, „nehogy elragadtassa magát a terrortól, nehogy a terrort ismerje el a harc fő és legfontosabb eszközének“. Morális ítéletünk is az elmondottakkal áll összhangban. A nemzetközi osztályharctól füg­getlen, ún. „humánus“ megközelítést ajánlóknak azt mondjuk: annak megítélése, hogy mi szol­gálja eredményesen és mi gátolja a társadalmi haladás ügyét, tehát hogy erkölcsileg igazolható vagy elmarasztalandó ezeknek a latin-amerikai forradalmároknak a cselekedete, csakis a forra­dalmárok, a haladás táborának a dolga lehet, mégpedig az ő küzdelmüknek, a haladásért ví­vott harcnak magasabb rendű erkölcsi normatí­vái alapján. Nem ítélkezhet viszont az osztály­ellenség, nem ítélhetnek az imperialisták, a gyarmatosítók, akiknek a kezéhez oly sok vér és szenny tapad.

Next