Alföld. Irodalmi és művelődési folyóirat 16. (1965)

1965 / 7. szám - KÖNYVEK KÖZT - Fülöp László: Ladányi Mihály: Utánad kószálok

Fü­löp László: Ladányi Mihály: Utánad kószálok Simon Zoltán: Parttalan realizmus, monolit esztétika Marék Dénes: Juan Goytisolo: Szigeti krónika és más írások Balogh György: Bárczi Géza: A magyar nyelv életrajza Ladányi Mihály: Utánad kószálok Különös, sajátos hely illeti meg Ladányi lírá­ját legújabb költészetünkben. A két szélső - homlokegyenest ellenkező - tendenciát a korszerű szocialista közéleti líra művelői, illet­ve a polgári eszmeiségű, a mai életvalóság konkrét jelenségei és egyetemes horizontú prob­lémái iránt lényegében közömbös magatartás képviselői fejezik ki. Ladányi föltétlenül az előbbi irányhoz áll kö­zel. A „szigetre húzódók" eszményeihez, az el­­zárkózók attitűdjéhez lényegileg semmi köze sincs. Fenntartás nélkül azonban az első cso­portba sem lehet „besorolni", különállása, rendhagyó egyedisége olyannyira szembeszökő. Különösen pályája legújabb szakaszáról mond­hatjuk ezt. Ladányi nagyon is az empirikus, konkrét di­menzióban mozog, művészetének ihlető forrása a közvetlen valóságban gyökérző élményanyag. Ebben a jellemvonásában megegyezik az em­lített „első tendencia" legrangosabb képviselői­vel. Ezen túl viszont a lényeges különbség is adódik. S itt nyilatkozik meg költőnk valóság­szemléletének - s művészi tartásának - úgy­szólván egyedülálló különössége. Ladányi a társadalomra figyel, számon tartja a jelenségeket, érdeklődését végső soron a köz­érdekű gondok kötik le. Ez fontos tulajdonság de önmagában nem minden. A kérdés mindenekelőtt az: milyen a költői ál­lásfoglalás, művészi válaszai, érzelmi-gondolati reflexiói miféle tartalmat nyilatkoztatnak ki. Az alkotási folyamattal szembeni értetlenség volna, ha a művészi fejlődést egyenes vonalú, kitérők nélküli valaminek akarnánk elképzelni, ha minden verstől a harmónia, a derű, a meg­elégedettség önfeledt kidalolását kívánnánk és ennek alapján türelmetlenkedni kezdenénk, amikor egy-egy „füstízű" ének, gyötrődésről, töprengésről tanúskodó vallomás kerül elénk. A konszonancia egyensúlyát, a rend biztonsá­gát, a hit bizonyosságát ki kell küzdeni, az op­timizmusért alá kell szállni a mély rétegekbe, különben az eredmény hiteltelen és általános lenne. A nagy lírai teljesítmények magához kötő varázsa jórészt épp a gondolatok-érzések­­hangulatok dialektikájának, egymásnak feszülő harcának belső hitelű megénekléséből, őszinte megvallásából ered. Sohasem a fény-árnyék já­ték riasztja tehát az értő olvasót, hanem a ki­zárólagos, árnyéktalan fényesség vagy az egy­oldalú árnyékoltság, sötétség. Mert mindkét esetben a természetes arány csonkulásáról, az életes dialektika megsérüléséről van szó. Ladányi Mihály újabb versei a redukció egyik fajtáját, nevezetesen a fények kialvását, a derű eltűnését, a depresszió aránytalan és egészség­telen eluralkodását, a kedv apadását példáz­zák. Mintha teljesen elvesztette volna a koráb­ban magáénak vallott hitet, lendületet és előre­tekintést, szemhatára összeszűkült, világa kiet­lenné fordult; egyetlen reménysugár maradt csupán, a szerelem, de ez sem az egymásért lángolás szép szenvedélyével serkentő élmény­tartalom már, hanem menedék, a visszahúzó­dásban utolsó reménysugár; a róla daloló köl­teményeket is szüntelen átlengi valami finom­má tisztult szomorúság, keserűség. Ladányit legjobb verseiből rokonszenvesen elé­gedetlen, okosan indulatos, megfontoltan ha­­ragvó költőnek ismertük meg. A rangot megalapozó szakasz a türelmetlen újatakarás, az „én a csodákat tenni jöttem" in­dulata, a harcos-tiszta elszánások, a merész ak­tivitás jegyében fogant költeményeket hozott. Határozott, életrevaló, egységes alapozású

Next