Magyar Akadémiai Értesítő, A Mathematikai és Természettudományi osztályok közlönye, 6. kötet, 1865

1865 / 1. szám - Az új elemző mértan történeti fejlődése s alapvonalai stb. Székfoglaló Corzan Ávenandó Gábortól

AZ ÚJ ELEMZŐ MÉRTAN­I­ÖRTÉNETI FEJLŐDÉSE. 5 azon diadalt, a­mely azután az emberi műveltségtörténet egyik fénypontját képezi. Mind­ennek példáit látjuk azon tudomány történetében is, a­melyet mennyiségtannak nevezünk. Emlékezzünk csak a csillagalakú sokszögekre. Legelőször Pythagoras iskolája fordította figyelmét reájuk. Ezután 10 századon át feledésbe mentek, és csak Boetius mértanában találkozunk megint a csil­lagalakú ötszöggel. A következő 6 század alatt ismét feledés­nek indult, és csak Campanus volt az, ki ezen elméletet újra tárgyalta. Egy századdal később keletkezett belőle a kiszökő (ausspringend) sokszögek tana. De csak két századdal ezután Kepler nagyhírű neve és munkálatai látszanak ezen elmélet­nek fontos és állandó szerepet kölcsönözni. Mindamellett még két századig nem foglalkoztak vele, és csak az újkor elemző vizsgálatai hozták megint emlékezetbe, és ragadták ki a fele­dékenység örvényéből, az által, hogy a közönséges sokszögek elméletével egybekötötték. A legelső érzéki szemlélettel közvetlenül vannak adva a szárnyalak és cselekvőség (Thätigkeit) fogalmainak elemei, de igen sok időbe került, míg az emberiség az elvont fogal­makig fölemelkedhetett. Leghamarább a szám vált el a tár­gyaktól, mivel minden dolgokra különbség nélkül alkal­maztatott. Sokkal nagyobb műveltségi fok kívántatott arra, hogy az alak választassék el a tartalomtól, és ettől külön­álló­lag tekintessék. A tiszta cselekvés felfogása a legnehezebb volt, és azért legkésőbben is fejlődött. A­mennyire történelmi adataink terjednek, a legrégibb miveltségi állapotokat Egyiptomban találjuk. Innen terjedt az első miveltség egyrészről Indiába, másrészről Görögország­ba. Ezen országokban fejlődtek ki a műveltség és tudomány első csírái, nagyon különbözőleg egymástól ugyan, de mégis sokkal magasabbra, mint az előbbi culturai mozgalmak akár­melyike. A szellemi fejlődés ezen első stádiumában az indusok igyekezete a számtan állapítására s kifejtésére volt irányoz­va. Náluk a mértan egészen háttérbe szoríttatott. Számtanuk sem gyakorlati, sem pedig elméleti tekintetben a mostaninál sokkal hátrább nem állott. A számítások egész- és törtszám

Next