A Hét 1990/2 (35. évfolyam, 27-52. szám)

1990-07-06 / 27. szám

kon értékes meleg- és szárazságkedve­lő növények honosodtak meg, pl. a pusztai árvalányhaj, tavaszi hérics, puk­kanó dudafürt, bársonyos kakukkszekfű és több kökörcsinfaj. Gazdag a hegység állatvilága is. A meredeken ívelő dom­bokat és hegyeket mély völgyek váltják fel, melyekre a civilizáció még nemigen nyomta rá bélyegét. Legfeljebb néhány házból álló tanya húzódik meg bennük szerényen, az elmaradhatatlan gémes­­kúttal. A magányos sziklaormokat és hegycsúcsokat a középkorban előnyö­sen használták ki várak építésére. A tájvédelmi körzet hét legértéke­sebb része szigorított védelmet élvez, különböző védelmi kategóriákban. Ezek mellé a természetvédelmi szak­emberek további értékes alakzatokat és lelőhelyeket terveznek védelem alá helyezni. A rezervátumok közül talán legismertebb a somoskői, melynek ba­zaltorgonája és részben helyreállított vára kedvenc kirándulóhely. Jövőre nyílik meg itt az 1,6 km hosszú tanös­vény. Az Egyházasbást melletti Po­gányvár nemcsak bazaltsziklái és vé­dett növényei miatt számít különleges­ségnek, hanem kőtengerében megbú­vó szövevényes barlangfolyosói is meg­érdemlik a figyelmet. A 151 m hosz­­szú Labirintus-barlang első részeit még Nyáry Jenő kutatta át 1868-ban, számos kő- és vaskori tárgyakat találva bennük. Az Ajnácskő melletti Ragács­­hegyi rezervátumban részletesen ta­nulmányozhatjuk az egykori vulkáni ki­törés lefolyását. Az 1,4 millió évvel ezelőtt kitörő tűzhányóból hosszabb­­rövidebb lávafolyamok ömlöttek ki. A tűzhányó gáz- és gőzkifúvásainak, va­lamint robbanásainak nyomait ma is megtalálhatjuk különféle üregek alak­jában. A legjellegzetesebb ilyen üreg a 17 m hosszú Ebeczky-barlang. Falait összesült lávatörmelékek képezik, me­lyeket több helyen forró vízből kivált vékony kalcitréteg von be. Nevét a barlang arról a földbirtokosról kapta, aki elsőként talált rá az ajnácskői Csontos-árok gazdag felső pliocénkori gerinces állatok csontleletére. De ha­sonlóan értékes a Csákányháza mellet­ti földtani szelvény, ahol barnaszénré­teg bukkan a felszínre, vagy az ajnács­kői és sőregi vulkános kürtőkitöltés is. Az új tájvédelmi körzetet irányító székhely Rimaszombatban lesz. A hegység különleges természeti és kul­túrtörténeti értékeinek megóvására irányuló munka már ebben az évben elkezdődik. Kép és szöveg: DR. GAÁL LAJOS Árpád fejedelem fia volt Tarkadzus, innen a Tisza-parti Kistárkány neve. Maga a falu fonatánalmájáról és kisüsti szilvapálinkájáról híres, no meg korszerű művelődési házáról, amely az elsők között épült fel a környéken. Szállodájával is feltűnést kelt, hiszen ez sem megszokott egy ezer-ezerkétszáz lakosú falu esetében. A Kistárkányi Alapiskola tanulói szintén a község jó hírét keltik. Bábosai (őket neveztem a címben Tarkadzus utódainak) az idén is­­eljutottak a Duna Menti Tavaszra, ahol már többször volt részük elismerésben. Elnyerték a legjobb színpadi játékért járó díjat és a gyermekzsűri díját, s a legjobb dramaturgiai megoldásért járó díjat is kiér­demelték. Tarkadzus utódai világjáró emberkék im­már, minden évben felkerekednek, s autó­busz hozza őket a Csallóköz egyik legrango­sabb rendezvényére, a Duna Menti Tavaszra, amelynek az eseményeit Dunaszerdahelyen és Nagymegyeren követhettük élénk figye­lemmel. Tízen jöttek, kíséretükben Orlovszky­né Horváth Erzsébettel, a Kistárkányi Alapis­kola igazgatójával. Láttuk őket a színpadon, s a nagymegyeri játékszerboltban, mert a szülőktől nemcsak önmagukra vigyázó fi­gyelmeztetést kaptak a hosszú, több napig tartó útra, hanem zsebpénzt is, amelyen elsősorban játékot lehet vásárolni. Kísérőjük, az igazgató-tanító néni, ide megy velük meg oda, amikor teheti, legyen másféle emlékük is a szereplésen kívül. A kistárkányi 1 .—4. osztályos alapiskolá­nak negyvenöt tanulója van. Néhány tisza­­csernyei gyerek is oda járt, míg helyben nem nyílt meg a magyar iskola. Azóta Kistárkány már nem számolhat velük, szüleik végre elérték céljukat, hosszú kiesés után ismét Tiszacsernyőn küldhetik anyanyelvű iskolába lányaikat, fiaikat. Orlovszkyné Horváth Erzsébetet 1985 szeptemberében nevezték ki a kistárkányi iskola tanítójának, majd igazgatójának. A komáromi születésű pedagógusnak elég kö­rülményes az útja a Tisza-parti községig. Miután szülővárosában elvégezte az alapis­kolát és a gimnáziumot, 1982-ben az általá­nos iskolák négy alsó osztályára szerzett képesítést Nyitrán. Tanítani azonban nem mehetett mindjárt. Helyszűke miatt nem áll­hatott katedrára sem Komáromban, sem a környéken. Csallóközaranyosra sodorta a kezdeti évek elhelyezkedési bizonytalansága. A művelődési ház vezetését bízták rá. Egy évet töltött ott, közben megismerkedett nagytárkányi születésű férjével és a Bodrog­közbe került. Ott sem tudott azonnal elhe­lyezkedni a hivatásában, a tiszacsernyei va­sútállomás üzemi klubjának vezetőjévé tet­ték meg. Két évig folytatta ezt a munkát, aztán harmadszori próbálkozásra kinevezték tanítónak a kistárkányi kéttanerős iskolába. Férjével, aki most a tiszacsernyei vasútállo­más főnökének helyettese, ott vettek házat, így nem helyezték ismeretlen községbe. Már a vasutasok klubjában is foglalkozott gyermekekkel, Kistárkányban csak folytatta a megkezdett munkát. S míg tanítói állásra várt, levelező tagozaton elvégzett Pozsony­ban egy hároméves bábrendezői tanfolya­mot. Immár hat éve fordítja idejét bábjáté­kok, színdarabok betanítására, versmondók felkészítésére. Ő maga is versmondó, verse­nyek résztvevője, kisebb-nagyobb sikerrel. Az idei Jókai Napoknak is versenyzője volt. Ahogy ő mondja magáról: — Ingerdús környezetben nőttem fel. Ze­neiskolába jártam, a szereplést korán meg­tanultam. A szüleim meg a Magyar Területi Színházban dolgoztak. Gyermekkoromtól ebben a világban éltem. A kistárkányi gyerekek kis létszámú cso­portot alkotnak, s mindegyikük több műve­letet végez. Tízen vannak, többen nem is nagyon lehetnének, a tanulók jó része hát­rányos helyzetű családban született, nehéz közülük választani. Orlovszkynénak köny­­nyebb lenne a dolga mamutiskolában, ér­zelmileg viszont így kerül közelebb a gyere­kekhez. — Célom kezdettől az — mondja Or­lovszkyné —, hogy a tanítás játékos formá­ban történjék. Ez most már minisztériumi álláspont is, korábban sokszor ért bírálat szűkebb környezetemben a nézetemért. Munkám nem folyamatos a gyerekekkel. Alkalomszerűen mutatunk be színdarabot vagy bábjátékot. Magától értetődően igyek­szem a gyerekekből a lehető legtöbbet kihozni. Megadok számukra egy témát, s azt nekik kell eljátszaniuk dramatizálva, sa­ját szavaikkal. Nincs merev forgatóköny­vünk. Engedem játszani a gyerekeket. Nem erőszakolom rájuk saját felnőtt véleménye­met. — Munkájának milyen a hatása a gyere­kekre és a szülőkre? — kérdezem tőle Nagymegyeren. — A gyerekek kimondottan élvezik a já­tékot. Nagy élmény számukra, hogy önma­gukat adhatják a délutáni foglalkozásokon. Sajnos, a szülők sok esetben nem is tudják, mit jelent gyermekük számára az önfeledt játék élménye. — Élvezzük a játékot! — szólal meg Or­lovszkyné Horváth Erzsébet mellett az egyik gyerek. — A játékboltot is szeretjük — jegyzi meg pajkosan a másik. — Tegnap egy táskára való játékot vet­tem — újságolja a harmadik, a legnyelve­­sebb kislány. A gyermekek egyáltalán nem meghu­­nyászkodóak, fellépésükben, szókimondá­sukban bátrak, határozottak, mint akik tisz­tában vannak azzal, hogy fontosat csinál­nak. És ez természetes is. Nemegyszer ke­rültek szemtől szembe az otthoni és az idegen környezet közönségével. Persze, csak később tudatosul majd bennük igazán, mit jelentett számukra a Duna Menti Ta­vaszra eljutni, a zsűri szigorú szeme előtt bábjátékot bemutatni, az annyi helyen ki­függesztett műsorplakátokon önmagukat is látni, a kistárkányi gyerekeket, akik a mesz­­sze Bodrogközből jöttek el a Csallóközbe, oda-vissza majd ezer kilométeres utat meg­­téve. — Öröm foglalkozni a gyerekekkel — mondja meggyőzően Orlovszkyné Horváth Erzsébet. — Öröm itt lenni a Duna Menti Tavaszon, a Dél-Szlovákia minden részéből megjelent gyerekek és kollégák között. Megfigyelni, hogyan dolgoznak mások, és a tanulságot is levonni. És megállapítani, hogy hol tartunk. — Szereti a hivatását ? — Nagyon. Örülök, hogy tanító lehetek. Az iskolában őszinte, tiszta emberpalántá­kat látok magam körül. Sokszor eszembe jut persze, hogy ezekből a tiszta lelkű gyere­kekből lesznek majd a csúnya felnőttek. És ez a felnőttek hibája, akik mindig csak fegyelmeznek... Orlovszkyné Horváth Erzsébet boldog, hogy gyermekeket taníthat. Ahogy láttam, a tanítványai is örülnek, hogy önfeledten játszhatnak. Hogy időnként hosszú útra in­dulhatnak, s otthonuktól több száz kilomé­terre csilloghatnak-villoghatnak, szerepel­­ hetnek MÁCS JÓZSEF Fotó: Gyökeres György Tarkadzus utóda A gyerekek játszás közben. Baloldalt Orlovszkyné Horváth Erzsébet

Next