A Hét 1991/2 (36. évfolyam, 27-52. szám)

1991-07-05 / 27. szám

A HÉT RIPORTJA Hol a művészet mostanában? Ha sommásan akarnám megvála­szolni a címben feltett, nagyon is aktuális kérdést, akkor az idei Jókai Napokon szerzett benyomásaim a­­lapján azt kellene mondanom: több volt a művészet körülötte, mint ben­ne. S különösen érvényesnek érzem ezt a megállapítást amatőr színját­szásunk seregszemléjére. Úgy lát­szik, még mindig tart az évekkel ezelőtt elkezdődött egy helyben to­­pogás, s ami még ennél is rosz­­szabb, ezt a helyben topogást is egyre kevesebben vállalják. Széles e hazában ugyanis már alig-alig akad színjátszó együttes vagy kis­­színpad, mely érdemesnek találtat­na arra, hogy meghívást nyerjen a fesztiválra. Így volt lehetséges, hogy a válogató bizottság által vé­gül is kiválasztott két felnőtt színját­szó csoport és négy diákcsoport sem érte el azt a színvonalat, amit a Jókai Napok közönsége joggal vár el az elé lépő együttesektől. Ki tudja, mi oknál fogva, de a csopor­tok a fesztiválon még olyan teljesít­ményt sem nyújtottak, mint amilyent a májusi bemutatókon a válogató bizottság látott tőlük, így aztán nem meglepő, hogy idén a Jókai Napok nagydíja nem talált gazdára. A fenyegető jelek tehát sokasod­nak,é­s egyre határozottabban sür­getik az évek óta esedékes szem­benézést amatőr színjátszásunk si­ralmas jelenével és egyre bizonyta­lanabb jövőjével. Mert szép, szép, hogy a Jókai Napokat az ideálisnak éppen nem mondható társadalmi­gazdasági feltételek ellenére 28. alkalommal is sikerült megrendezni. Szép, hogy újra együtt lehettek mindazok, akik a nyelvet, a szót vallják önkifejezésük eszközének, hogy újra elmondhatjuk: íme, va­gyunk, s e nyelv által vagyunk. Mondom szép, de mi haszna, ha e nyelven igazi élményt, valódi művé­szetet nem tudunk közvetíteni. Az idei Jókai Napokon is elhangzott sok szép szó, gondolat, csupán a művészet maradt le mellőle valahol. Persze nem lennék igazságos, ha nem mondanám el, hogy most is voltak tehetséges szereplő, jó ötle­tek, izgalmas rendezői elképzelé­sek, merész kezdeményezések. I­­gen, voltak, a produkciókat azon­ban ezek sem tudták megmenteni. Engem személy szerint különö­sen a kassai "X" Iparista Kis Szín­pad előadása "lombozott le". Talán, mert bennük bíztam leginkább. Bíz­tam tapasztaltságukban, bíztam te­hetségükben, bíztam a sikeres da­rabválasztásban — hiába. S ha már a csalódásoknál tartok, hadd említ­sem meg az ipolysági JAISZ sze­replését; ők Hajnóczy Péter Dinamit című drámáját dolgozták fel. A fellé­pésüket megkülönböztetett figye­lem előzte meg, így annál nagyobb volt a csalódás. Forgács Miklós, aki ezúttal Vas Ottó oldalán rendező­ként is megpróbált utat törni magá­nak, hiába alakított jót a főszerep­ben, s hiába volt jó Korpás Árpád a Narrátor szerepében. A játékot, a darabban ott rejlő lehetőséget — s vele együtt az üzenetet — agyon­ütötte az átgondolatlan kísérlete­zés... A nagykaposiak Suli-bulija és a komáromiak Tanár úr kérem-je még ennyi figyelmet sem érdemel. Mind­két előadás megrekedt a szalag­avatók jópofáskodásban kimerülő szintjén (lehet, hogy eredetileg ilyen szalagavatós műsornak készültek?). Tény, hogy a valódi színjátszással nem sok rokonságot mutattak. Ami a felnőtt színjátszó csoporto­kat illeti, azok (mintha csak össze­beszéltek volna) egyaránt közepes C/> * m o t CL ? < * 2 Hl H < <* NO cn -D 52 cd > S Vendégként szerepelt a sepsi­szentgyörgyi "Concordia" Amatőr Színjátszó Társulat Az ipolysági JAISZ-nak majdnem sikerült... 2 A HÉT

Next